Zostałam poproszona o komentarz w temacie korupcji za sprzedaż usług finansowych. Niestety istnieje i zdarza się, mój komentarz:

Korumpowanie pracowników przez dostawców usług finansowych to problem, dotyczący głównie dealerów, u których brak wyraźnie określonych zasad oraz bieżącego monitorowania zagadnienia. Próby korupcji zdarzają się ciągle (w mojej stacji ostatnia próba miała miejsce dwa tygodnie temu).

Czy dojdzie do korupcji to kwestia świadomości dealera, pracowników i ustalonych zasad i form współpracy. Dzisiaj spora grupa dealerów monitoruje i analizuje usługi finansowe. Rynek jest jednak zmienny, pojawiają się nowi gracze, nowe strategie i cele, a to oznacza, że jesteśmy w toczącym się kole procesowym.

Najważniejsza jest, moim zdaniem, świadomość, że to może dotknąć każdego. Udawanie, że nie słyszało się nawet o takich praktykach, to podstawowy błąd. Kiedy wiemy, na co zwrócić uwagę i czego się wystrzegać, możemy zastosować odpowiednie procedury. Trzeba jasno postawić sprawę wobec załogi i firm współpracujących – wszyscy powinni wiedzieć, jakie standardy i wartości wyznaje twoja firma. I trzeba być konsekwentnym.

Jak nie spojrzeć na zagadnienie – dotykamy kwestii etyki. Głośno o tym mówmy. Podkreślajmy, że chcemy współpracować z partnerami, że pracownik ma współtworzyć firmę dealera, a tworzenie firmy pracownika w firmie dealera ma określone konsekwencja; że dostawca usług finansowych, wślizgujący się do nas nieuczciwie, tylnymi drzwiami, jest „na straconej pozycji”.