Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Wymiana płynu hamulcowego

Co 2 lata wymieniamy płyn hamulcowy. Jeśli tego nie zrobimy, ryzykujemy zanik hamowania w krytycznej sytuacji, np. nagrzane hamulce w górach...

Płyn hamulcowy Opel DOT4+

Oryginalny płyn hamulcowy Opel DOT4+, czyli z wyższą o 10-20 st. C temperaturą wrzenia niż DOT4. Można go używać zamiast DOT4 i zamiast DOT3.

 

Wymiana płynu hamulcowego w serwisie Dixi‑Car

  Cena

Samochody osobowe

Ople Astra, Corsa, Crossland X, Grandland X, Insignia, Vectra, Zafira, Mokka, MOKKA X, Antara, Combo i wszystkie inne modele

a także samochody osobowe innych marek niż Opel

Wszystkie marki

220 zł

Obejmuje jakościowy płyn wraz z wymianą.

Umów się

- Samochody osobowe z nowym układem hamulcowym (elektrycznym); w Oplu może dotyczyć wybranych modeli od roku modelowego 2021

315 zł

Samochody dostawcze

m.in. Opel Vivaro, Movano
Również nowa Zafira Life.

300 zł

Obejmuje jakościowy płyn wraz z wymianą.

Umów się

 

Jaki płyn zastosujecie w moim samochodzie?

Płyn hamulcowy firmowany przez Opla. Klasy DOT3, DOT4, DOT4+ lub DOT5, w zależności od tego, co zapisano w książce serwisowej Twojego auta.

 

Dlaczego stary płyn hamulcowy może uniemożliwić wyhamowanie samochodu?

Wyobraźmy sobie zwykłą lekarską strzykawkę. Napełniamy ją wodą, zatykamy palcem "dziubek", naciskamy tłok. Co się dzieje? Prawie nie możemy wcisnąć tłoka. Tak działają sprawne hamulce - naciskamy na pedał, tylko w "strzykawce" (układzie hamulcowym) mamy nowy płyn hamulcowy, a nie wodę.

A jeśli w strzykawce mamy powietrze? Wtedy, nawet jeśli zatkniemy palcem "dziubek", "sprasujemy" zawartość strzykawki do 1/5 objętości, czyli uda nam się wcisnąć tłok prawie do końca. Tak mogą działać hamulce ze starym płynem hamulcowym.

W starym płynie hamulcowym mogą powstać bańki gazu. Dlaczego? Bo płyn jest higroskopijny (chłonie wodę). A woda zamieni się przy nagrzanych hamulcach w gaz. Kiedy? W górach, na wakacjach, gdy długo hamujemy obciążonym samochodem.

 

DOT 3, DOT 4 czy DOT 5?

Są trzy dominujące na rynku klasy płynów hamulcowych: DOT 3 (stare samochody), DOT4, DOT5. Różnią się temperaturą wrzenia i lepkością.

Klasa płynu hamulcowego Temperatura wrzenia Temperatura wrzenia płynu zawodnionego (pow. 3,7% wody) Lepkość kinematyczna [mm2/s] w temp. -40°C, nie więcej niż
DOT 3 205°C 140°C 1500
DOT 4 230°C 155°C 1800
DOT 4+1 265°C    
DOT 5 260°C 180°C 900

1 Oczytana z pdf karty płynu Opel DOT4+

 

Czy mogę zastosować inny płyn niż przewidział producent?

Zbiorniczek płynu hamulcowego Opel Astra V

Zbiorniczek płynu hamulcowego w Oplu Astra V. Po powiększeniu zdjęcia widać, że klasa płynu to DOT4.

Nie powinno się tego robić. Jest taka pokusa, bo widać, że DOT5 ma najlepszy parametr wrzenia. Tymczasem układ hamulcowy został też dostosowany do drugiego parametru - lepkości. Jeśli np. do układu hamulcowego zaprojektowanego pod płyn hamulcowy DOT3 wlejemy gęstszy płyn DOT4, to efektem będzie minimalnie większa zwłoka przy wciśnięciu hamulca, spowodowana większymi oporami przepływu płynu w przewodach hamulcowych i mniej niebezpieczna, ale mało przyjemna, zwłoka w powrocie pedału do pozycji wyjściowej po zdjęciu zeń nogi.

Z kolei zastosowanie DOT5 w układzie przystosowanym do DOT3 lub DOT4 może spowodować wycieki płynu, przede wszystkim w okolicach zacisków hamulcowych (hamulce tarczowe, które na przedniej osi są standardem, a na tylnej osi też występują często), cylinderków (hamulce bębnowe, tylna oś) i czasem z uszczelki pompy hamulcowej na wejściu kroćca idącego od pedału hamulca.

 

Skąd woda w płynie hamulcowym?

Z powietrza. Nawet przez ścianki przewodów hamulcowych wchłaniana jest woda. Przez nieszczelny korek zbiorniczka pod maską też dostaje się wilgoć. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli "chomikuje" wodę.

 

Czy pomiar zawartości wody w płynie jest wiarygodny?

Jeśli przyrządem, który jest na wyposażeniu naszego serwisu, określimy zawartość wody w płynie hamulcowym na 1%, to zakładamy, że w dolnych partiach układu (zaciski hamulcowe, cylinderki, które nagrzewają się najbardziej), ta zawartość sięga 3%. I to już jest czas wymiany płynu. Ponieważ pomiar przez zbiorniczek wyrównawczy jest tak mylący, przyjmuje się, że wymiana płynu winna nastąpić co 2 lata, a ew. pomiar warto wykonać w sytuacjach wątpliwych, np. serwisant odkrywa przy przeglądzie niedokręconą nakrętkę zbiorniczka, albo w samochodzie są nieoryginalne przewody hamulcowe (bez powłoki z tworzyw utrudniającej przenikanie wilgoci do układu).

 

Czy hamulce bębnowe są bardziej odporne na stary płyn niż tarczowe?

Tak, zawdzięczamy to małej powierzchni styku szczęki hamulcowej z tłoczkiem cylinderka. Ale dziś mało który samochód ma na wszystkich kołach hamulce bębnowe, jak to miało miejsce we Fiatach 126p. Standardem są tarczowe hamulce na przedniej osi, a przednia oś odpowiada za ok. 70% siły hamowania.

 

Zobacz też:

Wymiana klocków hamulcowych

Usterki klocków

Naprawa hamulca pomocniczego

 

Zielona słuchawka, zadzwoń

Serwis Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 1

pon-pt 7.30-18.30

 

 

Streszczenie: płyn hamulcowy, wymiana płynu w układzie hamulcowym, dot3, dot4, dot5

 

 

 

Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!

03.2024

BAIC Beijing 5 samochód demonstracyjny
BAIC Beijing 3 samochód do jazdy próbnej

Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.

A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.

Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!

Umów datę i godzinę testu

Godziny pracy salonu

Promocja serwisu Opel, wiosenna
Promocja Serwisu. Odświeżenie wnętrza / Dezynfekcja klimatyzacji od 77 zł. Wymiana oleju syntetyk + filtr od 399 zł. Przegląd od 749 zł.

Lista promocji
Umów się na serwis mechaniczny/elektroniczny
Umów się na serwis mechaniczny

Wypełnij formularz
Umów się na serwis blacharsko-lakierniczy
Umów się na serwis blacharski

Wypełnij formularz
Ceny przeglądów okresowych
OT-15, OT-30, itd.

zobacz cenę przeglądu


 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy Torres EVX z napędem elektrycznym