Gama modeli elektrycznych OPEL

Opel Amper-e przekrój

Opel Ampera-e. BEV, czyli napęd w pełni bateryjny.

Świat "pędzi" w kierunku samochodów elektrycznych. Elektryk elektrykowi nie równy, a Opel zmierzył się już z dwoma trudniejszymi rodzajami - hybrydą ładowaną z gniazdka (PHEV) i samochodem o zasilaniu bateryjnym (EV), zostawiając na razie z boku przypadek prostszy, czyli klasyczną hybrydę. Jakie są 'za i przeciw' poszczególnych typów, jakie są plany Opla w kwestii elektryfikacji modeli? Które elektryczne modele Opla dostępne są w Polsce?

 

Centrum Inżynierskie w Rüsselsheim staje się laboratorium e-mobilności

Stacja ładowania samochodu elektrycznego Opel EV

Centrum Inżynierskie Opla w Rüsselsheim otrzymuje ponad 160 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Firma Opel opracuje inteligentny system ładowania i infrastruktury dla samochodów elektrycznych.

Wspólnie z Uniwersytetem w Kassel oraz specjalizującymi się w infrastrukturze ładowania firmami FLAVIA IT i PLUG’n CHARGE Opel będzie prowadził badania nad idealną konfiguracją sieci elektroenergetycznej pod kątem przyszłych potrzeb.

To kolejny ważny etap w dążeniu firmy Opel do zajęcia czołowej pozycji w elektrycznej mobilności, czyli realizacji celu wyraźnie określonego w planie strategicznym PACE!. Do końca 2020 roku producent z Rüsselsheim będzie miał w swojej ofercie cztery zelektryfikowane modele. Do końca 2024 roku wszystkie modele Opla będą dostępne w odmianie zelektryfikowanej.

11.2018 | Źródło: motohigh.pl

Więcej o samochodach elektrycznych Opla

 

 

Model Opla
Lata produkcji
Typ napędu
Segment
  Fakty
Ampera-e 2017- bateryjny (zasięg 383 - 520 km w zależności od metody pomiaru) B, crossover
Ampera 2011-2014 Plug-in hybrid - PHEV. Napęd bateryjny - zasięg do 80 km; potem załącza się spalinowy generator prądu (zasięg do 500 km) C, hatchback
GM EV1 1996-1999 bateryjny (zasięg do 230 km) 2-os. coupe
  Plany, spekulacje
eCorsa 2020 BEV - bateryjny B, hatchback
Grandland X 2020 PHEV - hybryda ładowalna z gniazdka C, crossover
Insignia C 2021 ? PHEV D
pozostałe modele Opla 2024 każdy model ma mieć wersję bateryjną lub PHEV; wersje tylko z silnikiem spalinowym pozostaną w ofercie  

 

Czy Opel sprzedaje samochody elektryczne w oficjalnej sieci salonów w Polsce?

Porównanie zasięgu Opel Ampera i konkurencja

Porówanie zasięgu na bateriach: Opel Ampera-e kontra Renault Zoe, BMW i3, VW e-Golf, Nissan Leaf.

W 2018 r. odpowiedź brzmi 'Nie'. Natomiast w niektórych krajach europejskich sprzedaje Amperę-e - model czysto bateryjny, bez silnika spalinowego, z zasięgiem do 520 km. Z takim zasięgiem mogą się mierzyć jedynie górne modele Tesli, reszta konkurencji... pozostała w tyle. W latach 2020-2024 prawdopodobnie nastąpi elektryfikacja modeli Opla na dużą skalę. Przyjrzyjmy się rozwiązaniom elektryków, które stosował Opel od lat 90. do dziś. I skąd dane stanowisko polskiego importera. I na co się przygotować, gdy pojazdy elektryczne dotrą już do polskich salonów.

 

Hybryda, PHEV czy napęd bateryjny?

Różni producenci poszli w różnych kierunkach i dziś - ponad 20 lat od pojawienia się na rynku pierwszych współczesnych pojazdów elektrycznych/hybrydowych - widać jak trudna jest to materia. Choćby po tym, jak niewiele wciąż na ulicach samochodów elektrycznych. Najwięcej, w Polsce, jest klasycznych hybryd. Bo naprościej taką zbudować. Czy jest ona opłacalna dla użytkownika?

 

Klasyczna hybryda - w to Opel nie wszedł

W klasycznej hybrydzie podstawą napędu jest nadal silnik spalinowy. Mamy jednak też i silnik elektryczny, z reguły o mocy od 10 KM wzwyż, załączający się przy przyspieszaniu, lub przy "przetaczaniu się" samochodu w korku ulicznym. Z kolei przy hamowaniu odzyskiwana jest energia i ładowany akumulator.

