Adaptacyjne zawieszenie FlexRide - albo "utwardza", albo "zmiękcza" samochód. Nie tylko samo zawieszenie zmienia swoje parametry. Zmieniają się też reakcje kierownicy i pedału gazu. Zawieszenie FlexRide czyni samochód twardszym i zrywniejszym (gdy wciśniemy przycisk "SPORT") lub miękkszym i bardziej komfortowym (przy wciśnietym przycisku "TOUR"). Możliwe jest też ustawienie pośrednie. Do tego zawieszenie FlexRide zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Zobacz film: nasz pracownik przedstawia zawieszenie FlexRide w Insigni. Podobne jest w Oplach Astra IV i Zafira Tourer.
Opel Eye to kamera podłączona do komputera samochodu. Rozpoznaje wybrane znaki drogowe (limity prędkości i zakazy wyprzedzania) i ostrzega kierowcę (wyświetlając dany znak na desce rozdzielczej przez kilka sekund).
Opel Eye pomaga też zapobiec skutkom zaśnięcia za kierownicą - jadącego po autostradzie kierowcę może ostrzegać (gongiem i migającym sygnałem na desce), że zjeżdża z pasa.
Opel Eye może być włączany i wyłączany przez kierowcę.
Co to jest TWINPORT ECOTEC?
Jest to nowa seria silników benzynowych stosowanych przede wszystkim w małych i kompaktowych modelach samochodów firmy OPEL. Silniki TWINPORT ECOTEC będą zastępować (w niektórych przypadkach już zastąpiły) stosowane dotychczas silniki ECOTEC o pojemnościach od 1.0 do 1.6 litra.
Jaka jest różnica między silnikami ECOTEC a TWINPORT ECOTEC?
Obydwie nazwy dotyczą rodziny 16-zaworowych, nowowczesnych silników benzynowych firmy OPEL. TWINPORT ECOTEC to silniki o pojemnościach od 1.0 do 1.6 litra z dodatkowymi małymi przepustnicami w kanałach dolotowych silnika. Ta niewielka innowacja powoduje że silniki z rodziny TWINPORT ECOTEC są bardziej ekonomiczne niż analogiczne silniki ECOTEC.
Na czym polega technologia TWINPORT ECOTEC?
Każdy silnik ECOTEC ma 4 zawory na cylinder. Dwa z nich to zawory dolotowe - do każdego z nich prowadzi kanał doprowadzający mieszankę palną do cylindrów. W silnikach TWINPORT ECOTEC w jeden z tych kanałów dolotowych jest wbudowana mała przepustnica. Przy średnim obciążeniu silnika ta przepustnica jest częściowo przymknięta, dzięki temu wywołuje zawirowania przepływającej przez nią mieszanki. Dopiero gdy kierowca maksymalnie wciśnie pedał gazu, ta mała przpustnica otwiera się na całą szerokość. Jednak to nie wyjaśnia, z czego tak naprawdę biorą się oszczędności benzyny w silnikach TWINPORT ECOTEC. Taka "zmienna" charakterystyka układu dolotowego umożliwiła wpuszczanie większej ilości spalin do dopalenia w cylindrze bez szkody dla jakości pracy silnika i toksyczności emitowanych przez niego spalin. W dotychczasowych silnikach ECOTEC układ recyrkulacji spalin wprawdzie istniał, ale nie był wykorzystywany w tak dużym zakresie, jak w nowych silnikach TWINPORT ECOTEC.
|
|
Silnik CDTI to nowoczesny, ekonomiczny i wytrzymały silnik wysokoprężny. Rozszyfrujmy skrót: C - common rail (j. ang.). Inaczej "wspólna szyna". Dzięki niej paliwo jest dostarczane do wszystkich cylindrów pod jednakowym, wysokim ciśnieniem. Oznacza to równą pracę silnika i bardzo niskie spalanie (np. 3,5 l/100 km w trasie). Paliwo wtryskiwane pod wysokim ciśnieniem tworzy jednolitą, dobrze spalającą się mieszankę. D - to po prostu diesel, czyli silnik zasilany olejem napędowym. T - turbo. Turbina "dotłacza" do cylindrów więcej powietrza niż dostałoby się tam, gdyby silnik tylko ssał powietrze. Więcej powietrza to większa ilość mieszanki do spalenia, a więc większa moc silnika. Zwróć uwagę, że wiele silników z "turbo" ma swoje słabsze odpowiedniki bez turbiny. I - wtrysk bezpośredni (od razu do cylindra, a nie do komory pośredniej). W starszych silnikach diesla paliwo było wtryskiwane do tzw. komory wirowej, gdzie następowało wymieszanie oleju napędowego z powietrzem. Taki silnik miał jednak wadę - miał najczęściej niewielką moc. Teraz, dzięki wtryskowi bezpośredniemu do cylindra (bez komory pośredniej), nawet tak małe siliniki, jak 1.3 l mogą mieć całkiem pokaźną moc i dawać Ci radość z jazdy! Zalety silników CDTI to ich ponadprzeciętnie dobre osiągi (zwłaszcza w porównaniu z innymi silnikami diesla, ale od silników benzynowych też nie odstają), bardzo niskie zużycie paliwa, niewielka szkodliwość ich spalin dla środowiska naturalnego. |
|
Silnik 1.9 CDTI |
Jakie z tego wszystkiego korzyści dla Ciebie - użytkownika Opla z silnikiem CDTI?
