Elektryk elektrykowi nie równy, a Opel zmierzył się już z dwoma trudniejszymi rodzajami - hybrydą ładowaną z gniazdka (PHEV) i samochodem o zasilaniu bateryjnym (EV), zostawiając na razie z boku przypadek prostszy, czyli klasyczną hybrydę. Które elektryczne modele Opla dostępne są w Polsce, w salonach Dixi‑Car? Jakie są 'za i przeciw'? Jakie są plany Opla w kwestii elektryfikacji brakujących modeli?
Sprawdź ceny elektryków:
ładowanie • wydłużanie trwałości baterii • tryby jazdy • zasięg • zdalne zarządzanie
Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!
07.2024
Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.
Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.
SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.
Są dopłaty do elektryków!
Również leasingi i najmy
Elektryczny SsangYong Torres eVX. Zobacz ceny.
Ministerstwo Klimatu ogłosiło program dopłat do samochodów elektrycznych "Mój elektryk". Dopłatę może uzyskać klient indywidualny lub firma. Zeroemisyjny elektryk koreańskiegoi SsangYonga - Korando e-Motion - kwalifikuje się do dopłaty. Dopłata na samochód osobowy wynosi 18 750 zł lub 27 000 zł, w zależności od rocznego przebiegu i tego, czy masz Kartę Dużej Rodziny.
Samochody hybrydowe - z baterią + silnikiem spalinowym - nie są objęte dofinansowaniem.
Zapraszamy do zamawiania samochodów elektrycznych w salonie SsangYong Dixi-Car!
Salon Warszawa / Raszyn
(22) 716 30 20 wew. 4
Dotacja to niejedyna korzyść związana z poruszaniem się elektrykiem. Inne to możliwość jazdy buspasami, darmowe parkowanie, prawo wjazdu na obszary zamknięte dla samochodów spalinowych na zielonej tablicy rejestracyjnej. Kierowcy samochodów elektrycznych zostaną zwolnieni z opłat za przejazd autostradami w Polsce. Dodatkowo - kalkulatory kosztów zakupu e-auta, kosztów podróży oraz mocy instalacji fotowoltaicznej niezbędnej do ładowania samochodu elektrycznego w domu zieloną energią - w ramach kampanii zorganizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, wspieranej przez samorządy i wiele instytucji, pod patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury.
Źródło: Rzeczpospolita
Model Opla | Lata produkcji |
Typ napędu |
Segment |
|
---|---|---|---|---|
Fakty | ||||
Corsa-e | 2019- | BEV - bateryjny | B, hatchback | |
Astra Hybrid | 2022- | PHEV - hybryda ładowalna z gniazdka | C, hatchback, kombi | |
Grandland Hybrid | 2019- | PHEV - hybryda ładowalna z gniazdka | C, crossover | |
Mokka-e |
2021- | BEV | B, crossover | |
Combo‑e Life/Cargo | 2021- | BEV | C, kombivan | |
Vivaro-e | 2020- | BEV | D, LCV | |
Zafira-e Life | 2021- | BEV | C/D, MPV | |
Movano-e | 2021- | BEV | E, LCV | |
Rocks-e | 2021- | BEV | A, SUM | |
Ampera-e | 2017-2019 | bateryjny (zasięg do 383 - 520 km w zależności od metody pomiaru) | B, crossover | |
Ampera | 2011-2014 | Plug-in hybrid - PHEV, lub wg niektórych EREV (extended range electric vehicle). Napęd bateryjny - zasięg do 80 km; potem załącza się spalinowy generator prądu (zasięg do 500 km) | C, hatchback | |
GM EV1 | 1996-1999 | bateryjny (zasięg do 230 km) | 2-os. coupe | |
Plany, spekulacje | ||||
Insignia C | 2021 ? | PHEV | D | |
pozostałe modele Opla | do 2024 | każdy model ma mieć wersję bateryjną lub PHEV; wersje tylko z silnikiem spalinowym pozostaną w ofercie |
Porównaj osiągi i koszty eksploatacji
Elektryczna Corsa‑e będzie jeździć po Tuszynie i województwie łódzkim. Klienci wybrali Dixi‑Car, bo elektryk był u nas dostępny od ręki. Salon w Raszynie k. Warszawy od Tuszyna dzieli 140 km, a zasięg elektrycznej Corsy to do ok. 330 km wg WLTP‡ i 450 km wg NEDC.
