Poradnik ten powstał w celu przybliżenia wam tematyki cyfrowych tachografów, które wymagane są w całej Unii Europejskiej od 1 maja 2006 roku.
Planujesz otworzyć firmę transportową i nie wiesz jak działa taki tachograf jakie obowiązki wynikają z posiadania samochodów z tachografami cyfrowymi, od czego rozpocząć, w co należy się wyposażyć oraz na jakie aspekty należy zwracać uwagę podczas obsługi itd. Zapoznaj się z naszym artykułem. Na pewno wiele rzeczy stanie się dla ciebie jasne. Zapraszamy do lektury.
Od czego zacząć jako przedsiębiorca?
Po pierwsze jako przedsiębiorca musisz posiadać chipową kartę, która wymagana jest na mocy przepisów. Kartę taką wyrobisz w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych poniżej znajdziesz szczegółowe dane:
• Ceny http://info-car.pl/infocar/tachograf/cennik.html
• Wymagane dokumenty: http://info-car.pl/infocar/tachograf/procedura-skladania-kp.html
• Procedura składania dokumentów : http://info-car.pl/infocar/tachograf/wniosek-o-nowa-karte.html
Jeśli wykonałeś całą procedurę poprawnie i otrzymałeś kartę przedsiębiorstwa musisz wykonać blokadę tachografu w samochodzie na swoją firmę. Jest to bardzo prosta czynność nie wymagająca szczególnych operacji na samym tachografie. Jedyne co musisz zrobić to włożyć kartę do włączonego urządzenia. Od tej chwili masz już pełny dostęp do tachografu z poziomu przedsiębiorstwa w tym także dostęp do pobierania danych i niedostępnych dotychczas bez karty. Całkowity koszt wyrobienia takiej karty to 282,90 zł brutto (dane z okresu 2017.05.25). Termin w jakim zostanie ona wydana to +/- 3 tygodnie.
Masz już kartę przedsiębiortwa. Co dalej?
Teraz musisz przeszkolić swoich pracowników z zakresu obsługi takiego tachografu. Nie jest to oczywiście wymagane prawem ale w twojej gestii leży prawidłowe zapoznanie pracownika z nowym urządzeniem tym bardziej jeśli dotąd nie miał z nim styczności. Tachograf cyfrowy jest dużo bardziej złożony niż analogowy więc nieprzeszkolony odpowiednio kierowca może popełniać błędy, które niestety są surowo karane. Szkolenie możesz przeprowadzić sam z pomocą pakietów multimedialnych oraz książek lub w lokalnym ośrodku szkolenia kierowców. Przybliżony koszt takowego szkolenia to około 250-300 zł brutto.
Czy po szkoleniu twój kierowca już może prowadzić pojazd?
Niestety nie przeszkolony kierowca nie może prowadzić pojazdu w twojej firmie dopóki nie wyrobi swojej indywidualnej karty kierowcy. Wyrabia się ją w taki sam sposób jak kartę przedsiębiorstwa. Różnica jest taka, że osoba uprawniona do złożenia dokumentów na taka kartę jest tylko zainteresowany kierowca. Po uiszczeniu opłaty w wysokości 172,20 brutto związanej z wyrobieniem karty kierowca może zwrócić się o refundację do przedsiębiorcy na podstawie faktury wystawionej za wyrobienie jej. Szczegółowe dane znajdziesz na stronie www.tachograf.pwpw.pl podobnie jak powyżej. Karta ważna jest przez okres 5 lat jednak nie dłużej niż prawo jazdy.
Co dalej?
W następnej kolejności musisz przeprowadzić kalibrację tachografu. Nie ważne czy zakupiłeś nowe auto prosto od dealera czy samochód pochodzi z rynku wtórnego. W przeciągu 14 dni od wydania dowodu rejestracyjnego udaj się do najbliższego warsztatu, który zajmuje się obsługą tachografów cyfrowych celem kalibracji urządzenia. Przybliżony koszt takiej usługi to 300-350 zł brutto w zależności od miasta i wybranego warsztatu.
Jak skalibrowałeś to kup papier!
Ważna rzecz o której zapominają świeżo upieczeni właściciele firm transportowych to zakup papieru do drukarki umieszczonej w tachografie. Prawo jasno określa, że w aucie musi się znajdować taka ilość papieru aby w każdej chwili możliwy był wydruk danych tachografu. Minimalna jaka ilość powinna znajdować się w pojeździe to jedna pełna załadowana w tachografie plus druga w zapasie. Papier taki przechowujemy z dala od źródeł ciepła gdyż jest to papier termiczny.
Mając tak wyposażony samochód można udać się w pierwszą rejestrowaną trasę!
Kolejne czynności jakie musisz wykonać!
Od momentu pierwszej wykonanej trasy trzeba pobrać dane z tachografu. Kolejne pobrania wykonywać cyklicznie w odstępie 28 dni. Czynność powtarzamy dla każdego kierowcy z osobna bez względu czy wykonuje od przejazdy codziennie, raz w tygodniu lub okazjonalnie. W przypadku gdy kierowca wykonuje przejazdy rzadziej niż raz na 28 dni od ostatniego pobrania danych z tachografu dane należy pobrać jak najszybciej od czasu ponownego rozpoczęcia pracy kierowcy. W tym wypadku także nie można przekroczyć terminu 28 dni.
90 dni co dalej?
Jeśli od pierwszej kalibracji minęło już 90 dni także należy pobrać z niego dane. Czynność tą wykonujemy w odstępach maksymalnych 90 dni bez względu czy pojazd jest używany czy stoi na parkingu pod firmą
Pamiętaj!
Za pobranie danych z samochodu odpowiada przedsiębiorca czyli pracodawca, właściciel lub osoba dzierżawiąca samochód.
Reguluje to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady. Szczegóły znajdziesz tu -> Rozporządzenie
Przedsiębiorstwa transportowe używające pojazdów objętych zakresem niniejszego rozporządzenia i wyposażonych w urządzenia rejestrujące zgodne z załącznikiem IB do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 zapewniają, aby wszystkie dane wczytane zarówno z jednostki pojazdowej jak i z karty kierowcy, były przechowywane przez co najmniej dwanaście miesięcy po ich zarejestrowaniu oraz, na żądanie funkcjonariusza służb kontrolnych, były dostępne, bezpośrednio albo na odległość, na terenie tego przedsiębiorstwa.
Rozp. 561/2006
Unikaj kar
Aby uniknąć kar związanych z przekroczeniami socjalnych przepisów przez kierowców lub nieprawidłową obsługę tachografu używaj specjalnie opracowane do tego programy pilnujące czasów i obsługi tego urządzenia. Nieprawidłowa obsługa tachografu cyfrowego może doprowadzić nie tylko do wysokich kar ale również do odebrania licencji przewozowej!
Jak widzicie z powyższego opisu wcale nie jest to takie skomplikowane urządzenie jak się może wydawać na pierwszy rzut oka. Wystarczy zapoznać się z tematem aby w łatwy i prosty sposób obsługiwać nowy tachograf cyfrowy.
Najpopularniejsze modele tachografów cyfrowych montowanych w samochodach firm przewozowych
Siemens VDO DTCO1381
Stoneridge SE5000
Actia Smartach
Efas
Dodaj komentarz