Klocki hamulcowe i spotykane w nich usterki, wady eksploatacyjne
Wymiana klocków w serwisie Dixi
Klocki hamulcowe (oryginały) w sklepie Dixi-Car
Układ hamulcowy pojazdu to zespół elementów, których zadaniem jest zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu lub utrzymanie go w miejscu np. na pochyłości.
Samochód zgodnie z przepisami jest wyposażony w dwa typy układów hamulcowych:
Sprawność układów hamulcowych zależy od wszystkich współpracujących ze sobą elementów tego ogniwa.
W poniższym artykule podejmuję pokrótce tematykę związaną z jednym z najważniejszych elementów układu hamulcowego, tj. klocków hamulcowych. Wszyscy specjaliści branży motoryzacyjnej są zgodni co do określenia, że właśnie one stanowią podstawę bezpieczeństwa we współczesnych, coraz bardziej zaawansowanych i szybkich samochodach.
W dzisiejszych czasach niemal wszystkie auta posiadają hamulce tarczowe z systemem, w którym materiałem ciernym i zatrzymującym są właśnie okładziny. Okładziny poza ich normalnym zużyciem często ulegają niespodziewanym awariom. Część z nich jest odczuwalna podczas jazdy. Jednak niektóre uszkodzenia mogą nie być wyczuwalne. Dlatego niezbędne są okresowe kontrole ich stanu.
Pamiętaj - dobrej jakości okładzina charakteryzuje się:
W praktyce serwisowej, w czasie przeglądów okresowych spotykamy się z różnym typem zużycia, czy uszkodzeń zespołu klocków hamulcowych. Dobra diagnoza i szybka reakcja technika na zgłaszany lub zauważony defekt może uchronić naszych klientów przed niebezpiecznymi sytuacjami na drogach w życiu codziennym.
Zdjęcie poglądowe | Opis |
---|---|
Wtrącenia metaliczne
|
W części ciernej pojawiają się metaliczne opiłki, pochodzące z tarczy hamulcowej, która doznała miejscowo nagłej zmiany temperatury np. w kontakcie z wodą, która obniżyła jej temperaturę i spowodowała wtrącenia. W konsekwencji dochodzi do przedwczesnego zdzierania tarczy i hałasów metalicznych w czasie użycia hamulca. |
Przegrzanie okładziny
|
Zwęglony klocek będzie miał częściowo lub na całej powierzchni spalony materiał cierny co będzie widoczne przez biel zewnętrznych krawędzi. Doszło do zjawiska: częściowego wypalenia substancji wiążącej materiału ciernego klocka. Jest to spowodowane długim oddziaływaniem nadmiernie wysokiej temperatury w związku z intensywnym używaniem, blokowaniem się hamulca lub wadliwym uchwytem klocka. Przyczynia się to do zmniejszenia wydajności hamowania a materiał staje się kruchy i łamie się. |
Zanieczyszczenie okładziny obcą substancją
|
Materiał cierny klocka hamulcowego zanieczyszczony olejem, smarem lub płynem hamulcowym, które wydostały się z sąsiadującego osprzętu, np. przewodu hamulcowego, łożyska koła lub osadziły się w czasie niechlujnej naprawy. Takie zjawisko wpływa na Obniżenie momentu hamowania hamulca, a więc i siły hamowania koła. Skutkiem jest „ściąganie” samochodu podczas hamowania. Zaleca się identyfikację źródła i wymianę okładziny oraz czyszczenie powierzchni tarczy hamulcowej zmywaczem hamulcowym. |
Powstawanie szklistych powierzchni
|
Wierzchnia warstwa zmienia strukturę pod wpływem krótkotrwałego działania wysokiej temperatury. Problem szczególnie dotyka kierowców w jeździe tzw. Miejskiej, gdzie cyklicznie powtarzany jest proces zatrzymywania pojazdu lub zbyt ostre hamowania wykonywane w okresie docierania okładziny ciernej. Warstwę można próbować usuwać papierem ściernym o odpowiedniej gramaturze oraz przeprowadzić szkolenie dla kierowcy. |
