Jak wprowadzić auto w środki trwałe firmy?

 

Przy zakupie samochodu klienci dość często pytają nas o kwestie podatkowe. Jak wprowadzić samochód do środków trwałych? Często słyszymy, że samochód w kosztach firmy to problem – jeżeli Ty też masz obawy lub słyszysz o problemach od swojego księgowego – przeczytaj – wprowadzenie samochodu osobowego do firmy to dość prosta procedura.

 

Kontakt z działem sprzedaży flotowej

 

Instrukcja w wersji najprostszej:

1. Wprowadzając samochód do firmy, tworzysz w niego środek trwały;

2. Wymagany jest dokument pt. "Przyjęcie środków trwałych" – wystarczy kartka A4 z takim tytułem;

3. Napisz dane swojego samochodu:

  • Model – np. Opel Astra;
  • pojemność silnika, np. 1,6L;
  • rok. produkcji, np. 2014;
  • wartość samochodu (tutaj przeczytaj najpierw punkt 4 poniżej – w zależności od wybranej opcji wprowadzisz wartość samochodu, netto, brutto lub netto + częściowy VAT) wraz z dodaną opłatą rejestracyjną samochodu;
  • na koniec data wprowadzenia samochodu w środki trwałe, czyli data założenia rejestru środków trwałych (najwcześniej w dniu rejestracji samochodu);

 

4. Jaką wartość netto czy brutto samochodu wprowadzasz w środki trwałe:

  • jeżeli jesteś płatnikiem VAT i kupiłeś samochód ciężarowy (homologacja ciężarowa - potwierdzona badaniem technicznym VAT-1a - w Dixi to jest np. Opel Corsa Van, Opel Combo, Opel Vivaro, Movano) - podziel wartość netto samochodu na równe raty (odpisy amortyzacyjne – wg poniższego punkt 5) + opłata rejestracyjna; VAT odpisz w całości w miesiącu zakupu samochodu;
  • jeżeli jesteś płatnikiem VAT, ale kupiłeś samochód osobowy – odlicz 50% wartości VAT samochodu, a pozostałą wartość samochodu (wartość netto + nieodliczony VAT) + opłata rejestracyjna, podziel na równe odpisy amortyzacyjne;
  • jeżeli nie jesteś płatnikiem VAT – podziel wartość brutto samochodu + opłatę rejestracyjną - na równe odpisy amortyzacyjne

 

5. Jeżeli kupiłeś nowy samochód – podziel jego ustaloną wartość (cena zakupu + opłata rejestracyjna) na 60 równych miesięcznych rat, tzw. odpisów amortyzacyjnych; jeżeli kupiłeś używany samochód (wiek powyżej 6 miesięcy lub przebieg powyżej 6.000 km), podziel wartość + opłata rejestracyjna na 30 równych rat (odpisów amortyzacyjnych);

6. Co zyskujesz? Comiesięczne zmniejszenie podatku, w konsekwencji wartości zakupionego samochodu – o 19% (lub jeżeli płacisz podatek wg skali podatkowej – 18 lub 32%) wartości Twojego miesięcznego odpisu amortyzacyjnego; zatem – jeżeli wyliczysz miesięczny odpis amortyzacyjny Twojego nowego samochodu na 1000 zł, to co miesiąc płacisz o 190 zł mniejszy podatek – masz 60 rat, czyli w całym okresie zapłacisz o 11400 zł mniejszy podatek, a w konsekwencji oznacza to, że o tyle tańszy jest twój samochód w dniu zakupu, jeżeli wprowadzisz go do ewidencji środków trwałych Twojej firmy;

7. Nadzwyczajne zmniejszenie podatku – jeżeli właśnie rozpoczynasz działalność lub jesteś małym podatnikiem (twoje przychody ze sprzedaży nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro – czyli 5.015.000 w 2014 r.) i zdecydujesz się kupić samochód ciężarowy (do równowartości 50.000 euro – czyli 209.000 PLN w 2015 r.), możesz zastosować jednorazową amortyzację, czyli w miesiącu zakupu samochodu odpisać całą wartość netto samochodu i cały VAT.

