Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

OPEL Asystent pasa ruchu (Lane Keep Assist) w praktyce. Jak działa?

Opel Asystent pasa ruchu

Asystent pasa ruchu potrafi korygować tor jazdy samochodu. W lewym górnym rogu kontrolka systemu, która miga na żółto, gdy system zadziała.

Asystent pasa ruchu w Oplach - jedno z tych urządzeń, którego nie widać, ale po przejechaniu się samochodem weń wyposażonym, chcemy je mieć już zawsze. Jak Lane Keep Assist wypada w praniu? Czy warto za niego dopłacać, jeśli nie jest w standardzie (choć coraz częściej jest)?

Alarm i kontra kierownicą

System występuje w samochodach Opel w dwóch postaciach - samego alarmu, albo alarmu razem z funkcją kontrowania kierownicą.

 
Alarm wizualny i akustyczny
Aktywne kontrowanie kierownicą Przykładowe modele Opla1
Układ aktywnego utrzymania pasa ruchu (Asystent pasa ruchu, Lane Keep Assist) tak tak Astra, Insignia, Grandland X, Combo Life/Cargo
Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning) tak   Corsa, Crossland X, MOKKA X, Grandland X, Zafira C, Movano

1 w roczniku modelowym 2019. Sytuacja w kolejnych rocznikach będzie na pewno dynamiczna, z korzyścią dla klientów.

 

Np. w roczniku modelowym 2019 w Insigni mamy bardziej wartościowy Lane Keep Assist i to w standardzie przy dowolnym poziomie wyposażenia. W Astrze też jest aktywne utrzymywanie pasa, ale w wyższych poziomach wyposażenia Dynamic i Elite (a w Enjoy trzeba dopłacić). Z kolei w Crosslandzie X system jest w standardzie, ale tylko ostrzeganie (bez elementu wykonawczego w układzie kierowniczym). Można przyjąć, że w kolejnych rocznikach modelowych Opla będzie tylko lepiej i asystent pasa ruchu, czyli wersja aktywnie korygująca tor jazdy, stanie się "punktem obowiązkowym", tak jak kiedyś ESP. Warunkiem jest kamera przednia, a ta jest potrzebna jeszcze do innych systemów, które staną się obowiązkowe.

 

 

Gdzie zadziała asystent?

Mogłoby się wydawać, że to system na autostrady lub drogi ekspresowe, więc jeśli bywamy na tych drogach rzadko, to czy jest nam potrzebny? Albo jeśli nie mamy zwyczaju zasypiać za kierownicą? Jednak kilkudniowy test samochodu wyposażonego w asystenta pasa ruchu potrafi zweryfikować powyższe wątpliwości, bo:

  • system zadziała nawet na drodze gminnej jednojezdniowej, byle miała wymalowany środkowy pas ruchu
  • w praktyce jest tak, że system wchodzi do akcji dużo wcześniej niż gdy już zasypiamy. Przy wąskich pasach ruchu, czyli w Polsce prawie na każdej drodze, system niemal ciągle będzie korygował tor jazdy (lekko kontrował kierownicą)

 

Jak mocne jest kontrowanie kierownicą?

Skoro system odbija kierownicą, to czy nie jest to przypadkiem uciążliwe dla kierowcy? Odbijanie jest delikatne - można powiedzieć "w sam raz". Po odbciu dochodzi znów do lekkiej kontr-kontry i samochód jedzie już dalej prosto (nie ma wężykowania od jednej do drugiej krawędzi pasa). Co więcej, odbicie kierownicy możemy zawsze skorygować i jeśli system wyczuje naszą akcję, "oddaje" pałeczkę kierowcy.

Co jednak jeśli akurat chcieliśmy zjechać na pobocze? Czy wtedy również usłyszymy pikanie, zobaczymy migającą lampkę na desce, albo nawet samochód sam odbije kierownicą? Nie, bo:

  • jeśli włączamy kierunkowskaz, asystent pasa ruchu zanika
  • jeśli czuje, że w sposób zamierzony skręciliśmy, nawet lekko, kierownicą, też nie wkracza do akcji

W praktyce jeśli system ma wątpliwości, czy powinien zadziałać, najczęściej nie zadziała. Te dwuznaczne sytuacje to np. zatoka autobusowa, dołączający się z estakady pas ruchu, krzyżujące się tymczasowe (żółte) oznakowanie ze stałymi (białymi) liniami, czy niewyraźnie namalowane linie.

 

Powyżej jakiej prędkości działa?

W większości modeli Opla system jest włączony od ok. 50-56 km/h wzwyż. W Movano B poliftingowym działa już od ok. 30 km/h. Prędkość jest wpisana w instrukcji danego modelu.

 

Tylko linia środkowa, czy również linia krawędziowa?

W Polsce na drogach podrzędnych jednojezdniowych o jednym pasie ruchu w każdą stronę, typowo mamy namalowaną tylko linię na środku, a nie mamy linii krawędziowych. Jak wtedy zachowuje się Lane Departure Warning i Lane Keep Assist?

Będą reagowały, gdy zjeżdżamy na lewy pas, "na czołówkę", ale już nie wtedy gdy zjeżdżamy w pole. Kierowca może na bieżąco monitorować, które linie rozpoznaje system - możemy wyświetlić sobie na wyświetlaczu między zegarami uproszczony obraz tego, co widzi kamera, i często widzi tylko linię w osi jezdni. Czy jest to podwójna ciągła, pojedyncza ciągła, czy linia przerywana nie ma znaczenia, system reaguje tak samo.

Jeśli linia na asfalcie jest starta, ledwo widoczna, może nie być rozpoznawana. W praktyce jednak system raczej widzi niż nie widzi.

