Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Jak wprowadzić auto w środki trwałe firmy?

 

Przy zakupie samochodu klienci dość często pytają nas o kwestie podatkowe. Jak wprowadzić samochód do środków trwałych? Często słyszymy, że samochód w kosztach firmy to problem – jeżeli Ty też masz obawy lub słyszysz o problemach od swojego księgowego – przeczytaj – wprowadzenie samochodu osobowego do firmy to dość prosta procedura.

 

Kontakt z działem sprzedaży flotowej

 

Instrukcja w wersji najprostszej:

1. Wprowadzając samochód do firmy, tworzysz w niego środek trwały;

2. Wymagany jest dokument pt. "Przyjęcie środków trwałych" – wystarczy kartka A4 z takim tytułem;

3. Napisz dane swojego samochodu:

  • Model – np. Opel Astra;
  • pojemność silnika, np. 1,6L;
  • rok. produkcji, np. 2014;
  • wartość samochodu (tutaj przeczytaj najpierw punkt 4 poniżej – w zależności od wybranej opcji wprowadzisz wartość samochodu, netto, brutto lub netto + częściowy VAT) wraz z dodaną opłatą rejestracyjną samochodu;
  • na koniec data wprowadzenia samochodu w środki trwałe, czyli data założenia rejestru środków trwałych (najwcześniej w dniu rejestracji samochodu);

 

4. Jaką wartość netto czy brutto samochodu wprowadzasz w środki trwałe:

  • jeżeli jesteś płatnikiem VAT i kupiłeś samochód ciężarowy (homologacja ciężarowa - potwierdzona badaniem technicznym VAT-1a - w Dixi to jest np. Opel Corsa Van, Opel Combo, Opel Vivaro, Movano) - podziel wartość netto samochodu na równe raty (odpisy amortyzacyjne – wg poniższego punkt 5) + opłata rejestracyjna; VAT odpisz w całości w miesiącu zakupu samochodu;
  • jeżeli jesteś płatnikiem VAT, ale kupiłeś samochód osobowy – odlicz 50% wartości VAT samochodu, a pozostałą wartość samochodu (wartość netto + nieodliczony VAT) + opłata rejestracyjna, podziel na równe odpisy amortyzacyjne;
  • jeżeli nie jesteś płatnikiem VAT – podziel wartość brutto samochodu + opłatę rejestracyjną - na równe odpisy amortyzacyjne

 

5. Jeżeli kupiłeś nowy samochód – podziel jego ustaloną wartość (cena zakupu + opłata rejestracyjna) na 60 równych miesięcznych rat, tzw. odpisów amortyzacyjnych; jeżeli kupiłeś używany samochód (wiek powyżej 6 miesięcy lub przebieg powyżej 6.000 km), podziel wartość + opłata rejestracyjna na 30 równych rat (odpisów amortyzacyjnych);

6. Co zyskujesz? Comiesięczne zmniejszenie podatku, w konsekwencji wartości zakupionego samochodu – o 19% (lub jeżeli płacisz podatek wg skali podatkowej – 18 lub 32%) wartości Twojego miesięcznego odpisu amortyzacyjnego; zatem – jeżeli wyliczysz miesięczny odpis amortyzacyjny Twojego nowego samochodu na 1000 zł, to co miesiąc płacisz o 190 zł mniejszy podatek – masz 60 rat, czyli w całym okresie zapłacisz o 11400 zł mniejszy podatek, a w konsekwencji oznacza to, że o tyle tańszy jest twój samochód w dniu zakupu, jeżeli wprowadzisz go do ewidencji środków trwałych Twojej firmy;

7. Nadzwyczajne zmniejszenie podatku – jeżeli właśnie rozpoczynasz działalność lub jesteś małym podatnikiem (twoje przychody ze sprzedaży nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro – czyli 5.015.000 w 2014 r.) i zdecydujesz się kupić samochód ciężarowy (do równowartości 50.000 euro – czyli 209.000 PLN w 2015 r.), możesz zastosować jednorazową amortyzację, czyli w miesiącu zakupu samochodu odpisać całą wartość netto samochodu i cały VAT.

