Serwis

Jak poznać czy samochód jest bezwypadkowy, czy nie był malowany lub jak się potocznie mówi nie był bity? Czy naprawa blacharsko–lakiernicza musi oznaczać problem?

Przed zakupem swojego wymarzonego auta zainwestuj w profesjonalne sprawdzenie pojazdu. Pracownicy serwisu sprawdzą wszystkie kluczowe elementy potencjalnego auta!

Na co szczególnie należy zwrócić uwagę?
Książka serwisowa – niestety często nie świadczy o pewnej historii auta gdyż bywa, że Książka serwisowa Opel pieczątki serwisów są niestety często podrabiane a same czyste książki serwisowe można dość często spotkać na popularnych portalach aukcyjnych lub ogłoszeniowych. Najpewniejszymi wpisami są centralne bazy ASO Opel. Przy każdej wizycie w autoryzowanym serwisie Opel zapisywana jest historia naprawy auta (przebieg, rodzaj naprawy). Dane te dostępne są również via MyOpelService. Dodatkowo dilerzy Opel mają wgląd w centralną bazę gwarancyjną, co daje możliwość weryfikacji książki serwisowej i autentyczności przebiegu auta.

Komputer diagnostyczny – w czasie kontroli pojazdu w ASO podpinany jest komputer MDI2 dedykowany odpowiedniej marce (MDI, TECH2). Korzystając z ogólnodostępnych, uniwersalnych komputerów diagnostycznych można nie wykryć znaczących usterek. Samo cofnięcie licznika może narazić cię na koszty związane z eksploatacją, ale jest niczym w porównaniu z wadliwie działającym sterownikiem poduszki powietrza, czy też zastąpieniem poduszki powietrza opornikiem. Co ci po pięknym samochodzie jeżeli w sytuacji awaryjnej nie zadziała ABS czy ESP? Odpalenie poduszek powietrza czy napinaczy pirotechnicznych pasów jest trwale zapisywane w sterowniku pojazdu i nie da się go całkowicie usunąć. To czego nie odczyta uniwersalny komputer diagnostyczny, na pewno nie umknie uwadze doświadczonego mechanika wyposażonego w dedykowany do marki komputer diagnostyczny.

Diagnostyka na podnośniku – ślady likwidacji szkód komunikacyjnych wprawny mechanik od razu zauważy ślady osadzenia pojazdu na ramie naprawczej, to świadczy o poważnej naprawie. Sprawdzi czy nie były prostowane podłużnice, ważny element bezpieczeństwa, czy nie mają nałożonej dodatkowej gumy ochronnej, czy nie były spawane. Sprawdzi śrubki czy są z tzw. „jednej parafii”. W warsztatach często nie ma odpowiednich śrubek i zastępowane są tym co właśnie było pod ręką. Przy czym warto pamiętać, że kolizja w historii pojazdu nie jest niczym strasznym (ponad 25% samochodów bierze co roku udział w kolizji), ważne natomiast jest by pojazd został naprawiony zgodnie z wytycznymi i technologią producenta.

Sprawdzenie powłoki lakierniczej – Powłokę lakierniczą najlepiej należy wykonać specjalną sondą pomiarową, która umożliwia pomiar grubości lakieru nie tylko na nadwoziu auta ale również na takich elementach jak: podłużnice, progi. Odpowiedni miernik można też zakupić. Cena takiego miernika waha się w przedziale 80-250zł w zależności od dokładności urządzenia z czego te tańsze niestety nie zapewniają odpowiednio dokładnej informacji o faktycznej grubości powłoki lakierniczej.

Jazda próbna – naturalne zużycie elementów zawieszenia jest niczym w porównaniu z trwale uszkodzonymi elementami zawieszenia jak wahacze czy wsporniki osi dlatego przeprowadzenie jazdy próbnej należy zlecić odpowiednio przeszkolonej do tego osobie. Podczas takiej jazdy doświadczony mechanik zauważy ewentualne niesprawności w zawieszeniu oraz układzie kierowniczym auta

Ciekawostki w zakresie lakierowania samochodu:
• Dopuszczalne normy grubości lakieru są różne dla różnych marek aut
• Więcej warstw lakieru nie musi oznaczać naprawy powypadkowej
• Lakier niemetaliczny to technologicznie jedna warstwa lakieru o grubości ok. 60-100  µm, lakier metaliczny ma zwykle dwie warstwy, ale np. biała perła w modelach Chevrolet ma technologicznie 3 warstwy lakieru. Jeżeli auto nie przejdzie kontroli jakości w fabryce, może otrzymać dodatkową warstwę lakieru!
• Lepiej jest mieć więcej niż jedną warstwę dla celów ochronnych i estetycznych
• Estetykę lakieru może poprawić polerowanie auta gdyż lakier często ulega porysowaniu, wypalaniu lub odpryskom od kamyków uderzających w karoserię.

Pamiętaj aby wykonać powyżej opisane testy i przeglądy przy zakupie używanego auta!