Jak wybrać silnik?

 

Silnik Opla 2.0 CDTi

Silnik 2.0 CDTi Opla - nowa jednostka w roku modelowym 2014, dostępna w kilku wersjach (moc od 110 KM do 195 KM).

Większość z nas wie intuicyjnie

jaki silnik chce do nowego samochodu. To prawda, zanim zaczniemy poszukiwania, już planujemy, że będzie to np. Diesel, bo mało pali. Ale dziś "dawne prawdy" straciły nieco na aktualności. Diesle nie są już tak tanie w eksploatacji, za to mają więcej niż przyzwoite parametry i nie trzęsą. Z kolei benzyny nie palą już tak dużo (ale ich budowa też się trochę pokomplikowała). Oczywiście zapotrzebowanie na paliwo obu kategorii silników spadło znacząco przez ostatnie 10 lat.

 

Diesel, czy benzyna - wybór mniej oczywisty niż dawniej

Dziś, gdy cena oleju napędowego równa się cenie benzyny, a nowoczesny silnik benzynowy pali tylko o litr-dwa więcej niż Diesel, wybór jest mniej oczywisty niż dawniej. Dodatkowo silniki wysokoprężne (w naszych cennikach oznaczone "CDTi") mają dziś często lepsze osiągi niż benzyna (szczególnie przyspieszenia przy niskich obrotach). Spójrzmy do tabeli.

 

  1.4 Turbo 120 KM 1.7 CDTI 110 KM
paliwo benzyna olej napędowy
moment obrotowy (Nm przy obr/min) 200 / 1850-4200 280 / 1750-2500
przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 10,1 12,3
spalanie trasa/miasto/średnie (l) 4,7/7,9/5,9 4,0/5,6/4,6
  opinie o 1.4 turbo  

Porównanie silników Opla Astra 5d - rok modelowy 2014

 

Wnioski nasuwają się same: silniki są podobne. Średnie spalanie benzynowego tylko o 1,3 l na 100 km większe niż w Dieslu. Za to zobacz na moment obrotowy - Diesel będzie ładnie przyspieszał na wysokim biegu i będzie żwawo holował przyczepę (albo jechał załadowany 500 kg ładunku).

 

Historia z życia

Klient miał Astrę Classic 5d Sport 1.4, zamienił na nową Astrę IV Enjoy 1.6 115KM. Pojeździł i jest niezadowolony ze spalania i przyspieszenia w nowym samochodzie (samochód jest cięższy niż poprzedni).

Co proponuje Dixi?

Dixi zaproponowało w zamian Astrę 1.4 Turbo 140 KM (zobacz opinie) lub Astrę 2.0 Turbodiesel 160 KM. Klientowi zaproponowalismy odkup jego samochodu używanego i w zamian sprawdzony samochód używany (jeden z dwóch w/w z naszej oferty używanych).

 

 

Chcemy silnik benzynowy - i co dalej

Łopatki sprężarki

Łopatki sprężarki, tu na przekroju, poddawane są ekstremalnym obciążeniom termicznym i chemicznym. Tu: silnik 1.6 SIDI Opla.

Mamy ostatnią okazję uniknąć silnika z turbosprężarką :) Np. w Astrze w ofercie pozostaje silnik 1.4 100 KM i 1.6 115 KM bez turbo. Czy coś jest nie tak z turbodoładowaniem? Turbo jest super - mało pali, ma niesamowite przyspieszenie. Turbiny zawitały teraz pod strzechy, ale nie całkiem dobrowolnie. Producenci muszą je stosować, żeby spełniać kolejne normy Euro 5, Euro 6, itd. Po prostu, póki co odkryto, że najtańszym sposobem będzie zmniejszenie pojemności i dodanie turbo - w skrócie wysilenie silnika. I tak się zafiksowano na tym wiekopomnym odkryciu, że ostatnio w gamie Opla pojawił się silnik 1.0 Turbo - przeznaczony bynajmniej nie tylko dla Corsy...

Turbina sama w sobie nie ma wad, ale pamiętajmy - komplikuje budowę silnika (układu wydechowego), zwiększa liczbę połączeń, uszczelek. Ponadto panują w sprężarce spore ciśnienia, mechanizm jest poddawany ekstremalnym obciążeniem mechanicznym, termicznym i chemicznym - przez sprężarkę przepływa nie tylko czyste powietrze pobrane z atmosfery, ale i gorące spaliny. Oczywiście tak newralgiczny element jest wykonany z doskonałej jakości stopów, ale nic nie jest wieczne.

Z turbiną wiąże się jeszcze coś: silnik może, a raczej musi mieć mniejszą pojemność skokową, np. wystarczy 1.4 zamiast 1.6, a w zasadzie wystarczy już 1.0 litra (najnowszy silnik 1.0 SIDI Opla). Jest stara prawda - wysilne silniki są mniej trwałe. Z grubsza sprowadza się to do większego nacisku na każdy cm2 materiału, z którego wykonana jest np. ścianka cylindra. Za tym idzie konieczność stosowania lepszych olejów, aby film olejowy nie był zrywany, żeby zapobiec przyspieszonemu zużyciu, itd.

