Wymiana płynu hamulcowego

 

Zbiorniczek płynu hamulcowego Opel Astra V

Zbiorniczek płynu hamulcowego w Oplu Astra V. Po powiększeniu zdjęcia widać, że klasa płynu to DOT4.

Co 2 lata wymieniamy płyn hamulcowy. Jeśli tego nie zrobimy, ryzykujemy zanik hamowania w krytycznej sytuacji, np. nagrzane hamulce w górach...

 

Wymiana płynu hamulcowego w serwisach Dixi

  Cena

Samochody osobowe

Ople Astra, Corsa, Insignia, Vectra, Zafira, Mokka, Antara, Combo i wszystkie inne modele

a także samochody osobowe innych marek niż Opel

Wszystkie marki

140 zł

Obejmuje jakościowy płyn wraz z wymianą.

Umów się

W dużych samochodach dostawczych, np. Opel Vivaro, Movano, a także dostawcze innych marek, cena wymiany płynu hamulcowego wyniesie 180 zł.

 

Jaki płyn zastosujecie w moim samochodzie?

Płyn hamulcowy firmowany przez GM (General Motors). Klasy DOT3, DOT4 lub DOT5, w zależności od tego, co zapisano w książce serwisowej Twojego auta.

 

Dlaczego stary płyn hamulcowy może uniemożliwić wyhamowanie samochodu?

Wyobraźmy sobie zwykłą lekarską strzykawkę. Napełniamy ją wodą, zatykamy palcem "dziubek", naciskamy tłok. Co się dzieje? Prawie nie możemy wcisnąć tłoka. Tak działają sprawne hamulce - naciskamy na pedał, tylko w "strzykawce" (układzie hamulcowym) mamy nowy płyn hamulcowy, a nie wodę.

A jeśli w strzykawce mamy powietrze? Wtedy, nawet jeśli zatkniemy palcem "dziubek", "sprasujemy" zawartość strzykawki do 1/5 objętości, czyli uda nam się wcisnąć tłok prawie do końca. Tak mogą działać hamulce ze starym płynem hamulcowym.

W starym płynie hamulcowym mogą powstać bańki gazu. Dlaczego? Bo płyn jest higroskopijny (chłonie wodę). A woda zamieni się przy nagrzanych hamulcach w gaz. Kiedy? W górach, na wakacjach, gdy długo hamujemy obciążonym samochodem.

 

DOT 3, DOT 4 czy DOT 5?

Są trzy dominujące na rynku klasy płynów hamulcowych: DOT 3 (stare samochody), DOT4, DOT5. Różnią się temperaturą wrzenia i lepkością.

Klasa płynu hamulcowego Temperatura wrzenia Lepkość kinematyczna [mm2/s] w temp. -40°C, nie więcej niż
DOT 3 140 st. C 1500
DOT 4 155 st. C 1800
DOT 5 180 st. C 900

 

 

Czy mogę zastosować inny płyn niż przewidział producent?

Nie powinno się tego robić. Jest taka pokusa, bo widać, że DOT5 ma najlepszy parametr wrzenia. Tymczasem układ hamulcowy został też dostosowany do drugiego parametru - lepkości. Jeśli np. do układu hamulcowego zaprojektowanego pod płyn hamulcowy DOT3 wlejemy gęstszy płyn DOT4, to efektem będzie minimalnie większa zwłoka przy wciśnięciu hamulca, spowodowana większymi oporami przepływu płynu w przewodach hamulcowych i mniej niebezpieczna, ale mało przyjemna, zwłoka w powrocie pedału do pozycji wyjściowej po zdjęciu zeń nogi.

Z kolei zastosowanie DOT5 w układzie przystosowanym do DOT3 lub DOT4 może spowodować wycieki płynu, przede wszystkim w okolicach zacisków hamulcowych (hamulce tarczowe, które na przedniej osi są standardem, a na tylnej osi też występują często), cylinderków (hamulce bębnowe, tylna oś) i czasem z uszczelki pompy hamulcowej na wejściu kroćca idącego od pedału hamulca.

 

Skąd woda w płynie hamulcowym?

Z powietrza. Nawet przez ścianki przewodów hamulcowych wchłaniana jest woda. Przez nieszczelny korek zbiorniczka pod maską też dostaje się wilgoć. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli "chomikuje" wodę.

 

Czy pomiar zawartości wody w płynie jest wiarygodny?

Jeśli przyrządem, który jest na wyposażeniu naszego serwisu, określimy zawartość wody w płynie hamulcowym na 1%, to zakładamy, że w dolnych partiach układu (zaciski hamulcowe, cylinderki, które nagrzewają się najbardziej), ta zawartość sięga 3%. I to już jest czas wymiany płynu. Ponieważ pomiar przez zbiorniczek wyrównawczy jest tak mylący, przyjmuje się, że wymiana płynu winna nastąpić co 2 lata, a ew. pomiar warto wykonać w sytuacjach wątpliwych, np. serwisant odkrywa przy przeglądzie niedokręconą nakrętkę zbiorniczka, albo w samochodzie są nieoryginalne przewody hamulcowe (bez powłoki z tworzyw utrudniającej przenikanie wilgoci do układu).

 

Czy hamulce bębnowe są bardziej odporne na stary płyn niż tarczowe?

Tak, zawdzięczamy to małej powierzchni styku szczęki hamulcowej z tłoczkiem cylinderka. Ale dziś mało który samochód ma na wszystkich kołach hamulce bębnowe, jak to miało miejsce we Fiatach 126p. Standardem są tarczowe hamulce na przedniej osi, a przednia oś odpowiada za ok. 70% siły hamowania.

 

Zobacz też:

Wymiana klocków hamulcowych

Szlifowanie tarcz hamulcowych

Usterki klocków

 

 

 

Streszczenie: płyn hamulcowy, wymiana płynu w układzie hamulcowym, dot3, dot4, dot5

 

Wymiana oleju syntetycznego z filtrem 199 zł, dezynfekcja klimatyzacji 79 zł
Promocja sezonowa serwisu.

Zobacz
Umów się na serwis mechaniczny/elektroniczny
Umów się na serwis mechaniczny

Wypełnij formularz
Umów się na serwis blacharsko-lakierniczy
Umów się na serwis blacharski

Wypełnij formularz
Ceny przeglądów okresowych
Ceny przeglądów (OT-15, OT-30, itd.)

zobacz cenę przeglądu
Wyceń usługę serwis Opel Raszyn (Warszawa), Radom
Usługa Door-to-door, czyli nasz kierowca odbiera Twój samochód do naprawy w serwisie
Odbiór auta do naprawy od klienta, po naprawie również odstawimy samochód do klienta

Warunki usługi


 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry      Poleć tę stronę znajomemu Poleć tę stronę znajomemu

 

 

Gorące, przedwakacyjne ceny nowych Opli Corsa, Astra, Zafira, MOKKA X.