Wczesne lata XX wieku były bardzo owocnym okresem dla rodzącego się nowego środka lokomocji – samochodu. Tym bardziej w kraju takim, jak Japonia, gdzie trwały fundamentalne przemiany polityczne, gospodarcze oraz społeczne. W tym kontekście, wielu lokalnych konstruktorów podejmowało próby stworzenia japońskiego samochodu. Jednak to grupa Mitsubishi – potęga finansowa i przemysłowa, mogła takie plany wprowadzić w życie, uruchamiając seryjną produkcję Modelu A – już w sierpniu 1917 roku.
Choć początki grupy spółek Mitsubishi sięgają roku 1870, historia Mitsubishi jako producenta samochodów, rozpoczęła na długo zanim oddział Mitsubishi Vehicle Industries Ltd. został przekształcony w Mitsubishi Motors Corporation w 1970 roku.
Pierwszą próbą uruchomienia seryjnej produkcji samochodów osobowych w Japonii był Model A konstrukcji Mitsubishi. Został on opracowany dokładnie 100 lat temu przez Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., prekursora dzisiejszego Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.
W wyniku tych starań zostały wyprodukowane dwa prototypy Modelu-A, które zaprezentowano na drodze w pobliżu budynku Yaesu w dzielnicy Marunouchi w Tokio. Pojawiły się również na stoisku firmy Mitsubishi Internal Combustion Engine Co. Ltd na Wystawie Pokoju w Tokio w marcu 1922 roku. Jako pierwszy japoński samochód osobowy Mitsubishi Model A cieszył się ogromnym zainteresowaniem.
Pierwsze eksperymenty
Pan Nakagawa, który był w tamtych czasach odpowiedzialny za budowę silników, wspominał: „Podczas projektowania silników, skrzyni biegów i układu chłodzenia przeprowadzano wiele eksperymentów i testów. Używaliśmy osełek do szlifowania i regulacji kół zębatych w przekładni. Potem przez cały dzień jeździliśmy po terenach lokalnej szkoły, aby dopasować te elementy. Trudno w dzisiejszych czasach wyobrazić sobie rzeczy, jakie musieliśmy robić przy konstruowaniu Modelu-A.”
Pan Ushida, który zajmował się projektowaniem silników, dodał: „Samochód miał dużą drewnianą kabinę pasażerską i silnik o mocy 35 KM. Nie zakładaliśmy tolerancji błędu, zatem wszystko zależało od umiejętności i instynktu mechaników. Zużyliśmy kilka silników, zanim udało się wprowadzić odpowiednie zmiany. Koła zębate w skrzyni biegów nie były centralnie spasowane, mocno tarły o siebie, co w czasie jazdy powodowało wiele hałasu. Kabina pasażerska została przerobiona z konnego powozu – była zdecydowanie za duża i za ciężka. Prędkość maksymalna wynosiła 30 km/h. Musieliśmy trąbić za każdym razem, gdy pojawialiśmy się na drodze.”
Pierwsze próby
Produkcja rozpoczęła się w sierpniu 1917 r. w fabryce silników spalinowych Mitsubishi Shipbuilding Co. w stoczni Mitsubishi w Kobe. Następnie została przeniesiona do miasta Nagoja, gdzie w maju 1920 roku powstała fabryka silników spalinowych Mitsubishi Internal Combustion Manufacturing. Mitsubishi Model-A był sprzedawany przez spółkę Ohte-Shokai K.K., założoną wspólnie przez Mitsubishi Shipbuilding i Mitsubishi Corporation w 1918 roku, która importowała samochody i opony ze Stanów Zjednoczonych. W ciągu czterech lat z fabryki wyjechało 20 egzemplarzy Modelu-A (plus 2 prototypy), a produkcja została zakończona w 1921 roku, kiedy to w Mitsubishi nad samochodami pierwszeństwo zyskała produkcja samolotów – począwszy od 1MF jednomiejscowego dwupłatowca – ale także ciężarówek i innych maszyn.
1920: model „T1”, pierwsza ciężarówka Mitsubishi, której trwałość została przetestowana w na dystansie 1000 km – bardzo dużym jak na tamte czasy.
1931: ”Mitsubishi 450AD” – pierwszy silnik Diesla wyprodukowany w Japonii ( z wtryskiem bezpośrednim) do zastosowania w pojazdach silnikowych.
1932: ”B46”, pierwszy autobus Mitsubishi, największy i najmocniejszy w tamtych czasach
1936: ”PX33”: Pierwszy napęd na cztery koła Mitsubishi i przodek dzisiejszego Pajero,Outlander, Eclipse Cross, ASX, Pajero Sport, L200 itd.,
Dziedzictwo na przyszłość
Bez względu na niewielką liczbę wyprodukowanych egzemplarzy Modelu-A, od tamtej pory koncern Mitsubishi stał się pionierem przemysłu motoryzacyjnego w Japonii. Moment ten jest początkiem innowacyjnych, kreatywnych i nieszablonowych rozwiązań technologicznych z których znany jest koncern Mitsubishi Motors Corporation, jak również niezawodności pojazdów Mitsubishi na drogach, w terenie, trasach rajdowych i torach wyścigowych. Oddając hołd temu wyjątkowemu pojazdowi, w 1972 zbudowano jego replikę z użyciem oryginalnych materiałów i części. Obecnie znajduje się ona w odnowionym muzeum „Mitsubishi Auto Gallery”, które zostało otwarte w 1989 roku i jest zlokalizowane w Centrum Badań i Rozwoju MMC w Okazaki w Japonii.
Dane techniczne
- Długość: 3.830 m
- Szerokość: 1.620 m
- Wysokość: 2.070 m
- Rozstaw osi: 2.727 m
- Rozstaw kół: 1.400 m
- Waga: 1,300 kg
- Silnik:
- Typ: 4 cylindry – benzynowy – chłodzony cieczą
- Pojemność: 2,765 cc
- Moc: 35 KM
- Spółka utworzona wspólnie przez Japan Storage Battery Co., Ltd. i Yuasa Corporation w 2004 roku
Ciekawy wpis. Zastanawiam się czy takie modele produkcyjne obejmują też wdrażanie nowych technologii do procesów produkcyjnych. Jak wiadomo nieprzerwany rozwój firmy to dziś nie tylko nowe możliwości, ale wręcz konieczność aby otrzymać się na rynku i zapewnić firmie rentowność, zwłaszcza produkcyjnej.