 

 

Nowe od ręki w Dixi‑Car

SsangYong Torres Adventure 1.5 163KM AT6 2x4

SsangYong Torres Adventure 1.5 163KM AT6 2x4

benzyna, skrzynia automat 6-bieg., kolor Platinum Grey, '2023

Fabryczne LPG za 0 PLN!

Cena 157 800  zł

Zobacz

BAIC Beijing 5 Luxury 1.5 177KM AT7 2WD

BAIC Beijing 5 Luxury 1.5 177KM AT7 2WD

benzyna, skrzynia automat, kolor Czerwony, '2024 WKRÓTCE

Cena 130 800  zł

Zobacz

Więcej samochodów od ręki

 

 

Lane Keep Assist a wąskie drogi

Na wąskich drogach bez wyasfaltowanego pobocza, nawet jeśli mamy namalowaną linię krawędziową ciągłą, ale 10 cm na prawo od niej asfalt się urywa (pobocze jest typu "pospółkowego"), nawet gdy system nam zadziała, prawe przednie koło może już "złapać" pobocze. Asystent bowiem najpierw piszczy a reaguje w praktyce gdy już przekraczamy linię, a nie gdy się dopiero do niej zbliżamy. Nie ma co wtedy liczyć, że kierownica odbije na tyle mocno, że samochód sam wjedzie z powrotem na asfalt. Niemniej zapiszczy, zamiga i poczujemy szarpnięcie na "kółku", więc może wybudzimy się z letargu (albo odłożymy telefon).

Podobne ograniczenie dotyczy sytuacji, gdy inny samochód nadjeżdża z naprzeciwka, a my akurat zjechaliśmy z pasa na lewą stronę.

Niemniej, w praniu przekonujemy się, że system jest na tyle skuteczny, że prawie zawsze uchroni nas od czołowego zderzenia albo wpadnięcia do rowu lub na drzewo.

 

Autopilot?

Skoro Lane Keep Assist jest taki skuteczny, powstaje pytanie czy na długiej prostej możnaby puścić kierownicę i czy wtedy nasz Opel będzie trwale utrzymywał pas ruchu.

Nie, tak to nie działa. Po jednokrotnej korekcie toru jazdy, system bowiem "sprawdza", czy kierowca trzyma kierownicę. Jeśli po "odbiciu się" od np. prawej linii ciągłej nie wykonaliśmy choćby najlżejszej korekty kierownicą, system wyświetli nam komunikat "Trzymaj kierownicę", ale już nie zadziała, gdy ponownie będziemy zjeżdżać z pasa, obojętnie czy na lewą, czy na prawą stronę.

Jeśli ktoś oczekuje autopilota, znajdzie go już prędziej w adaptacyjnym tempomacie ACC (zobacz film), który rzeczywiście potrafi przez dłuższy czas przyspieszać i hamować w gęstym ruchu ulicznym.

 

Jak sprawdzić cenę?

W cennikach pdf Opli, obojętnie, czy Corsa, Astra, Combo, czy Insignia, naciskamy CTRL+F (Szukaj) i wyszukujemy "pasa ruchu", "pasie ruchu", "kamera", itp. Coraz częściej, zobaczymy przy tej opcji literę "S", czyli że jest w standardzie. Warto nacisnąć kilka razy Enter, bo niektóre modele oferują zarówno sam alarm opuszczania pasa ruchu, jak i pełnego asystenta (alarm + aktywne utrzymywanie na pasie).

Czasem jest wymagany zakup pakietu, a to dlatego, że kamera pod szybą przednią obsługuje kilka systemów na raz.

 

 

Używane

Nowy SsangYong Rexton Diesel 2.2 8AT 4x4 202KM, 441Nm / WILD

Diesel , 2024 , skrzynia automat 8-bieg. , kolor White Pearl

od 289 900 cena brutto

Zobacz

SsanYong Tivoli 1,6 16V 128 KM SALON POLSKA

benzyna , 2019 , skrzynia manualna , kolor SREBRNY MET.

od 61900 cena brutto (faktura vat-marża)

Zobacz

Więcej samochodów używanych

 

 

Minusy

Asystent pasa ruchu jest jednym z tych systemów, które chce się mieć już zawsze, gdy się go raz skosztowało. Tak jak automatyczną skrzynię biegów. Jeśli by szukać, nieco na siłę, jego wad, to że niektórzy kierowcy naturalnie "wężykują" po pasie ruchu i wtedy system będzie nam pikał dość często. To pikanie nie jest zbyt głośne. Możemy się albo do niego przywyczaić, wtedy działanie systemu zostanie trochę zniwelowane. Z kolei dla wrażliwych wężykujących kierowców mogą te dodatkowe dźwięki być irytujące. Z drugiej strony system można wyłączyć, ale twierdzimy, że większość kierowców bęzie chciała mieć układ utrzymywania pasa ruchu włączony na stałe.

 

Co może zakłócić pracę Asystenta pasa ruchu?

Brudna szyba przednia, intensywny deszcz, śnieżyca, oślepiające kamerę słońce, pagóry, jazda nocna. Natomiast warto podkreślić wyraz "może". W większości sytuacji, nawet przy wylistowanych zakłóceniach, system będzie działał poprawnie.

 

 

Asystent pasa ruchu ewoluuje, tekst powstał na podstawie jazdy samochodem z rocznika 2019, ponadto w poszczególnych modelach Opla działanie może wyglądać nieco inaczej.

 

 

Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie

08.2023

Opinia liczba zamówień SsangYong Torres, tablica rejestracyjna WN

Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali

– pisze na:Temat, 24.07.2023.

 

Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.

– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.

 

Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.

– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.

 

Zobacz opinie

Warszawa

Radom




 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy Torres EVX z napędem elektrycznym już dostępny