pompowanie-kol-azotemJak wiadomo Azot (N2) jest gazem, który nie zmienia swej objętości pod wpływem temperatury zarówno ujemnej jak i dodatniej*. Minimalne wahania pomiędzy zmianą temperatury a objętością są tak małe że uznaje się to za nieistotne. Pompowanie kół azotem nie jest niczym nowym gdyż od ponad trzydziestu lat gaz ten stosowany jest do napełniania zarówno kół samolotowych jak i w sportach motorowych a także w pojazdach specjalistycznych stosowanych w przemyśle takich jak wielotonowe ciężarówki lub też maszyny wydobywcze. Technologia stosowania azotu w autach osobowych trafiła całkiem niedawno do serwisów i od samego jej wprowadzenia wzbudza liczne kontrowersje pomimo iż gaz ten jest z sukcesem stosowany w w/w dziedzinach. Użytkownicy normalnych aut osobowych zadają sobie pytanie czy naprawdę warto stosować sprężony azot we własnym samochodzie zamiast tradycyjnego powietrza z kompresora. Postanowiliśmy nieco przybliżyć państwu tą technologię aby rozwiać wasze wątpliwości.

Korzyści z pompowania kół azotem:
• Zwiększa komfort jazdy dzięki większej elastyczności gumy.
• Brak wahań temperatury w oponie pod wpływem zmian temperatury.
• Azot nie jest łatwopalny oraz nie “podtrzymuje” ognia, przez co zmniejsza się ryzyko zapalenia się opony np. podczas wystrzału
• Utrzymuje prawidłowe ciśnienie w oponie w znacznie dłuższym czasie eksploatacji.
• Z powodu braku pary wodnej nie powoduje korozji oraz utleniania felg.
• Zmniejsza opory toczenia oszczędzając tym samym nawet 2% paliwa.
• Przeprowadzone badania wykazały, że zmniejszenie ilości powietrza w oponie o 6% wydłuża jej żywotność nawet o 22%
• Zwiększa bezpieczeństwo jazdy poprzez zniwelowanie ryzyka wystrzału opony w wysokiej temperaturze.
• Z powodu większej gęstości niż powietrze nie ulatnia się przez mikroszczeliny w oponie.
• Wydłuża o około 25% żywotność opony.
• Zmniejsza szybkość zużycia elementów zawieszenia auta.
• Różnica jest zauważalna zarówno w aucie dostawczym jak i osobowym.

Gęstość azotu względem powietrza
azot
Azot utrzymuje prawidłowe ciśnienie w oponach trzykrotnie dłużej niż powietrze atmosferyczne a podczas eksploatacji w wysokich temperaturach zapobiega flaczeniu opon!


Utrzymanie ciśnienia w oponie

azot-cisnienie

Spadek temperatury zewnętrznej a spadek ciśnienia w oponie.
Jak wiadomo spadek temperatury zewnętrznej ma bezpośredni wpływ na obniżenie ciśnienia w oponie w związku z czym kierowca musi dokonywać korekty ciśnienia raz na dwa tygodnie w swoim aucie lub ewentualnie jeśli auto posiada czujniki ciśnienia kół po zasygnalizowaniu przez system spadku ciśnienia w oponie. Podczas zimowej aury wahania ciśnienia w oponach mogą osiągać do 0,2 do 0,4 bara co może mieć bezpośredni wpływ na szybsze zużycie tych opon.

Temperatury a spadek ciśnienia:
ok. 0,2 bara w temperaturze:    0°C
ok. 0,3 bara w temperaturze: -10°C
ok. 0,4 bara w temperaturze: -20°C

Podsumujmy zatem w wielkim skrócie co nam daje napełnianie kół azotemAzot zalety

Jaki jest koszt pompowania kół Azotem?
Cena pompowania kół sprężonym azotem w przypadku aut osobowych to około 40zł brutto za cały komplet więc jest to stosunkowo niska wartość którą możemy przełożyć na oszczędności oraz bezpieczeństwo!

Czy napompuję opony sprężonym azotem w Dixi-Car?
Aby zastosować tą nowoczesną technologię w swoim aucie przyjedź do naszego serwisu i poproś serwisanta o napełnienie twoich opon sprężonym azotem (usługa dostępna będzie w naszym serwisie od 28.10.2015r.).

Zapraszamy serdecznie do autoryzowanego serwisu Opla – Dixi-Car 🙂

 

* Azot, tak jak każdy inny gaz mienia swoje ciśnienie (p) względem temperatury (T) (mówimy o takiej samej objętości (V) gazu – ilości moli(n)), co o wynik są z zależności pV=nRT gdzie R to stała gazowa. Odsyłam do kalkulatorów w internecie – pisze pan Tomasz, czytelnik.