 

Zerknij w grudniu, gdy już znasz przybliżony wynik finansowy Twojej firmy – czasem można sobie zrobić prezent gwiazdkowy – zapłacić mniejszy podatek i jeździć nowym samochodem.

Chętnie służymy radą, za każdym razem, gdy planujesz zakup samochodu po prostu zadaj pytanie Dixi-Car - wypełnij poniższy formularz!

 

InformacjaPełne odliczenie VAT - zasady

 

Zmiany podatkowe w 2019 - częściowo na korzyść klienta

Od 1 stycznia 2019 zmienią się odliczenia podatkowe przy zakupie nowego samochodu za gotówkę, w kredycie lub przy leasingowaniu. Lepiej kupić w 2018, czy w 2019?

Zmiany w telegraficznym skrócie:

  1. Wzięcie nowego samochodu w Leasing. Będzie limit odliczeń 150 tys. zł (netto czy brutto - patrz poniżej). Limit 150 tys. zł dotyczy samochodów spalinowych i hybrydowych, natomiast auta elektryczne mają limit 225 tys. zł. Do 31.12.2018 nie ma limitu, więc jeśli chcesz Opla Insignię droższą niż 150 tys. zł, może być korzystniejsze podpisanie umowy leasingu przed 1.1.2019.
  2. Kupowanie w Kredycie lub za Gotówkę. Mamy tu do czynienia z amortyzacją, bo kupujemy pojazd na własność. Dotychczasowy limit amortyzacji nowego samochodu wynosi 20 tys. euro, czyli ok. 86 tys. zł. Od 1.1.2019 zostanie zrównany z limitem "leasingowym", czyli 150 tys. zł w przypadku napędu spalinowego/hybrydowego i 225 tys. przy samochodzie elektrycznym (jak Opel stoi z elektrykami?). Co ciekawe, samochody kupione jeszcze w 2018 roku również będą mogły korzystać - od 1.1.2019 - z limitu 150 tys. zł, w miejsce dotychczasowego limitu 20 tys. euro.
  3. Późniejsza eksploatacja samochodu. Do kosztów uzyskania przychodu będzie można zaliczyć 75 proc. kosztów związanych z eksploatacją samochodu używanego w firmie w modelu mieszanym, zamiast, jak dotychczas, 100%.
  4. Raty leasingowe nie będą objęte limitem 75% zaliczenia w koszty, ale..., jeśli w racie leasingu zawarte będą także opłaty eksploatacyjne (np. serwis, opony), to ta część raty będzie objęta limitem 75%.

Kto zyskuje?

  • Osoba, która bierze samochodód na kredyt - obojętnie, czy w 2018, czy w 2019. Zyskuje, bo zwiększa się limit amortyzacji z ok. 86 tys. zł do 150 tys. zł przy napędzie spalinowym/hybrydowym. Powiększenie limitu obejmie też samochody kupione na kredyt przed 1 stycznia 2019.
  • Osoba, która jeszcze w 2018 r. wzięła w leasing samochód o wartości powyżej 150 tys. zł. Zyskuje, bo nawet w 2019 i później nie będzie związana limitem odliczeń 150 tys. zł, o ile nie zmieni i nie odnowi umowy leasingu. "Zmieniać" umowę można bez wpadnięcia w limit 150 tys. zł do końca 2018 r.

Kto traci?

  • Osoba, która dopiero w 2019 weźmie w leasing samochód pow. 150 tys. zł. Ponieważ odliczy go tylko do wartości 150 tys. zł.
  • W kwestii wliczania w koszty wydatków na paliwo, żarówki, olej, serwis, autostradę, etc. tracą wszyscy użytkujący pojazd w modelu firma/prywatnie, bo dotychczas mogli odliczać 100% wydatków, a od 1 stycznia 2019, tylko 75%. Oczywiście np. osoby na ryczałcie nie mają w ogóle kosztów, więc one nie tracą.

