Gama modeli elektrycznych OPEL

Gama samochodów elektrycznych Opel

Świat "pędzi" w kierunku samochodów elektrycznych. Elektryk elektrykowi nie równy, a Opel zmierzył się już z dwoma trudniejszymi rodzajami - hybrydą ładowaną z gniazdka (PHEV) i samochodem o zasilaniu bateryjnym (EV), zostawiając na razie z boku przypadek prostszy, czyli klasyczną hybrydę. Jakie są 'za i przeciw' poszczególnych typów, jakie są plany Opla w kwestii elektryfikacji modeli? Które elektryczne modele Opla dostępne są w Polsce?

Sprawdź ceny elektryków Opla:

 

pdf Kompendium elektryków OPEL

ładowanie • wydłużanie trwałości baterii • tryby jazdy • zasięg • zdalne zarządzanie

 

 

Są dopłaty do elektryków!

Dopłata PLN elektryczny Opel Combo-e

Elektryczny Opla Combo‑e Life. W Dixi‑Car jest też pięć innych elektrycznych modeli Opla.

Ministerstwo Klimatu ogłosiło program dopłat do samochodów elektrycznych "Mój elektryk". Klient indywidualny może uzyskać dopłatę od 12 lipca 2021. Firma - kilka tygodni później. Wszystkie elektryki marki OPEL - Corsa‑e, Mokka‑e, Vivaro‑e, Zafira‑e Life, Combo‑e - kwalifikują się do dopłaty. Dopłata na samochód osobowy wyniesie 18 750 zł lub 27 000 zł, w zależności od rocznego przebiegu i tego, czy masz Kartę Dużej Rodziny.

Dopłata na Samochód osobowy

  • Dopłata 18 750 zł - dla klientów indywidualnych i firm, jeśli roczny przebieg kupowanego samochodu elektrycznego wyniesie do 15 tys. km
  • Dopłata 27 000 zł - dla klientów indywidualnych i firm, jeśli zadeklarujesz roczny przebieg powyżej 15 tys. km. Jeśli masz Kartę Dużej Rodziny, roczny przebieg może być poniżej 15 tys. km, a i tak otrzymasz dopłatę 27k
  • Do wyboru Opel Corsa-e, Mokka-e, Combo-e Life

Samochody dostawcze

  • Dopłata 20% ceny samochodu (nie więcej niż 50 tys. zł) - jeśli roczny przebieg kupowanego samochodu elektrycznego wyniesie do 20 tys. km
  • Dopłata 30% ceny samochodu (nie więcej niż 70 tys. zł) - jeśli zadeklarujesz roczny przebieg kupowanego samochodu elektrycznego > 20 tys. km
  • Do wyboru Opel Vivaro-e Furgon, Vivaro-e Kombi, Zafira-e Life, Combo-e Cargo

Uwagi

  • Wniosek o dofinansowanie złóż w Generatorze Wniosków na https://gwd.nfosigw.gov.pl/.
  • Leasingi również są objęte dofinansowaniem. W przypadku leasingu, wniosek o dofinansowanie składamy nie w NFOŚiGW, tylko w banku/firmie leasingowej. NFOŚiGW publikuje na swojej stronie informację o bankach i firmach leasingowych uczestniczących w programie "Mój elektryk".
  • Najem długoterminowy również korzysta z dotacji "Mój elektryk", o ile najem spełnia warunki leasingu operacyjnego.
  • Samochody zarejestrowane na dealera objęte są dopłatą z programu "Mój elektryk", jeśli ich przebieg nie przekracza 50 km. My, w Dixi‑Car, mamy pulę samochodów zarejestrowanych na naszą firmę i pilnujemy, by ich przebieg nie przekraczał owych 50 km. Zapraszamy.
  • Ponadto kupując samochód elektryczny m.in.: jesteś zwolniony z akcyzy, możesz korzystać z buspasów, nie płacisz za parkowanie w strefach płatnego parkowania.
  • NFOŚiGW planuje uruchomienie programu dofinansowań do stacji ładowania.

pdf Ludzkim głosem

Zapraszamy do zamawiania samochodów elektrycznych w salonach OPEL Dixi-Car!

 

Salon Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 1

Salon Radom

(48) 360 98 26 wew. 2

 

Dotacja to niejedyna korzyść związana z poruszaniem się elektrykiem. Inne to możliwość jazdy buspasami, darmowe parkowanie, prawo wjazdu na obszary zamknięte dla samochodów spalinowych na zielonej tablicy rejestracyjnej. Kierowcy samochodów elektrycznych zostaną zwolnieni z opłat za przejazd autostradami w Polsce. Dodatkowo - kalkulatory kosztów zakupu e-auta, kosztów podróży oraz mocy instalacji fotowoltaicznej niezbędnej do ładowania samochodu elektrycznego w domu zieloną energią - w ramach kampanii zorganizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, wspieranej przez samorządy i wiele instytucji, pod patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury.

