Premiera roku 2023 – nowy crossover/SUV Torres – od początku sprzedaży w polskich salonach otrzymuje gwarancję mechaniczną na 10 lat, ważną w całej Europie. Dlaczego trzeci spośród koreańskich producentów samochodów – SsangYong – oferuje o kilka lat dłuższą gwarancję niż konkurenci? Zmiany na rynku, których nie uwzględniły jeszcze inne marki z Europy, Japonii i Korei, czy po prostu solidny, trwały samochód?
Nowy SsangYong Torres jest już w salonie Dixi-Car do odbioru od ręki – na miesiąc przed premierą we wrześniu 2023. Co do 10-letniej gwarancji można od razu wykluczyć falstart, ewentualność, że producent przeszacował trwałość modelu. Bo po drogach Korei Południowej Torres jeździ już od kilkunastu miesięcy (premiera w Seulu w 2022 roku). Niedoskonałości, o ile były, zostały zauważone i wyeliminowane, zanim pierwsze klienckie Torresy dojechały do Polski w lipcu-sierpniu 2023 r.
Dodatkowo: Torresa można zamówić fabryczną instalację LPG i jest to instalacja montowana w Polsce, u dealera; autoryzowana przez SsangYonga. O tyle to istotne, że gaz miał, gdy inne marki go montowały, wymagać wzmocnionej głowicy silnika. A tu nadal dekada gwarancji na samochód – nawet przy instalacji LPG dołożonej u dealera.
Skąd zatem 10 lat gwarancji na Torresa?
- Model jest trwały w ocenie producenta i godny 10-letniej gwarancji. Karoseria Torresa o nowym, zbierającym pochlebne oceny designie, zabudowana jest na zmodyfikowanej płycie podłogowej Korando, które premierę miało w 2019 r., i w tym samym roku otrzymało pięć gwiazdek Euro NCAP, maksymalną notę za bezpieczeństwo bierne w razie zderzenia. Baza, fundament Torresa, jest więc wypróbowana, zwalidowana w warunkach drogowych. Również silnik Torresa – 4-cylindrowy 1.5 T-GDi z rozrządem napędzanym łańcuchem – sprawdził się już pod maskami Korando i Tivoli.
- Równiejsze drogi, mniej drogowych dramatów w Polsce. Tak, importer mógł dostrzec poprawę infrastruktury drogowej, czy wzrost kultury technicznej polskiego użytkownika i odpowiednio poprawić warunki gwarancji. Autonomia SsangYong Polska w kalkulacjach koszt/zysk podnosi prawdopodobieństwo scenariusza.
- Trzecia możliwość to walka o klienta – chęć przelicytowania konkurencji, szczególnie koreańskiej i japońskiej. Dyrektor SsangYong Polska w niedawnych wywiadach mówił jednak, że rozwój tak, ale nie za wszelką cenę. Z wypowiedzi przebijała chęć dania oddechu dealerom, po kilkusetprocentowym wzroście sprzedaży w 2022 roku.
Tak, czy inaczej jest 10 lat gwarancji mechanicznej na Torresa, z limitem przebiegu 200 000 km. Na pozostałe modele SsangYonga pozostaje 5-7 lat, jak dotychczas. Są to gwarancje w standardzie, bez dopłat, bez przyimka „do”, za którym w innych markach kryje się dopłata lub ograniczenia. Mocny, ale nie wysilony silnik 163KM z łańcuchem rozrządu, może być naszym zdaniem częścią prawdy. Tradycje SsangYonga, kompetencje w projektowaniu pojazdów dla służb, z zapasem trwałości – drugą częścią.