TPMS monitoruje ciśnienie w kołach.
TPMS w Oplu Mokka. W pozostałych modelach działa podobnie. Czujniki ciśnienia w sklepie Dixi-Car
System pomiaru ciśnienia w oponach jest obecnie standardowym wyposażeniem nowo produkowanych Opli. Jak działa, jak się go kalibruje?
Układ monitorowania ciśnienia powietrza w oponach ostrzega kierowcę o znacznym spadku, lub wzroście ciśnienia w dowolnej z 4 opon i umożliwia kierowcy wyświetlenie ciśnienia w poszczególnych oponach na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy (patrz film).
TPMS wykorzystuje do swoich celów następujące podzespoły:
Każdy czujnik ma wewnętrzne źródło zasilania o trwałości użytkowej wynoszącej około 10 lat.
Gdy pojazd jest nieruchomy, wewnętrzny miernik przyspieszenia czujników jest nieaktywny, co powoduje przełączenie czujników w stan "nieruchomy". W tym stanie czujniki próbkują ciśnienie w oponach raz na każde 30 sekund i nie wykonują w ogóle nadawania, jeżeli ciśnienie w oponie nie zmienia się. W miarę wzrostu prędkości pojazdu, siła odśrodkowa uaktywnia wewnętrzny przyspieszeniomierz czujników, powodując ich przejście do pracy w trybie wzbudzenia i jazdy. W trybie jazdy czujniki próbkują ciśnienie w oponach raz na każde 30 sekund i nadają je raz na 60 sekund. Moduł BCM odbiera i tłumaczy dane zawarte w transmisji każdego czujnika ciśnienia na obecność czujnika, tryb czujnika i ciśnienie w oponie. Moduł BCM przesyła dane ciśnienia powietrza w oponach oraz rozmieszczenia opon przez obwód danych szeregowych do wyświetlacza informacyjnego kierowcy, gdzie zostają wyświetlone.
Kontrolka spadku ciśnienia w oponie - zapali się przy nagłej utracie powietrza w jednym z kół.
Czujniki w sposób ciągły porównują wartość ciśnienia z ostatnio wykonanego próbkowania z wartościami bieżącego próbkowania i będą nadawać w trybie wuczania, jeżeli wykryją w stanie "nieruchomym" albo w stanie jazdy zmianę ciśnienia o 8,3 kPa (1,2 psi, ok. 0,1 bar). Gdy układ monitorowania ciśnienia w oponach wykryje znaczną stratę lub przyrost ciśnienia powietrza w oponach, to na zestawie wskaźników zapali się kontrolka (rys. obok), a na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy (jeżeli jest na wyposażeniu samochodu) zostanie pokazany komunikat "kontrola ciśnienia w oponach".
Zarówno lampkę, jak i komunikat na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy, można wyłączyć, uzupełniając ciśnienie w oponach do zalecanej wartości i wykonując jazdę z prędkością powyżej 40 km/h (25 mil/h) trwającą co najmniej 2 minuty.
Jeżeli akumulator zostanie odłączony (zdjęta jedna z klem), to identyfikator każdego czujnika ciśnienia kontroli powietrza w oponie zostanie wprawdzie zachowany, ale informacje o ciśnieniu w oponach zostaną utracone. W przypadku wyposażenia w wyświetlacz informacyjny kierowcy, zostaną na nim pokazane kreski przy każdym z kół. Jazda pojazdem z prędkością ponad 40 km/h (25 mil/h) przez co najmniej 2 minuty uaktywni czujniki, powodując wyświetlenie na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy bieżących ciśnień powietrza w oponach. Do aktywacji czujników w warunkach warsztatowych można również użyć narzędzia diagnostycznego.
Dla zaawansowanych: Moduł BCM samochodu jest w stanie wykrywać niesprawności działania w obrębie układu monitorowania ciśnienia w oponach. Gdy ustawimy kod DTC, kontrolka TPMS na desce będzie migać przez 1 minutę, a następnie będzie się nadal świecić po załączeniu zapłonu i zakończeniu autokontroli lampek deski rozdzielczej. Wykryte niesprawności spowodują wyświetlenie na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy komunikatu "serwis monitora opon".
Czujniki dokupujemy np. w sytuacji gdy chcemy mieć zapasowy komplet kół na zimę. Albo gdy w starych czujnikach wyczerpią nam się baterie.
https://sklep.dixi-car.pl/czujnik-cisnienia-opon-c-265_340.html
Obsługa i kalibracja na przykładzie Opla Insignia, rok modelowy 2013.5 (produkcja w I półroczu 2013). Strony z instrukcji obsługi.