Wyróżniające się zielone tablice dają przywileje: można jeździć buspasami, bezpłatnie parkować w strefie płatnego parkowania, zatrzymywać się przy publicznych stacjach ładowania (parkować w trakcie ładowania baterii). Można też samochodem zeroemisyjnym wjechać do strefy czystego transportu.
Klienci odebrali Corsę, gdy na zewnątrz było lekko powyżej 0 st. C. Jak w elektryku rozwiązano ogrzewanie kabiny? Zapraszamy na jazdę próbną do Dixi‑Car.
Zobacz gamę samochodów elektrycznych
Salon Warszawa / Raszyn
(22) 716 30 20 wew. 4
‡ Podane wartości zużycia energii i emisji CO2 ustalono na podstawie nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP (Rozporządzenie (UE) 2017/1151). Rzeczywisty zasięg samochodów zelektryfikowanych może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji lub radia) czy obciążenie ładunkiem.
Nowa Corsa F, czyli szósta generacja, jest dostępna zarówno z silnikami spalinowymi (benzyna, Diesel), jako 'Corsa', jak i z napędem elektrycznym, jako 'Corsa-e'. Oto dane techniczne wersji elektrycznej:
Kompendium Corsy szóstej generacji
Przekrój przez Corsę-e, czyli wersję elektryczną. Bagażnik o pełnej pojemności, dzięki ulokowaniu baterii w miejscu, gdzie tradycyjnie był zbiornik paliwa oraz pod przednimi fotelami.
Opel Grandland X - ładowalna z gniazdka hybryda.
W odróżnieniu od wielu hybryd (tych nie ładowanych z gniazdka), Grandlandem X można jeździć w trybie czysto elektrycznym i można go doładowywać z gniazdka:
Przekrój przez Grandlanda X Hybrid4. Bagażnik o pełnej pojemności, dzięki ulokowaniu baterii pod tylną kanapą po lewej stronie. Zwraca uwagę silnik elektryczny na tylnej osi. Złącze do ładowania samochodu na lewym tylnym błotniku, wlew paliwa na prawym.
Koszt przeglądów - elektryk vs benzyna/diesel
Mówi się, że koszty serwisu elektryka są ok. niższe niż samochodu z silnikiem benzynowym/diesla. Na przykładzie Opli Corsa‑e i Mokka‑e, prześledźmy koszty przeglądów w ciągu kilku lat od zakupu nowego pojazdu.
Benzynowe/diesel Corsa, Mokka |
Elektryki Corsa‑e, Mokka‑e |
---|---|
Pierwszy przegląd po roku - od 799 zł | Pierwszy przegląd po roku - od 999 zł. |
W kolejnych latach - przeglądy co 1 rok - od 799 zł | W kolejnych latach - przeglądy co 2 lata - od 1499 zł. Czas pracy mechanika ok. 2 godziny – badanie komputerowe z wymianą płynu hamulcowego + filtra nawiewu. |
Co z tego wynika?
Pierwszy przegląd, zarówno w spalinowych Corsach i Mokkach, jak i w ich odmianach elektrycznych, wykonujemy po roku.
W kolejnych latach ceny przeglądów są wyższe dla elektryków, jednak producent przewidział dla nich przeglądy co 2 lata, podczas gdy dla benzynowych/diesli - co 1 rok. Ponadto przegląd co 2 lata w elektryku obejmuje wymianę płynu hamulcowego; tej wymiany nie obejmuje cena dla napędu spalinowego. Więc elektryk wypada taniej.
W 2018 r. odpowiedź brzmi 'Nie'. Natomiast w niektórych krajach europejskich sprzedaje Amperę-e - model czysto bateryjny, bez silnika spalinowego, z zasięgiem do 520 km. Z takim zasięgiem mogą się mierzyć jedynie górne modele Tesli, reszta konkurencji... pozostała w tyle. W latach 2020-2024 prawdopodobnie nastąpi elektryfikacja modeli Opla na dużą skalę. Przyjrzyjmy się rozwiązaniom elektryków, które stosował Opel od lat 90. do dziś. I skąd dane stanowisko polskiego importera. I na co się przygotować, gdy pojazdy elektryczne dotrą już do polskich salonów.
