Wypłata odszkodowania po kradzieży auta jest w większości towarzystw ubezpieczeniowych warunkowana m.in. posiadaniem wszystkich kompletów oryginalnych kluczy lub kluczy zadeklarowanych w polisie ubezpieczeniowej.

Ważny, szczególnie przy ubezpieczaniu auta używanego, jest wybór towarzystwa ubezpieczeniowego (TU) i polisy, która daje możliwość określenie ilości posiadanych kluczyków. Kupując używany samochód często nie wiadomo czy to są oryginalne klucze czy też nie. Wybierając odpowiednie TU i polisę wprowadzamy do polisy informacje wg własnego pisemnego oświadczenia, czyli np. „jeden komplet dorabianych kluczy”.

Ogólne Warunki Ubezpieczenia AC jednoznacznie interpretują przypadki utraty kluczyków, tj. w razie kradzieży lub zagubienia kluczyków TU z reguły wymaga:
a) poinformowanie TU, często też policji, o tym fakcie;
b) wymiany na własny koszt zamków w ubezpieczonym pojeździe.

Poza tym OWU (ogólne warunki ubezpieczenia – książeczka, której pewnie nie czytałeś), mówią też o tym, że po stronie ubezpieczonego leży obowiązek odpowiedniego zabezpieczenia kluczyków/pilotów od pojazdu i zabezpieczeń przeciwkradzieżowych. Jeżeli tego nie zapewni, towarzystwa ubezpieczeń nie przyjmują odpowiedzialności za kradzież pojazdu. Jedynym wyjątkiem przyjęcia odpowiedzialności jest utrata kluczyków i kradzież pojazdu wskutek rozboju, ale wtedy trzeba przedłożyć drugi komplet oryginalnych kluczyków. Jeżeli utrata kluczyków (uszkodzenie zamków) nastąpi wskutek rozboju, a samochód miał ubezpieczenie AC, to koszt wymiany zamków może być pokryty w ramach szkody z polisy AC.

Na podstawie art. 6 kodeksu cywilnego to towarzystwo ubezpieczeń, odmawiając wypłaty odszkodowania, musi wykazać, że przedłożone kluczyki są nieoryginalne.

Czasami klienci dorabiają kluczyk i posługują się tylko tym kluczykiem, oryginalne zabezpieczając przez ewentualnym zagubieniem czy kradzieżą.