Procedurę kalibracji układu TPMS należy przeprowadzić po każdym przełożeniu opon, wymianie modułu BCM lub wymianie czujników. Po włączeniu trybu kalibracji, moduł BCM zapisuje sobie unikatowe kody wszystkich czujników. Po skalibrowaniu danego czujnika, moduł BCM uruchamia sygnał dźwiękowy sygnalizujący, że czujnik nadał swój identyfikator a moduł BCM go odebrał i zapamiętał. BCM musi "nauczyć się" kodów ID czujników w odpowiedniej kolejności w celu ustalenia prawidłowej lokalizacji czujników. Pierwszy "nauczony" kod ID przyporządkowany jest do lewego przedniego koła, drugi do prawego przedniego, trzeci do prawego tylnego, a czwarty do lewego tylnego koła. Kierunkowskazy zaświecą się indywidualnie, wskazując lokalizację "zapamiętanego" koła.
Każdy czujnik wyposażony jest w wewnętrzną cewkę niskiej częstotliwości. Gdy narzędzie specjalne (na wyposażeniu serwisu Dixi-Car) do kontroli ciśnienia powietrza w oponach jest używane w trybie kalibracji czujników, generuje sygnał niskiej częstotliwości, który wzbudza czujnik. Na aktywację za pomocą niskiej częstotliwości czujnik odpowiada transmisją. Gdy moduł BCM odbiera transmisję, przyporządkuje identyfikator tego czujnika do lokalizacji w pojeździe w kolejności w jakiej sczytywałeś koła (poprawna kolejność - poniżej).
Zalecenie: W przypadku, gdy po aktywacji danego czujnika nie włączy się sygnał dźwiękowy, może być konieczne obrócenie trzonka zaworu koła w inne położenie, ponieważ sygnał czujnika jest blokowany przez inny element koła. Upewnić się, że bateria przyrządu TPM jest naładowana wystarczająco do zakończenia procedury wuczania TPM. Nie ustawiać przyrządu TPM bezpośrednio na zaworku. Przyrząd TPM należy oprzeć o ściankę opony w pobliżu zaworka. Aby stwierdzić, że czujnik działa wadliwie, może wystąpić potrzeba maksymalnie 3-krotnego wykonania procedury aktywacji wuczania czujnika TPM.
Tryb kalibracji zostanie anulowany po wyłączeniu zapłonu lub jeśli czas dopasowania dowolnego czujnika przekroczy 2 minuty lub czas dopasowania wszystkich czujników przekroczy 5 minut. Jeśli tryb aktywacji zostanie anulowany przed zarejestrowaniem pierwszego czujnika, zachowane zostaną identyfikatory oryginalnych czujników. Jeśli tryb aktywacji zostanie anulowany po zarejestrowaniu pierwszego czujnika:
Wtedy, aby układ działał prawidłowo, należy powtórzyć procedurę aktywacji.
Z praktyki warsztatowej serwisu Dixi-Carwynika, że nowe czujniki dla nowego kompletu kół, który montujemy na samochodzie, kalibrujemy urządzeniem radiowym... Na początku w nowych autach sam montaż drugiego kompletu kół i jazda próbna powodowała pojawienie się błędu systemu - stąd montażyści nauczyli się kalibracji. Jeśli na komplecie letnim samochód ma czujniki i ma również w aucie pozostałe komponenty systemu TPMS (moduł, program, instalację), to w komplecie zimowym również może je mieć. Należy się jednak po montażu wspomniana aktywacja. Jak pisze TIS (program używany w stacjach serwisowych Opla): Procedura nauczania należy przeprowadzić po każdym przełożeniu opon, wymianie BCM lub wymianie czujników...
Poza fabryką wyposażenie w TPMS samochodu, który fabrycznie nie miał takiego systemu, może być bardzo kosztowne lub niemożliwe. Wiąże się często ze zmianą wiązki elektrycznej nadwozia, doposażenia w moduł, czasem z wymianą obecnego modułu, przez który przechodzą sygnały osprzętu nadwoziowego. Nie znamy finalnego kosztu takiego doposażenia, gdyż wymaga to sprawdzenia metodą próby/błędu, przy czym takie działanie wyklucza gwarancję.
Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!
03.2024
Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.
A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!
Warszawa
Radom