Zmiany a klienci Opla

  • w marce Opel rzadko mamy do czynienia z samochodami o wartości powyżej 150 tys. zł. Jeśli nawet, to przekroczenie jest symboliczne. Natomiast często sprzedajemy samochody powyżej owych 20 tys. euro, czyli powyżej 86 tys. zł. Wynika z tego, że akurat klientów Opla nowy limit 150 tys. zł nie powinien martwić.

Umowa leasingu zawarta w 2018, odbiór samochodu w 2019

  • klient korzysta z... korzystniejszych zasad, czyli nie jest objęty limitem 150 tys. zł
  • nie może się jedak w 2019 zmienić cena w umowie leasingu; VIN prawdopodobnie może zostać dopisany do umowy
  • Ministerstwo Finansów potwierdza, że data obioru przedmiotu nie ma znaczenia. Ważne jest, aby umowa była zawarta przed 1.1.2019 – do takiej umowy będą mieć zastosowanie dotychczasowe regulacje, nawet jeśli samochód został odebrany już w 2019 r.
  • co do zasady MF odrzuca umowę ramową. Aby umowa była rozliczana na dotychczasowych zasadach, musi być skonkretyzowana. Akceptowane będą standardowe umowy, takie jak te zawierane przez podatników w przeszłości.
  • sam fakt zmiany daty dostawy samochodu nie wpływa na możliwość stosowania dotychczasowych przepisów.

150 tys. zł - netto, czy brutto?

Owe 150 tys. zł oznacza:

  • najczęstszy przypadek: VAT-owiec i użytkowanie mieszane firma/prywatnie: limit 150 tys. zł oznacza dla takiego przedsiębiorcy auto kosztujące do 134 529 zł netto lub 165 470 zł brutto. Dlaczego tak? Bo taka osoba może odliczyć tylko 50% vat, więc na 150 tys. zł składa się cena netto samochodu oraz nieodliczone 50% vat. Mamy więc cenę 134 529 zł + połowę vat-u, co sumuje się do 150 tys. zł kosztów podatkowych.
  • VAT-owiec użytkujący samochód tylko w firmie - limit wynosi 150 tys. zł netto, czyli 184 500 zł brutto.
  • nie-VAT-owiec: limitu nie przekroczy samochód z ceną do 150 tys. zł brutto.
  • Ministerstwo Finansów jest przekonane, że limit 150.000 zł w przypadku umowy leasingowej powinien obejmować „hipotetycznie” nieodliczony VAT. Oznacza to, że np. dla leasingobiorcy, któremu przysługuje odliczenie VAT w wysokości 50%, maksymalna wartość netto samochodu nieobjęta limitem wyniesie ok. 134.500 zł. Celem MF było bowiem, aby ten limit przy leasingu był taki sam, jak przy nabyciu samochodu.
  • o ile zdaniem MF hipotetycznie nieodliczony VAT powinien być brany pod uwagę przy obliczeniu współczynnika, nie jest jasne, czy współczynnik będzie stosowany także do kwoty nieodliczonego VAT, wynikającego z raty leasingowej. MF najprawdopodobniej przychyli się do stanowiska, że nieodliczony VAT z raty leasingowej będzie kosztem w całości i nie będzie się do niego aplikować proporcja.

Jak księgować opłaty leasingowe, jeśli przekroczymy "150 tys. zł"?

Proporcjonalnie, czyli jeśli np. leasingujemy samochód za 200 tys. zł, to zarówno opłatę wstępną, jak i każą ratę wliczamy w kwocie "razy 150/200", czyli 75% każdej opłaty możemy księgować. A nie tak, że najpierw wykorzystujemy cały limit 150 tys. zł, "a potem się będziemy martwić" ;)

