Ocynkowana i pokryta podkładem karoseria Opla ADAMa na linii produkcyjnej w Eisenach, Niemcy. Gdzie fabryki?
Lakierowanie na czerwono Opla ADAMa, fabryka w Eisenach, Niemcy.
W jakich modelach Opla są, były ocynkowane blachy? Co daje ocynk? Jak się zachowuje przy naprawie blacharskiej? Zapytaliśmy doradcę naszego serwisu blacharsko-lakierniczego...
W jakich latach i modelach Ople miały, mają ocynkowane blachy?
W chwili obecnej każdy nowy Opel dostępny w salonie jest ocynkowany. Dzięki temu możemy oferować 12-letnią gwarancję na perforację dla samochodów osobowych i 6-letnią dla samochodów dostawczych.
Historycznie ocynk w Oplach był na pewno od Astry II (G), czyli w modelach wchodzących na rynek od 1998 r. Wymieńmy niektóre z tych modeli:
Co było wcześniej - nie wiemy. Być może niektóre modele były ocynkowane w całości lub częściowo. Nie mamy dokładnych danych.
Czy samochody były, są całe ocynkowane (po dach), czy tylko wybrane elementy?
Samochody Opel były, są cynkowane całe i obustronnie – nadwozia zatapiane są w wannach z cynkiem. Nazywa się to cynkowanie ogniowe, jego główną zaletą jest fakt, iż cynk wlewa się w każdy otwór i warstwa cynku jest gruba zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz karoserii. Jest kilka wyjątków, np. Astra II cała była ocynkowana do modelu 2001 (prod. do poł. 2001 r.), a potem częściowo.
Ocynk vs brak ocynku – trwałość blach z praktyki blacharni
Ocynkowanie nadwozia jest kluczową sprawą dla jego trwałości, dodatkowa warstwa zabezpieczenia blachy, jest ważna w miejscach na pierwszy rzut oka niewidocznych dla klienta. Podwozie czy nadkola to elementy wyjątkowo narażone na oddziaływanie warunków zewnętrznych. W Oplach te miejsca są nie tylko ocynkowane ale i pokrywane dodatkową warstwą zabezpieczenia lakieru – tzw. baranek. Podwozie w miejscach newralgicznych zabezpieczane jest także grubą warstwą polimeru. W przypadku blach nieocynkowanych ciężko mówić o trwałości, gdyż każde uszkodzenie powłoki lakierniczej skutkuje natychmiastowym powstaniem ogniska korozji, brak ocynku można było zaobserwować w przypadku dostawczych mercedesów z lat 1995-2003 których poszycia dosłownie zjadane były przez korozję.
Jak ocynk się zachowuje po naprawie blacharskiej – czy nadal spełnia swoją funkcję, czy dochodzi do uszkodzenia? Czy blacharnia ma możliwość odtworzenia ocynku albo podobnie działającej powłoki na naprawianym elemencie?
W przypadku naprawy lakierniczej, w której nie wymagana jest ingerencja blacharska, fabryczna warstwa ocynku nie jest naruszana i naprawa nie wpływa w żaden sposób na jej żywotność. W przypadku napraw bardziej inwazyjnych, takich jak wymiana błotnika tylnego czy pasa tylnego, usuwana jest miejscowo fabryczna warstwa ocynku. Po naprawie blacharskiej, nową warstwę cynku nakłada się przy pomocy metody ogniowej – rozgrzany palnikiem blok cynku wtapia się w połączenie blach, a następnie dodatkowo zabezpiecza się sprayami cynkowymi miejsce połączeń od wewnątrz profilu. Stąd naprawiany element, czy też wymieniany, utrzymuje swoje wartości zabezpieczenia antykorozyjnego.
Jak rozpoznać ocynk – brak ocynku w warunkach polowych?
Niestety nie ma możliwości sprawdzenia, czy samochód jest ocynkowany bez dokładnej analizy – należy usunąć lakier wraz z fabrycznym podkładem, i przy użyciu palnika podgrzać powłokę – jeśli zacznie strzelać – jest ocynk.
Jeżeli chodzi o sprawdzanie ocynku palnikiem, to jest to taki „domowy” sposób; zgodnie z normami należy to robić przy użyciu warstwomierza magnetycznego wg EN ISO 2178. Ale to norma i badanie możliwe do wykorzystania do blachy która nie jest zapodkładowana ani nie jest polakierowana.
Sól drogowa a ocynk? Co może uszkodzić powłokę cynkową?
Sól drogowa, ani żadne warunki pogodowe bezpośrednio nie są w stanie uszkodzić powłoki cynkowej. Dopiero jej usunięcie może skutkować powstaniem ognisk korozji – ocieranie o powłoki sąsiadujące, czy elementy niemetalowe, jak listwy chromowe, zderzaki, lusterka. Należy pamiętać, że cała warstwa ocynku schowana jest pod warstwą lakieru bezbarwnego, bazowego i podkładu. Stąd też trzeba dużo, by w zabezpieczonym warstwą ocynku aucie powstała korozja. W oplach widać to w przypadku Astry H, która miała miejsca newralgiczne – listwa chromowa na kapie bagażnika i drzwi pod lusterkiem – przez ocieranie elementów o siebie powstawały tam ogniska korozji. W chwili obecnej w Astrze J nie ma żadnego problemu z korozją a zlecenia gwarancyjne na perforację nie występują w praktyce naszego serwisu blacharskiego prawie w ogóle, mimo iż na drogach jeżdzą już prawie 8-letnie samochody.
Czy Diamondbrite jest porównywalny z ocynkiem?
Powłoka na lakier Diamondbrite to zupełnie inna technologia niż ocynk. Diamondbrite to preparat nakładany na lakier gotowego samochodu; ocynk jest pod lakierem - na blasze i nakładany w fabryce. Antykorozyjne, antyperforacyjne działanie ocynku jest znacznie skuteczniejsze. Ale też Diamondbrite do czego innego ma służyć - poprawie wyglądu samochodu, łatwiejszemu myciu, zachowaniu połysku lakieru. Mimo powyższego, Diamondbrite działa przy okazji zbieżnie z ocynkiem, tzn. może odkładać w czasie początki korozji, poprzez spowolnienie destrukcji lakieru, który przecież chroni blachę przed wdarciem się tam wilgoci, soli.
Maski stalowe też są ocynkowane w nowszych Oplach. Na fot. produkcja aluminiowych masek w fabryce w Keiserslautern, Niemcy, specjalizującej się w podzespołach (maski, ramy przednie, zwrotnice przednie, tylne osie) i silnikach Diesla 2.0.
Szkielet nadwozia i płyta podłogowa też są ocynkowane w nowszych Oplach. Na fot. produkcja Astry V w fabryce w Ellesmere Port, Wielka Brytania. Astra V produkowana jest też w Gliwicach.
Zobacz też:
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Pytania wg modelu
Astra III
Vectra B
Vectra C
Astra V
Astra IV
Astra II
Astra I
Insignia
Corsa D
Corsa C
Corsa B
KARL
Meriva A
Meriva B
Mokka
Agila
Zafira C
Zafira B
Zafira A
Omega
Frontera
Wszystkie modele
Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie
08.2023
Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali
– pisze na:Temat, 24.07.2023.
Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.
– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.
Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.
– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.