Druga generacja Opla Mokka jest dostępna zarówno w wersji czysto elektrycznej (zasięg do 322 km) jak i z silnikiem benzynowym lub diesel. Opel pisze: samochód do klubu fitness lub na autostradę. Nowy SUV jest o 120 kg lżejszy niż pierwsza generacja; jest też o 15 cm krótszy, dzięki krótszym zwisom przedniemu i tylnemu. Łatwiej się nową Mokką parkuje i lepiej pokonuje bezdroża. Sprzedaż Mokki B w Dixi‑Car rusza w 2020.
Mokka, czyli pierwszy 'współczesny' SUV/crossover Opla, wszedł do sprzedaży w Polsce w 2012 r. Po premierach Crosslanda X i Grandlanda X pojawiło się jednak pytanie 'Czy jest przestrzeń dla trzech SUV-ów w gamie?'. Co prawda Mokka ma unikalne pozycjonowanie - sportowego SUV-a. Co wiemy na temat nowej Mokki, od kiedy można ją kupić w Polsce?
Jak napęd?
Mokka-e z napędem elektrycznym ma premierę równolegle z...
silnikami benzynowymi i diesla
Kiedy nowa Mokka X w Polsce?
Sprzedaż w salonach zarówno wersji spalinowej, jak i elektrycznej, ruszyła 22 września 2020
Premiera europejska w Rüsselsheim 22 września w 2020 r., o godz. 13, transmisję można obejrzeć live na na kanale YouTube Opla
Ostatnie testy i dostrajanie systemów (w Arktyce i na torze w niemieckim Dudenhofen) odbyły się wiosną 2020
IV kw. 2020 - rusza produkcja wersji elektrycznej (Mokka-e)
Premiera nowej Mokki w Polsce - kwiecień 2021
dostawy pierwszych egzemplarzy nowej Mokki do polskich klientów w II kw. 2021 r.
Opel pisze: nowa Mokka do klubu fitness, na autostradę. Poprzednia generacja (Mokka A) zaczynała od sesji takiej, jak na tym zdjęciu, w kawiarnianych klimatach.
Kabina nowej Mokki-e. Elektrykiem jeździmy jak z automatyczną skrzynią biegów. Brak dźwigni hamulca pomocniczego, bo w standardzie jest on sterowany elektrycznie. Wnętrze wersji o napędzie benzynowym ma zbliżony design.
Nowa MOKKA - fakty
Opel Vizor, czyli atrapa chłodnicy nowej Mokki. Motyw ten mają wykorzystywać kolejne premiery Opla.
Nowy, "techniczny" font i centralnie umieszczony na klapie tylnej napis MOKKA. Opel rezygnuje z litery X na rzecz sufiksu '-e' przy napędzie elektrycznym. Nowy font ma się lepiej prezentować w digitalowych mediach.
Smukła lampa tylna nie byłaby możliwa, gdyby nie technologia LED. Akumulator napędowy Mokki naprawdę można naładować w przerwie na kawę.
Pierwszy model Opla dostępny z napędem elektrycznym już w chwili premiery:
moc silnika elektrycznego 100 kW/136 KM
moment obrotowy 260 Nm, dostępny od startu z zatrzymania. Rewelacyjne przyspieszenie
zasięg elektrycznej Mokki do 322 km wg WLTP w trybie Normal. Większy zasięg w trybie Eco.
bateria o pojemności 50 kWh. Czy to dużo? Elektryczne dostawcze Vivaro-e ma do wyboru baterie 50 kWh i 75 kWh, a jest cięższe
ładowanie baterii. Z ładowarki ulicznej 100 kW DC (prądu stałego) w 30 minut można naładować baterię do 80%. Inne opcje: wallboxy 3-fazowe 11kW/ jednofazowe, typowo do garażu lub firmy. Lub kabel do zwykłego gniazdka 240V.
prędkość maks. elektryka ograniczona do 150 km/h, by zapewnić trwałość baterii
gwarancja na baterię 8 lat
Napęd spalinowy również dostepny:
silniki benzynowe 1.2 100KM i 130KM ze skrzynią manualną 6-bieg., automatem 8-biegowym
silnik Diesla 1.5 110KM
silniki o niskich oporach wewnętrznych i błyskawicznej reakcji turbo na pedał gazu
Premiery Opla w dekadzie 2020-2030 mają wykorzystywać dwa nowe artefakty z Mokki B, tzn.
