Wymiana płynu hamulcowego

Co 2 lata wymieniamy płyn hamulcowy. Jeśli tego nie zrobimy, ryzykujemy zanik hamowania w krytycznej sytuacji, np. nagrzane hamulce w górach...

Płyn hamulcowy Opel DOT4+

Oryginalny płyn hamulcowy Opel DOT4+, czyli z wyższą o 10-20 st. C temperaturą wrzenia niż DOT4. Można go używać zamiast DOT4 i zamiast DOT3.

 

Wymiana płynu hamulcowego w serwisach Dixi

  Cena

Samochody osobowe

Ople Astra, Corsa, Crossland X, Grandland X, Insignia, Vectra, Zafira, Mokka, MOKKA X, Antara, Combo i wszystkie inne modele

a także samochody osobowe innych marek niż Opel

Wszystkie marki

165 zł

Obejmuje jakościowy płyn wraz z wymianą.

Umów się

W dużych samochodach dostawczych, np. Opel Vivaro, Movano, a także dostawcze innych marek, cena wymiany płynu hamulcowego wyniesie 200 zł.

 

Jaki płyn zastosujecie w moim samochodzie?

Płyn hamulcowy firmowany przez Opla. Klasy DOT3, DOT4, DOT4+ lub DOT5, w zależności od tego, co zapisano w książce serwisowej Twojego auta.

 

Dlaczego stary płyn hamulcowy może uniemożliwić wyhamowanie samochodu?

Wyobraźmy sobie zwykłą lekarską strzykawkę. Napełniamy ją wodą, zatykamy palcem "dziubek", naciskamy tłok. Co się dzieje? Prawie nie możemy wcisnąć tłoka. Tak działają sprawne hamulce - naciskamy na pedał, tylko w "strzykawce" (układzie hamulcowym) mamy nowy płyn hamulcowy, a nie wodę.

A jeśli w strzykawce mamy powietrze? Wtedy, nawet jeśli zatkniemy palcem "dziubek", "sprasujemy" zawartość strzykawki do 1/5 objętości, czyli uda nam się wcisnąć tłok prawie do końca. Tak mogą działać hamulce ze starym płynem hamulcowym.

W starym płynie hamulcowym mogą powstać bańki gazu. Dlaczego? Bo płyn jest higroskopijny (chłonie wodę). A woda zamieni się przy nagrzanych hamulcach w gaz. Kiedy? W górach, na wakacjach, gdy długo hamujemy obciążonym samochodem.

 

DOT 3, DOT 4 czy DOT 5?

Są trzy dominujące na rynku klasy płynów hamulcowych: DOT 3 (stare samochody), DOT4, DOT5. Różnią się temperaturą wrzenia i lepkością.

Klasa płynu hamulcowego Temperatura wrzenia Temperatura wrzenia płynu zawodnionego (pow. 3,7% wody) Lepkość kinematyczna [mm2/s] w temp. -40°C, nie więcej niż
DOT 3 205°C 140°C 1500
DOT 4 230°C 155°C 1800
DOT 4+1 265°C    
DOT 5 260°C 180°C 900

1 Oczytana z pdf karty płynu Opel DOT4+

 

Zbiorniczek płynu hamulcowego Opel Astra V

Zbiorniczek płynu hamulcowego w Oplu Astra V. Po powiększeniu zdjęcia widać, że klasa płynu to DOT4.

Czy mogę zastosować inny płyn niż przewidział producent?

Nie powinno się tego robić. Jest taka pokusa, bo widać, że DOT5 ma najlepszy parametr wrzenia. Tymczasem układ hamulcowy został też dostosowany do drugiego parametru - lepkości. Jeśli np. do układu hamulcowego zaprojektowanego pod płyn hamulcowy DOT3 wlejemy gęstszy płyn DOT4, to efektem będzie minimalnie większa zwłoka przy wciśnięciu hamulca, spowodowana większymi oporami przepływu płynu w przewodach hamulcowych i mniej niebezpieczna, ale mało przyjemna, zwłoka w powrocie pedału do pozycji wyjściowej po zdjęciu zeń nogi.

Z kolei zastosowanie DOT5 w układzie przystosowanym do DOT3 lub DOT4 może spowodować wycieki płynu, przede wszystkim w okolicach zacisków hamulcowych (hamulce tarczowe, które na przedniej osi są standardem, a na tylnej osi też występują często), cylinderków (hamulce bębnowe, tylna oś) i czasem z uszczelki pompy hamulcowej na wejściu kroćca idącego od pedału hamulca.

 

Skąd woda w płynie hamulcowym?

