Sezon jesienno-zimowych chłodów zwiększa ryzyko uszkodzenia tych samochodowych elementów, które są wtedy najbardziej potrzebne. Należą też do nich świece żarowe stanowiące osprzęt wysokoprężnych silników.
Świeca żarowa jest przede wszystkim elementem wspomagającym rozruch silnika wysokoprężnego, choć w nowoczesnych konstrukcjach pełni też różne funkcje dodatkowe. Jej niesprawność ujawnia się najczęściej w temperaturach poniżej -10ºC.
Służy jej jazda na długich trasach, a szkodzi pokonywanie krótkich dystansów z częstymi rozruchami zimnego silnika.
W przeciwieństwie do świec zapłonowych interwał serwisowy bądź przebieg świecy żarowej nie jest jednoznacznie ustalony.
Choć przywykło się do podawania orientacyjnej żywotności świec żarowych w kilometrach lub latach, czas użytkowania świec żarowych nie powinien być mierzony w taki sposób. Zużycie świec żarowych zależy od liczby cykli – na jeden cykl składa się rozgrzanie, a następnie ochłodzenie się świecy. Im większą ilość cykli przejdzie świeca żarowa, tym większe jest zużycie jej spirali grzejnej.
Świecę wymienia się zwykle wtedy, kiedy się przepali lub kiedy nie osiąga ona już określonej temperatury pracy. Na zużycie świecy żarowej wpływa wiele czynników, ale jednym z najważniejszych jest ilość rozruchów. W nowszych samochodach świeca pracuje podczas rozruchu nawet kilka minut. Kiedy jedziemy dłużej i silnik jest już rozgrzany, świeca żarowa nie uaktywnia się, zatem przebieg nie może być wyznacznikiem potrzeby wymiany świecy. Nadzór nad pracą świec żarowych w nowoczesnych pojazdach sprawuje przede wszystkim sterownik, sygnalizując ich ewentualne usterki lub uszkodzenia.
Można jednak przyjąć, że ryzyko ich uszkodzenia maleje do absolutnego minimum, jeśli wymienia się je całymi kompletami co 50 000 km przebiegu pojazdu.
W przypadku występowania problemów z uruchomieniem silnika lub silnego dymienia w trakcie uruchamiania należy liczyć się z koniecznością wymiany wadliwych świec żarowych.
Jeśli jedna ze świec żarowych jest uszkodzona, należy wymienić wszystkie, ponieważ jest bardzo prawdopodobne, że pozostałe świece wkrótce również przestaną działać.
Elektryczne uszkodzenie świecy żarowej jest najczęściej spowodowane nadmiernym napięciem lub temperaturą. Świece żarowe są przewidziane do pracy w przedziale temperatur maksymalnych od 850° do 1100°. Jeśli prąd elektryczny w świecy żarowej płynie zbyt długo z powodu uszkodzonego przekaźnika lub sterownika, może dojść do przegrzania, które spowoduje napęcznienie, rozszczepienie lub rozerwanie świecy żarowej i natychmiastową awarię silnika.
Istnieje wiele przyczyn wystąpienia usterek świec żarowych, jak: uszkodzenie kontrolera świec, wtryskiwacza, niewłaściwy kierunek wtrysku paliwa, niepoprawny kąt wyprzedzenia wtrysku, a także przedostawanie się oleju silnikowego do komory spalania jako efekt zużycia silnika.
Jeśli przy coraz niższych temperaturach obserwujesz problemy z uruchomieniem zimnego silnika zgłoś się do serwisu Dixi-Car.
UMÓW SIĘ NA SERWIS TUTAJ
Ok, pytanie do autora – jak myślisz co dalej?