Źródło: Rzeczpospolita

Auto elektryczne w praktyce - w odcinkach

 

 

Model Opla
Lata produkcji
Typ napędu
Segment
Cennik
  Fakty
Corsa-e 2019- BEV - bateryjny B, hatchback pdf Corsa-e
Astra Hybrid 2021- PHEV - hybryda ładowalna z gniazdka C, hatchback, kombi  
Grandland X Hybrid 2019- PHEV - hybryda ładowalna z gniazdka C, crossover pdf Grandland X HYBRID
Mokka-e
2021- BEV B, crossover pdf Mokka-e
Combo‑e Life/Cargo 2021- BEV C, kombivan pdf Combo-e Life

pdf Combo-e Cargo
Vivaro-e 2020- BEV D, LCV pdf Vivaro-e Furgon

pdf Vivaro-e Kombi 9‑os.
Zafira-e Life 2021- BEV C/D, MPV pdf Zafira-e Life
Movano-e 2021- BEV E, LCV  
Rocks-e 2021- BEV A, SUM  
Ampera-e 2017-2019 bateryjny (zasięg do 383 - 520 km w zależności od metody pomiaru) B, crossover  
Ampera 2011-2014 Plug-in hybrid - PHEV, lub wg niektórych EREV (extended range electric vehicle). Napęd bateryjny - zasięg do 80 km; potem załącza się spalinowy generator prądu (zasięg do 500 km) C, hatchback  
GM EV1 1996-1999 bateryjny (zasięg do 230 km) 2-os. coupe  
  Plany, spekulacje
Insignia C 2021 ? PHEV D  
pozostałe modele Opla do 2024 każdy model ma mieć wersję bateryjną lub PHEV; wersje tylko z silnikiem spalinowym pozostaną w ofercie    

 

Elektryczne Vivaro Vanem Roku 2021!

Elektryczny Opel Vivaro Międzynarodowym Vanem Roku 2021

Elektryczny Opel Vivaro‑e otrzymuje tytuł Międzynarodowego Vana Roku 2021. W jury zasiadło 24 dziennikarzy i wydawców europejskich magazynów motoryzacyjnych zajmujących się segmentem LCV.

Przypomnijmy, że tytułem International Van of the Year został uhonorowany dwa lata wcześniej Opel Combo.

Do końca 2021 dostępne mają już być elektryczne wersje Opli Combo Cargo, Combo Life i Movano.

Klient może zoptymalizować sobie cenę Vivaro‑e - model jest dostępny z baterią 50 kWh (zasięg do ok. 230 km) lub większym pakietem 75 kWh (zasięg do ok. 330 km). Zapraszamy do zamawiania w Dixi :)

Zobacz ceny

Gotowy?

Łukasz Kozioł

Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych

Salon Warszawa/Raszyn

tel. 605 900 089  WhatsApp

Łukasz Sosiński

Menedżer ds. sprzedaży. Samochody nowe osobowe i dostawcze.

Salon Raszyn k. Warszawy

tel. 601 340 336  WhatsApp

Krzysztof Chołuj

Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych

Salon Radom

tel. 603 750 325  WhatsApp

Podane wartości zużycia energii i emisji CO2 ustalono na podstawie nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP (Rozporządzenie (UE) 2017/1151). Rzeczywisty zasięg samochodów zelektryfikowanych może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji lub radia) czy obciążenie ładunkiem.

 

 

 

 

Elektryczna Corsa‑e z Dixi‑Car jedzie do Tuszyna

Elektryczna Corsa salon sprzedaż klienci

Elektryczna Corsa‑e będzie jeździć po Tuszynie i województwie łódzkim. Klienci wybrali Dixi‑Car, bo elektryk był u nas dostępny od ręki. Salon w Raszynie k. Warszawy od Tuszyna dzieli 140 km, a zasięg elektrycznej Corsy to do ok. 330 km wg WLTP i 450 km wg NEDC.

Wyróżniające się zielone tablice dają przywileje: można jeździć buspasami, bezpłatnie parkować w strefie płatnego parkowania, zatrzymywać się przy publicznych stacjach ładowania (parkować w trakcie ładowania baterii). Można też samochodem zeroemisyjnym wjechać do strefy czystego transportu.

Klienci odebrali Corsę, gdy na zewnątrz było lekko powyżej 0 st. C. Jak w elektryku rozwiązano ogrzewanie kabiny? Zapraszamy na jazdę próbną do Dixi‑Car.

Zobacz gamę samochodów elektrycznych Opla

 

Gotowy? Porozmawiajmy.

Salon Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 1

Salon Radom

(48) 360 98 26 wew. 2

Podane wartości zużycia energii i emisji CO2 ustalono na podstawie nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP (Rozporządzenie (UE) 2017/1151). Rzeczywisty zasięg samochodów zelektryfikowanych może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji lub radia) czy obciążenie ładunkiem.