Co z opłatami serwisowymi lub eksploatacyjnymi, którymi leasingodawca/wynajmujący obciąża korzystającego na podstawie umowy leasingu/najmu (obowiązek świadczenia usług serwisowych i ponoszenia przez klienta opłat z tego tytułu został zawarty w umowie leasingu/najmu)?
  • Generalnie, MF prezentuje podejście, zgodnie z którym do opłat serwisowych ograniczenie do 75% będzie stosowane, nawet jeśli obowiązek ich ponoszenia wynika z umowy leasingu.
  • BCC prezentuje odmienne stanowisko i uważa, że literalne rozumienie przepisów przejściowych nie pozwala stosować nowych przepisów do takich opłat.
  • Zdaniem MF przepisy przejściowe należy czytać z punktu widzenia essentialia negotii umowy leasingu, co oznacza, że dotychczasowe przepisy byłyby stosowane tylko do tych postanowień, które dotyczą samego leasingu, nie zaś serwisu.
  • Istotny problem pojawi się tam, gdzie nie ma możliwości wydzielenia kosztów eksploatacyjnych z ogólnej opłaty, np. w umowach zawartych w wyniku przetargów. MF dostrzega problem, ale wstępnie prezentuje podejście, zgodnie z którym część serwisowa powinna zostać wydzielona i do tej wydzielonej części ograniczenie do 75% kosztów powinno mieć zastosowanie.
Co należy rozumieć przez zmianę umowy leasingu?
  • MF odrzuca ściśle literalną wykładnię art. 8 ust. 2 ustawy zmieniającej. Nieistotne zmiany o charakterze technicznym, takie jak np. zmiany adresu do korespondencji, nie wpłyną na stosowanie ‘starych’ przepisów.
  • MF zgadza się, że wykonywanie umowy leasingu nie oznacza jej zmiany. Jeśli pewne parametry (np. VIBOR) ulegają zmianie zgodnie z umową, to MF nie będzie tego traktował jako zmiany umowy. Przemawia za tym także ochrona praw nabytych. MF za zmianę umowy będzie uważał tylko te zmiany, które wymagają negocjacji stron. Jednostronna zmiana wartości przedmiotu leasingu, wynikająca np. ze zmiany kursów walut – o ile jest przewidziana w umowie – również nie powinna być traktowana jako zmiana umowy.
  • Przedstawiciele MF nie zdawali sobie sprawy z istnienia negatywnych interpretacji w sprawie cesji umowy leasingu. Interpretacje w tym zakresie mają zostać przeanalizowane.
  • Przedstawiciele Związku Polskiego Leasingu wskazali, że zmiana harmonogramu rat leasingowych jest neutralna podatkowo, ponieważ znajduje odzwierciedlenie w późniejszej cenie wykupu pojazdu. Być może MF przychyli się do stanowiska, zgodnie z którym zmiana harmonogramu nie stanowi zmiany umowy leasingu.
  • Generalnie, MF postara się odnieść do przesłanych im przykładów zmian umów i określić swoje stanowisko do tych przypadków. MF będzie zmierzał w tym kierunku, że tylko zmiany o charakterze abuzywnym będą powodować stosowanie „nowych” przepisów.
Zasady amortyzacji „starych” środków trwałych, w tym w firmie leasingowej
  • Do „starych” środków trwałych (przyjętych do używania przed 2019 r., do których stosowany był uprzednio limit 20.000 euro) będzie można stosować nowy limit 150.000 zł.
  • Firma leasingowa będzie „stare” przedmioty amortyzować bez ograniczeń (które, zgodnie z nowymi przepisami, już jej nie dotyczą).
Przesunięty rok podatkowy
  • Podatnicy z przesuniętym rokiem podatkowym będą nadal stosować „stare” przepisy – do końca swojego roku podatkowego.
  • MF jednak rozważa, by tym podatnikom pozwolić na stosowanie preferencji wynikających z nowych przepisów już od stycznia.
Sposób ustalenia wartości samochodu na potrzeby limitu 150.000 zł
  • Dla potrzeb stosowania limitu 150.000 zł wartość samochodu powinna być ustalana na podstawie umowy leasingu (najmu), względnie – zgodnie z wartością przyjętą dla celów ubezpieczenia.
  • Jeśli żadna wartość nie została zakomunikowana klientowi (np. najemcy, który wynajmuje samochody na lotnisku za granicą), należy brać pod uwagę wartość rynkową.
Limit dla ubezpieczenia samochodu elektrycznego
  • MF: W przypadku pojazdów elektrycznych powinno się stosować limit 150.000 zł dla ubezpieczenia, ponieważ brak jest przepisu, który by pozwalał na stosowanie limitu 225.000 zł.
  • MF przyznaje, że jest to jest błąd ustawodawcy, który powinien zostać naprawiony. MF zamierza działać w kierunku usunięcia tej luki.
Zakres kosztów eksploatacyjnych
  • MF określi, że koszty wynikające z realizacji obowiązków prawnych, tzn. obowiązkowe OC, koszty rejestracji pojazdu i obowiązkowych przeglądów diagnostycznych w SKP, nie będą limitowane.
  • Dla pozostałych ubezpieczeń obowiązuje tylko limit 150.000 zł, przy czym celem MF jest zmiana jedynie wysokości limitu, bez naruszania dotychczasowej praktyki organów podatkowych – co w praktyce powinno oznaczać stosowanie limitu wyłącznie do ubezpieczenia AC.
  • MF rozważy sposób traktowania kosztów związanych z najmem miejsca parkingowego, winiet autostradowych czy przepraw promowych.
  • Koszty parkingu, w przypadku którego nie da się wydzielić części używanej do samochodów objętych limitem, same nie powinny podlegać limitowaniu. MF przeanalizuje ten temat.
Podatnicy zwolnieni od VAT a obowiązek prowadzenia ewidencji
  • Podatnicy zwolnieni z VAT, którzy nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji z uwagi na brak prawa do odliczenia podatku, będą mogli ująć w kosztach 100% wydatków bez konieczności prowadzenia dodatkowej ewidencji.
  • Trzeba będzie jednak wykazać, że samochód faktycznie jest używany do celów działalności.
Najem krótkoterminowy a limit 75% kosztów
  • MF uważa, że do najmu krótkoterminowego (w ramach którego nie ponosi się odrębnie kosztów eksploatacji) nie będzie mieć zastosowania limit 75% kosztów. Limit będzie mieć jednak oczywiście zastosowanie do paliwa nabytego przez najemcę.
Wykorzystanie samochodu dla potrzeb najmu a limit 150.000 zł dla rat leasingowych
  • MF potwierdza, że podatnik, którego przedmiotem działalności jest najem, a który korzysta z samochodów na podstawie umów leasingu, zobowiązany jest do stosowania limitu 150.000 zł w stosunku do rat leasingowych.