niskie wydatki na paliwo, | |
frajda z jazdy samochodem z silnikiem dającym duże przyspieszenia i wysoką prędkość maksymalną, | |
oszczędzamy Twój węch - filtr DPF nie wypuści na zewnątrz czarnego dymu charakterystycznego dla starszych konstrukcyjnie silników wysokoprężnych. |
Sprawca całego zamieszania, czyli "wspólna szyna" (ang.: common rail). Na zdjęciu widoczna jako szara gruba rura, od której odgałęziają się cztery przewody wysokiego ciśnienia prowadzące do wtryskiwaczy. |
DPF to filtr-dopalacz sadzy, element układu wydechowego występujący razem z silnikami Diesla CDTI. Jego działanie zapobiega wydostawaniu się na zewnątrz czarnego dymu.
Zanim opiszemy budowę filtra DPF przytoczmy uwagę, którą klient skierował do serwisu Dixi-Car w ankiecie oceniającej zadowolenie z samochodu:
Zlikwidować filtr cząstek stałych :)
Oto odpowiedź pracownika naszego serwisu:
Na wstępie gratuluję zakupu produktu marki Opel! Jesteśmy pewni, że wniesie on dużo pozytywnych emocji w Pańskie życie!
Dziękujemy równolegle za przesłanie ankiety, która wysoko stawia nas w oczach producenta marki General Motors.
Proszę się nie bać fitlra cząstek stałych, w końcu ekologia ponad wszystko! Auto wyposażone w ten dodatkowy katalizator spełnia obowiązkową, rygorystyczną normę emisji spalin Euro 5, emitując mniej szkodliwych substancji do środkowiska - wszyscy my i następne pokolenia będziemy zdrowsi i może w końcu długowieczni...
Trzeba pamiętać kilka prostych zasad w codziennej eksploatacji samochodu z DPF:
- auto lubi jazdę w cyklu mieszanym, miasto mu niegroźne, ale i weekendowea wyprawa w trasę z rodziną pożądana, aby efektywnie mógł taki filtr się udrażniać.
- proszę stosować dobry olej dostosowany i zapewniający skuteczność filtrów cząstek stałych - takim produktem jest olej producenta GM Dexos2 5W30 oraz pozostający w naszej równoległej ofercie produkt z wysokiej półki Mobil1 5W30 ESP.
- sprawdzać poziom oleju co kilka tysięcy kilometrów (co 2-3 tys. km) oraz pozostałą żywotność na komputerze pokładowym
Przekrój przez filtr cząsteczek stałych DPF silnika CDTI. Filtr wbudowany jest w układ wydechowy i z zewnątrz wygląda jak tłumik; 1 - wlot zanieczyszczonych spalin do filtra, 2 - wkład filtrujący, 3 - czujnik temperatury (dokładny opis w tekście) |
Głównym elementem systemu DPF jest nowy filtr cząsteczek stałych, który działa równolegle do katalizatora i składa się z przypominającego plaster miodu wkładu ceramicznego wykonanego z węglika krzemu, który posiada mikroskopijne kanaliki. Spaliny przechodzą przez ścianki kanalików, na których zatrzymane zostają szkodliwe cząsteczki. Muszą być one regularnie wypalane, aby filtr się nie "zapchał". Wypalanie odbywa się poprzez specyficzne wtryskiwanie paliwa, mające na celu podniesienie temperatury spalin do 600 st. C. Cały proces, niezauważany przez kierowcę, kontrolowany jest przez czujnik ciśnienia (testuje kiedy filtr zaczyna się zapychać) i temperatury jednostki systemu DPF. Filtr DPF jednostek CDTI zapewnia wystarczającą elastyczność we wszystkich warunkach, działając nie tylko przy pełnym obciążeniu, ale także w czasie krótkich przejazdów, np. gdy samochód wykorzystywany jest jako taksówka. Filtr DPF nie wymaga okresowej obsługi.
A tak wygląda praca filtra cząsteczek stałych DPF: A - na powierzchni wkładu filtrującego gromadzą się cząsteczki stałe, B - po przekreoczeniu "masy krytycznej" następuje ich dopalenie |
W półautomatycznej skrzyni biegów Easytronic biegi zmieniają się tak jak w typowej automatycznej skrzyni biegów: albo w pełni automatycznie, albo sekwencyjnie (czyli gdy naciśniesz lewarek zmiany biegów do przodu, wskakuje bieg wyższy, a gdy pociągniesz na chwilę lewarek zmiany biegów do tyłu, wskakuje bieg niższy).
W samochodach ze skrzynią biegów Easytronic nie ma pedału sprzęgła, a obsługa dźwigni zmiany biegów jest podobna, jak w samochodach z typową automatyczną skrzynią.