 

 

Nowa Corsa-e

 

Elektryczna Corsa podłączona do stacji ładowania

Corsę-e można ładować ze stacji ulicznej (również szybkie ładowanie), jak i w garażu z wallbox'a.

Nowa Corsa F, czyli szósta generacja, jest dostępna zarówno z silnikami spalinowymi (benzyna, Diesel), jako 'Corsa', jak i z napędem elektrycznym, jako 'Corsa-e'. Oto dane techniczne wersji elektrycznej:

  • napęd bateryjny - BEV - Battery Electric Vehicle (nie hybryda)
  • zasięg do ok. 330 km wg WLTP; do ok. 450 km wg NEDC
  • trzy tryby jazdy: Normal, Eco, Sport. Zasięg podany dla trybu Normal, można go znacząco wydłużyć jeżdżąc na Eco ("long-distance runner")
  • silnik elektryczny 100 kW/136 KM, moment obrotowy 260Nm już od najniższych obrotów
  • przyspieszenie: 2,8 s od 0 do 50 km/h; 8,1 s od 0 do 100 km/h
  • pojemność baterii 50 kWh, z funkcją szybiego ładowania do 80% pojemności w ciągu 30 minut
  • 8-letnia gwarancja na baterię
  • podgląd na stopień naładowania baterii przez aplikację myOpel na smartfonie (np. gdy siedzimy w restauracji)
  • możliwość ładowania z ładowarki ulicznej lub wallbox'a (w domu)

Kompendium Corsy szóstej generacji

Zobacz ceny

 

Przekrój Opel Corsa-e, silnik elektryczny, baterie

Przekrój przez Corsę-e, czyli wersję elektryczną. Bagażnik o pełnej pojemności, dzięki ulokowaniu baterii w miejscu, gdzie tradycyjnie był zbiornik paliwa oraz pod przednimi fotelami.

 

 

 

 

Nowy Grandland X Hybrid

 

Opel PHEV

Opel Grandland X - ładowalna z gniazdka hybryda.

W odróżnieniu od wielu hybryd (tych nie ładowanych z gniazdka), Grandlandem X można jeździć w trybie czysto elektrycznym i można go doładowywać z gniazdka:

  • Samochód typu PHEV - Plug-In Hybrid Electric Vehicle - hybryda ładowalna z gniazdka
  • Zasięg na samych bateriach do 57-59 km wg WLTP; możliwa jazda na benzynie
  • Skąd tak dobrany zasięg? W Niemczech ok. 80% podróży zamyka się w 50 km na dobę, co pozwala tak eksploatowanym Grandlandom jeździć stale w trybie zeroemisyjnym...
  • zwłaszcza, że: napęd czysto elektryczny jest "domyślny" w Grandlandzie PHEV przy niskich prędkościach (po mieście); przy średnich i wysokich prędkościach pałeczkę przejmuje silnik spalinowy
  • Opcje i czas ładowania baterii:
    • ok. 1 godz. 50 minut trwa ładowanie całkowicie rozładowanej baterii do 100% z wallbox'a 7,4 kW w domu (Opel oferuje taki wallbox jako akcesorium)
    • możliwe też ładowanie z typowego gniazdka domowego 230V (bez wallboxa), standardową pokładową ładowarką 3,3 kW Grandlanda, lub opcjonalną 6,6 kW. Kabel dołączony jest do samochodu.
    • albo z ulicznej stacji i tu zapewne czas ładowania będzie najkorzystniejszy
    • as a rule of thumb, by obliczyć czas ładowania dzielimy pojemność baterii, czyli 13,2 przez moc ładowarki, czyli np. 3,3 co daje nam 4 godziny - czas ładowania od 0 do 100% z gniazdka domowego 230V przy użyciu słabszej z dostępnych pokładowych ładowarek (rozumowanie uproszczone)
    • będzie intergacja z Free2Move, czyli abonamentem Opla (w którym będą też dostarczane pojazdy elektryczne share'owane). Dzięki wykorzystaniu danych z Free2Move, Grandland X Hybrid4 będzie miał 'pass' do sieci ponad 105 000 punktów ładowania w Europie, a pokładowa nawigacja zoptymalizuje nam trasę biorąc pod uwagę stan naładowania baterii, to dokąd chcemy jechać i stacje ładowania w naszym zasięgu
  • Cztery tryby jazdy, wybieralne przez kierowcą: elektryczny, hybrydowy, AWD and Sport. Domyślny jest w większości sytuacji tryb 'hybrid', gdzie samochód sam przełącza się na zasilanie czysto-bateryjne, gdy spada prędkość (samochód wjeżdża do centrum). Wybranie trybu 'AWD' ma sens w terenie, na błocie, piachu; powoduje dołączenie silnika elektrycznego tylnej osi (napęd 4x4).
  • Pokładowa ładowarka 3,3 kW. Opcjonalnie możliwa wzmocniona ładowarka 6,6 kW. Złącze do ładowania na lewym tylnym błotniku, podczas gdy wlew paliwa jest na prawym tylnym błotniku. Opel podkreśla, że jest to wygodne rozwiązanie z punktu widzenia klienta
  • Bateria pod tylną kanapą. Mamy pełnej pojemności bagażnik.
  • Koszty jazdy: w materiale ogólnoeuropejskim Opel pisze o niższym koszcie jazdy w trybie elektrycznym, niż na benzynie, nawet jeśli ładujemy akumulatory wyłącznie w domu (a nie z ulicznej ładowarki), czyli nawet gdy w pełni pokrywamy z własnej kieszeni koszt energii elektrycznej.
  • Grandland X Hybrid ma odzyskiwanie energii (hamowanie silnikami elektrycznymi); funkcja ta poprawia zasięg na samych bateriach o ok. 10%. Hamuj regeneracyjnie zamiast puszczać ciepło w atmosferę (i ścierać klocki hamulcowe).
  • Przez aplikację myOpel możemy m. in. sprawdzić stan naładowania baterii, zdalnie zaprogramować stację ładowania (wallbox) w naszym garażu, wydać zdalne polecenie klimatyzacji i ogrzewaniu ("schłódź/nagrzej wnętrze, za 5 minut wsiadam")
  • Napięcie instalacji elektrycznej ukłądu napędowego 300V