Opel Vizor (atrapa chłodnicy)
Opel Pure Panel - deska rozdzielcza digital
nie będzie analogowych zegarów (tzn. będą, ale wyświetlane na LCD); nie będzie zbędnych animacji. Czysta użyteczność. Opel pisze 'detoks deski rozdzielczej' ;)
główny wyświetlacz LCD, ten na wprost kierowcy, jest panoramiczny i ma do 12 cali średnicy, zależnie od wersji samochodu
drugi wyświetlacz - w konsoli centralnej - średnica do 10 cali
pozostawiono jednak na desce najważniejsze przyciski w formie tradycyjnej (naciskanej). Ze względów bezpieczeństwa oraz by płynnie przenieść klientów w rozpoczynającą się właśnie dekadę
Wybrane systemy i wyposażenie obecne w nowej Mokce:
ACC - Advanced Cruise Control, znany też jako tempomat adaptacyjny. Teraz potrafi jechać w trybie stop & go, czyli zatrzymać samochód do 0 km/h i sam ruszyć. W elektryku kierowca nie musi dotykać pedału gazu ani hamulca. Przy napędzie spalinowym i skrzyni manualnej ingerencja kierowcy jest potrzebna.
Active Lane Positioning - utrzymuje Mokkę na środku pasa. System znany też jako asystent pasa ruchu.
Adaptacyjne reflektory LED IntelliLux - 14-elementowa matryca w każdym z reflektorów. Wybrane diody przygasają w ciągu milisekund, by nie oślepiać kierowcy nadjeżdżającego pojazdu
kamera cofania panoramiczna 180 stopni
wybór tapicerek: od sportowej Alcantara do klasycznej pełnej skórzanej tapicerki (perforowanej, z masażem)
trzy systemy multimedialne: Multimedia Radio, Multimedia Navi (obydwa z kolorowym wyświetlaczem dotykowym 7") i Multimedia Navi Pro z wyświetlaczem high-res 10". Jest interfejs Apple CarPlay/Android Auto ze sterowaniem głosowym.
usługa OpelConnect - automatyczne powiadamianie służb o wypadku (eCall), łączoność z Assistance w razie awarii, dane LIVE o ruchu drogowym dla pokładowej nawigacji
Wszystkie Mokki mają w standardzie:
pełne oświetlenie LED z przodu i z tyłu
smukły design tylnych lamp nie byłby możliwy, gdyby nie technologia LED
elektrycznie sterowany hamulec postojowy
system rozpoznawania znaków drogowych
Lekka i sztywna płyta podłogowa CMP (Common Modular Platform):
pozwala na napęd elektryczny lub spalinowy
masę samochodu ograniczono o 120 kg w porównaniu z poprzednikiem
"Fun to drive". Samochód jest zrywniejszy i mniej pali, przy doskonałej sztywności karoserii.
sztywność elektryka o 30% większa, bo baterie w podłodze usztywniają karoserię. Dodatkowo nisko zlokalizowany punkt ciężkości - samochód przyklejony do drogi
Ładowarka indukcyjna na dwa smartfony w konsoli centralnej.
Sportowa tapicerka Alcantara.
Kiedy wersja elektryczna?
W związku z przyspieszeniem w temacie elektryfikacji gamy modelowej Opla, napęd elektryczny jest pierwszym napędem dla Mokki, czyli dostępny od roku premiery - 2020. I jest to samochód bateryjny (BEV), w przeciwieństwie do hybrydowego Grandlanda X. Zgodnie z kształtującym się kanonem, że samochody 'bardziej do miasta' są akumulatorowe, a te na dłuższe trasy - zachowają silnik spalinowy. Oczywiście Mokka B na paliwa kopalne (benzyna/Diesel) jest dostępna, a w Polsce może być nawet najpopularniejszą wersją.
Dlaczego premiera Mokki-e elektryka będzie przed spalinową?
Nie ma pośpiechu z premierą wersji spalinowej, bo jest Crossland, z doskonałą ceną i dostępny od ręki (zobacz listę ofert w Dixi). Natomiast Oplowi brakuje w portfolio SUV-a czysto elektrycznego, z takim napędem, jaki ma Corsa‑e, która też jest już w Dixi.
Mokka B z napędem spalinowym. Na fot. sportowy poziom wyposażenia GS Line, wyróżniający się czerwoną listwą nad oknami i czarnymi wykończeniami karoserii, w miejsce chromów.
Jak przebiegają testy nowej Mokki?
Od lutego 2020 podwozie i systemy są dostrajane w Arktyce, Laponii.
Centrum Testowe Opel Rodgau-Dudenhofen dysponuje najtrudniejszymi spotykanymi w Europie nawierzchniami
duży nacisk na wyciszenie kabiny nowej Mokki
testy przy wysokich prędkościach w Dudenhofen kończą się latem, zaraz potem rozpoczęcie produkcji
Czy będzie Mokka B LPG?