Różni producenci poszli w różnych kierunkach i dziś - ponad 20 lat od pojawienia się na rynku pierwszych współczesnych pojazdów elektrycznych/hybrydowych - widać jak trudna jest to materia. Choćby po tym, jak niewiele wciąż na ulicach samochodów elektrycznych. Najwięcej, w Polsce, jest klasycznych hybryd. Bo naprościej taką zbudować. Czy jest ona opłacalna dla użytkownika?
W klasycznej hybrydzie podstawą napędu jest nadal silnik spalinowy. Mamy jednak też i silnik elektryczny, z reguły o mocy od 10 KM wzwyż, załączający się przy przyspieszaniu, lub przy "przetaczaniu się" samochodu w korku ulicznym. Z kolei przy hamowaniu odzyskiwana jest energia i ładowany akumulator.
Bateria NiMH lub Li-Ion, zlokalizowana w okolicach bagażnika, odpowiada pod względem pojemności i ilości zajmowanego miejsca jednemu lub dwóm klasycznym akumulatorom rozruchowym (65Ah), niemniej zamiast napięcia 12V ma napięcie 100-200 i więcej Volt, więc i pojemność aku w hybrydzie klasycznej nie będzie 65Ah, tylko ok. 6,5Ah - w uproszczeniu ;)
Niektóre klasyczne hybrydy potrafią pokonać w trybie akumulatorowym dystans do 2 km, po czym akumulator ulegnie rozładowaniu. Jak z tego wynika sensem tego typu konstrukcji nie jest jazda na akumulatorach, lecz spłaszczanie "pików" zapotrzebowania na moc przy gwałtownym przyspieszaniu, a także wyłączanie jednostki spalinowej przy jeździe 10 km/h w gęstym ruchu miejskim, by "nie smrodzić". Co więcej komputer stara się utrzymać tylko ok. 60% poziom naładowania baterii, by zachować w aku miejsce na prąd powstający przy hamowaniu i by wydłużyć żywotność baterii.
Spalanie benzyny w hybrydach klasycznych oscyluje w granicach 3,5-4,5 l/100 km, czyli oszczędzamy 1-2 l/100 km względem konwencjonalnego napędu spalinowego. Z drugiej strony nowe Diesle nie-hybrydy też palą te 3,5 l.
W klasycznych hybrydach nie przewiduje się ładowania akumulatora z gniazdka, akumulator jest doładowywany przez silnik spalinowy w trakcie jazdy. Jest to więc samochód praktyczny w polskich warunkach (mieszkanie w bloku, parkowanie na ulicy).
Takie podejście do samochodu elektrycznego jest najtańsze, najmniej rewolucyjne i skutkujące niewielką oszczędnością paliwa kopalnego. Producenci japońscy idą tą drogą od ok. 1997 - 2000 r. Opel nie miał i nie ma w ofercie klasycznej hybrydy. Skupiał się na dwóch bardziej zaawansowanych rodzajach pojazdów elektrycznych: PHEV i napędzie bateryjnym.
W europejskich salonach Ampera-e znalazła się w 2017 r. i wkrótce stało się jasne, że wyprzedziła możliwości polskiego rynku. Jako samochód zasilany wyłącznie z baterii, pomimo rewelacyjnego zasięgu do 520 km, cierpi z powodu praktycznie braku w Polsce ulicznych stacji ładowania. Na to nakłada się procent miejskiej ludności (potencjalnych klientów) zamieszkałej w blokach (brak możliwości naładowania samochodu w garażu). Cena na poziomie 30-40 tys. Euro za pojazd klasy B (czyli taki jak Corsa), przy cenocentrycznym polskim rynku, też wpłynęła na stanowisko importera.
