Jak poznać czy samochód jest bezwypadkowy, czy nie był malowany lub jak się potocznie mówi nie był bity? Czy naprawa blacharsko–lakiernicza musi oznaczać problem?
Przed zakupem swojego wymarzonego auta zainwestuj w profesjonalne sprawdzenie pojazdu. Pracownicy serwisu sprawdzą wszystkie kluczowe elementy potencjalnego auta!
Na co szczególnie należy zwrócić uwagę?
Książka serwisowa – niestety często nie świadczy o pewnej historii auta gdyż bywa, że pieczątki serwisów są niestety często podrabiane a same czyste książki serwisowe można dość często spotkać na popularnych portalach aukcyjnych lub ogłoszeniowych. Najpewniejszymi wpisami są centralne bazy ASO Opel. Przy każdej wizycie w autoryzowanym serwisie Opel zapisywana jest historia naprawy auta (przebieg, rodzaj naprawy). Dane te dostępne są również via MyOpelService. Dodatkowo dilerzy Opel mają wgląd w centralną bazę gwarancyjną, co daje możliwość weryfikacji książki serwisowej i autentyczności przebiegu auta.
Komputer diagnostyczny – w czasie kontroli pojazdu w ASO podpinany jest komputer dedykowany odpowiedniej marce (MDI, TECH2). Korzystając z ogólnodostępnych, uniwersalnych komputerów diagnostycznych można nie wykryć znaczących usterek. Samo cofnięcie licznika może narazić cię na koszty związane z eksploatacją, ale jest niczym w porównaniu z wadliwie działającym sterownikiem poduszki powietrza, czy też zastąpieniem poduszki powietrza opornikiem. Co ci po pięknym samochodzie jeżeli w sytuacji awaryjnej nie zadziała ABS czy ESP? Odpalenie poduszek powietrza czy napinaczy pirotechnicznych pasów jest trwale zapisywane w sterowniku pojazdu i nie da się go całkowicie usunąć. To czego nie odczyta uniwersalny komputer diagnostyczny, na pewno nie umknie uwadze doświadczonego mechanika wyposażonego w dedykowany do marki komputer diagnostyczny.
Diagnostyka na podnośniku – ślady likwidacji szkód komunikacyjnych wprawny mechanik od razu zauważy ślady osadzenia pojazdu na ramie naprawczej, to świadczy o poważnej naprawie. Sprawdzi czy nie były prostowane podłużnice, ważny element bezpieczeństwa, czy nie mają nałożonej dodatkowej gumy ochronnej, czy nie były spawane. Sprawdzi śrubki czy są z tzw. „jednej parafii”. W warsztatach często nie ma odpowiednich śrubek i zastępowane są tym co właśnie było pod ręką. Przy czym warto pamiętać, że kolizja w historii pojazdu nie jest niczym strasznym (ponad 25% samochodów bierze co roku udział w kolizji), ważne natomiast jest by pojazd został naprawiony zgodnie z wytycznymi i technologią producenta.
Sprawdzenie powłoki lakierniczej – Powłokę lakierniczą najlepiej należy wykonać specjalną sondą pomiarową, która umożliwia pomiar grubości lakieru nie tylko na nadwoziu auta ale również na takich elementach jak: podłużnice, progi. Odpowiedni miernik można też zakupić. Cena takiego miernika waha się w przedziale 80-250zł w zależności od dokładności urządzenia z czego te tańsze niestety nie zapewniają odpowiednio dokładnej informacji o faktycznej grubości powłoki lakierniczej.
Jazda próbna – naturalne zużycie elementów zawieszenia jest niczym w porównaniu z trwale uszkodzonymi elementami zawieszenia jak wahacze czy wsporniki osi dlatego przeprowadzenie jazdy próbnej należy zlecić odpowiednio przeszkolonej do tego osobie. Podczas takiej jazdy doświadczony mechanik zauważy ewentualne niesprawności w zawieszeniu oraz układzie kierowniczym auta
Ciekawostki w zakresie lakierowania samochodu:
• Dopuszczalne normy grubości lakieru są różne dla różnych marek aut
• Więcej warstw lakieru nie musi oznaczać naprawy powypadkowej
• Lakier niemetaliczny to technologicznie jedna warstwa lakieru o grubości ok. 60-100 µm, lakier metaliczny ma zwykle dwie warstwy, ale np. biała perła w modelach Chevrolet ma technologicznie 3 warstwy lakieru. Jeżeli auto nie przejdzie kontroli jakości w fabryce, może otrzymać dodatkową warstwę lakieru!
• Lepiej jest mieć więcej niż jedną warstwę dla celów ochronnych i estetycznych
• Estetykę lakieru może poprawić polerowanie auta gdyż lakier często ulega porysowaniu, wypalaniu lub odpryskom od kamyków uderzających w karoserię.
Pamiętaj aby wykonać powyżej opisane testy i przeglądy przy zakupie używanego auta!
Super blog 🙂
5