Tarcze hamulcowe wentylowane, z dwoma cienkimi ściankami. Obecnie większość rynku. Takie tarcze lepiej wymienić na nowe. Są słabym materiałem pod szlif/toczenie.
Wymiana tarcz hamulcowych to bardzo indywidualna sprawa - częstotliwość jest zależna od stylu jazdy. Spotykamy się w naszym serwisie z sytuacjami nawet tylko jednej wymiany tarcz przez całe życie samochodu. Ale też i z wymianą tarcz przy prawie każdej wymianie klocków hamulcowych. Jakie objawy dają zużyte tarcze hamulcowe? Słowo o szlifowaniu tarcz - czy warto. Zapraszamy na wymianę tarcz hamulcowych w Oplach. Proponujemy oryginalne tarcze OPEL.
Wymieniamy tarcze hamulcowe przód + tył we wszystkich modelach Opla, m. in. Astra I, II, III, IV, V, VI (Astra F G H J K L) • Corsa • Adam • Insignia A, B • Vectra A, B, C • Zafira A, B, C, Life • Crossland X • Mokka A, B • Grandland X • Meriva A, B • Antara • Omega • Combo • Vivaro • Movano.
Promocja tarcz i klocków hamulcowych do 29.11.2024
Rabat 20% na części (tarcze i klocki, przód i tył) oraz rabat 15% na usługę ich wymiany. Zobacz w katalogu
Zapraszamy do Serwisu Dixi-Car.
Jak wydłużyć życie tarcz hamulcowych? Delikatnie jeździć, hamować silnikiem, ale też hamować systematycznie, codziennie, żeby na bieżąco "zdjąć" z tarcz całą, pojawiającą się po wilgotnej nocy, warstewkę rdzy.
Dbać o zaciski hamulcowe, by tłoczki ładnie "odbijały" i nie promowały grzania się tarcz, ich rzeźbienia przez klocki, gdy pedał hamulca nie jest wciśnięty. Więc wymieniać płyn hamulcowy (akumuluje wilgoć - układ hydrauliczny rdzewieje od środka). Raz na pół roku - rok przyłożyć dłoń do piasty każdego z czterech kół po dłuższej jeździe, czy któreś z kół nie grzeje sie nadmiernie.
Zaglądać do gumowych mieszków tłoczków - odkręcić podejrzewany zacisk, nawet bez wymiany klocków, rozruszać/cofnąć tłoczek do pozycji "nowy klocek". Sprawdzać przy tej okazji gumowe mieszki prowadnic zacisków pływających, czy nie pęknięte i czy zacisk swobodnie przemieszcza się na prowadnicach.
W starszych autach zdarza się przerdzewienie na wylot osłon chroniących tarcze od wewnątrz, np. przed bryzgami wody. Nowe osłony tarcz hamulcowych Opel mamy w sklepie.
My nie szlifujemy. Tarcza szlifowana jest już cieńsza niż fabryczna - bardziej podatna na deformację. Jeśli ktoś doprowadził do bicia tarcz, tym szybciej stanie się tak z tarczami po szlifie. Ew. można rozważyć szlifowanie przy rowkach na tarczy, wyrzeźbionych przez klocki hamulcowe, ale i tu stajemy w obliczu pocienienia tarcz w wyniku ich toczenia, szczególnie tarcz wentylowanych (dwie cienkie ścianki). A do deformacji tarczy wystarczy jedno przegrzanie i wjechanie w zalegającą na jezdni wodę.
Do ew. toczenia nadają się tarcze pełne (niewentylowane). W Oplach zdarzają się na tylnej osi. Rośnie jednak koszt logistyki - trzeba wjechać na podnośnik, zdemontować tarcze, odwieźć je do zakładu obróbki. Pytanie, co w tym czasie zrobić z samochodem zajmującym podnośnik.
Żeby obniżyć koszt wymiany tarcz, lepiej już zakupić tarcze nieoryginalne, ale o fabrycznej grubości. Na życzenie kupimy i zamontujemy tańsze tarcze nieoplowskie.
Tarcze hamulcowe wentylowane i klocki hamulcowe Opel.
Wentylowane są rynkowym mainstreamem. Tarcza wentylowana ma dwie ścianki i "kratkę" po obwodzie, pozwalającą powietrzu penetrować i chłodzić tarczę od środka. Na przedniej osi w dzisiejszych samochodach nie występują już tarcze niewentylowane. Niewentylowane (pełne) tarcze trafiają się na osi tylnej, która odpowiada jedynie za ok. 30% siły hamowania.
Tarcze perforowane lub nacinane mają nawiercaną (okrągłe otwory) lub nacinaną (rowki), powierzchnię współpracującą z klockami hamulcowymi. W Oplach tarcze perforowane występują przede wszystkim w modelach OPC (sportowych). Wadą tarcz perforowanych i nacinanych jest szybsze zużywanie się klocków. Zwykłych, miękkich klocków do sportowych tarcz się nie montuje.
Hałas wytwarzany przez hamulce jest drganiami typu ciernego elementów hamulca tarczowego. Jeśli występuje w sposób przerywany, należy taki hałas uważać za zjawisko normalne. Większą część hałasu hamowania powinniśmy być w stanie wyeliminować lub czasowo zmniejszyć, naciskając mocno 3- lub 4-krotnie pedał hamulca.
Jeśli hamulce są w dalszym ciągu hałaśliwe, można próbować posmarować substancją tłumiącą podstawę klocka hamulcowego na styku z tłoczkiem zacisku hamulcowego. Może to zmniejszyć drgania. Żeby nanieść smar, musimy podlewarować samochód, zdjąć koło, odkręcić podejrzewany zacisk hamulcowy, a efekt jest niepewny i nie musi być trwały.
Zacząć wypada od najprostszych rozwiązań - od znajomości dźwięków dopuszczalnych w układzie hamulcowym, niewymagających interwencji:
Pisk lub gwizd może się pojawić w pojazdach z półmetalowymi klockami w hamulcach przednich przy lekkim lub umiarkowanym naciskaniu pedału podczas jazdy z niską lub średnią prędkością. Od czasu do czasu hałas ten może wystąpić w przednich lub tylnych hamulcach po pewnym okresie nieużywania hamulców, jak na przykład po nocy lub przy zimnych hamulcach i/lub w warunkach dużej wilgotności.
Częste występujące zjawisko w hamulcach tylnych i niektórych tarczowych przednich przy pierwszych hamowaniach w pojeździe po postoju nocnym. Spowodowane przez cienką warstwę korozji powstającą na powierzchniach ciernych metalowych części hamulca w okresie postoju pojazdu. Na ogół znika po kilkukrotnym użyciu hamulców.
Odgłos jęku może być słyszalny podczas szybkiego zatrzymania lub przy powolnej jeździe do przodu po całkowitym zatrzymaniu pojazdu. W pojazdach wyposażonych w układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS) jękliwy hałas może wystąpić po silnym hamowaniu lub na nawierzchniach dróg o słabej przyczepności, takich jak żwir bądź na drogach mokrych lub oblodzonych. Jest to normalne działanie układu ABS.
Zobacz też:
Oryginalne osłony tarcz i tarcze hamulcowe Opel w sklepie Dixi-Car
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
BAIC 7 - już umawiamy jazdy testowe. Zapraszamy!
03.2024
Jest samochód demonstracyjny! Zarejestrowaliśmy BAIC Beijing 7 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG. Gotowy do jazdy testowej.
A dlaczego warto odbyć jazdę próbną przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baików i szybszą automatyczną skrzynię dwusprzegłową, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!