Witamy w nowym cyklu porad. Poznasz tu opinie Dixi-Car na rożne nurtujące was tematy. Ciekawe porady techniczne oraz najciekawsze zapytania z naszej codziennej działalności. Mamy nadzieję, że przy pomocy naszej opinii będziecie mogli podjąć właściwą dla was decyzję.
Klient pyta: Witam, w ostatnim czasie w mojej Astrze zapaliła mi się dziwna ikonka na zegarach. Wyglądała jak drucik wygięty w spiralę. Co to oznacza? Czy to jest jakaś usterka?
Opinia doradcy technicznego Dixi-Car: Szanowny kliencie lampka, która zapaliła się na twojej desce to prawdopodobnie ikonka zapychającego się filtra cząstek stałych DPF . Niestety w domowych warunkach nie da się usunąć w/w usterki i konieczna będzie wizyta w naszym serwisie.
Filtr cząstek stałych występuje tylko w niektórych samochodach z silnikami Diesla. Ma za zadanie oczyszczać spaliny z sadzy (pamiętasz kopcące sadzą stare Mercedesy beczki?). Z zewnątrz DPF wygląda jak dodatkowy tłumik na rurze wydechowej dość blisko silnika. Ponieważ w Oplach z Dieslami często w układzie wydechowym jest tylko jeden tłumik (tylny), to filtr DPF często jest umiejscowiony tam, gdzie w innych samochodach znajdowałby się przedni tłumik. Widać filtr DPF najczęściej po zajrzeniu pod spód samochodu. W Oplach filtry DPF zaczęły być stosowane w modelu Vectra C wraz z pojawieniem się Diesli 1.9 CDTI. W kolejnych modelach (m.in. Astra III, Astra IV, Zafira II, Insignia, Corsa D, Meriva II) i kolejnych generacjach silników Diesla (1.3 CDTI, 1.7 CDTI, 2.0 CDTI) filtry cząstek stałych są coraz częściej stosowane.
Do zapchania dochodzi najczęściej, gdy jeździmy na krótkich dystansach i na wolnych obrotach. Wtedy nie ma szans załączyć się samooczyszczanie się filtra. Objaw zapchania: utrata mocy silnika.
Jeśli już dopuścimy do zapełnienia się filtra (jeżdżąc ciągle na krótkich dystansach i na niskich obrotach), to w końcu zapali się nam na desce lampka. Co ona oznacza i co robić, pokazujemy w tabeli:
Model
|
kontrolka DPF
|
Co robić?
|
Astra H Corsa D |
|
Lampka miga w czasie jazdy – filtr DPF wymaga oczyszczenia. Kontynuować jazdę z obrotami silnika przekraczającymi 2000 obr./min. aż filtr się oczyści i lampka zgaśnie. Nie wyłączać silnika dopóki lampka nie zgaśnie. |
Astra J Insignia |
a dodatkowo komunikat na wyświetlaczu „Code 55” lub „Filtr sadzy jest pełny kontynuować jazdę” |
Lampka świeci światłem ciągłym – filtr DPF jest bliski całkowitego zapełnienia. Kontynuować jazdę z obrotami silnika przekraczającymi 2000 obr./min. aż filtr się oczyści i lampka zgaśnie. Lampka miga – filtr DPF jest całkowicie zapełniony. Kontynuować jazdę z obrotami silnika przekraczającymi 2000 obr./min. aż filtr się oczyści i lampka zgaśnie. Wyłączenie silnika przed zgaśnięciem lampki może uszkodzić silnik. |
Gdy jeździsz na długich dystansach i na odpowiednio wysokich obrotach, oczyszczanie filtra DPF załącza się co jakiś czas automatycznie i żadne kontrolki wtedy się nie zapalają. To, że akurat załączyło się samooczyszczanie filtra DPF można poznać po innym nieco kolorze i zapachu spalin, a także po automatycznym włączeniu się ogrzewania tylnej szyby. Tylna szyba znacznie obciąża alternator i dzięki temu silnik bardziej się nagrzewa, a o to głównie chodzi w procesie oczyszczania filtra DPF.
Ile trwa oczyszczanie się DPF? Do 25 minut. Zwykle 7-12 minut, im większe obciążenie silnika, tym krócej.
Nieinwazyjne czyszczenie filtra DPF w serwisie Dixi-Car
Serwis Opel Dixi-Car czyści filtry cząstek stałych DPF nieinwazyjnie. Stosujemy do tego specjalne urządzenie pokazane na zdjęciu. Sondę urządzenia mechanik wsuwa do filtra DPF przez otwór po wykręconym czujniku tlenu (sondzie lambda). Normalnie wyczyszczenie filtra DPF w serwisie wymagałoby wycięcia filtra z samochodu.
→ Tutaj UMÓW WIZYTĘ drogą elektroniczną lub pod tel. (22) 716 30 20 wew.131 lub kom. 605 607 822
→ Umów się na konkretny termin – rezerwuj termin wizyty
→ Dowiedz się więcej o aktualnych promocjach naszego serwisu: PROMOCJE SERWISU
→ Jeżeli nasz serwis jest za daleko, zachęcamy do zakupu części w e-sklepie: E-SKLEP
Dodaj komentarz
4.5
3,5