Kompendium Grandlanda X PHEV

Zobacz ceny

 

Przekrój Opel Grandland X Hybrid, silnik elektryczny, baterie

Przekrój przez Grandlanda X Hybrid4. Bagażnik o pełnej pojemności, dzięki ulokowaniu baterii pod tylną kanapą po lewej stronie. Zwraca uwagę silnik elektryczny na tylnej osi. Złącze do ładowania samochodu na lewym tylnym błotniku, wlew paliwa na prawym.

 

 

Kable do ładowania

Standardowo na wyposażeniu elektryków Opla jest kabel do ładowania 230V z domową wtyczką. Czy dokupywać inny kabel?

Kabel do ładowania 230V Mode 2

Kabel ładowania tryb 2/mode 2, 1,8 kW (do gniazdka 230 V). Długość kabla 6 m. Taki kabel jest w standardowym wyposażeniu (bez dopłaty) elektrycznych i hybrydowych modeli Opla. Pasuje do domowego gniazdka 230V.

Kabel ogranicza pobór prądu do 8A, by nie zniszczyć instalacji elektrycznej lub gniazdka w domu czy garażu. 8A * 230V = ok. 1800W, czyli 1,8 kW - tyle, ile pobiera czajnik elektryczny. Zaletą tego kabla jest to, że pasuje do istniejących gniazdek. Nie ma potrzeby przerabiania instalacji elektrycznej w domu, nie ma potrzeby wnioskowania do dostawcy energii o większy przydział mocy. Ale jest to też najwolniejsza opcja ładowania. Dobra dla kogoś kto jeździ elektrykiem niezbyt intensywnie, nie ładuje codziennie. Większy sens ma taki kabel w samochodzie PHEV (ładowanej z gniazdka hybrydzie) niż w samochodzie w pełni elektrycznym

Warto dodać, że Opel ma w ofercie akcesoriów również kabel ze zwykłym wtykiem domowym 230V, ale zdolny przenieść prąd 3,7 kW (16 Amperów * 230V). Kabel taki wymaga wzmocnionego gniazdka tzw. Green'UP, które możemy sobie kupić w sklepie z artykułami elektrycznymi już za kilkadziesiąt złotych i zamontować w garażu na ścianie zamiast standardowego gniazdka. Kabel taki jest skrócony do 5 metrów. Kabel 3,7 kW + gniazdko Green'UP to już jakaś alternatywa dla wallboxa.

 
Kabel do publicznych stacji ładowania, Tryb 3, jednofazowy

Kabel do ładowania samochodu prądem zmiennym (AC) w publicznych stacjach, tzw. tryb 3/mode 3 (ale gniazdo Type 2). Długość kabla 6 m. W Oplu taki kabel jest płatną opcją, można go znaleźć w cennikach pdf naszych elektryków.

Warto taki kabel mieć, bo nie wszystkie publiczne stacje ładowania dysponują kablami. Stacja może mieć samo gniazdko, do którego wtykamy przywieziony ze sobą kabel.

Są dwie odmiany tego kabla: jednofazowy i trójfazowy. Który wybrać? Po pierwsze, standardowo (bez dopłaty) w elektrycznych Oplach jest zabudowana pokładowa ładowarka jednofazowa. Jeśli przy niej pozostaniemy, nie ma sensu kupować innego kabla niż jednofazowy. Kabel jednofazowy ogarnia moc 32A * 230V = 7,4 kW.