W naszej ocenie jest to bardzo mało prawdopodobne. Napęd LPG znika z ofert producentów samochodów, na rzecz oszczędnych benzyn. Z fabrycznym LPG można znaleźć MOKKĘ A.
Ceny nowej Mokki 2020. I czy warto czekać...
Mokka jest lokowana na rynku jako samochód bardziej sportowy/terenowy i bardziej ekskluzywny ("dla singla") niż Crossland ("dla rodziny"). Stąd też salonowa cena Mokki jest wyższa niż Crosslanda (ale i lepsze wyposażenie).
Natomiast Mokka B jest samochodem niższym niż obecna Mokka. Na ile więc nowa Mokka jest terenówką (a przypomnijmy, że Mokka A przez znaczną część klientów była kupowana z napędem 4x4), a na ile ekskluzywnym crossoverem na autostrady?
Ceny Mokki A są wskazówką, czego się należy spodziewać. Mokkę A można znaleźć wśród samochodów używanych.
Nowa MOKKA X będzie powstawać w Europie, w Poissy.
Nowa Mokka B ma krótszy zwis przedni i tylny. Łatwiej jeździć po mieście, ale i po bezdrożach.
Nazewnictwo
Mokka-e - wersja z napędem elektrycznym.
Mokka - wersja z napędem benzynowym lub wysokoprężnym. Opel wraca do prostej nazwy, rezygnuje z 'Mokki X'.
Mokka B - nazwa nieoficjalna, B oznacza drugą generację, po Mokce A produkowanej w latach 2012-2019. Nomenklatura spotykana wśród użytkowników, przy poszukiwaniu samochodów używanych, w serwisach samochodowych, na forach internetowych.
Mokka X - nazwa handlowa poliftingowej Mokki pierwszej generacji, produkowanej w latach 2016-2019.
Generacje Mokki i jej protoplastów
W latach 90. i 2000. producenci uczyli się SUV-ów, nie inaczej było u Opla. Zobacz stronę SUVy/crossobery Opla w retrospektywie. Z dużych pojazdów 4x4 (Frontera), wyewoluowała Antara 4x4, ale i ona nie współgrała z wyobrażeniami klientów o Oplu (za duża, za droga). Pojawiła się tańsza Antara 4x2. Dopiero jednak mniejsza Mokka odniosła sukces, utrzymując w Polsce przez dłuższy okres pozycję najpopularniejszego nowego SUV-a wśród klientów indywidualnych. Więcej nt. bestsellerów Opla.
Nowa Mokka w skateparku. Paneuropejskie zdjęcie premierowe-reklamowe. W polskich warunkach wywołuje refleksję; z praktyki Dixi - Mokkę A kupowały rodziny, firmy, kobiety, na drugi samochód w rodzinie. Dekada 2020-30 może tu jednak przynieść zmiany.
Cyfrowa deska rozdzielcza nowej Mokki. Wyświetlacz przed kierowcą ma średnicę do 12 cali, natomiast LCD w konsoli środkowej - do 10 cali, zależnie od wersji samochodu.
Bagażnik ma pojemność 350 l. Po złożeniu tylnej kanapy - nawet więcej. Możliwa jest do uzyskania płaska podłoga przestrzeni ładunkowej, choć podłogę samego bagażnika można pewnie obniżyć.
Koncept Opel GT X Experimental, na którym ma być wzorowana nowa MOKKA X '2020, zawitał do Warszawy. Zobacz Opel Vizor nad przednim zderzakiem i Pure panel zamiast deski.
Warszawskie studio Las, 25 marca 2019. Grzegorz Handzlik z Opel Polska przedstawia model GT X Experimental, przywieziony z Niemiec w żółtej ciężarówce. Takie będą Ople sprzedawane w polskich salonach w latach 2020-25. Oto protoplasta nowej MOKKI w pigułce:
funkcja autonomicznej jazdy 3. poziomu, tzn. komputer potrafi ruszać, przyspieszać, manewrować, zwalniać i hamować samochodem, o ile nie zmieniamy pasa ruchu
Pure panel, czyli cyfrowa deska rozdzielcza
Opel Vizor, czyli płaska, przezroczysta "atrapa chłodnicy" nawiązująca do sportowego Opla Manty MR1970
reflektory LED, kamery, czujniki funkcji jazdy autonomicznej są zamknięte w jednym elemencie stylistycznym przypominającym wizjer kasku motocyklowego
nowa Corsa i nowa Astra być może też będą miały Opel Vizor
diodowe logo Opla na kierownicy jest nieruchome, niezależnie od położenia kierownicy