Informacje nie są doradztwem podatkowym. Opracowano m.in. na podstawie spotkania konsultacyjnego Związku Dealerów Samochodów z przedstawicielami Ministerstwa Finansów, które odbyło się 25.01.2019.

 

Masz pytanie?
Potrzebujesz ofertę?
Prosimy - Wypełnij formularz!
Czekamy niecierpliwie!


Jeśli odpowiesz na poniższe pytania, otrzymasz bardziej precyzyjną odpowiedź lub korzystniejszą ofertę:

Prowadzę działalność gospodarczą
Czy należysz do jednej z preferowanych grup (np. lekarz, policjant, wojskowy, nauczyciel, taksówkarz - lista)?
Czy chcesz pozostawić używany samochód w rozliczeniu?
Czy chciałbyś odbyć jazdę testową?
Czy planujesz skorzystać z kredytu/leasingu?
 
Cyfrą. Pole obowiązkowe.

Naciskając przycisk "Wyślij" potwierdzasz zapoznanie się z treścią Informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych.

 

 

Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!

03.2024

BAIC Beijing 5 samochód demonstracyjny
BAIC Beijing 3 samochód do jazdy próbnej

Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.

A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.

Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!

Umów datę i godzinę testu

Godziny pracy salonu

Warszawa

Radom



 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Koła zimowe Opel, opony zimowe