Inaczej będzie, jeśli zdecydujemy się zamówić Opla z pokładową ładowarką trójfazową. Wtedy dokupujemy do niej również kabel trójfazowy. I cieszymy się szybszym ładowaniem w publicznych stacjach. Kabel 3-fazowy pozwala ładować samochód prądem 3*16A * 230V = 11 kW.

Jeśli mamy "szybszy" kabel trójfazowy, ale "wolniejszą" ładowarkę pokładową jednofazową, tempo ładowania będzie wtedy jak dla "wolniejszego" elementu.

Kabel tryb 3 może nam się też przydać do wallboxa, czyli zabudowanej w prywatnym garażu stacji ładowania, jednak niektóre oplowskie wallboxy miewają dołączony własny kabel.

 
Zestaw kabli do ładowania samochodu elektrycznego

Zestaw kabel + przejściówki. W cennikach pdf modeli Opla taki zestaw może występować pod nazwą 'Kabel ładowania uniwersalny 1,8-22 kW'. Zastępuje obydwa w/w kable. Polecana opcja, jednak taka walizka jest droższa niż kabel. W zestawie mamy jeden kabel i następujące adaptery:

230V, czyli pod gniazdko domowe, zarówno typ E, czyli takie jak stosuje się w budownictwie w Polsce, Czechach, Francji, ale też typ F (tzw. Schuko), spotykane w Niemczech, Austrii, Szwecji.

Type 2, czyli do publicznych stacji ładowania

złącze CEE 16A, tzw. "siła", powszechne w Polsce, nawet w prywatnych garażach.

Jeśli jeździmy dużo po Polsce, Europie, garażach znajomych, ładujemy "przygodnie", taki zestaw będzie najbezpieczniejszy. Warto do niego domówić pokładową ładowarkę 3-fazową, by w pełni wykorzystać możliwości, bo kabel w walizce jest trójfazowy. Warto wejść np. na greenwaypolska.pl, przyjrzeć się mapie ładowarek. Nie wiemy, jak będzie się kształtować "zajętość" stacji ładowania w przyszłości. Posiadając torbę z adapterami mamy największą szansę naładować samochód optymalnie czasowo i kosztowo, również w miejscach niepublicznych, np. nocując u kogoś czy pod firmą, w której pracujemy.

 

Warto na koniec dodać, że:

  1. szybkie ładowanie, tzw. 30-minutowe, na publicznych stacjach ładowania jest realizowane prądem stałym (DC) i do takiego ładowania specjalny grubszy kabel jest na wyposażeniu stacji. Wszystkie w/w kable służą do ładowania prądem zmiennym (AC).
  2. Jeśli montujesz w domowym garażu wallbox, to oplowskie wallboxy mogą mieć na wyposażeniu własny kabel.

Auto elektryczne w praktyce - w odcinkach

 

 

Stacja ładowania Opel Corsa-e

 

Czy Opel sprzedaje samochody elektryczne w oficjalnej sieci salonów w Polsce?

Porównanie zasięgu Opel Ampera i konkurencja

Porówanie zasięgu na bateriach: Opel Ampera-e kontra Renault Zoe, BMW i3, VW e-Golf, Nissan Leaf.

W 2018 r. odpowiedź brzmi 'Nie'. Natomiast w niektórych krajach europejskich sprzedaje Amperę-e - model czysto bateryjny, bez silnika spalinowego, z zasięgiem do 520 km. Z takim zasięgiem mogą się mierzyć jedynie górne modele Tesli, reszta konkurencji... pozostała w tyle. W latach 2020-2024 prawdopodobnie nastąpi elektryfikacja modeli Opla na dużą skalę. Przyjrzyjmy się rozwiązaniom elektryków, które stosował Opel od lat 90. do dziś. I skąd dane stanowisko polskiego importera. I na co się przygotować, gdy pojazdy elektryczne dotrą już do polskich salonów.

 

Hybryda, PHEV czy napęd bateryjny?

Różni producenci poszli w różnych kierunkach i dziś - ponad 20 lat od pojawienia się na rynku pierwszych współczesnych pojazdów elektrycznych/hybrydowych - widać jak trudna jest to materia. Choćby po tym, jak niewiele wciąż na ulicach samochodów elektrycznych. Najwięcej, w Polsce, jest klasycznych hybryd. Bo naprościej taką zbudować. Czy jest ona opłacalna dla użytkownika?

 

Klasyczna hybryda - w to Opel nie wszedł

W klasycznej hybrydzie podstawą napędu jest nadal silnik spalinowy. Mamy jednak też i silnik elektryczny, z reguły o mocy od 10 KM wzwyż, załączający się przy przyspieszaniu, lub przy "przetaczaniu się" samochodu w korku ulicznym. Z kolei przy hamowaniu odzyskiwana jest energia i ładowany akumulator.

