Nowy Opel Insignia

Nowy Opel Insignia

„Opel Insignia produkowany jest od 2008 roku. Po pięciu latach, po wyprodukowaniu prawie 600 tys. egzemplarzy, przyszedł najwyższy czas, aby dokonać zmian we flagowym modelu w gamie Opla.

Na pierwszy rzut oka nowa Insignia niewiele się różni od dotychczasowej. Po bliższym przyjrzeniu się widać, że zmiany zewnętrzne objęły przednią i tylną część samochodu.Charakterystyczny grill Opla z błyszczącym, chromowanym wykończeniem jest teraz niższy i szerszy, stanowiąc wizualne przedłużenie przetłoczeń na pokrywie silnika. Listwa z logo marki jest węższa, a jej końcówki z motywem skrzydła wskazują na przeprojektowane klosze reflektorów. Z reflektorami biksenonowymi zintegrowano energooszczędne diodowe światła do jazdy dziennej w charakterystycznym kształcie skrzydła. Obudowy świateł przeciwmgielnych, po obu stronach dolnego wlotu powietrza, zostały przeprojektowane, same światła przesunięto zaś w kierunku narożników pojazdu. Chromowane obramowanie w dolnej części podkreśla niższy i szerszy przedni pas InsigniiTaką samą koncepcję optycznego obniżenia i poszerzenia zastosowano w nowej stylizacji tyłu. Spojler zintegrowany z klapą bagażnika zajmuje teraz całą jego szerokość i styka się z krawędziami zachodzących na boki pojazdu kloszy tylnych świateł. Zarówno w sedanie, jak i w hatchbacku górna sekcja dwuczęściowych kloszy sięga aż na tylną klapę, tworząc motyw skrzydła, widoczny zwłaszcza przy włączonym oświetleniu. Kształt tylnych świateł nawiązuje do układu zastosowanego wcześniej w modelu Cascada. We wszystkich wersjach wyposażenia zastosowano diodowe tylne światła pozycyjne i „stop”. Błyszcząca, chromowana listwa pomiędzy tylnymi światłami została poszerzona i umieszczona niżej, światła cofania stanowią zaś jej przedłużenie. Również w wersji Sports Tourer tył samochodu został w analogiczny sposób poszerzony i obniżony.

Nowy Opel Insignia Country Tourer

Nowy Opel Insignia Country Tourer

 


Zmiany zaszły także we wnętrzu samochodu. Nowy Opel Insignia zyskał nowy kokpit i system multimedialny najnowszej generacji. Przy udoskonalaniu kokpitu uwzględniono przede wszystkim trzy kryteria: przejrzystą i prostą, a więc intuicyjną obsługę, możliwość indywidualnego dostosowania funkcji multimedialnych oraz komfort i bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, które zwiększono poprzez wyeliminowanie w możliwie największym stopniu elementów odwracających uwagę od sytuacji na drodze. Deska rozdzielcza została w znacznym stopniu uproszczona. Znajdziemy tam jedynie kilka przycisków służących do szybkiej i intuicyjnej obsługi systemu multimedialnego czy klimatyzacji.
System multimedialny nowej generacji należy do rodziny IntelliLink, która zadebiutowała w modelu ADAM na początku bieżącego roku. Dzięki przyjaznej dla użytkownika technologii IntelliLink funkcje smartfona można optymalnie zintegrować z samochodem. W Insignii kierowca może wybierać spośród czterech różnych wariantów obsługi. Nowym systemem Navi 900 Europa Touch można sterować za pomocą 8-calowego kolorowego wyświetlacza dotykowego. Z poziomu ekranu początkowego kierowca ma dostęp do wszystkich menu funkcji i menu podrzędnych — takich jak stacje radiowe, lista utworów, połączenie ze smartfonem czy trójwymiarowa mapa do nawigacji — wybieranych za pomocą przycisków na kierownicy, ekranu dotykowego, poleceń głosowych lub nowego panelu dotykowego.
Nowo zaprojektowany panel wskaźników z maksymalnie 8-calowym kolorowym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości zapewnia optymalny dostęp do informacji potrzebnych kierowcy. Oprócz klasycznych wskaźników, m.in. prędkości, obrotów silnika i poziomu paliwa, kierowca ma przed oczami także informacje dotyczące nawigacji, funkcji smartfona oraz systemu audio.
Podobnie jak na wyświetlaczu systemu multimedialnego w konsoli centralnej, najważniejsze funkcje można wywołać z poziomu ekranu startowego, a następnie przejść do menu niższego rzędu. Służą do tego przyciski po prawej stronie wielofunkcyjnej kierownicy. Przyciski umieszczone po lewej stronie umożliwiają sterowanie funkcjami związanymi z bezpieczeństwem, takimi jak tempomat czy ogranicznik prędkości. Kierowca Insignii ma więc do dyspozycji nie tylko wielofunkcyjny system multimedialny z możliwością dopasowania jego funkcji do indywidualnych preferencji, ale także zestaw wskaźników z kolorowym wyświetlaczem, którego tryb pracy również można odpowiednio dostosować.
Nabywca nowej Insignii  może skorzystać z szerokiej i wciąż uzupełnianej gamy silników, zasilanych jednym spośród trzech rodzajów paliw, tj. benzyny, oleju napędowego i LPG, a także szerokiego zakresu mocy — od 81 kW/110 KM do 239 kW/325 KM.