Bateria NiMH lub Li-Ion, zlokalizowana w okolicach bagażnika, odpowiada pod względem pojemności i ilości zajmowanego miejsca jednemu lub dwóm klasycznym akumulatorom rozruchowym (65Ah), niemniej zamiast napięcia 12V ma napięcie 100-200 i więcej Volt, więc i pojemność aku w hybrydzie klasycznej nie będzie 65Ah, tylko ok. 6,5Ah - w uproszczeniu ;)

Niektóre klasyczne hybrydy potrafią pokonać w trybie akumulatorowym dystans do 2 km, po czym akumulator ulegnie rozładowaniu. Jak z tego wynika sensem tego typu konstrukcji nie jest jazda na akumulatorach, lecz spłaszczanie "pików" zapotrzebowania na moc przy gwałtownym przyspieszaniu, a także wyłączanie jednostki spalinowej przy jeździe 10 km/h w gęstym ruchu miejskim, by "nie smrodzić". Co więcej komputer stara się utrzymać tylko ok. 60% poziom naładowania baterii, by zachować w aku miejsce na prąd powstający przy hamowaniu i by wydłużyć żywotność baterii.

Spalanie benzyny w hybrydach klasycznych oscyluje w granicach 3,5-4,5 l/100 km, czyli oszczędzamy 1-2 l/100 km względem konwencjonalnego napędu spalinowego. Z drugiej strony nowe Diesle nie-hybrydy też palą te 3,5 l.

W klasycznych hybrydach nie przewiduje się ładowania akumulatora z gniazdka, akumulator jest doładowywany przez silnik spalinowy w trakcie jazdy. Jest to więc samochód praktyczny w polskich warunkach (mieszkanie w bloku, parkowanie na ulicy).

Takie podejście do samochodu elektrycznego jest najtańsze, najmniej rewolucyjne i skutkujące niewielką oszczędnością paliwa kopalnego. Producenci japońscy idą tą drogą od ok. 1997 - 2000 r. Opel nie miał i nie ma w ofercie klasycznej hybrydy. Skupiał się na dwóch bardziej zaawansowanych rodzajach pojazdów elektrycznych: PHEV i napędzie bateryjnym.

 

Opel Ampera-e (2017-) - samochód bateryjny (BEV)

EV Opel Ampera-e

W europejskich salonach Ampera-e znalazła się w 2017 r. i wkrótce stało się jasne, że wyprzedziła możliwości polskiego rynku. Jako samochód zasilany wyłącznie z baterii, pomimo rewelacyjnego zasięgu do 520 km, cierpi z powodu praktycznie braku w Polsce ulicznych stacji ładowania. Na to nakłada się procent miejskiej ludności (potencjalnych klientów) zamieszkałej w blokach (brak możliwości naładowania samochodu w garażu). Cena na poziomie 30-40 tys. Euro za pojazd klasy B (czyli taki jak Corsa), przy cenocentrycznym polskim rynku, też wpłynęła na stanowisko importera.

Więcej o Amperze-e

 

  Ampera (2011-2014) Ampera-e (2017-)
Klasa samochodu C, kompakt B, subkompakt, 5-drzw. kammback/hatchback
dług./szer./wys. 4498/1791/1439 mm 4164/1854(2039)/1594 mm
lusterka złożone (rozłożone)
Napęd hybryda ładowana z gniazdka (PHEV) bateryjny (EV)
Skrzynia biegów elektryczna;
powyżej 48 km/h w niektórych sytuacjach silnik spalinowy może mieć mechaniczne połączenie z osią przednią
jednobiegowa
Masa samochodu 1721 kg 1625 kg
Liczba miejsc 4 5
Pojemność bagażnika 310-1005 l 381-1274 l
Napęd elektryczny
Zasięg przy zasilaniu bateryjnym 56-83 km (w zależności od metody pomiaru) 423 km (wg WLTP)
520 km (wg NEDC)
Akumulator Li-Ion
16 kWh (lata 2011-12)
16,5 kWh (2013-14)
Li-Ion, 60 kWh
Masa akumulatora 197 kg 440 kg
Czas ładowania stacja ładowania (opcja) - 4 godz.
przewodem 10A z gniazdka w domu - ok. 6 godz.
przewodem 6A z gniazdka w domu - ok. 11 godz.

9,3 godz. (Level 2, 240V)

1 godzina ładowania dodaje ok. 30­50 km zasięgu

Ponadto z ulicznej stacji można dodać 140 km zasięgu w 30 minut lub naładować baterię do 80% pojemności w ciągu godziny (wymagany zakup odpowiedniej opcji)

Ładowanie z gniazdka w domu tak, bez ładowarki, fabrycznym kablem tak,
pod podłogą bagażnika jest ładowarka
Standard ulicznej stacji ładowania   SAE Combo DC Fast Charge
Moc silnika elektrycznego 111kW/150KM 150kW/204KM
Moment obrotowy silnika elektrycznego 370 Nm 360 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h ok. 9,5 s 7,3 s
Przyspieszenie 80-120 km/h   4,5 s
Prędkość maksymalna 160 km/h 146 km/h
Napęd spalinowy
Silnik spalinowy 1.4 63kW/86KM, załącza się po rozładowaniu baterii, napędza generator elektryczny o mocy 55kW. Koła napędzane są przez przekładnię elektryczną, i jednocześnie ładowany jest akumulator. Przy prędkościach powyżej 48 km/h silnik spalinowy może mechanicznie napędzać koła. -
Zbiornik paliwa 35 l  

 

Opel Ampera (2011 - 2014) - PHEV, hybryda ładowana z gniazdka

Plug-in hybryda Opel Ampera

Opel Ampera ma się świetnie na amerykańskim rynku, gdzie jest już w sprzedaży druga generacja (Chevrolet Volt).

