Wczesne lata XX wieku były bardzo owocnym okresem dla rodzącego się nowego środka lokomocji – samochodu. Tym bardziej w kraju takim, jak Japonia, gdzie trwały fundamentalne przemiany polityczne, gospodarcze oraz  społeczne. W tym kontekście, wielu lokalnych konstruktorów podejmowało próby stworzenia japońskiego samochodu. Jednak to grupa Mitsubishi – potęga finansowa i przemysłowa, mogła takie plany wprowadzić w życie, uruchamiając seryjną produkcję Modelu A – już w sierpniu 1917 roku.

Choć początki grupy spółek Mitsubishi sięgają roku 1870, historia Mitsubishi jako producenta samochodów, rozpoczęła na długo zanim oddział Mitsubishi Vehicle Industries Ltd. został przekształcony w Mitsubishi Motors Corporation w 1970 roku.

Pierwszą próbą uruchomienia seryjnej produkcji samochodów osobowych w Japonii był Model A konstrukcji Mitsubishi. Został on opracowany dokładnie 100 lat temu przez Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., prekursora dzisiejszego Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.

W wyniku tych starań zostały wyprodukowane dwa prototypy Modelu-A, które zaprezentowano na drodze w pobliżu budynku Yaesu w dzielnicy Marunouchi w Tokio. Pojawiły się również na stoisku firmy Mitsubishi Internal Combustion Engine Co. Ltd na Wystawie Pokoju w Tokio w marcu 1922 roku. Jako pierwszy japoński samochód osobowy Mitsubishi Model A cieszył się ogromnym zainteresowaniem.

Pierwsze eksperymenty

Pan Nakagawa, który był w tamtych czasach odpowiedzialny za budowę silników, wspominał: „Podczas projektowania silników, skrzyni biegów i układu chłodzenia przeprowadzano wiele eksperymentów i testów. Używaliśmy osełek do szlifowania i regulacji kół zębatych w przekładni. Potem przez cały dzień jeździliśmy po terenach lokalnej szkoły, aby dopasować te elementy. Trudno w dzisiejszych  czasach  wyobrazić sobie rzeczy, jakie musieliśmy robić przy konstruowaniu Modelu-A.”

Pan Ushida, który zajmował się projektowaniem silników, dodał: „Samochód miał dużą drewnianą kabinę pasażerską i silnik o mocy 35 KM. Nie zakładaliśmy tolerancji błędu, zatem wszystko zależało od umiejętności i instynktu mechaników. Zużyliśmy kilka silników, zanim udało się wprowadzić odpowiednie zmiany. Koła zębate w skrzyni biegów nie były centralnie spasowane, mocno tarły o siebie, co w czasie jazdy powodowało wiele hałasu. Kabina pasażerska została przerobiona z konnego powozu –  była zdecydowanie za duża i  za ciężka. Prędkość maksymalna wynosiła 30 km/h. Musieliśmy trąbić za każdym razem, gdy pojawialiśmy się na drodze.”

Pierwsze próby

Produkcja rozpoczęła się w sierpniu 1917 r. w fabryce silników spalinowych Mitsubishi Shipbuilding Co. w stoczni Mitsubishi w Kobe. Następnie została przeniesiona do miasta Nagoja, gdzie w maju 1920 roku powstała fabryka silników spalinowych Mitsubishi Internal Combustion Manufacturing. Mitsubishi Model-A był sprzedawany przez spółkę Ohte-Shokai K.K., założoną wspólnie przez Mitsubishi Shipbuilding i Mitsubishi Corporation w 1918 roku, która importowała samochody i opony ze Stanów Zjednoczonych. W ciągu czterech lat z fabryki wyjechało 20 egzemplarzy Modelu-A (plus 2 prototypy), a produkcja została zakończona w 1921 roku, kiedy to w Mitsubishi nad samochodami pierwszeństwo zyskała produkcja samolotów – począwszy od 1MF jednomiejscowego dwupłatowca – ale także ciężarówek i innych maszyn.

1920:   model „T1”, pierwsza ciężarówka Mitsubishi, której trwałość została przetestowana w na dystansie 1000 km –  bardzo dużym jak na tamte czasy.

1931:  ”Mitsubishi 450AD” – pierwszy silnik Diesla wyprodukowany w Japonii ( z wtryskiem bezpośrednim) do zastosowania w pojazdach silnikowych.

1932:  ”B46”, pierwszy autobus Mitsubishi, największy i najmocniejszy w tamtych czasach

1936:  ”PX33”: Pierwszy napęd na cztery koła Mitsubishi i przodek dzisiejszego Pajero,Outlander, Eclipse Cross, ASX, Pajero Sport, L200 itd.,

Dziedzictwo na przyszłość

Bez względu na niewielką liczbę wyprodukowanych egzemplarzy Modelu-A, od tamtej pory koncern Mitsubishi stał się pionierem przemysłu motoryzacyjnego w Japonii. Moment ten jest początkiem innowacyjnych, kreatywnych i nieszablonowych rozwiązań technologicznych z których znany jest koncern Mitsubishi Motors Corporation, jak również niezawodności pojazdów Mitsubishi na drogach, w terenie, trasach rajdowych i torach wyścigowych. Oddając hołd temu wyjątkowemu pojazdowi, w 1972 zbudowano jego replikę z użyciem oryginalnych materiałów i części. Obecnie znajduje się ona w odnowionym  muzeum „Mitsubishi Auto Gallery”, które zostało otwarte w 1989 roku i jest zlokalizowane w Centrum Badań i Rozwoju MMC w Okazaki w Japonii.

Dane techniczne

  • Długość: 3.830 m
  • Szerokość: 1.620 m
  • Wysokość: 2.070 m
  • Rozstaw osi: 2.727 m
  • Rozstaw kół: 1.400 m
  • Waga:  1,300 kg
  • Silnik:
  • Typ: 4 cylindry – benzynowy – chłodzony cieczą
  • Pojemność:  2,765 cc
  • Moc: 35 KM
  • Spółka utworzona wspólnie przez Japan Storage Battery Co., Ltd. i Yuasa Corporation w 2004 roku