 

Zerknij w grudniu, gdy już znasz przybliżony wynik finansowy Twojej firmy – czasem można sobie zrobić prezent gwiazdkowy – zapłacić mniejszy podatek i jeździć nowym samochodem.

Chętnie służymy radą, za każdym razem, gdy planujesz zakup samochodu po prostu zadaj pytanie Dixi-Car - wypełnij poniższy formularz!

 

InformacjaPełne odliczenie VAT - zasady

 

Zmiany podatkowe w 2019 - częściowo na korzyść klienta

Od 1 stycznia 2019 zmienią się odliczenia podatkowe przy zakupie nowego samochodu za gotówkę, w kredycie lub przy leasingowaniu. Lepiej kupić w 2018, czy w 2019?

Zmiany w telegraficznym skrócie:

  1. Wzięcie nowego samochodu w Leasing. Będzie limit odliczeń 150 tys. zł (netto czy brutto - patrz poniżej). Limit 150 tys. zł dotyczy samochodów spalinowych i hybrydowych, natomiast auta elektryczne mają limit 225 tys. zł. Do 31.12.2018 nie ma limitu, więc jeśli chcesz Opla Insignię droższą niż 150 tys. zł, może być korzystniejsze podpisanie umowy leasingu przed 1.1.2019.
  2. Kupowanie w Kredycie lub za Gotówkę. Mamy tu do czynienia z amortyzacją, bo kupujemy pojazd na własność. Dotychczasowy limit amortyzacji nowego samochodu wynosi 20 tys. euro, czyli ok. 86 tys. zł. Od 1.1.2019 zostanie zrównany z limitem "leasingowym", czyli 150 tys. zł w przypadku napędu spalinowego/hybrydowego i 225 tys. przy samochodzie elektrycznym (jak Opel stoi z elektrykami?). Co ciekawe, samochody kupione jeszcze w 2018 roku również będą mogły korzystać - od 1.1.2019 - z limitu 150 tys. zł, w miejsce dotychczasowego limitu 20 tys. euro.
  3. Późniejsza eksploatacja samochodu. Do kosztów uzyskania przychodu będzie można zaliczyć 75 proc. kosztów związanych z eksploatacją samochodu używanego w firmie w modelu mieszanym, zamiast, jak dotychczas, 100%.
  4. Raty leasingowe nie będą objęte limitem 75% zaliczenia w koszty, ale..., jeśli w racie leasingu zawarte będą także opłaty eksploatacyjne (np. serwis, opony), to ta część raty będzie objęta limitem 75%.

Kto zyskuje?

  • Osoba, która bierze samochodód na kredyt - obojętnie, czy w 2018, czy w 2019. Zyskuje, bo zwiększa się limit amortyzacji z ok. 86 tys. zł do 150 tys. zł przy napędzie spalinowym/hybrydowym. Powiększenie limitu obejmie też samochody kupione na kredyt przed 1 stycznia 2019.
  • Osoba, która jeszcze w 2018 r. wzięła w leasing samochód o wartości powyżej 150 tys. zł. Zyskuje, bo nawet w 2019 i później nie będzie związana limitem odliczeń 150 tys. zł, o ile nie zmieni i nie odnowi umowy leasingu. "Zmieniać" umowę można bez wpadnięcia w limit 150 tys. zł do końca 2018 r.

Kto traci?

  • Osoba, która dopiero w 2019 weźmie w leasing samochód pow. 150 tys. zł. Ponieważ odliczy go tylko do wartości 150 tys. zł.
  • W kwestii wliczania w koszty wydatków na paliwo, żarówki, olej, serwis, autostradę, etc. tracą wszyscy użytkujący pojazd w modelu firma/prywatnie, bo dotychczas mogli odliczać 100% wydatków, a od 1 stycznia 2019, tylko 75%. Oczywiście np. osoby na ryczałcie nie mają w ogóle kosztów, więc one nie tracą.

Zmiany a klienci Opla

  • w marce Opel rzadko mamy do czynienia z samochodami o wartości powyżej 150 tys. zł. Jeśli nawet, to przekroczenie jest symboliczne. Natomiast często sprzedajemy samochody powyżej owych 20 tys. euro, czyli powyżej 86 tys. zł. Wynika z tego, że akurat klientów Opla nowy limit 150 tys. zł nie powinien martwić.