'Duża' Ampera to samochód klasy C (kompakt), jeżdżący częściej poza miastem, przez to predestynowany do formatu PHEV, czyli plug-in hybrid - hybryda ładowana z gniazdka. Zachowany został silnik spalinowy, czyli możemy takim samochodem śmignąć na trasie Warszawa - Poznań i nie martwić się po drodze o brak stacji ładowania, czy też czas oczekiwania na pełne naładowanie na takiej stacji...

pdf Katalog Ampera A

 

Więcej o Amperze

 

 

GM EV1 - bateryjny (1996-1999)

Samochody elektryczne GM EV1 na lawecie

Policja ochrania kilkuletnie GM EV1 przed ich wyruszeniem w ostatnią drogę. Fot. Plug in America/Wikipedia

By zrozumieć, z jakimi barierami mierzy się napęd elektryczny, warto prześledzić historię protoplasty elektrycznych Opli - jedynego w historii samochodu sprzedawanego pod marką General Motors. GM EV1 miał czysto bateryjny napęd, tradycyjne kwasowo-ołowiowe akumulatory (16,5-18,7 kWh o masie 590 kg), później zmienione na NiMH (26,4 kWh) i zasięg 112-230 km na jednym ładowaniu. Nie można go było mieć na własność, był dostępny w najmie za $349 - 574/miesiąc w wybranych miastach USA.

Rewolucyjny samochód został wycofany z rynku w 2002 r., większość z 1117 samochodów zniszczona, kilkadziesiąt egzemplarzy przekazano ze zdezaktywowanym napędem do muzeów i instytucji publicznych. Lawety wywożące ledwie kilkuletnie GM EV1 do salvage yards czasem potrzebowały eskorty policji - użytkownicy kochali swoje elektryki. Skąd taka decyzja GM?

Jak nie wiadomo o co chodzi, chodzi o...

 

Czy warto czekać na elektryczne Ople?

Ostatnie 20 lat pokazuje, że przed samochodami elektrycznymi jeszcze długa droga, a szczególnie dotyczy to Polski. Decydując się w Polsce na samochód elektryczny warto wziąć pod uwagę:

 

Update z listopada 2018

Opel ogłasza szkolenia dla pracowników autoryzowanych salonów i serwisów. Pracownicy m.in. Dixi-Car w trybie pilnym mają się uczyć, jak postępować z instalacjami wysokonapięciowymi w samochodach, a w materiale padają daty: wprowadzenie pierwszych modeli PHEV i BEV Opla "do 2020 r.", zelektryfikowanie gamy modelowej - "lata 2020-24"...

Mówimy o salonach/ASO w Polsce.

Co elektryki zmienią dla pracowników dealerstw?

 

Samochody elektryczne z pewnością staną się popularne. Jeśli marzysz o elektrycznym napędzie 'już' i chesz naprawdę przysłużyć się 'planecie', może rower? Dobry elektryk kosztuje od 5 tys. zł. Co do samochodu, proponujemy:

 

 

Nowe od ręki w Dixi-Car

Opel Mokka 1.6 115KM Enjoy

Opel Mokka 1.6 115KM Enjoy

benzyna, skrzynia manualna, kolor Szary Metalic

Zobacz

MOKKA X ELITE 1.4 140KM START&STOP MT6

MOKKA X ELITE 1.4 140KM START&STOP MT6

benzyna, skrzynia manualna, kolor Niebieski metalizowany

od 88900 zł   96950 zł

Zobacz

Więcej samochodów od ręki

 

 

 

Używane

Peugeot 308 SW 2.0 blueHdi 150KM Automat LED Navi Serwis ASO

Peugeot 308 SW 2.0 blueHdi 150KM Automat LED Navi Serwis ASO

Diesel, 2015, skrzynia automat, kolor śliwkowy metalic

od 46900 cena brutto (faktura vat-marża)

Zobacz

Opel Movano L3H3 2,3 CDTI 130KM, Euro 6 Salon Vat23% Gwarancja

OFERTA DNIA

Opel Movano L3H3 2,3 CDTI 130KM, Euro 6 Salon Vat23% Gwarancja

Diesel, 2017, skrzynia manualna 6-bieg., kolor biały

od 67500 cena netto

Zobacz

Więcej samochodów używanych

 



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Wyprzedaż 2018 Opel. WyprzedZaż