Nowy Opel Astra L - szósta generacja z nadwoziami hatchback i kombi - pojawi się w polskich salonach wiosną 2022 roku. Czym nowa Astra VI różni się od oferowanej jeszcze Astry V? Jakie napędy spalinowe i elektryczne są w nowej Astrze? Co oferuje nowy system Intelli‑Drive 2.0? Kiedy można odebrać nową Astrę w salonach Dixi‑Car?
Spójrzmy na sytuację okiem osoby wybierającej w Polsce model segmentu C - uniwersalny, ponadczasowy kompakt, który sprawdzi się w mieście i na autostradzie. Dodatkowo insiderskie informacje z salonów Opel Dixi‑Car.
Nowa Astra VI w pigułce
Astra wnosi do segmentu C innowacje spotykane w droższych samochodach. Relację aktualizujemy w miarę pojawiania się nowych informacji na temat Astry Model Roku 2022.
Z przodu już ów charakterystyczny półprzezroczysty panel, znak samochodu zelektryfikowanego. Silniki benzynowe i diesla też są.
Producent ogranicza liczbę przycisków w kabinie. Na fot. koło kierownicy nowej Astry.
Samochód segmentu C:
nadwozie 5-drzw. hatchback (o stylizacji coupé)
również nadwozie 5-drzw. Sports Tourer - kombi (nacisk na elegancję)
Astry VI sedan prawdopodobnie nie będzie, a na pewno nie od początku produkcji (w Astrze od pierwszej do czwartej generacji - był sedan; w piątej generacji - nie ma sedana)
skrzynie biegów 6-bieg. manualne i 8-bieg. automaty - obydwa typy o zredukowanym tarciu
napęd hybrydowy PHEV (hybryda ładowana z gniazdka). W dwóch odmianach, o różnych mocach. Mocniejsza wersja hybrydy ma 165kW/225KM, wykorzystuje silnik benzynowy 1.6 i automatyczną 8-biegową skrzynię biegów
może być dostępna usportowiona Astra VI OPC lub GSi z napędem hybrydowym na wszystkie koła o mocy ok. 300KM
od 2023 r. będzie dostępna zeroemisyjna Astra‑e z napędem w pełni elektrycznym BEV, bez silnika spalinowego
Astra VI jest pierwszym modelem w gamie Opla, który będzie miał wszystkie trzy opcje napędu - elektryk, hybryda PHEV i silniki spalinowe
Opel określa design nowej Astry jako "skok w czasie":
półprzezroczysty panel Opel Vizor w miejscu grilla chłodnicy (kryje m.in. kamerę)
design nosi nazwę Opel Compass - pionowa i pozioma oś kompasu przecinają się właśnie w okolicy oplowskiego blitza na dawnym "grillu". 'Kompas' jest powtórzony na klapie tylnej.
klimatyzacja elektroniczna wciąż ma fizyczne pokrętła i przyciski!
Cyfrowy zestaw wskaźników Pure Panel drugiej generacji:
dwa połączone ze sobą ekrany 10-calowe extra-wide, dotykowe
interfejs HMI (human-machine interface) z nowoczesną, intuicyjną grafiką ("łatwość smartfonu"), mniej sub-menu
wyświetlają się kierowcy tylko informacje istotne w danej chwili
brak daszku nad zegarami możliwy jest dzięki specjalnej powłoce przypominającej żaluzję, która zapobiega refleksom na szybie przedniej. High-techowy look&feel
minimalna liczba fizycznych pokręteł, które jednak wciąż występują (np. do obsługi klimatyzacji)
nowa generacja infotainmentu. Mniej kabli wokół lewarka dzięki bezprzewodowym interfejsom, m.in. Apple CarPlay i Android Auto. Multimedia sterowane językiem naturalnym mówionym i dotykowo
Pure Panel opcjonalnie może być w całości lakierowany fortepianową czernią
Nowa Astra zbudowana jest na platformie EMP2 trzeciej generacji:
długość hatchbacka 4374 mm, o 4 mm więcej niż Astra V
długość kombi 4642 mm. Dzięki krótkiemu przedniemu zwisowi jest to o 60 mm mniej niż Astra V Kombi
szerokość nadwozia 1860 mm, o 11 mm mniejsza niż Astra V
rozstaw osi hatchbacka 2675 mm, o 13 mm więcej niż w poprzedniej Astrze
rozstaw osi Astry VI Kombi wynosi 2732 mm, o 70 mm więcej niż u poprzedniczki
podkreśla się, że długość nadwozia nowej Astry 5d wzrosła tylko (!) o 4 mm, co dziś jest zaletą, w zestawieniu z danym wzrostem rozstawu osi i pojemności bagażnika; chodzi o zwrotność, łatwość parkowania. Warto wspomnieć, że Astra V była z kolei krótsza niż Astra IV
bagażnik Astry VI hatchback ma pojemność 422 l, czyli o 52 l więcej niż w Astrze piątce hatchback. Można go powiększyć do ok. 1239 l składając oparcie tylnej kanapy. Podłoga bagażnika ma regulowaną wysokość.