Umowa leasingu zawarta w 2018, odbiór samochodu w 2019

  • klient prawdopodobnie korzysta z... korzystniejszych zasad, czyli nie jest objęty limitem 150 tys. zł
  • nie może się jedak w 2019 zmienić cena w umowie leasingu; VIN prawdopodobnie może zostać dopisany do umowy
  • są różne interpretacje

150 tys. zł - netto, czy brutto?

Owe 150 tys. zł oznacza:

  • najczęstszy przypadek: VAT-owiec i użytkowanie mieszane firma/prywatnie: limit 150 tys. zł oznacza dla takiego przedsiębiorcy auto kosztujące do 134 529 zł netto lub 165 470 zł brutto. Dlaczego tak? Bo taka osoba może odliczyć tylko 50% vat, więc na 150 tys. zł składa się cena netto samochodu oraz nieodliczone 50% vat. Mamy więc cenę 134 529 zł + połowę vat-u, co sumuje się do 150 tys. zł kosztów podatkowych.
  • VAT-owiec użytkujący samochód tylko w firmie - limit wynosi 150 tys. zł netto, czyli 184 500 zł brutto.
  • nie-VAT-owiec: limitu nie przekroczy samochód z ceną do 150 tys. zł brutto.

Jak księgować opłaty leasingowe, jeśli przekroczymy "150 tys. zł"?

Proporcjonalnie, czyli jeśli np. leasingujemy samochód za 200 tys. zł, to zarówno opłatę wstępną, jak i każą ratę wliczamy w kwocie "razy 150/200", czyli 75% każdej opłaty możemy księgować. A nie tak, że najpierw wykorzystujemy cały limit 150 tys. zł, "a potem się będziemy martwić" ;)

 

Wypełnij formularz, a dostaniesz ofertę na nowy samochód z dobrą ceną! Lub zadzwoń!

Masz pytanie?
Potrzebujesz ofertę?
Prosimy - Wypełnij formularz!
Czekamy niecierpliwie!


Jeśli odpowiesz na poniższe pytania, otrzymasz bardziej precyzyjną odpowiedź lub korzystniejszą ofertę:

Mam już Opla (lub ma ktoś z rodziny, lub ma moja firma)
Prowadzę działalność gospodarczą
Czy należysz do jednej z preferowanych grup (np. lekarz, policjant, wojskowy, taksówkarz, niepełnosprawny - lista)?
Czy chcesz pozostawić używany samochód w rozliczeniu?
Czy chciałbyś odbyć jazdę testową?
Czy planujesz skorzystać z kredytu/leasingu?
 
Cyfra lub słownie. Pole obowiązkowe.

Naciskając przycisk "Wyślij" potwierdzasz zapoznanie się z treścią Informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych.

 

 

Dixi-Car - dealerem Opla numer dwa w Polsce!

Dixi-Car stoi na pudle! Blisko 2000 nowych samochodów Opel, osobowychdostawczych, wyjechało z naszych salonów w 2017 r. - drugi najlepszy wynik wśród ok. 60 polskich salonów Opla. W regionie mazowieckim, w sprzedaży detalicznej, jesteśmy pierwsi!

02.2018

Flagi Opel

Czy rok 2018 przyniesie salonom Dixi-Car pierwsze miejsce w Polsce? W 2016 r. byliśmy trzecim dealerem Opla w Polsce. W 2017 - drugim.

Odnotujmy też pozycję Dixi w podziale detal, b2b, flotę. Sprzedaż nowych Opli klientom detalicznym - Dixi na pierwszym miejscu w dystrykcie (Mazowsze i fragmenty województw ościennych). B2b (mały i średni biznes) - Dixi-Car na drugim miejscu w dystrykcie. Duże floty - Dixi-Car na drugim miejscu w dystrykcie, ale i w całej Polsce!

Więcej - jak sprzedają się Ople

Warszawa

Radom



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Wyprzedaż 2018 Opel. WyprzedZaż