 

Oczywiście, ważna jest moc silnika, przekłada się ona głównie na przyspieszenie, bo nawet najsłabszy silnik 1.4 w Astrze zapewnia jej prędkość maks. 178 km/h, trudno przypuszczać, żeby ktoś chciał na codzień jeździć tak szybko.

 

Opinia klienta

Na szkolenie do Sosnowca wybraliśmy się Astrą 2.0 CDTi 165 KM, to po prostu pocisk, tak dynamiczną Astrą nie jeździłem i spalanie wyjątkowo niskie.

 

 

Z rozrządem łańcuchowym?

O tym mało kto myśli przy zakupie nowego samochodu, ale jest element w silniku, którego wymiana sporo kosztuje (ile - zobacz), a niestety trzeba ją wykonywać co któryś przegląd. To wymiana rozrządu, a raczej paska i rolek.

Przypomnijmy co to rozrząd - to z grubsza zawory wpuszczające do silnika powietrze zmieszane z benzyną, a wypuszczające spaliny.

Teraz, niektóre silniki zamiast paska napędzającego układ rozrządu, wykonanego z włókien syntetycznych mają łańcuch. Łańcuch jest ze stali i pracuje w kąpieli olejowej - na tyle komfortowych dla niego warunkach, że producent nie przewidział jakichś specjalnych okresów kiedy należy go wymienić - a więc jeździmy aż nie pojawią się niepokojące dźwięki - w praktyce dość długo - dłużej niż przy silniku z paskiem.

Które silniki w ofercie Opla posiadają łańcuch?

M.in. rodzina Diesli 1.3, stosowana np. w Corsie, Astrze.

W Astrze łańcuch mają też silniki benzynowe 1.4 100 KM, 1.4 Turbo 120 KM, 140 KM, 2.0 Turbo.

Silników z łańcuchem jest więcej - pytaj sprzedawcę.

 

 

Współczesny Diesel wymaga obeznania

Są elementy we współczesnych Dieslach, z którymi użytkownicy miewają problemy, wynika to z niewiedzy. Ogólnie Diesle sprawdzają się lepiej w trasie, nie tylko dlatego, że sama konstrukcja je do tego predestynuje, ale i ze względu na wyższy koszt zakupu - Diesel ma szansę się zamortyzować przy dłuższych przebiegach. Co to za newralgiczne elementy:

 

  • Filtr DPF, inaczej filtr sadzy, dziś nie kupimy nowego Diesla bez tego filtra. Filtr jest zlokalizowany w układzie wydechowym zaraz za silnikiem, ma dopalać cząstki sadzy, aby przechodnie mogli oddychać czystym powietrzem. W instrukcji samochodu będzie szczegółowo opisane, jak się z nim obchodzić, co znaczy lampka migająca na desce rozdzielczej (filtr się czyści - nie wyłączaj silnika). Ogólnie - jeśli przestrzegasz instrukcji, filtr powinien być wieczny. Niestety świat nie jest idealny, szczególnie, jeśli ktoś dużo jeździ po mieście; filtry lubią się zapychać, oczywiście jeśli w porę to zauważysz, filtr można jeszcze odetkać (samemu lub z pomocą serwisu Dixi-Car).
  • Koła dwumasowe - znów element wysoce niezawodny pod warunkiem, że umiejętnie operujemy sprzęgłem. Koło dwumasowe ma nam uprzyjemnić jazdę - uprościć zmianę biegów, wyeliminować szarpnięcia, ale znów świat nie jest idealny, nie każdy przestrzega 100-procentowo zapisów w instrukcji.
  • Rozruch Diesla - wiadomo, że Diesel musi "podgrzać świece" zanim przekręcisz kluczyk i uruchomisz silnik. Diesel musi mieć większy akumulator, musi to być akumulator w dobrym stanie. Jak z tego wynika, jeśli jeździsz po mieście (często uruchamiasz), nie chcesz się martwić stanem akumulatora, lepszy dla Ciebie będzie silnik benzynowy.

 

 

A więc jak wybrać silnik?

W zasadzie wystarczy porównać dwa parametry w tabelce: moment obrotowy i spalanie.

Moment obrotowy mówi Ci, jak silnik mocny jest w praktyce. Im większy moment, tym lepiej. Do średniej wielkości samochodu moment obrotowy 180 Nm wystarcza większości klientom.

Spalanie paliwa - wartość oczywiście kluczowa dla każdego, chyba że bardzo mało jeździmy (wtedy koszty paliwa nikną w kosztach stałych, jak ubezpieczenie, przegląd techniczny).

Zostaje oczwyiście cena. Najtańsze są niewysilone jednostki benzynowe (bez Turbo), najdroższe są najmocniejsze Diesle. Gdzieś na środkowej cenowej półce plasują się silniki benzynowe z fabrycznymi instalacjami LPG.

 

 

Teraz pozostaje Ci porównać silniki, np.:

Silniki Astry V

Dane techniczne Opel Astra IV

Dane techniczne Opel Corsa

Dane techniczne Insignia A, Insignia B

 

luty 2014

 

 

 

 

 

Tagi: jak wybrać silnik, diesel, benzyna, lpg, paliwo



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry      Poleć tę stronę znajomemu Poleć tę stronę znajomemu

 

 

Wyprzedaż rocznika 2017. Opel Corsa od 37 300 zł