Bateria NiMH lub Li-Ion, zlokalizowana w okolicach bagażnika, odpowiada pod względem pojemności i ilości zajmowanego miejsca jednemu lub dwóm klasycznym akumulatorom rozruchowym (65Ah), niemniej zamiast napięcia 12V ma napięcie 100-200 i więcej Volt, więc i pojemność aku w hybrydzie klasycznej nie będzie 65Ah, tylko ok. 6,5Ah - w uproszczeniu ;)

Niektóre klasyczne hybrydy potrafią pokonać w trybie akumulatorowym dystans do 2 km, po czym akumulator ulegnie rozładowaniu. Jak z tego wynika sensem tego typu konstrukcji nie jest jazda na akumulatorach, lecz spłaszczanie "pików" zapotrzebowania na moc przy gwałtownym przyspieszaniu, a także wyłączanie jednostki spalinowej przy jeździe 10 km/h w gęstym ruchu miejskim, by "nie smrodzić". Co więcej komputer stara się utrzymać tylko ok. 60% poziom naładowania baterii, by zachować w aku miejsce na prąd powstający przy hamowaniu i by wydłużyć żywotność baterii.

Spalanie benzyny w hybrydach klasycznych oscyluje w granicach 3,5-4,5 l/100 km, czyli oszczędzamy 1-2 l/100 km względem konwencjonalnego napędu spalinowego. Z drugiej strony nowe Diesle nie-hybrydy też palą te 3,5 l.

W klasycznych hybrydach nie przewiduje się ładowania akumulatora z gniazdka, akumulator jest doładowywany przez silnik spalinowy w trakcie jazdy. Jest to więc samochód praktyczny w polskich warunkach (mieszkanie w bloku, parkowanie na ulicy).

Takie podejście do samochodu elektrycznego jest najtańsze, najmniej rewolucyjne i skutkujące niewielką oszczędnością paliwa kopalnego. Producenci japońscy idą tą drogą od ok. 1997 - 2000 r. Opel nie miał i nie ma w ofercie klasycznej hybrydy. Skupiał się na dwóch bardziej zaawansowanych rodzajach pojazdów elektrycznych: PHEV i napędzie bateryjnym.

 

Opel Ampera-e (2017-) - samochód bateryjny (BEV)

EV Opel Ampera-e

W europejskich salonach Ampera-e znalazła się w 2017 r. i wkrótce stało się jasne, że wyprzedziła możliwości polskiego rynku. Jako samochód zasilany wyłącznie z baterii, pomimo rewelacyjnego zasięgu do 520 km, cierpi z powodu praktycznie braku w Polsce ulicznych stacji ładowania. Na to nakłada się procent miejskiej ludności (potencjalnych klientów) zamieszkałej w blokach (brak możliwości naładowania samochodu w garażu). Cena na poziomie 30-40 tys. Euro za pojazd klasy B (czyli taki jak Corsa), przy cenocentrycznym polskim rynku, też wpłynęła na stanowisko importera.

Więcej o Amperze-e

 

  Ampera (2011-2014) Ampera-e (2017-)
Klasa samochodu C, kompakt B, subkompakt, 5-drzw. kammback/hatchback
dług./szer./wys. 4498/1791/1439 mm 4164/1854(2039)/1594 mm
lusterka złożone (rozłożone)
Napęd hybryda ładowana z gniazdka (PHEV) bateryjny (EV)
Skrzynia biegów elektryczna;
powyżej 48 km/h w niektórych sytuacjach silnik spalinowy może mieć mechaniczne połączenie z osią przednią
jednobiegowa
Masa samochodu 1721 kg 1625 kg
Liczba miejsc 4 5
Pojemność bagażnika 310-1005 l 381-1274 l
Napęd elektryczny
Zasięg przy zasilaniu bateryjnym 56-83 km (w zależności od metody pomiaru) 423 km (wg WLTP)
520 km (wg NEDC)
Akumulator Li-Ion
16 kWh (lata 2011-12)
16,5 kWh (2013-14)
Li-Ion, 60 kWh
Masa akumulatora 197 kg 440 kg
Czas ładowania stacja ładowania (opcja) - 4 godz.
przewodem 10A z gniazdka w domu - ok. 6 godz.
przewodem 6A z gniazdka w domu - ok. 11 godz.