bagażnik Astry VI Sports Tourer ma do 608 l przy rozłożonej tylnej kanapie i do 1634 l przy złożonej. Dlaczego "do"? Astra Kombi ma ruchomą podłogę bagażnika Intelli-Space
architektura EMP2 przystosowana jest do napędu spalinowego, hybrydowego i elektrycznego
Oplowskie DNA wbudowywano do Astry już na etapie adaptacji platformy - prowadzenie i dynamika są oplowskie
"Autobahnproofness", jak i w pozostałych modelach Opla, była w centrum uwagi konstruktorów. Astra, tak jak i inne modele w gamie, zbudowana jest do szybkiej jazdy autostradowej
zawieszenie przednie nowej Astry - kolumny McPhersona, tylne - drążek skrętny, zoptymalizowane jest pod kątem tzw. "yaw control", czyli by samochód zawsze zachowywał przyczepność i nie pozwolił obrócić się przy szybkim pokonywaniu zakrętów
Opel podkreśla o 14% większą sztywność nadwozia Astry VI niż w przypadku Astry V
doskonała moc hamowania; wzorcowa stabilność przy hamowaniu na wprost i na łuku
Nowy, półautomatyczny system Intelli‑Drive 2.0:
Nowa Astra jest dla wymagających kobiet i mężczyzn.
Przy fotelach AGR, w nowej Astrze siedzi się o 12 mm niżej niż w poprzedniej generacji kompaktowego Opla. Sporty look & feel.
półautomatyczna zmiana pasa ruchu
łączność 'e-horyzont' wydłuża zasięg kamer i radaru; pozwala automatycznie dostosować prędkość na łuku drogi oraz daje kierowcy rekomendacje prędkości
pięć kamer - jedna pod przednią szybą i cztery wbudowane w nadwoziu (przednia ukryta pod półprzezroczystym 'grillem chłodnicy', tylna i dwie boczne). Pięć czujników radarowych - jeden przedni i po jednym na każdym z narożników samochodu. Dodatkowo - sensory ultradźwiękowe z przodu i z tyłu
system Intelli-Drive 1.0 ma aktywne utrzymywanie samochodu w pasie ruchu, dalekiego zasięgu wykrywanie obiektów w martwym polu i alarm obiektów zbliżających się z boku (przy cofaniu Astrą).
84 diody na każdy ze smukłych reflektorów (razem 168 dió LED)
dostosowanie snopa światła w ciągu milisekund. Precyzyjnie "wycinane" są poprzedzające lub nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy
Astra liderem segmentu samochodów kompaktowych i midsize w kwestii oświetlenia
Fotele przednie ergonomiczne AGR
certyfikowane przez “Aktion Gesunder Rücken e.V.”, Akcję na Rzecz Zdrowych Pleców, rozwijane u Opla w Niemczech, tego nie ma konkurencja
na długie trasy
m.in. elektryczna regulacja pochylenia i elektropneumatyczna regulacja odcinka lędźwiowego
dwie gęstości materiału foteli - 'Sport' i 'Comfort'
w nowej Astrze L na przednich fotelach AGR siedzimy o 12 mm niżej niż w Astrze K, co dokłada się do sporty feel
przy tapicerce skórzanej Nappa, fotele AGR mogą mieć dodatkowo wentylację, funkcję masażu dla kierowcy i ogrzewanie w przednim i tylnym rzędzie siedzeń
z fotelami AGR jest również dostępna stylowa tapicerka Alcantara
Opel liderem i ekspertem w kwestii foteli
Nowe systemy i rozwiązania:
tempomat adaptacyjny ACC: zwalnia, przyspiesza (z uwzględnieniem ew. ustawionego limitu prędkości), hamuje nawet do 0 km/h. Przy automatycznej skrzyni biegów - również funkcja 'Stop & Go'
klapa tylna wykonana z materiałów kompozytowych - lżejsza, sztywna i pozwala na smaczki, takie jak smukłe lampy tylne
oświetlenie zewnętrzne (przód, tył, boki) - pełny LED
takie same lampy tylne w hatchbacku i kombi. Raz że smukłe, ładne; dwa - aspekt praktycznys
—Będzie bestsellerem i przyciągnie do marki Opel nowych klientów - mówi Michael Lohscheller, CEO Opla.
