Co 2 lata wymieniamy płyn hamulcowy. Jeśli tego nie zrobimy, ryzykujemy zanik hamowania w krytycznej sytuacji, np. nagrzane hamulce w górach...
Oryginalny płyn hamulcowy Opel DOT4+, czyli z wyższą o 10-20 st. C temperaturą wrzenia niż DOT4. Można go używać zamiast DOT4 i zamiast DOT3.
Cena | |
---|---|
Samochody osobowe Ople Astra, Corsa, Crossland X, Grandland X, Insignia, Vectra, Zafira, Mokka, MOKKA X, Antara, Combo i wszystkie inne modele a także samochody osobowe innych marek niż Opel |
220 zł Obejmuje jakościowy płyn wraz z wymianą. |
- Samochody osobowe z nowym układem hamulcowym (elektrycznym); w Oplu może dotyczyć wybranych modeli od roku modelowego 2021 | 315 zł |
Samochody dostawcze m.in. Opel Vivaro, Movano |
300 zł Obejmuje jakościowy płyn wraz z wymianą. |
Płyn hamulcowy firmowany przez Opla. Klasy DOT3, DOT4, DOT4+ lub DOT5, w zależności od tego, co zapisano w książce serwisowej Twojego auta.
Wyobraźmy sobie zwykłą lekarską strzykawkę. Napełniamy ją wodą, zatykamy palcem "dziubek", naciskamy tłok. Co się dzieje? Prawie nie możemy wcisnąć tłoka. Tak działają sprawne hamulce - naciskamy na pedał, tylko w "strzykawce" (układzie hamulcowym) mamy nowy płyn hamulcowy, a nie wodę.
A jeśli w strzykawce mamy powietrze? Wtedy, nawet jeśli zatkniemy palcem "dziubek", "sprasujemy" zawartość strzykawki do 1/5 objętości, czyli uda nam się wcisnąć tłok prawie do końca. Tak mogą działać hamulce ze starym płynem hamulcowym.
W starym płynie hamulcowym mogą powstać bańki gazu. Dlaczego? Bo płyn jest higroskopijny (chłonie wodę). A woda zamieni się przy nagrzanych hamulcach w gaz. Kiedy? W górach, na wakacjach, gdy długo hamujemy obciążonym samochodem.
Są trzy dominujące na rynku klasy płynów hamulcowych: DOT 3 (stare samochody), DOT4, DOT5. Różnią się temperaturą wrzenia i lepkością.
Klasa płynu hamulcowego | Temperatura wrzenia | Temperatura wrzenia płynu zawodnionego (pow. 3,7% wody) | Lepkość kinematyczna [mm2/s] w temp. -40°C, nie więcej niż |
---|---|---|---|
DOT 3 | 205°C | 140°C | 1500 |
DOT 4 | 230°C | 155°C | 1800 |
DOT 4+1 | 265°C | ||
DOT 5 | 260°C | 180°C | 900 |
1 Oczytana z karty płynu Opel DOT4+
Zbiorniczek płynu hamulcowego w Oplu Astra V. Po powiększeniu zdjęcia widać, że klasa płynu to DOT4.
Nie powinno się tego robić. Jest taka pokusa, bo widać, że DOT5 ma najlepszy parametr wrzenia. Tymczasem układ hamulcowy został też dostosowany do drugiego parametru - lepkości. Jeśli np. do układu hamulcowego zaprojektowanego pod płyn hamulcowy DOT3 wlejemy gęstszy płyn DOT4, to efektem będzie minimalnie większa zwłoka przy wciśnięciu hamulca, spowodowana większymi oporami przepływu płynu w przewodach hamulcowych i mniej niebezpieczna, ale mało przyjemna, zwłoka w powrocie pedału do pozycji wyjściowej po zdjęciu zeń nogi.
Z kolei zastosowanie DOT5 w układzie przystosowanym do DOT3 lub DOT4 może spowodować wycieki płynu, przede wszystkim w okolicach zacisków hamulcowych (hamulce tarczowe, które na przedniej osi są standardem, a na tylnej osi też występują często), cylinderków (hamulce bębnowe, tylna oś) i czasem z uszczelki pompy hamulcowej na wejściu kroćca idącego od pedału hamulca.
Z powietrza. Nawet przez ścianki przewodów hamulcowych wchłaniana jest woda. Przez nieszczelny korek zbiorniczka pod maską też dostaje się wilgoć. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli "chomikuje" wodę.
Jeśli przyrządem, który jest na wyposażeniu naszego serwisu, określimy zawartość wody w płynie hamulcowym na 1%, to zakładamy, że w dolnych partiach układu (zaciski hamulcowe, cylinderki, które nagrzewają się najbardziej), ta zawartość sięga 3%. I to już jest czas wymiany płynu. Ponieważ pomiar przez zbiorniczek wyrównawczy jest tak mylący, przyjmuje się, że wymiana płynu winna nastąpić co 2 lata, a ew. pomiar warto wykonać w sytuacjach wątpliwych, np. serwisant odkrywa przy przeglądzie niedokręconą nakrętkę zbiorniczka, albo w samochodzie są nieoryginalne przewody hamulcowe (bez powłoki z tworzyw utrudniającej przenikanie wilgoci do układu).
Tak, zawdzięczamy to małej powierzchni styku szczęki hamulcowej z tłoczkiem cylinderka. Ale dziś mało który samochód ma na wszystkich kołach hamulce bębnowe, jak to miało miejsce we Fiatach 126p. Standardem są tarczowe hamulce na przedniej osi, a przednia oś odpowiada za ok. 70% siły hamowania.
Zobacz też:
Streszczenie: płyn hamulcowy, wymiana płynu w układzie hamulcowym, dot3, dot4, dot5
Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!
03.2024
Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.
A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!