Linka ręcznego czasem pęka przy zacisku hamulcowym - w miejscu wskazanym żółtą strzałką. Takie pęknięcia otwierają drogę wilgoci (korozji) i pyłowi, z czasem linka przesuwa się w pancerzu coraz ciężej, w końcu może dojść do zablokowania koła "na stałe", gdy zaciągniemy ręczny.
Hamulec ręczny "psuje się" również od nieużywania. W Oplach hamulec postojowy dobrze jest przejrzeć co 4‑6 lat. Elektrycznie sterowany hamulec awaryjny okazuje się w praktyce bardziej niezawodny niż tradycyjny ręczny z dźwignią między fotelami. Serwisy Opel Dixi‑Car naprawiają obydwie odmiany hamulca pomocniczego. Jak dbać o ręczny by działał jak najdłużej? Jakich napraw może wymagać?
—Trzy typowe usterki hamulca ręcznego to (1) zardzewiała linka / pęknięty pancerz / zablokowanie linki (ręczny nie odbija), (2) nierówne siły hamowania na kołach tylnych, (3) zbyt wysoko biorący ręczny – mówi szef Biura Obsługi Klienta serwisu Dixi‑Car Raszyn (Warszawa). —Uszkodzona/zardzewiała od wewnątrz linka ręcznego może nawet spowodować brak możliwości "odhamowania" samochodu, dlatego serwisy Dixi-Car czasem proponują klientom prewencyjną wymianę linki (przy charakaterystycznych pęknięciach pancerza przy tylnych kołach).
Naprawiamy układ hamulca pomocniczego we wszystkich modelach Opla, m. in. Astra I, II, III, IV, V, VI • Corsa • Adam • Insignia A, B • Vectra A, B, C • Zafira A, B, C, Life • Crossland X • Mokka A, B • Grandland X • Meriva A, B • Antara • Omega • Combo • Vivaro • Movano.
W Dixi-Car w Raszynie / Warszawa mamy rolki, takie jak w stacji diagnostycznej. Na przeglądach okresowych sprawdzamy klientom samochody pod kątem nierównych sił hamowania na poszczególnych kołach - dodatkowy atut - nie wszystkie serwisy mają rolki.
Jest kilka dobrych praktyk:
Do napraw używany oryginalnych części Opel. Na fot. linka hamulca pomocniczego do Opla Corsa D. Zobacz linki w sklepie internetowym Dixi‑Car.
W praktyce serwisu Opla bębny hamulcowe w stosunkowo nowych samochodach występuję w tej chwili już tylko w Oplach Corsa D i E (samochody małe). Producent zaleca co 4 lata lub co 60 tys. km oczyszczenie i regulację układu szczękowo-bębnowego (wnętrz bębnów hamulcowych tylnej osi). Kierowca nie poczuje objawów pogarszającego się stanu hamulca ręcznego, natomiast czasem słychać charakterystyczne i-o i-o dobiegające z tylnych hamulców. To znak, że nadszedł czas na demontaż tylnych bębnów. To jest cecha hamulców bębnowych, że z zewnątrz nie widać w jakim są stanie. Przy hamulcach tarczowych grubość okładzin hamulcowych czy ew. wyciek płynu hamulcowego z zacisku widać już po demontażu koła jezdnego, natomiast przy bębnowych dopiero zdjęcie bębna hamulcowego odkrywa ew. usterki, tzn.:
Wszystkie te usterki nasze serwisy usuwają - zapraszamy. Co ciekawe, szczęki w Oplach wystarczają na ok. 150 tys. km. Czyli nie jest tak, że każdy serwis tylnych hamulców powinien skutkować wymianą szczęk. Z reguły wystarcza oczyszczenie, uruchomienie samoregulatorów, nasmarowanie zapieczonych elementów specjalnym smarem odpornym na wysokie temperatury.
Większość współczesnych modeli Opla (Astra, Zafira, Insignia, Crossland, Grandland) ma z tyłu hamulce tarczowe. Po sześciu latach może pęknąć pancerz linki, zardzewieć wnętrze linki i możemy być zaskoczeni tym, że hamulec postojowy nie chce odpuścić. Nasi doradcy czasem zalecają prewencyjną wymianę linki, gdy mechanik zauważy, że pęknięcia na pancerzu już się pojawiły.
—W Astrze J i Zafirze C linka ręcznego jest poprowadzona w kabinie, a nie pod podłogą samochodu. By wymienić linkę, unosimy wykładzinę kabiny i demontujemy tylną kanapę. Naprawa trwa 2-2,5 godziny – mówi szef Biura Obsługi Klienta serwisu Dixi-Car Raszyn (Warszawa).
W Oplach Insignia, Grandland, a nawet w Astrach występuje elektryczny hamulec postojowy, sterowany przyciskiem z deski rozdzielczej. Z naszej praktyki warsztatowej wynika, że elektryczny hamulec postojowy jest bardziej niezawodny niż tradycyjny, ten z dźwignią między fotelami. W hamulcu postojowym sterowanym elektrycznie w okolicy tylnej osi jest siłownik elektryczny. Linka również występuje, ale łączy tylko koła tylnej osi, a nie prowadzi już w okolice fotela kierowcy.
Mimo bezobsługowości hamulca elektrycznego, producent jednak przewidział "dziurkę" do awaryjnego wetknięcia wkrętaka, gdyby taki hamulec nam się zablokował, choćby przy braku prądu z akumulatora.
Opel jest marką demokratyczną, jednak miewa ciekawe rozwiązania hamulca awaryjnego:
Linki ręcznego w sklepie Dixi-Car
Elementy układu hamulcowego - oryginalne Opel
Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.
Serwis wg modelu: Astra, Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka, Dostawcze Opel, Elektryki, Berlingo/Doblo/Partner
78% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka Automatu. Mamy to!
02.2023
78% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka auta z automatyczną skrzynią biegów. Mamy to! SsangYong to producent SUV‑ów i crossoverów z Korei. Każdy z modeli jest dostępny z automatem. Na Wyprzedaży rocznika 2024 upust do 40 000 zł.
I mamy te samochody - są w salonie Dixi-Car od ręki. SsangYong odnotował w Polsce w 2022 roku 400-procentowy wzrost sprzedaży. Co ciekawe, premiera 2023 - nowy Torres - został pokazany w Polsce jako pierwszym kraju w Europie.
Duża marka koreańska w Polsce. Na dodatek specjalizująca się w samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów. Zgodnie z preferencjami kupujących nakreślonymi przez Otomoto na podstawie wyszukiwań w tym portalu.
SsangYong to najstarszy producent SUV-ów i crossoverów z Korei, a samochody nowe mają korzystne ceny i 5 lat gwarancji (na Musso i Torresa eVX - 7 Lat Gwarancji). Dodatkowo opcje 4WD, Automatyczna skrzynia, LPG (instalacja dedykowana do samochodu przez importera).
Źródło: Szukamy tanich, używanych samochodów i marzymy o nowych SUVach - OTOMOTO prezentuje motoryzacyjne trendy z 2022 roku. Otomoto.pl