Zapytasz czym Easytronic różni się od zwykłego automatu? Ano tym, że Easytronic to konstrukcja bardzo podobna do zwykłej mechanicznej skrzyni biegów, a Twoje obowiązki (zmienianie biegów) przejęły specjalne elektryczne siłowniki dobudowane do skrzyni.
Nie ma tu układów hydraulicznych, występujących w typowej skrzyni automatycznej. Dzięki swojej prostej kontrukcji Easytronic pozwala Ci cieszyć się zaletami skrzyni automatycznej przy kosztach zakupu samochodu z Easytronikiem tylko nieznacznie wyższych niż ze zwykłą manualną skrzynią biegów.
Skrzynia ActiveSelect może pracować w dwóch trybach: całkowicie automatyczna zmiana biegów i ręczna zmiana biegów. Aby wejść w tryb ręczny kierowca przestawia lewarek w odpowiednie położenie. Potem już tylko popycha lub pociąga lewarek, gdy chce zmienić bieg. W trybie automatycznym skrzynia biegów ActiveSelect dostosowuje się do stylu jazdy kierowcy - będzie zmieniać biegi inaczej dla kierowcy o spokojnym stylu jazdy, a inaczej dla kierowcy w pełni wykorzystującego możliwości silnika. Dzięki temu w wielu sytuacjach samochód będzie palił mniej niż gdyby był wyposażony w skrzynię automatyczną nieadaptującą się do stylu jazdy kierowcy. "Sportowcowi" skrzynia ActiveSelect zapewni lepsze przyspieszenia niż tradycyjna skrzynia automatyczna.
|
Skrzynia Tecshift stosowana jest w dostawczych modelach Opla. Tecshift może pracować albo jako automat, albo jako skrzynia ręczna. Przy pracy ręcznej kierowca zmienia biegi popychając lub pociągając lewarek, nie naciska przy tym sprzęgła. Bo i w samochodzie nie ma pedału sprzęgła. Przy automatycznym trybie pracy kierowca dodaje jedynie gazu - biegi są zmieniane automatycznie. |
Więcej o skrzyniach zautomatyzowanych
OPEL FIX
Nie jest zalecane, ale
dozwolone. Warunek: musisz mieć możliwość odłączenia przedniej poduszki
powietrznej pasażera w czasie przewożenia dziecka. No i nie możesz mieć
poduszek bocznych. Jeśli choć jeden z tych warunków nie jest spełniony,
przewożenie dzieci w foteliku na przednim fotelu nie jest bezpieczne.
Ale nawet jeśli obydwa warunki są spełnione pamiętaj o maksymalnym cofnięciu
przedniego fotela, na którym montujesz fotelik.
Jaki sprzęt audio proponuje OPEL?
Sprzęt, który proponujemy Państwu w nowych samochodach to urządzenia
renomowanych firm, takich jak Grundig, Blaupunkt, Philips czy VDO firmowany
znakiem Opla. Zobacz opis sprzęt audio Opel.
Jakie są różnice między klimatyzacją manualną, automatyczną i elektroniczną?
Różnice te zaprezentowano w tabelce.
|
Skręcają wraz z ruchami kierownicy - tak działają reflektory adaptacyjne AFL, które mogą znaleźć się w wyposażeniu większości modeli Opla. Reflektory AFL mogą spełniać dwie funkcje: przy jeździe po łuku kierować snop światła w ten sposób, aby kierowca widział wcześniej, co go czeka (często taka sytuacja będzie miała miejsce w trasie, poza miastem). Albo - przy skręcaniu na skrzyżowaniu - doświetlać zakręt dodatkowym reflektorkiem (a to znów typowe zastosowanie w mieście).
Korzyści z posiadania AFL w samochodzie to mniejsze ryzyko wypadku, bo przeszkody kierowca widzi wcześniej. Mniejsze jest też zmęczenie podczas długiej jazdy, bo mniej wytężamy wzrok.
AFL = Adaptive Forward Lighting. Zobacz na zdjęciach i na filmie (plik AVI 1,5 MB) jak działa. Na filmie górna część ekranu pokazuje, jak się jeździ z AFL, a dolna - ze standardowymi reflektorami).
Kierowca Corsy jedzie po łuku w prawo. Snop światła reflektorów głównych samochodu skierowany jest lekko na prawo. |
Kierowca Opla Signum ma zamiar skręcić w lewo. Włączył kierunkowskaz i jedzie wolniej niż 40 km/h. Dlatego włączył się dodatkowy mały reflektor oświetlający obszar na lewo od samochodu. |
Zobacz też: reflektory matrycowe LED
Astra jedyneczka, czy dwójeczka - zapytał klienta sprzedawca w sklepie z częściami. Ano właśnie - co oznaczają literki i cyfry rzymskie przy nazwach modeli Opli?
To oznaczenia generacji. Zatem którą generacją jeździsz?
Astra
Corsa
Vectra, Insignia
Omega
Zafira
Meriva
Combo
Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!
03.2024
Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.
A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!
Warszawa
Radom