Z powietrza. Nawet przez ścianki przewodów hamulcowych wchłaniana jest woda. Przez nieszczelny korek zbiorniczka pod maską też dostaje się wilgoć. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli "chomikuje" wodę.

 

Czy pomiar zawartości wody w płynie jest wiarygodny?

Jeśli przyrządem, który jest na wyposażeniu naszego serwisu, określimy zawartość wody w płynie hamulcowym na 1%, to zakładamy, że w dolnych partiach układu (zaciski hamulcowe, cylinderki, które nagrzewają się najbardziej), ta zawartość sięga 3%. I to już jest czas wymiany płynu. Ponieważ pomiar przez zbiorniczek wyrównawczy jest tak mylący, przyjmuje się, że wymiana płynu winna nastąpić co 2 lata, a ew. pomiar warto wykonać w sytuacjach wątpliwych, np. serwisant odkrywa przy przeglądzie niedokręconą nakrętkę zbiorniczka, albo w samochodzie są nieoryginalne przewody hamulcowe (bez powłoki z tworzyw utrudniającej przenikanie wilgoci do układu).

 

Czy hamulce bębnowe są bardziej odporne na stary płyn niż tarczowe?

Tak, zawdzięczamy to małej powierzchni styku szczęki hamulcowej z tłoczkiem cylinderka. Ale dziś mało który samochód ma na wszystkich kołach hamulce bębnowe, jak to miało miejsce we Fiatach 126p. Standardem są tarczowe hamulce na przedniej osi, a przednia oś odpowiada za ok. 70% siły hamowania.

 

Zobacz też:

Wymiana klocków hamulcowych

Usterki klocków

 

Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.

 

Kierowca poprawia lusterko

Serwis wg modelu: Corsa, Grandland X, Insignia, Mokka

 

 

Streszczenie: płyn hamulcowy, wymiana płynu w układzie hamulcowym, dot3, dot4, dot5

 

 

 

OKAZJA!

Zarejestrowane auta bez przebiegu: 120 SZTUK w Dixi‑Car

Zarejestrowane samochody bez przebiegu

Update czerwiec 2020: w Dixi‑Car mamy 120 zarejestrowanych samochodów BEZ PRZEBIEGU od ręki. Gratka dla oszczędnych. Skąd się wzięła?

Tak naprawdę są to fabrycznie nowe samochody - Ople Corsa, Astra, Crossland X, Grandland X, Insignia i inne modele - ale w cenie używanego - czytaj dalej.

Zrobiliśmy w Dixi‑Car zapasy aut w "starych" cenach i z silnikami spełniającymi łagodniesze normy. Bo w 2020 roku nowe samochody muszą zdrożeć - tu wyjaśnienie. Musieliśmy te auta zarejestrować na naszą firmę, bo był deadline - niektóre modele/wersje można było zarejestrować tylko do końca 2019.

Dzięki temu korzystasz!

  • kupujesz samochód w Super Cenie - cena jak w używanym, a faktycznie pojazd nowy
  • samochody te kilka miesięcy stały u nas na placu - są bez przebiegu - nawet im nie założyliśmy tablic rejestracyjnych
  • mają czyste silniki Euro 6d-Temp (poprzednia norma), dzięki czemu auto będzie tańsze w serwisie. W roczniku 2020 już takiego nie kupisz.
  • nie płacisz podatku PCC, jak przy aucie używanym, bo kupujesz na fakturę od dealera
  • kredyt, leasing, wynajem Opel Free2Move u nas na miejscu w jeden dzień

Jak kupić?

Zadzwoń po listę samochodów z ceną: Salon Warszawa/Raszyn (22) 716 30 20 -- Salon Radom (48) 360 98 26

 

Zobacz Nowoczesne finansowanie.

Możemy taki samochód wydać od ręki, a Ty go będziesz mógł przerejestrować za miesiąc.

Sezonowa promocja serwisu
Promocja sezonowa serwisu. Odgrzybienie klimy od 79 zł. Pióra wycieraczek z wymianą od 115 zł.

Zobacz ceny
Umów się na serwis mechaniczny/elektroniczny
Umów się na serwis mechaniczny

Wypełnij formularz
Umów się na serwis blacharsko-lakierniczy
Umów się na serwis blacharski

Wypełnij formularz
Ceny przeglądów okresowych
OT-15, OT-30, itd.

zobacz cenę przeglądu


 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy Opel Astra bogaty za 61 900 zł
Salony i serwisy Dixi-Car są czynne. Dostosowaliśmy pracę do wytycznych. Kup samochód/umów wizytę telefonicznie lub online.