Lewarek Easytronika w Corsie E.
Bardziej automat. Skrzynia Easytronic sama zmienia biegi, brak w samochodzie pedału sprzęgła - sprzęgło jest sterowane automatycznie. Z punktu widzenia kierowcy Easytronic to automatyczna skrzynia biegów.
Przez wzgląd na "bebechy". Easytronic to konstrukcja skrzyni manualnej z "doklejonymi" elektrohydraulicznymi siłownikami - zmieniającym biegi i "naciskającym" sprzęgło.
Jest jednak "ale": W edycji "3.0" skrzyni Easytronic (ogłoszona przez Opla w 2015 r.), mowa o: kompleksowej modyfikacji podstawowego mechanizmu manualnej skrzyni biegów. Inżynierowie firmy Opel opracowali specjalny zestaw kół zębatych do zautomatyzowanej przekładni. Długie przełożenia pięciobiegowej skrzyni biegów umożliwiają jazdę z niższymi obrotami silnika, który pracuje cicho nawet przy prędkościach autostradowych.
Wg danych producenta zużycie paliwa samochodu z Easytronikiem jest niższe niż w manualu i zdecydowanie niższe niż w skrzyni automatycznej. Trudno uwierzyć - Easytronic działa jak automat, a miałby palić mniej niż manual. Dlaczego?
Brak w Easytronicu konwertera momentu obrotowego. Cóż to takiego ów "konwerter"? W skrócie: element odpowiedzialny za płynne ruszanie, ale i "marnotrawstwo" paliwa w typowych skrzyniach automatycznych. "Konwerter" to przekładnia hydrokinetyczna, która charakteryzuje się "niską sprawnością" (czyt. marnuje benzynę). Co mamy w Easytroniku? Zwykłe sprzęgło jednotarczowe cierne, jak w typowym manualu. Pozwala ruszać "na niskich obrotach".
Do porównania wzięliśmy Opla Corsę z silnikiem 1.4 90 KM, rok modelowy 2015. Silnik wolnossący - bez turbo.
Rodzaj skrzyni biegów | manualna 5-bieg. | automat 6-bieg. | Easytronic 5-bieg. |
Spalanie trasa [l/100 km] | 4,3 | 4,9 | 4,1 |
Spalanie miasto [l/100 km] | 6,6 | 7,8 | 5,9 |
Spalanie średnio [l/100 km] | 5,2 | 6,0 | 4,8 |
Prędkość maks. [km/h] | 175 | 170 | 175 |
Wartości uzyskane w warunkach testowych. W warunkach rzeczywistych mogą się różnić.
Co wynika z tabeli? Mimo automatycznej zmiany biegów, Easytronic jest najbardziej ekonomiczną skrzynią w każdych warunkach drogowych. Ponadto prędkość maksymalna z Easytronikiem - jest taka sama jak ze skrzynią manualną.
Charakterystyczne dla "pełnych" automatów jest pełzanie samochodu na obrotach biegu jałowego. Taka charakterystyka skrzyni ułatwia np. parkowanie, a czasem koi nerwy (na czerwonym świetle). W Easytroniku, przynajmniej jego edycji 3.0 (rok modelowy 2015), również jest pełzanie!
Z powyższego mogłoby wynikać, że skrzynia zautomatyzowana Easytronic ma same zalety w porównaniu z pełnym automatem. Tak nie jest. Pełny automat przewyższa skrzynię Easytronic pod względem płynności zmiany biegów. Również pod względem bezawaryjności automat wypada lepiej niż półautomat.
W coraz mniejszych, np. ADAM, Corsa. W silnikach benzynowych i Dieslach. Historycznie Easytronic był nawet w Vectrze, ale obecnie obserwujemy tendencję do stosowania "pełnych" automatów w dużych modelach. W samochodach używanych sprowadzanych z rynku niemieckiego może być Easytronic, nawet jeśli w Polsce nie był oferowany.
Nasz serwis sygnalizuje, że w używanych samochodach w Polsce Easytronic spotykany jest w Vectrze C, Merivie A, Corsie C.
Lewarek Easytronika ok. roku 2005.
Easytronic to nazwa zastrzeżona przez Opla, stosowana w wiekszości modeli. Wyjątkiem jest dostawcze Vivaro, gdzie skrzynia zautomatyzowana jest konstrukcji firmy Renault i nosi nazwę Tecshift.
W naszych cennikach pdf Easytronic kryje się pod kodem "MA". Np. MA5 w Oplu Corsa, to skrzynia 5-biegowa Easytronic. Dla porównania: A6 to w cenniku automat 6-biegowy; M6 - manual 6-biegowy, itd.
Skrzynia Easytronic. Na "zwykłej" manualnej skrzyni nabudowany sterownik elektroniczny i elementy wykonawcze: siłownik hydrauliczny "wciskający" sprzęgło i silnik zmieniający biegi.
Streszczenie: półautomat, easytronic, skrzynia zautomatyzowana, konstrukcja jak w skrzyni manualnej, sama zmienia biegi i naciska sprzęgło
Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!
03.2024
Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.
A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!
Warszawa
Radom