Gdzie produkowana jest Astra VI?
W kwaterze głównej Opla w Rüsselsheim, w Niemczech nowa Astra została zaprojektowana - zarówno projekt wizualny, jak i konstrukcja. W tamtejszej fabryce jest też produkowana, od jesieni 2021 roku. Z najwyższą precyzją - jak sygnalizuje Opel. Nowa Astra - made in Germany.
Kiedy nowa Astra? Kiedy w Polsce?
Astrę hatchback zaprezentował w Rüsselsheim 2 września 2021 nowy CEO Opla Uwe Hochgeschurtz, w obecności Jürgena Kloppa, 180 dziennikarzy na miejscu i ok. 500 przedstawicieli mediów online. Premiera nowej Astry L w Polsce, z napędem benzynowym, diesla i hybryda PHEV, ma miejsce jesienią 2021 roku. Dla salonów Opla na Mazowszu prezentacja Astry odbyła się 13.10.2021 w Julianowie k. Warszawy - zobacz video poniżej. Mamy już cennik hatchbacka i salony OPEL Dixi‑Car rozpoczęły przyjmowanie zamówień. Nowe Astry mają być w Dixi‑Car ok. lutego‑marca 2022.
Nadwozie Kombi - na niemieckiej stronie Opla w kontekście nowej Astry kombi pada sformułowanie 'Konfiguriere deinen ab Februar 2022' ('Skonfiguruj swoją od lutego 2022'). Tradycyjnie konfigurator rusza zanim jeszcze samochód jest w salonie, na dodatek rynek niemiecki wyprzedza Polskę o kilkadziesiąt dni. W związku z tym, Astry Sports Tourer spodziewamy się w polskich salonach w II kwartale 2022.
Ok. rok później u dealerów pojawi się w pełni elektryczny, zeroemisyjny Opel Astra‑e. Obecnie dostępna jest hybryda PHEV, która pozostanie w ofercie.
Oto opinia Jürgena Kloppa, który kierował latem 2021 egzemplarzem przedprodukcyjnym: —Jeszcze w kamuflażu, Astra VI PHEV zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Cicha, mocna, prowadzi się jak samochód sportowy. I ten design: solidny, innowacyjny, kreatywny. Opel zrobił dobrą robotę!
Ekstra niskie LED-owe lampy, czarny blitz Opla. Lampa biegu wstecznego nisko w zderzaku. Świeży design.
Wersja Kombi / Sports Tourer, co ciekawe, ma takie same lampy tylne jak hatchback. Ładne, smukłe lampy, ale rozwiązanie też praktyczne dla użytkownika.
Emblemat ASTRA na środku klapy bagażnika + nowy font.
Astra elektryczna? Hybryda ładowana z gniazdka (PHEV)
Nowa Astra PHEV, hybryda ładowana z gniazdka. Dwie odmiany, jeśli chodzi o moc napędu.
Nowa Astra L jest zelektryfikowana w ten bardziej sprzyjający dla polskich klientów sposób, czyli jako PHEV, plug-in hybrid vehicle, ładowana z gniazdka hybryda. Z jednej strony można jeździć zeroemisyjnie, na samych bateriach. Z drugiej pozostaje silnik spalinowy, czyli można jechać na Mazury, do Berlina, etc. bez planowania postojów na ładowanie. Grandland jest drugim modelem PHEV w gamie Opla, natomiast w przewadze są modele bateryjne, te z przyrostkiem '-e', jak Corsa‑e, Mokka‑e, Combo‑e, Zafira‑e, Vivaro‑e, Movano‑e. Na samochody bateryjne oferowane jest dofinansowanie 'Mój elektryk'. Hybrydy są natomiast bardziej praktyczne w polskich realiach, szczególnie jeśli mieszkamy w budynku wielorodzinnym, nie mamy dostępu do stacji ładowania.
Nowa Astra ma dwie odmiany napędu hybrydowego, o różnych mocach (mocniejsza oddaje na koła 165 kW/225 KM). Wersje czysto spalinowe nowej Astry VI (benzyna/diesel) nadal są w sprzedaży.
