Toczenie tarcz hamulcowych

Toczenie tarcz hamulocowych to kiedyś standardowa procedura naprawcza. Dziś wykonuje się ją rzadziej, a jeśli już to w starszej konstrukcji samochodach. Czytaj dlaczego...

 

Czy Dixi-Car toczy tarcze i co w zamian?

Serwisy Dixi-Car wykonywały w przeszłości toczenie tarcz na samochodzie - bez demontażu tarcz z pojazdu (zdejmowane były tylko klocki hamulcowe). Natomiast obecnie nie świadczymy już tej usługi - żywotność przetoczonych tarcz jest krótsza, szczególnie w nowszych konstrukcjach gdzie tarcze są wentylowane i nie mają marginesu na toczenie.

Zamiast toczenia tarcz proponujemy jednak wymianę na nowe, spodziewany przebieg na nowych tarczach jest o wiele atrakcyjniejszy dla klienta. Umów wymianę w serwisie Dixi.

Jeśli masz daleko, kup oryginalne, wysokiej jakości tarcze oplowskie w sklepie.

 

Pytania i odpowiedzi

 

W jakim celu przetacza się tarcze hamulcowe?

W większości przypadków aby usunąć "rowki" - naturalną nierównomierność w zużyciu powierzchni tarczy, wynikającą ze współpracy klocka hamulcowego i tarczy w ciągu wielu tysięcy, czy milionów cykli hamowania.

Najczęściej problem jest wykrywany przy okazji standardowej wymiany klocków hamulcowych - tuż przed założeniem nowych klocków mechanik stwierdza: "Nowe klocki nie będą dobrze współpracowały z tak zużytymi tarczami - hamulce będą słabiej hamować" - i wtedy tarcze się toczy, albo wymienia na nowe.

Inną sytuacją - rzadszą - jest gdy w czasie jazdy rozgrzana długim hamowaniem tarcza została gwałtownie schłodzona wodą z kałuży i uległa deformacji - typowy objaw: pulsowanie kierownicy przy hamowaniu.

Mogą być też sytuacje typu fabryczna niedoskonałość w wykonaniu tarcz, wtedy czasem toczy się w ramach gwarancji.

 

Czy tarcze w dzisiejszych samochodach toczy się równie często jak dawniej?

Nowe Tarcze hamulcowe i klocki

Zestaw nowych tarcz wraz z klockami ze sklepu Dixi.

Nie, dziś usługę tę wykonuje się rzadziej. Tarcze w nowych samochodach są cieńsze i mniej materiału można zebrać na obrabiarce, aby nie spaść poniżej minimalnej grubości tarczy wyznaczonej przez producenta. Np. często jest tylko 1,5 mm od fabrycznej grubości tarczy do minimalnej, i teraz jeśli tarcza jest już starta przez klocki, często jej grubość już spadła poniżej minimalnej, a toczenie spowodowałoby jeszcze dodatkowe pocienienie. Takie tarcze trzeba więc wymienić na nowe.

Dziś coraz więcej tarcz jest wentylowanych, nawet w zupełnie małych modelach, jak Opel Corsa. Takie tarcze rzadziej nadają się do toczenia niż tarcze pełne ze względu na wspomniane wyżej przekroczenie minimalnej grubości. Tarcze wentylowane to te które mają "dziury na obwodzie" (otwory chłodzące między dwoma warstwami, z których zbudowana jest tarcza), jak na zdjęciu obok.

Dodatkowo dziś jest lepsza dostępność zamienników - jeśli ktoś chce koniecznie wykonać naprawę niskim kosztem - otrzyma nowe tarcze nieoryginalne, nawet serwis autoryzowany, jak nasz, zamontuje takie tarcze na życzenie klienta.

 

Toczy się jednocześnie tarcze na obu kołach przedniej lub tylnej osi, prawda?

Tak, zasada taka sama jak przy wymianie opon, czy klocków hamulcowych. Wyobraźmy sobie że przetoczylibyśmy tylko tarczę na lewym przednim kole, a na prawym pozostawilibyśmy tarczę zużytą - z rowkami - i teraz w takim samochodzie założylibyśmy nowe klocki hamulcowe. Oczywistym jest, że lewe koło byłoby hamowane mocniej i samochód by ściągał w lewo przy hamowaniu, a to ze względu na większą powierzchnię styku klocków z tarczą na lewym kole.

Oczywiście z czasem, w miarę docierania - dopasowywania się klocków do zużytej tarczy na prawym kole - hamulce by się nieco wyrównały, niemniej widzieliśmy już przypadek, gdy po wielu tysiącach przejechanych kilometrów wciąż przy tak niefachowo wykonanej naprawie, była nierównomierność hamowania.

 

Zobacz też:

Wybierz i zamów tarcze hamulcowe, oryginały Opel

Wymiana klocków

Wymiana płynu hamulcowego

Usterki klocków

 

 

 

 

 

Wymiana oleju syntetycznego z filtrem od 199 zł, dezynfekcja klimatyzacji od 59 zł
Promocja sezonowa serwisu.

Zobacz
Umów się na serwis mechaniczny/elektroniczny
Umów się na serwis mechaniczny

Wypełnij formularz
Umów się na serwis blacharsko-lakierniczy
Umów się na serwis blacharski

Wypełnij formularz
Ceny przeglądów okresowych
OT-15, OT-30, itd.

zobacz cenę przeglądu
Wyceń usługę serwis Opel Raszyn (Warszawa), Radom


 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Opel Combo Life premierowa promocja