Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Easytronic - zautomatyzowana skrzynia biegów

 

Lewarek Easytronic w Oplu Corsa

Lewarek Easytronika w Corsie E.

Easytronic to automat czy manual?

Bardziej automat. Skrzynia Easytronic sama zmienia biegi, brak w samochodzie pedału sprzęgła - sprzęgło jest sterowane automatycznie. Z punktu widzenia kierowcy Easytronic to automatyczna skrzynia biegów.

 

Dlaczego "skrzynia półautomatyczna", "zautomatyzowana", a nie po prostu "automat"?

Przez wzgląd na "bebechy". Easytronic to konstrukcja skrzyni manualnej z "doklejonymi" elektrohydraulicznymi siłownikami - zmieniającym biegi i "naciskającym" sprzęgło.

Jest jednak "ale": W edycji "3.0" skrzyni Easytronic (ogłoszona przez Opla w 2015 r.), mowa o: kompleksowej modyfikacji podstawowego mechanizmu manualnej skrzyni biegów. Inżynierowie firmy Opel opracowali specjalny zestaw kół zębatych do zautomatyzowanej przekładni. Długie przełożenia pięciobiegowej skrzyni biegów umożliwiają jazdę z niższymi obrotami silnika, który pracuje cicho nawet przy prędkościach autostradowych.

 

Jakie spalanie w Easytroniku?

Wg danych producenta zużycie paliwa samochodu z Easytronikiem jest niższe niż w manualu i zdecydowanie niższe niż w skrzyni automatycznej. Trudno uwierzyć - Easytronic działa jak automat, a miałby palić mniej niż manual. Dlaczego?

Brak w Easytronicu konwertera momentu obrotowego. Cóż to takiego ów "konwerter"? W skrócie: element odpowiedzialny za płynne ruszanie, ale i "marnotrawstwo" paliwa w typowych skrzyniach automatycznych. "Konwerter" to przekładnia hydrokinetyczna, która charakteryzuje się "niską sprawnością" (czyt. marnuje benzynę). Co mamy w Easytroniku? Zwykłe sprzęgło jednotarczowe cierne, jak w typowym manualu. Pozwala ruszać "na niskich obrotach".

 

Porównanie spalania: Manual, Automat, skrzynia zautomatyzowana Easytronic

 

Do porównania wzięliśmy Opla Corsę z silnikiem 1.4 90 KM, rok modelowy 2015. Silnik wolnossący - bez turbo.

 

Rodzaj skrzyni biegów manualna 5-bieg. automat 6-bieg. Easytronic 5-bieg.
Spalanie trasa [l/100 km] 4,3 4,9 4,1
Spalanie miasto [l/100 km] 6,6 7,8 5,9
Spalanie średnio [l/100 km] 5,2 6,0 4,8
Prędkość maks. [km/h] 175 170 175

Wartości uzyskane w warunkach testowych. W warunkach rzeczywistych mogą się różnić.

 

Co wynika z tabeli? Mimo automatycznej zmiany biegów, Easytronic jest najbardziej ekonomiczną skrzynią w każdych warunkach drogowych. Ponadto prędkość maksymalna z Easytronikiem - jest taka sama jak ze skrzynią manualną.

 

 

Czy jest tryb "pełzania"?

Charakterystyczne dla "pełnych" automatów jest pełzanie samochodu na obrotach biegu jałowego. Taka charakterystyka skrzyni ułatwia np. parkowanie, a czasem koi nerwy (na czerwonym świetle). W Easytroniku, przynajmniej jego edycji 3.0 (rok modelowy 2015), również jest pełzanie!

 

 

Automat vs półautomat

Z powyższego mogłoby wynikać, że skrzynia zautomatyzowana Easytronic ma same zalety w porównaniu z pełnym automatem. Tak nie jest. Pełny automat przewyższa skrzynię Easytronic pod względem płynności zmiany biegów. Również pod względem bezawaryjności automat wypada lepiej niż półautomat.

 

 

W jakich modelach?

W coraz mniejszych, np. ADAM, Corsa. W silnikach benzynowych i Dieslach. Historycznie Easytronic był nawet w Vectrze, ale obecnie obserwujemy tendencję do stosowania "pełnych" automatów w dużych modelach. W samochodach używanych sprowadzanych z rynku niemieckiego może być Easytronic, nawet jeśli w Polsce nie był oferowany.

Nasz serwis sygnalizuje, że w używanych samochodach w Polsce Easytronic spotykany jest w Vectrze C, Merivie A, Corsie C.

 

 

Cena skrzyni

Easytronic jest tańszy niż typowa skrzynia automatyczna. Sprawdź w cennikach. Za Easytronika płaci się ok. 60% ceny, którą trzeba by zapłacić za pełny automat.

 

Lewarek Easytronic

Lewarek Easytronika ok. roku 2005.

Inne nazwy

Easytronic to nazwa zastrzeżona przez Opla, stosowana w wiekszości modeli. Wyjątkiem jest dostawcze Vivaro, gdzie skrzynia zautomatyzowana jest konstrukcji firmy Renault i nosi nazwę Tecshift.

 

Jak znaleźć Easytronic w cennikach samochodów?

W naszych cennikach pdf Easytronic kryje się pod kodem "MA". Np. MA5 w Oplu Corsa, to skrzynia 5-biegowa Easytronic. Dla porównania: A6 to w cenniku automat 6-biegowy; M6 - manual 6-biegowy, itd.

 

 

Półautomatyczna skrzynia biegów Easytronic

Skrzynia Easytronic. Na "zwykłej" manualnej skrzyni nabudowany sterownik elektroniczny i elementy wykonawcze: siłownik hydrauliczny "wciskający" sprzęgło i silnik zmieniający biegi.

 

Streszczenie: półautomat, easytronic, skrzynia zautomatyzowana, konstrukcja jak w skrzyni manualnej, sama zmienia biegi i naciska sprzęgło

 

 

Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!

03.2024

BAIC Beijing 5 samochód demonstracyjny
BAIC Beijing 3 samochód do jazdy próbnej

Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.

A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.

Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!

Umów datę i godzinę testu

Godziny pracy salonu

Warszawa

Radom



 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy SsangYong KGM Actyon w polskim salonie