Nowy Opel Insignia

Nowy Opel Insignia

Na szczególną uwagę zasługuje nowy turbodoładowany silnik wysokoprężny 2.0 CDTI o pojemności 2 litrów i mocy 88 kW/120 KM lub 103 kW/140 KM umożliwia uzyskanie emisji CO2 na poziomie 99 g/km (Sports Tourer: 104 gramy CO2 na kilometr). W wersjach 4- i 5-drzwiowej z sześciobiegową przekładnią manualną i systemem Start/Stop zużycie paliwa wynosi zaledwie 3,7 l/100 km w cyklu mieszanym (Sports Tourer: 3,9 l/100 km), co jest doskonałym wynikiem w tej klasie pojazdów. W porównaniu ze swoim poprzednikiem nowa wersja silnika o mocy 103 kW/140 KM oferuje o 10 KM więcej, a jednocześnie zużywa o 14% mniej paliwa i emituje o 13% mniej CO2.  Nawet w mocniejszej wersji, tj. 120 kW/163 KM, 2-litrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem zużywa tylko 4,3 litra paliwa na 100 km i emituje zaledwie 114 gramów CO2 na kilometr (w modelu Sports Tourer odpowiednio: 4,5 l/100 km i 119 gramów CO2 na kilometr). Dzięki takim parametrom także i ten silnik zalicza się do najwyższej klasy efektywności energetycznej A+.

Najważniejszą nowością w grupie silników benzynowych jest wprowadzenie dwóch nowych jednostek z wtryskiem bezpośrednim: 2-litrowego silnika SIDI (Spark Ignition Direct Injection — zapłon iskrowy z bezpośrednim wtryskiem) z turbodoładowaniem, o mocy 184 kW/250 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, oraz silnika 1.6 SIDI turbo nowej generacji, rozwijającego moc 125 kW/170 KM i moment obrotowy 260 Nm (do 280 Nm z funkcją overboost) od 1 650 obr./min.
Cechy charakterystyczne tych silników to wyjątkowo wysoka moc, znakomita kultura pracy i niskie zużycie paliwa. W pojazdach 4- i 5-drzwiowych silnik 1.6 SIDI turbo zużywa tylko 5,9 litra paliwa na 100 kilometrów i emituje zaledwie 139 gramów CO2 na kilometr, natomiast zużycie paliwa w wersji Sports Tourer wynosi 6,2 l/100 km przy emisji 146 gramów CO2 na kilometr. Jest to poprawa o prawie 16% w porównaniu z modelami wyposażonymi w poprzedni typ silnika 1.6 z turbodoładowaniem. Silnik jest przystosowany do spalania benzyny zwykłej oraz o podwyższonej liczbie oktanowej.

Układy napędowe Insignii  dostępne są z 6-biegową przekładnią manualną lub automatyczną o obniżonym tarciu wewnętrznym. Napęd może być przekazywany na przednie lub na wszystkie koła.

Nowa Insignia rozpozna Twój głos

Nowa Insignia rozpozna Twój głos

Niskie zużycie paliwa osiągane przez Insignię, to zasługa nie tylko oszczędnych silników, ale także efekt nowej, aerodynamicznie zoptymalizowanej stylistyki nadwozia, w którym wprowadzono szereg rozwiązań obniżających współczynnik oporu czołowego. Rozwiązania te obejmują między innymi nowe powiększone osłony podwozia, szersze owiewki przedniego spojlera, obudowy lamp tylnych, zaprojektowane w celu zwiększenia rozdziału przepływu powietrza, oraz zintegrowany spojler tylnej klapy bagażnika. Na tym zmiany się nie skończyły. Insignie z silnikami 2.0 CDTI o mocy 88 kW/120 KM, 103 kW/140 KM lub 120 kW/163 KM i z systemem Start/Stop wyposażono również w dodatkowy element aerodynamiczny — aktywną żaluzję wlotu powietrza. Powietrze przepływające przez przedni grill i chłodzące silnik może odpowiadać nawet za 8% oporu czołowego. W celu zniwelowania tego efektu żaluzja w dolnej części przedniej osłony chłodnicy automatycznie się zamyka, blokując dopływ powietrza wywołującego turbulencje. Dodatkową korzyścią przy rozruchu zimnego silnika jest krótszy czas jego nagrzewania, co pozytywnie wpływa na zużycie paliwa i emisję CO2. Żaluzja otwiera się automatycznie zawsze wtedy, gdy silnik potrzebuje powietrza do chłodzenia. Dzięki tym usprawnieniom inżynierom firmy Opel udało się osiągnąć rewelacyjne parametry aerodynamiczne w modelu Insignia. Współczynnik oporu czołowego wynosi niespełna 0,25 w wersji hatchback oraz 0,28 w przypadku wersji Sports Tourer, co klasyfikuje Insignię, jako jeden z najbardziej opływowych, produkowanych seryjnie samochodów w swoich klasach nadwoziowych.

W Polsce ceny Insignii zaczynają się od 88 750 zł za wersję sedan z silnikiem benzynowym 1,8l Twinport Ecotec o mocy 140 KM z 6-biegiową manualna skrzynią biegów. Za najdroższą wersją, kombi Sports Tourer OPC z silnikiem benzynowym 2,8 V6 Turbo Ecotec o mocy 325 KM z 6-biegową automatyczną skrzynia biegów z napędem 4×4, należy zapłacić 214 500 zł.

Pierwsze egzemplarze nowej Insigni trafiły do odbiorców krajowych w pierwszych dniach października.”
Autor Paweł Michałowski