Ampera (2011-2014) | Ampera-e (2017-) | |
---|---|---|
Klasa samochodu | C, kompakt | B, subkompakt, 5-drzw. kammback/hatchback |
dług./szer./wys. | 4498/1791/1439 mm | 4164/1854(2039)/1594 mm lusterka złożone (rozłożone) |
Napęd | hybryda ładowana z gniazdka (PHEV) | bateryjny (EV) |
Skrzynia biegów | elektryczna; powyżej 48 km/h w niektórych sytuacjach silnik spalinowy może mieć mechaniczne połączenie z osią przednią |
jednobiegowa |
Masa samochodu | 1721 kg | 1625 kg |
Liczba miejsc | 4 | 5 |
Pojemność bagażnika | 310-1005 l | 381-1274 l |
Napęd elektryczny | ||
Zasięg przy zasilaniu bateryjnym | 56-83 km (w zależności od metody pomiaru) | 423 km (wg WLTP) 520 km (wg NEDC) |
Akumulator | Li-Ion 16 kWh (lata 2011-12) 16,5 kWh (2013-14) |
Li-Ion, 60 kWh |
Masa akumulatora | 197 kg | 440 kg |
Czas ładowania | stacja ładowania (opcja) - 4 godz. przewodem 10A z gniazdka w domu - ok. 6 godz. przewodem 6A z gniazdka w domu - ok. 11 godz. |
9,3 godz. (Level 2, 240V) 1 godzina ładowania dodaje ok. 3050 km zasięgu Ponadto z ulicznej stacji można dodać 140 km zasięgu w 30 minut lub naładować baterię do 80% pojemności w ciągu godziny (wymagany zakup odpowiedniej opcji) |
Ładowanie z gniazdka w domu | tak, bez ładowarki, fabrycznym kablem | tak, pod podłogą bagażnika jest ładowarka |
Standard ulicznej stacji ładowania | SAE Combo DC Fast Charge | |
Moc silnika elektrycznego | 111kW/150KM | 150kW/204KM |
Moment obrotowy silnika elektrycznego | 370 Nm | 360 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | ok. 9,5 s | 7,3 s |
Przyspieszenie 80-120 km/h | 4,5 s | |
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 146 km/h |
Napęd spalinowy | ||
Silnik spalinowy | 1.4 63kW/86KM, załącza się po rozładowaniu baterii, napędza generator elektryczny o mocy 55kW. Koła napędzane są przez przekładnię elektryczną, i jednocześnie ładowany jest akumulator. Przy prędkościach powyżej 48 km/h silnik spalinowy może mechanicznie napędzać koła. | - |
Zbiornik paliwa | 35 l |
Opel Ampera ma się świetnie na amerykańskim rynku, gdzie jest już w sprzedaży druga generacja (Chevrolet Volt).
'Duża' Ampera to samochód klasy C (kompakt), jeżdżący częściej poza miastem, przez to predestynowany do formatu PHEV, czyli plug-in hybrid - hybryda ładowana z gniazdka. Pojazd kwalifikuje się też jako EREV (Extended Range Electric Vehicle) - w tym formacie silnik spalinowy napędza tylko generator prądu, nie ma mechanicznego połączenia z kołami jezdnymi samochodu. Zachowany został w Amperze pierwszej generacji silnik spalinowy, czyli możemy takim samochodem śmignąć na trasie Warszawa - Poznań i nie martwić się po drodze o brak stacji ładowania, czy też czas oczekiwania na pełne naładowanie na takiej stacji.
Policja ochrania kilkuletnie GM EV1 przed ich wyruszeniem w ostatnią drogę. Fot. Plug in America/Wikipedia
By zrozumieć, z jakimi barierami mierzy się napęd elektryczny, warto prześledzić historię protoplasty elektrycznych Opli - jedynego w historii samochodu sprzedawanego pod marką General Motors. GM EV1 miał czysto bateryjny napęd, tradycyjne kwasowo-ołowiowe akumulatory (16,5-18,7 kWh o masie 590 kg), później zmienione na NiMH (26,4 kWh) i zasięg 112-230 km na jednym ładowaniu. Nie można go było mieć na własność, był dostępny w najmie za $349 - 574/miesiąc w wybranych miastach USA.
