Jaką wybrać skrzynię biegów - Manual czy Automat?

 

Lewarek skrzyni automatycznej

Lewarek skrzyni automatycznej - tu: Opel Antara. Obecność funkcji Tiptronic zdradzają znaki + i -.

Coraz więcej osób wybiera automaty. Skrzynia automatyczna jest wygodna, pozwala kierować jedną ręką, i jedną nogą. Wolna ręka może nam posłużyć np. do jedzenia, głaskania kobiecego kolana, itd.

Ci, którzy jeździli automatem nie chcą wracać do manuala; ci którzy nie jeździli automatem, bywa, nie chcą go, bo boją się kłopotów (wyższe spalanie, droższy serwis, itd.).

 

Skrzynia ręczna, czy automat

Automat będzie zawsze o kilka tysięcy zł droższy niż skrzynia manualna. Wynika to z jego bardziej skomplikowanej budowy - skrzynia ręczna to z grubsza kilka wałków i kół zębatych; automat to sporo hydrauliki i elektroniki.

Skrzynia manualna nie wymaga prawie serwisu. Jest w niej olej, ale się go albo nie wymienia, albo robi się to bardzo rzadko. Trwałość skrzyni ręcznej, jeśli nie zgrzytamy biegami, jest tak duża jak całego samochodu, spokojnie wytrzyma 10-20 lat.

Skrzynia automatyczna wymaga serwisu - wymiany oleju. Przy automatach w zaawansowanym wieku, jeśli nie dbamy, mogą się pojawić różne niespodziewane usterki.

 

 

Poprosiliśmy o opinię klientkę, która jeździ automatem Opla:

Jeżdżę Oplami w automacie od ponad 5 lat i jestem zachwycona  -  nie wymaga tego moje zdrowie, ale moja wygoda – jeżdżę głównie w mieście, przy korkach automat jest błogosławieństwem, noga nie boli od ciągłego wciskania sprzęgła, do tego żadnego problemu na wzniesieniach, przy wjazdach do garaży w centrach handlowych i w domu; jeżdżę też w terenie – wygodnie, nastawiam tempomat i jest super.

Skrzynie automatyczne były w moim przypadku bezawaryjne, nie ma potrzeby wyjątkowego, drogiego serwisu. Tzw. "wady skrzyń automatycznych" w 80-90% przypadków w ogóle nie mają znaczenia dla klientów - oczywiste jest, że ci od jazdy sportowej nie rozważają automatów.

 

 

 

Easytronic - Skrzynia automatyczna o konstrukcji skrzyni ręcznej

Skrzynia Easytronic

Lewarek Easytronica

Opel ma w ofercie coś takiego - w zależności od modelu może się taka skrzynia nazywać Easytronic lub Tecshift. Z zewnątrz wygląda jak skrzynia automatyczna - tzn. nie ma pedału sprzęgła, biegi zmieniają się same.

Ale konstrukcja takiej skrzyni to z grubsza skrzynia manualna (czytaj - prosta budowa) z dobudowanym siłownikiem, który rusza za nas lewarkiem.

Taka skrzynia to super sprawa - spalanie paliwa niższe niż przy manualnej skrzyni biegów.

W naszych cennikach pdf szukaj kodu MA. Np. MA5 w Oplu Corsa, to skrzynia 5-biegowa Easytronic.

Dla porównania: A6 to automat 6-biegowy; M6 - manual 6-biegowy, itd.

Ci którzy jeździli Easytonikiem 3.0 (czyli najnowszą wersją), zauważają poprawę kultury pracy tej skrzyni w porównaniu z wersjami z połowy lat dwutysięcznych.

Więcej o skrzyniach Easytronic

 

 

O czym pamiętać kupując automat?

Zjechaliśmy samochodem nad rzeczkę i urządziliśmy sobie całodzienny piknik. Wieczorem odkrywamy, że akumulator został wydrenowany przez pracującą cały dzień chłodziarkę z napojami. Rozrusznik nie kręci. Co dalej?

Przy ręcznej skrzyni sprawa jest prosta - wiemy że nie należy - ale będziemy chcieli zapalić "na pych". Takiej operacji z automatem nie zrobimy - możemy albo wezwać pomoc drogową. albo... uruchomić pokładowe panele słoneczne, jeśli takowe posiadamy :) i z nich podładować akumulator...

Druga newralgiczna sytuacja to holowanie - przy automacie powinna nasz uszkodzony samochód wieżć laweta - koła napędzane powinny być w powietrzu.

 

Automat jako skrzynia ręczna - Tiptronic

Większość nowoczesnych automatów ma funkcję Tiptronic - sami zmieniamy bieg poprzez ruch lewarkiem do przodu lub do tyłu. Dzięki funkcji Tiptronic możliwa jest jazda na bardzo niskich obrotach (wcześniej zmieniamy bieg na wyższy oszczędzając paliwo) lub odwrotnie - jazda bardziej zawadiacka - na wysokich obrotach.

W praktyce nie jest to zbyt często używana funkcja - kto raz zazna wygody jazdy w trybie automatycznym, nie przesuwa zbyt często lewarka w lewo (w tryb Tiptronic).

 

Przycisk "eco" w skrzyniach automatycznych

Wciskając go uruchamiamy tryb ekonomiczny, skrzynia będzie nam serwować wyższy bieg już przy niższych obrotach. Opcja szczególnie przydatna zimą, gdy śnieg, słaba przyczepność.

 

Podsumowanie

Skrzynie manualne są tanie w zakupie i eksploatacji, niezawodne i łatwiej pozwalają wybrnąć z sytuacji awaryjnej typu rozładowany akumulator.

Skrzynie automatyczne zdobywają coraz większą popularność, ba, coraz więcej klientów w ogóle nie chce słyszeć o samochodzie ze skrzynią ręczną. Automat jest droższy w zakupie, wymaga większej uwagi (serwisu); wydaje się być szczególnie predestynowany do samochodów dużych, np. Insignia, Antara.

 

Zobacz też:

Automaty w Oplach, do którego modelu, historie z życia

 

 

 

 

Tagi: skrzynia biegów, automat, ręczna, manualna, jak wybrać, semiautomat, easytronic, activeselect



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry      Poleć tę stronę znajomemu Poleć tę stronę znajomemu

 

 

Wyprzedaż rocznika 2017. Opel Corsa od 37 300 zł