Kierowco-centryczny kokpit Pure Panel. Opel podkreśla nowy, intuicyjny interfejs graficzny. Inżynierowie położyli nacisk na nieprzytłaczanie kierowcy i pasażerów informacjami. Jest mniej sub-menu.
Zegary Pure Panel drugiej generacji, czyli dwa ekrany LCD 10". Fizyczne przyciski i pokrętła np. klimatyzacji pozostają. Widoczny lewy nawiew kierowcy, zintegrowany z obudową zegarów.
Czekać na Astrę VI, czy kupić obecną Astrę V?
Piąta generacja Astry, produkcja w latach 2015-2021, to model udany. Otrzymał tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Astra V została zaprojektowana przez Opla, dla Europy, gdy Opel działał w strukturze General Motors. Czyli jest to model o korzeniach niemieckich. Chociaż lifting w 2019 roku przyniósł zmianę silników, to są to wciąż silniki niemieckie. Nowa, szósta generacja Astry to produkt PSA, choć kształtuje się jednak odrębność Opla, tzn. nawet w Oplach projektowanych w ramach grupy PSA różnice są spore w stosunku do marek francuskich. Np. twardsze, bardziej sportowe zawieszenia są w Oplach. Kabiny, przód, tył samochodu też są inne.
Piąta generacja Astry jest już lżejsza niż była Astra IV, ma integracje smartfonowe, systemy bezpieczeństwa typu aktywny asystent pasa ruchu, czyli jest to też już model z nowego rozdania. Niemniej Astra VI ma wspomniany system Intelli‑Drive.
Sesja foto na torze w sierpniu 2021.
Nowa Astra VI, model roku 2022 - linie nadwozia sportowo-techniczne. Opel chwali się kreską słupka C.
Jakość i design tapicerki - tylna kanapa nowej Astry VI.
Cena nowej Astry L
Ceny samochodów rosły przez ostatnie dwa lata szybciej niż bywało to wcześniej i mogą rosnąć dalej. Dlaczego tak się dzieje, piszemy tu. Nowa Astra L nie może kosztować 50+ tys. zł, jak to bywało z Astrą jeszcze kilka lat temu. Już na fabrycznie nową Astrę V trzeba było wydać co najmniej 70+ tys. zł i to też tylko wybierając spośród egzemplarzy od ręki. Co się za tę sumę dostaje, to inna sprawa i tu trzeba widzieć jedną z przyczyn wzrostu cen. Nowa Astra VI ma jeszcze bogatszy standard (np. klimatronik, pełny LED, tzw. Pakiet Bezpieczeństwa, elektryczny hamulec postojowy) i cena to odzwierciedla.
ESP + ABS + TC + wspomaganie ruszania na pochyłościach
"Autobahnproofness" - oplowski nacisk na prowadzenie się auta przy jeździe autostradowej
Designed & made in Germany
CENA
od 96 900 zł
Rok produkcji 2022. Silnik benzynowy.
Finansowanie
Rata od 1270 zł /miesiąc w Opel Light Kredyt i to za wyższy poziom wyposażenia Elegance!
Dostępne również kredyty 3x33% i 4x25%.
Promocyjny kredyt 50/50 zero procent od 48 450 zł
Rata od 1160 zł netto/miesiąc w Opel Light Leasing i to za wyższy poziom wyposażenia Elegance! Promocyjny Leasing od 102%
Abonament z serwisem od 789 zł +vat/mc w wynajmie Opel Free2Move na firmę
Dzwoń! Salon Raszyn/Warszawa (22) 716‑30‑20 • Radom 603‑750‑325, (48) 360‑98‑26 Zadaj pytanie
Na fot. mogą być widoczne elementy wyposażenia dodatkowego.
Real foto gdzieś nad Renem.
Deska rozdzielcza nowej Astry złożona z dwóch dużych LCD, tzw. Pure Panel.
LED-owy reflektor pikselowy Astry L kształtem nawiązuje do nowej Mokki, ale konstrukcją, parametrami - do Insigni i nowego Grandlanda. Opel liderem i ekspertem w oświetleniu i fotelach.
Sportowa, "solidna" kreska nadwozia. Charakterystyczne dla modeli klasy wyższej wycięcie maski. Czarny dach - popularna w Europie opcja.
Opony 225/40R18 na nowych, dwubarwnych obręczach aluminiowych wykorzystujących motyw pentagonu, heksagon i trójkąty.
Generacje Astry
Model
Lata produkcji na rynek paneuropejski
Lata, w których model był oferowany jako "Classic" na wybranych rynkach