Po pierwszym roku działania jako dealer BAIC widzimy już przyszłość marki w Polsce. Czy podzieli losy Taty, czy wyrośnie na głównego gracza jak Hyundai, Kia? BAIC idzie drogą budżetu, czy premium? Na ile bezpieczny jest z punktu widzenia klienta zakup nowego samochodu BAIC Beijing 3, 5, 7 w Polsce?
Klienta interesuje, ilu jest dealerów BAIC i czy liczba dealerów będzie się zwiększać, czy zmniejszać. Chodzi o bezpieczeństwo zakupu – czy wykorzystam swoje uprawnienia związane z 5-letnią gwarancją na samochód BAIC? Czy po zakończeniu gwarancji będę miał gdzie serwisować samochód – w ASO lub w serwisie niezależnym? Czy będą dostępne części zamienne? Odpowiedź na wszystkie pytania, w ocenie naszej – autoryzowanego dealera BAIC – jest pozytywna. Oto dlaczego.
Ilu jest dealerów, ilu będzie w 2025-2026?
W chwili, gdy materiał powstaje, jest w Polsce 21 dealerów BAIC (województw mamy szesnaście). W Warszawie jest trzech dealerów, za chwilę ma być czterech. Najbardziej ludne regiony, jak mazowieckie, Śląsk, Małopolska, dolnośląskie, Wielokopolska, kujawsko-pomorskie mogą być spokojne o swojego lokalnego dealera BAIC – chętnych jest więcej niż mocy przerobowych oficjalnego przedstawicielstwa, BAIC Polska. Pomorze Środkowe, Warmia i Mazury, Podlasie, Zamojszczyzna – w 2024 roku są to białe plamy na mapie dealerów BAIC. Jak będzie w roku 2025, 2026 i kolejnych?
W 2025 BAIC zmierza mieć ok. 35 dealerów. Średnio dwóch na województwo. Czy wspomniane, jakże ciekawe turystycznie regiony, doczekają się dealera BAIC? Myślimy, że nikt tego nie wie na pewno, włącznie z importerem – BAIC Polska. I tu dochodzimy do specyfiki BAIC. Samochody rozchodzą się jak ciepłe bułeczki, ale wśród określonej klienteli.
Specyfika samochodów BAIC
Samochody z nowoczesną elektroniką („tabletoza”), tradycyjnymi – w pozytywnym sensie – napędami czterocylindrowymi na łańcuchu rozrządu, z solidnie uszytym wnętrzem i chińskim pochodzeniem. Miks, który akceptuje wielu Polaków, lecz nie wszyscy. Nie ma w Polsce bezpośredniej konkurencji dla takiego zestawu cech samochodu. Prestiż czy nie? Trwałość ponad rynek czy tandeta? Nasze, dealera, zdanie wyraziliśmy już w serii artykułów na dixi-car.pl. Samochody BAIC odzwierciedlają aktualną sytuację w Chinach – perfekcyjne obeznanie z elektroniką młodego pokolenia, wysokie wymaganie co do trwałości, bo chińska prowincja odstaje od miast, które poszły w ostatniej dekadzie nieprawdopodobnie do przodu.
Budżet czy premium?
I to, i to. Cena od 78 900 zł za nowego SUV-a – ewidentny low cost. Jedna tylko wersja, pod nazwą ‚Luxury’, i to we wszystkich trzech modelach – Beijing 3, 5, 7 – wiele mówi. Warto zajrzeć do cenników pdf BAIC, co jest na pokładzie. Producent z Państwa Środka dał w standardzie, to co zamówił BAIC Polska, czyli grupa polskich menedżerów, znających życzenia polskiego klienta. Nie ma co się oglądać na Baiki z lat nastych XXI wieku sprowadzane z Unii Europejskiej.
Czy BAIC to marka premium? Jak jest postrzegana w Polsce? Design – jest inny niż marek europejskich, japońskich. Będziemy się wyróżniać na drodze. 3-letnie Assistance europejskie, 5-letnia gwarancja mechaniczna, 10-letnia na karoserię – są promesą, że nie będziemy w Baiku „królami poboczy”. Młody importer, bez zbadania poziomu technologii i materiałów, z których samochody są wykonane, nie dał by warunków powyżej marek europejskich. Jako dealer, potwierdzamy obserwacje co do poziomu techniki, jakości wykonania.
Jak z tego wynika BAIC poszedł drogą inną niż Tata. Hinduski producent ok. 2010/2011 roku oferował w Polsce samochody proste, bardzo tanie (ca. 20-30k), i przegrał. Przypuszczamy, że polski importer i dealerzy poszli za wytycznymi z Indii. Chiny w 2024/2025 roku to państwo z poziomem życia jak w Polsce.
Podsumowanie
Dealerom BAIC dobrze współpracuje się z polskim importerem, który małymi krokami próbuje. Na ulicach mniejszych miast, jak Piaseczno, widać już samochody BAIC. Nie spodziewalibyśmy się spadku liczby salonów poniżej 20, jeśli już to widzielibyśmy 40-50 dealerów w Polsce, powyżej planów Asian Automotive Distribution Center, jak nazwał się ostatnio importer. Pewnym zagrożeniem jest polityka, nieprzewidywalna. Jakimś zabezpieczeniem interesów polskiego klienta jest choćby to, że części zamienne do polskich motorowerów Romet, dostępne na Allegro, to w dużej mierze chińska produkcja.