Jakie nadwozie? 3d, sedan, hatchback, kombi?

 

Astra sedan, kombi, hatchback

Wersje nadwoziowe Astry IV: (od lewej) sedan, kombi, hatchback.

Subiektywny przegląd nadwoziowy - tendencje rynkowe, wady i zalety poszczególnych wersji nadwoziowych.

 

"Tradycyjne" nadwozia dążą w kierunku jednobryłowych i kto wie, czy za lat 10-20 nie będziemy wszyscy jeździć minivanami. Są najbardziej praktyczne, mają stosunkowo dobrą aerodynamikę (biorąc pod uwagę powierzchnię czołową), więc i umiarkowanie palą.

Póki co na polskim rynku najlepiej sprzedają się hatchbacki - małe modele (Corsa) - 3-drzwiowe, duże modele (Astra) - 5-drzwiowe. Jeśli chesz kupić tani, praktyczny samochód - kup hatchbacka.

 

Porównanie wersji nadwoziowych

 

  Zalety Wady
3-DRZW. HATCHBACK
np. Corsa
sportowy wygląd, komapktowe rozmiary (łatwe parkowanie) utrudnione wsiadanie na tylną kanapę, trudniej sprzedaź używany
5-DRZW. HATCHBACK
np. Astra 5d
praktyczny, łatwo zająć miejsca z tyłu, łatwo sprzedaż używany; wieksza klapa tylna niż w sedanie (np. 5-drzwiowym przewieziemy pralkę, która do sedana nie wejdzie ze względu na stałą tylną półkę) mała pojemność bagażnika
4-DRZW. SEDAN (lub 5-drzw. liftback)
np. Insignia
klasyczny, reprezentacyjny wygląd (nadaje się na samochód dla głowy rodziny, managera), spory bagażnik większy = trudniejsze parkowanie niż hatchbackiem
KOMBI
np. Insignia kombi
pojemny bagażnik, atrakcyjny wygląd wyższa cena niż 5d
SUV
(sport utility vehicle)
np. Mokka, Antara
wygląd; wysoko się siedzi (dobra widoczność), wygodna jazda na długich dystansach; wysoki prześwit i napęd 4x4 (można penetrować drogi nieutwardzone) dużo pali, zasłania widoczność innym użytkownikom drogi, wysokie koszty części, opon; cena samochodu
MINIVAN
np. Meriva
praktyczna, pojemna kabina; często 7-osobowy, np. Zafira B lub Zafira C; bardzo duże możliwości przewozowe przy złożeniu wszystkich siedzeń, wiele części dzielonych z hatchbackiem (dostępność i niski koszt części); wysoko się siedzi - dobra widoczność, łatwe wsiadanie np. dla osób starszych nieco wyższe spalanie niż 5d, wyższy koszt zakupu
KABRIOLET, coupe-cabrio
np. Opel Cascada
wygląd, wrażenia z jazdy drogi w zakupie

 

 

 

Ciekawe nadwozia ze stajni Opla

 

Minivan

Opel Meriva - mały van, 5-osobowy, cena niższa niż Astry, dobry dla rodzin z młodszymi dziećmi albo dla osób starszych (łatwe wsiadanie). Ekonomiczne silniki.

 

SUV

Opel Mokka - niewielki, poręczny SUV. Jeśli ktoś chce SUVa, a nie uśmiecha mu się przepłacanie, niech kupi Mokkę - cena nowej trochę tylko wyższa niż Astry, ekonomiczne silniki.

 

3d hatchback

Opel Astra GTC Active - 3-drzwiowa Astra, stylistycznie na plus odróżniona od 5-drzw. Super wygląd, cena jak za 5-drzw.

 

 

Jak zmieniają się sedany i kombi?

Zewnętrznie sedany i kombi upodabniają się do hatchbacków. 4-drzwiowe limuzyny nie mają już wyraźnie widocznego w bryle nadwozia tylnego bagażnika. W przypadku Insigni trudno nawet odróżnić sedana od hatchbacka.

Kombi też starają się ukryć (dla obserwatora zewnętrznego) swoje możliwości przewozowe (hatchbackopodobne kombi). Również nazwa handlowa kombi to już nie "kombi", lecz Insignia SportsTourer, Astra SportsTourer.

 

 

Które nadwozia zyskują popularność, które tracą?

Więcej niż dawniej sprzedajemy SUV-ów i minivanów.

Tracą sedany i trochę też kombi.

Hatchbacki trzymają mocną pozycję.

 

 



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry      Poleć tę stronę znajomemu Poleć tę stronę znajomemu

 

 

Wyprzedaż rocznika 2017. Opel Corsa od 37 300 zł