9,3 godz. (Level 2, 240V)

1 godzina ładowania dodaje ok. 30­50 km zasięgu

Ponadto z ulicznej stacji można dodać 140 km zasięgu w 30 minut lub naładować baterię do 80% pojemności w ciągu godziny (wymagany zakup odpowiedniej opcji)

Ładowanie z gniazdka w domu tak, bez ładowarki, fabrycznym kablem tak,
pod podłogą bagażnika jest ładowarka
Standard ulicznej stacji ładowania   SAE Combo DC Fast Charge
Moc silnika elektrycznego 111kW/150KM 150kW/204KM
Moment obrotowy silnika elektrycznego 370 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h ok. 9,5 s 7,3 s
Przyspieszenie 80-120 km/h   4,5 s
Prędkość maksymalna 160 km/h 146 km/h
Napęd spalinowy
Silnik spalinowy 1.4 63kW/86KM, załącza się po rozładowaniu baterii, napędza generator elektryczny o mocy 55kW. Koła napędzane są przez przekładnię elektryczną, i jednocześnie ładowany jest akumulator. Przy prędkościach powyżej 48 km/h silnik spalinowy może mechanicznie napędzać koła. -
Zbiornik paliwa 35 l  

 

Opel Ampera (2011 - 2014) - PHEV, hybryda ładowana z gniazdka, wg innej klasyfikacji EREV

Plug-in hybryda Opel Ampera

Opel Ampera ma się świetnie na amerykańskim rynku, gdzie jest już w sprzedaży druga generacja (Chevrolet Volt).

'Duża' Ampera to samochód klasy C (kompakt), jeżdżący częściej poza miastem, przez to predestynowany do formatu PHEV, czyli plug-in hybrid - hybryda ładowana z gniazdka. Pojazd kwalifikuje się też jako EREV (Extended Range Electric Vehicle) - w tym formacie silnik spalinowy napędza tylko generator prądu, nie ma mechanicznego połączenia z kołami jezdnymi samochodu. Zachowany został w Amperze pierwszej generacji silnik spalinowy, czyli możemy takim samochodem śmignąć na trasie Warszawa - Poznań i nie martwić się po drodze o brak stacji ładowania, czy też czas oczekiwania na pełne naładowanie na takiej stacji.

pdf Katalog Ampera A

 

Więcej o Amperze

 

 

GM EV1 - bateryjny (1996-1999)

Samochody elektryczne GM EV1 na lawecie

Policja ochrania kilkuletnie GM EV1 przed ich wyruszeniem w ostatnią drogę. Fot. Plug in America/Wikipedia

By zrozumieć, z jakimi barierami mierzy się napęd elektryczny, warto prześledzić historię protoplasty elektrycznych Opli - jedynego w historii samochodu sprzedawanego pod marką General Motors. GM EV1 miał czysto bateryjny napęd, tradycyjne kwasowo-ołowiowe akumulatory (16,5-18,7 kWh o masie 590 kg), później zmienione na NiMH (26,4 kWh) i zasięg 112-230 km na jednym ładowaniu. Nie można go było mieć na własność, był dostępny w najmie za $349 - 574/miesiąc w wybranych miastach USA.

Rewolucyjny samochód został wycofany z rynku w 2002 r., większość z 1117 samochodów zniszczona, kilkadziesiąt egzemplarzy przekazano ze zdezaktywowanym napędem do muzeów i instytucji publicznych. Lawety wywożące ledwie kilkuletnie GM EV1 do salvage yards czasem potrzebowały eskorty policji - użytkownicy kochali swoje elektryki. Skąd taka decyzja GM?

Jak nie wiadomo o co chodzi, chodzi o...

 

Czy warto czekać na elektryczne Ople?

Ostatnie 20 lat pokazuje, że przed samochodami elektrycznymi jeszcze długa droga, a szczególnie dotyczy to Polski. Decydując się w Polsce na samochód elektryczny warto wziąć pod uwagę:

  • Sorry, taki mamy klimat - samochody elektryczne produkują mniej ciepła niż te z napędem spalinowym. W Polsce przez 6 miesięcy w roku mamy temperatury ok. zera lub poniżej. Sprawność akumulatorów spada na mrozie.
  • Mieszkam w bloku? Wtedy muszę korzystać ze stacji ładowania. Ile masz stacji ładowania w promieniu 500 m od miejsca zamieszkania?
  • Gdy spopularyzują się już stacje ładowania, może się okazać, że kable pociągnięte między np. elektrociepłownią Siekierki a warszawskim Ursynowem są za cienkie, bo...
  • kilkugodzinne ładowanie Opla Ampery wymaga tyle prądu, ile wynosi... miesięczne zużycie 1-osobowego gospodarstwa domowego.

 

Update z listopada 2018

Opel ogłasza szkolenia dla pracowników autoryzowanych salonów i serwisów. Pracownicy m.in. Dixi-Car w trybie pilnym mają się uczyć, jak postępować z instalacjami wysokonapięciowymi w samochodach, a w materiale padają daty: wprowadzenie pierwszych modeli PHEV i BEV Opla "do 2020 r.", zelektryfikowanie gamy modelowej - "lata 2020-24"...

Mówimy o salonach/ASO w Polsce.

Co elektryki zmienią dla pracowników dealerstw?