Rewolucyjny samochód został wycofany z rynku w 2002 r., większość z 1117 samochodów zniszczona, kilkadziesiąt egzemplarzy przekazano ze zdezaktywowanym napędem do muzeów i instytucji publicznych. Lawety wywożące ledwie kilkuletnie GM EV1 do salvage yards czasem potrzebowały eskorty policji - użytkownicy kochali swoje elektryki. Skąd taka decyzja GM?
Jak nie wiadomo o co chodzi, chodzi o...
Ostatnie 20 lat pokazuje, że przed samochodami elektrycznymi jeszcze długa droga, a szczególnie dotyczy to Polski. Decydując się w Polsce na samochód elektryczny warto wziąć pod uwagę:
Opel ogłasza szkolenia dla pracowników autoryzowanych salonów i serwisów. Pracownicy m.in. Dixi-Car w trybie pilnym mają się uczyć, jak postępować z instalacjami wysokonapięciowymi w samochodach, a w materiale padają daty: wprowadzenie pierwszych modeli PHEV i BEV Opla "do 2020 r.", zelektryfikowanie gamy modelowej - "lata 2020-24"...
Mówimy o salonach/ASO w Polsce.
Samochody elektryczne z pewnością staną się popularne. Jeśli marzysz o elektrycznym napędzie 'już' i chcesz naprawdę przysłużyć się 'planecie', może rower? Dobry elektryk kosztuje od 5 tys. zł. Co do samochodu, proponujemy:
OFERTA DNIA
Cena 249 900 zł w leasingu dla firm lub dla wybranych grup zawodowych
NEDC New European Driving Cycle - nowy europejski cykl jazdy. Norma pomiarów emisji spalin i zużycia paliwa obowiązująca do 2017 roku.
WLTP Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure - ogólnoświatowa znormalizowana procedura badań lekkich pojazdów. Nowa metodologia określania emisji spalin i zużycia paliwa.
LEV Low Emission Vehicle - samochód o niskiej emisji spalin, samochódy elektryczny albo hybryda plug-in.
BEV Battery Electric Vehicle - samochód elektryczny, auto posiadające jedynie napęd elektryczny i zasilane przez prąd zgromadzony w baterii.
PHEV Plug-in Hybrid Electric Vehicle - samochód hybrydowy ładowany z gniazdka. Samochód z napędem hybrydowym, używającym dwóch silników: spalinowego oraz elektrycznego, przy czym baterie można ponownie naładować podłączając do źródła prądu.
HEV Hybrid Electric Vehicle - samochód hybrydowy. Auto posiadające silnik spalinowy oraz elektryczny, a także akumulatory, które ładują się wyłącznie podczas jazdy.
ICE Internal Combustion Engine - silnik ze spalaniem wewnętrznym. Tradycyjny silnik spalinowy na paliwa kopalne - benzynę, olej napędowy, LPG, CNG.
Centrum Inżynierskie Opla w Rüsselsheim otrzymuje ponad 160 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Firma Opel opracuje inteligentny system ładowania i infrastruktury dla samochodów elektrycznych.
Wspólnie z Uniwersytetem w Kassel oraz specjalizującymi się w infrastrukturze ładowania firmami FLAVIA IT i PLUG’n CHARGE Opel będzie prowadził badania nad idealną konfiguracją sieci elektroenergetycznej pod kątem przyszłych potrzeb.
To kolejny ważny etap w dążeniu firmy Opel do zajęcia czołowej pozycji w elektrycznej mobilności, czyli realizacji celu wyraźnie określonego w planie strategicznym PACE!. Do końca 2020 roku producent z Rüsselsheim będzie miał w swojej ofercie cztery zelektryfikowane modele. Do końca 2024 roku wszystkie modele Opla będą dostępne w odmianie zelektryfikowanej.
11.2018 | Źródło: motohigh.pl
‡ Podane wartości zużycia energii i emisji CO2 ustalono na podstawie nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP (Rozporządzenie (UE) 2017/1151). Rzeczywisty zasięg samochodów zelektryfikowanych może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji lub radia) czy obciążenie ładunkiem.
Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie
08.2023
Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali
– pisze na:Temat, 24.07.2023.
Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.
– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.
Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.
– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.