Kompletne zużycie okładziny do płytki głównej, trzymającej
|
Materiał cierny został całkowicie zużyty wskutek braku okresowej kontroli stacji obsługi oraz zaniedbania użytkownika pojazdu. Zjawisko poprzedzone piskami i hałasami, zlekceważone powoduje najczęściej kosztowną wymianę wraz z tarczami hamulcowymi, w których powstają wżery. |
Pękanie powierzchni okładziny
|
Nieprawidłowo zamocowany uchwyt klocka może spowodować nieprawidłowe wyginanie się klocka a w rezultacie pęknięcia. Tłok nagina tylnią ścianę płytki nośnej powodując pęknięcie materiału ciernego. Należy pilnie ustalić i usunąć przyczynę usterki (np. jakość pracy tłoczka zacisku) i wymienić komplet okładzin. |
Nierównomierne zużycie klocków hamulcowych
|
Przyczyną większego zużycia jednego klocka od zużycia jego odpowiednika może być nieprawidłowe zamontowanie uchwytu klocka. Z kolei taki stan rzeczy spowoduje większy nacisk na jedną stronę klocka a tym samym większe zużycie tej strony. Skutkuje to obniżeniem momentu hamowania hamulca, a więc i siły hamowania koła. Skutkiem jest „ściąganie” samochodu i przyspieszone, jednostronne zużycie tarczy hamulcowej. |
Deformacja płytki głównej, trzymającej okładzinę
|
Defekt powstaje najczęściej po złym montażu okładziny w jarzmie zaciskowym. Klocek hamulcowy porusza się z oporami w prowadnicach uchwytu zacisku hamulcowego - blokuje się w nich. Obniżenie momentu hamowania hamulca, szczególnie przy „lekkim” hamowaniu (niskich ciśnieniach płynu hamulcowego w układzie hydraulicznym), a więc i siły hamowania koła. Pracy hamulca mogą towarzyszyć drgania. |
Jeżeli w Twoim samochodzie występują objawy sugerujące uszkodzenie lub zużycie któregoś z elementów układu hamulcowego, bezzwłocznie odwiedź serwis bądź samodzielnie przeprowadź oględziny stanu elementów układu. Uszkodzenie jednego z elementów może w krótkim czasie doprowadzić do kolejnych usterek, zwiększających zakres i koszt naprawy.
Pamiętaj – używaj wysokogatunkowych, ja sugeruję, oryginalnych części zamiennych:
Bowiem nie pieniądze są tutaj najważniejszym czynnikiem. Od prawidłowego działania układu hamulcowego Twojego samochodu może zależeć życie i zdrowie Twoje i innych uczestników drogi.
Zobacz też:
Wymiana klocków w serwisie Dixi-Car
Klocki hamulcowe (oryginały) w sklepie Dixi-Car
78% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka Automatu. Mamy to!
02.2023
78% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka auta z automatyczną skrzynią biegów. Mamy to! SsangYong to producent SUV‑ów i crossoverów z Korei. Każdy z modeli jest dostępny z automatem. Na Wyprzedaży rocznika 2024 upust do 40 000 zł.
I mamy te samochody - są w salonie Dixi-Car od ręki. SsangYong odnotował w Polsce w 2022 roku 400-procentowy wzrost sprzedaży. Co ciekawe, premiera 2023 - nowy Torres - został pokazany w Polsce jako pierwszym kraju w Europie.
Duża marka koreańska w Polsce. Na dodatek specjalizująca się w samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów. Zgodnie z preferencjami kupujących nakreślonymi przez Otomoto na podstawie wyszukiwań w tym portalu.
SsangYong to najstarszy producent SUV-ów i crossoverów z Korei, a samochody nowe mają korzystne ceny i 5 lat gwarancji (na Musso i Torresa eVX - 7 Lat Gwarancji). Dodatkowo opcje 4WD, Automatyczna skrzynia, LPG (instalacja dedykowana do samochodu przez importera).
Źródło: Szukamy tanich, używanych samochodów i marzymy o nowych SUVach - OTOMOTO prezentuje motoryzacyjne trendy z 2022 roku. Otomoto.pl