 

Samochody elektryczne z pewnością staną się popularne. Jeśli marzysz o elektrycznym napędzie 'już' i chcesz naprawdę przysłużyć się 'planecie', może rower? Dobry elektryk kosztuje od 5 tys. zł. Co do samochodu, proponujemy:

 

 

Nowe od ręki w Dixi‑Car

Crossland GS Line F1.2XHT MT6 130KM Start&Stop

Crossland GS Line F1.2XHT MT6 130KM Start&Stop

benzyna, skrzynia manualna, kolor BIAŁY - BLANC BANQUISE, '2020

od 89900  zł   99200 zł cena brutto

Zobacz

Crossland Ultimate Pack F1.2XHT AT6 130KM Start&Stop

Crossland Ultimate Pack F1.2XHT AT6 130KM Start&Stop

benzyna, skrzynia automat 6-bieg., kolor CZERWONY - PEPERONCINO RED, '2020,   Samochód DEMONSTRACYJNY

od 110900  zł   121000 zł cena brutto

Zobacz

Nowa Mokka GS Line 130 KM AT8

Nowa Mokka GS Line 130 KM AT8

benzyna, skrzynia automat 8-bieg., kolor Biały z czarnym dachem, '2021,   Samochód DEMONSTRACYJNY

od 114900  zł cena brutto

Zobacz

Astra V 5DR Edition F1.2SHL MT6 110 KM Start&Stop

Astra V 5DR Edition F1.2SHL MT6 110 KM Start&Stop

benzyna, skrzynia manualna, kolor SZARY METALIK, '2019

oferta dla firmy / grupy zawodowej

4 lata gwarancji
od 65900  zł   81 100 zł cena brutto

Zobacz

Więcej samochodów od ręki

 

 

 

Używane

Opel Corsa E 1,2 benzyna 70KM, Pakiet zimowy, bluetooth

benzyna , 2015 , skrzynia manualna , kolor szary metallic

od 32900 cena brutto (faktura vat-marża)

Zobacz

Mokka-E Ultimate 136KM | Batt. 50kWh

elektryk , 2021 , skrzynia automat 8-bieg. , kolor ZIELONY - MATCHA GREEN M2

od 163900 cena brutto

Zobacz

Więcej samochodów używanych

 

 

Słowniczek

NEDC New European Driving Cycle - nowy europejski cykl jazdy. Norma pomiarów emisji spalin i zużycia paliwa obowiązująca do 2017 roku.

WLTP Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure - ogólnoświatowa znormalizowana procedura badań lekkich pojazdów. Nowa metodologia określania emisji spalin i zużycia paliwa.

LEV Low Emission Vehicle - samochód o niskiej emisji spalin, samochódy elektryczny albo hybryda plug-in.

BEV Battery Electric Vehicle - samochód elektryczny, auto posiadające jedynie napęd elektryczny i zasilane przez prąd zgromadzony w baterii.

PHEV Plug-in Hybrid Electric Vehicle - samochód hybrydowy ładowany z gniazdka. Samochód z napędem hybrydowym, używającym dwóch silników: spalinowego oraz elektrycznego, przy czym baterie można ponownie naładować podłączając do źródła prądu.

HEV Hybrid Electric Vehicle - samochód hybrydowy. Auto posiadające silnik spalinowy oraz elektryczny, a także akumulatory, które ładują się wyłącznie podczas jazdy.

ICE Internal Combustion Engine - silnik ze spalaniem wewnętrznym. Tradycyjny silnik spalinowy na paliwa kopalne - benzynę, olej napędowy, LPG, CNG.

 

 

Centrum Inżynierskie w Rüsselsheim staje się laboratorium e-mobilności

Stacja ładowania samochodu elektrycznego Opel EV

Centrum Inżynierskie Opla w Rüsselsheim otrzymuje ponad 160 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Firma Opel opracuje inteligentny system ładowania i infrastruktury dla samochodów elektrycznych.

Wspólnie z Uniwersytetem w Kassel oraz specjalizującymi się w infrastrukturze ładowania firmami FLAVIA IT i PLUG’n CHARGE Opel będzie prowadził badania nad idealną konfiguracją sieci elektroenergetycznej pod kątem przyszłych potrzeb.

To kolejny ważny etap w dążeniu firmy Opel do zajęcia czołowej pozycji w elektrycznej mobilności, czyli realizacji celu wyraźnie określonego w planie strategicznym PACE!. Do końca 2020 roku producent z Rüsselsheim będzie miał w swojej ofercie cztery zelektryfikowane modele. Do końca 2024 roku wszystkie modele Opla będą dostępne w odmianie zelektryfikowanej.

11.2018 | Źródło: motohigh.pl

Więcej o samochodach elektrycznych Opla

 

 

Podane wartości zużycia energii i emisji CO2 ustalono na podstawie nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP (Rozporządzenie (UE) 2017/1151). Rzeczywisty zasięg samochodów zelektryfikowanych może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji lub radia) czy obciążenie ładunkiem.



 

 

Podziel się:

 

 

Dofinansowanie Mój elektryk, Opel Mokka