Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Oplowski silnik (2.2 DTi stosowany m. in. w Vectrze C) napędzany łańcuchem (patrz białe strzały na fot.).
Łańcuchy rozrządu są często spotykane w silnikach Opla, przy czym producent nie wskazał interwału czasowego/kilometrażowego na wymianę. Pomimo, że łańcuch jest teoretycznie bezobsługowy, w praktyce serwisu Dixi‑Car, zdarzają się wyciągnięte łańcuchy. Przyjrzyjmy się, jakie objawy i przebieg mogą wskazywać na konieczność wymiany łańcucha, oraz w których modelach Opla to się zdarza.
Na początek kilka dobrych wiadomości:
Powiedzieliśmy, że łańcuchy rozrządu są w Oplach bezobsługowe; nasz serwis zebrał jednak modele i sytuacje, gdzie zdarzają się rozciągniete łańcuchy i w praktyce jest potrzeba ich wymiany. Przedłużająca się jazda ze zużytym łańcuchem rozrządu to coraz głośniejsza praca silnika, a w ostateczności nawet mechaniczna awaria wyłączająca silnik z pracy.
silnik/model | objawy i okoliczności |
koszt wymiany łańcucha (wliczona wymiana oleju+filtra) |
---|---|---|
silniki benzynowe 1.0, 1.2, 1.4 starszej generacji – odmiany xe, xep, xer np. Agila A, Corsa C, Corsa D, Astra H |
duży przebieg | łańcuch, ślizgi, napinacz - ok. 2,6 tys. zł brutto z nowym olejem Opla w ramach usługi Serwis Dobrego Wieku. Wymiana oleju jest tu obowiązkowa – układ rozrządu zanurzony w układzie smarowania, po awarii mogą być opiłki metaliczne, itd. |
Insignia – silniki benzynowe 2.0, odmiany A20NHT, A20NFT | tu awarie "zdarzają się", nie jest to regułą. Układ jest bardziej skomplikowany (łańcuch pierwotny i wtórny) | ok. 6,5 tys. zł brutto z olejem Opla, ew. 2,4 tys. zł brutto za zastane zniszczone koła rozrządu (przy dużych przebiegach) |
silniki diesla 1.6, o kodzie B16DTx | głośniejsza praca rozrządu jest tu normalna, Opel twierdzi, że "to cecha tej generacji": Klient może uskarżać się na metaliczny hałas dochodzący przez około 2 sekundy z komory silnika tuż po uruchomieniu silnika na zimno. Opisany odgłos występuje w trakcie napełniania układu olejowego i jest charakterystyczny dla silnika. Nie jest to usterka i dlatego nie wymaga żadnej wymiany ani przeprogramowania ECM. Ale niektóre egzemplarze pracują też głośniej na biegu jałowym i wtedy wymiana łańcucha może być zasadna. | ok. 12,5 tys. zł brutto, wiąże się z demontażem skrzyni biegów, układ łańcucha spięty do samego dołu – skomplikowana jednostka. Zalecana wymiana (z praktyki serwisowej) z pompą olejową. |
silniki 2.8 6-cylindrowe widlaste, tzw. V6, występujące w modelach Vectra C, Insignia | z czasem pojawiać się mogły hałasy, kontrolki na desce, z błędami dotyczącymi węzła rozrządu, dochodziło do degradacji, wydłużania się łańcucha, często na skutek zbyt późnych wymian oleju silnikowego. Swego czasu Opel zalecił, aby interwał wymiany zmienić do 150 000 km w tych silnikach. | Kosztowna i czasochłonna wymiana (3 łańcuchy) – cena w zalezności od zakresu, który można określić dopiero po otwarciu silnika |
Umów wymianę w serwisie Dixi‑Car
To że model jest w tabeli, nie znaczy, że w każdym egzemplarzu zajdzie kiedykolwiek potrzeba wymiany łańcucha. Można powiedzieć: w tabeli są czarne scenariusze, które nie muszą się wydarzyć. Może być tak, że łańcucha nigdy nie będziemy wymieniać.
Statystycznie z łańcuchem jesteśmy i tak wygrani w porównaniu do silników z układem rozrządu napędzanym paskiem, gdzie trzeba pilnować przebiegu między wymianą paska, a jeśli o pasku zapomnimy, może nam on pęknąć w czasie jazdy (bez ostrzerzeń w postaci dźwięków) i doprowadzić do masakry w silniku i zarwanego urlopu. Z drugiej strony, wymiana paska jest standardową czynnością serwisową, dostęp do paska jest łatwiejszy, stąd i ceny wymian niższe niż w przypadku łańcuchów.
Rozciągnięty łańcuszek rozrządu przytrafia się z reguły nie wcześniej niż po osiągnięciu przebiegu 150 tys. km, samochód miewa już wtedy ponad 5 lat, a dzięki temu łapie się na maksymalne rabaty w promocji Serwis Dobrego Wieku. W ASO Dixi-Car jak najbardziej informujemy klientów o tym rabacie.
I co ile kilometrów wymieniać? Pytają klienci a my odpowiadamy, wg modelu:
silniki 1.3 CDTi (wiele modeli)
Grandland X - silniki 1.6 benzyna 180KM i 1.5 Diesel 130KM mają łańcuchy rozrządu
Zobacz też: usługa wymiany paska rozrządu
W naszym sklepie internetowym znajdziesz oryginalne łańcuchy rozrządu Opel, ślizgi, koła zębate i napinacze. Ceny tych części nie są wysokie. Większość kosztu wymiany łańcucha to usługa, praca doświadczonego technika, konieczne jest tu poprawne ustawienie wałków rozrządu i ew. wyrównoważających względem wału korbowego, zachowanie czystości. Pamietajmy też o wymianie oleju silnikowego wraz z wymianą łańcucha, podane powyżej ceny wymiany łańcucha zawierają już olej + filtr. Jeśli nie zastosujemy tych reguł, po zmontowaniu wszystkiego w jedną całość, silnik może pracować wadliwie, a wtedy czeka nas ponowny demontaż.
Oryginalna oplowska część zamienna - zamów w sklepie.
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!
07.2024
Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.
Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.
SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.