Wyprzedaż rocznika vs nowy rok produkcji

Wyprzedaże rocznika w salonach samochodowych tradycyjnie trwają od stycznia do marca. Obecnie ten okres się wydłużył i czasem importer ogłasza wyprzedaż już w listopadzie, a potrafi ona trwać do końca następnego roku kalendarzowego (!). Jak to możliwe i czy opłaca się korzystać z wyprzedaży nowych aut, czy lepiej poczekać na nowy rocznik - przeczytaj poradnik insidera...

 

Wyprzedaż OPEL Dni Niemieckiej Doskonałości

Ogłoszenie

Update: listopad 2022

Jak kupować nowy samochód Jesienią 2022?

Kilka obserwacji szefa sprzedaży:

—Jeśli masz gotówkę, albo zaciągasz mały kredyt, jest to dobry czas na zakup nowego samochodu. Pomimo wcześniejszych podwyżek cen, samochody dalej drożeją.

W Dixi‑Car mamy ok. 40 nowych samochodów od ręki!

  • Samochody nadal drożeją, pomimo wcześniejszych podwyżek i normalizacji już łańcuchów dostaw. Jest to wciąż dobry czas na zakup nowego samochodu, żeby wygrać z inflacją.
  • Szczególnie jeśli kupujesz za gotówkę lub na mały kredyt.
  • W naszej ocenie spirala inflacyjna i słabość złotówki utrzymają się w średnim okresie i szacujemy prawdopodobieństwo dalszych podwyżek cen nowych samochodów jako duże.

Przy podejmowaniu decyzji, warto wziąć pod uwagę również to, o czym pisaliśmy wcześniej w 2022 roku:

  • Są do wyboru nowe samochody z czterema rodzajami napędu: benzyna, diesel, ładowana z gniazdka hybryda i elektryki. Dla każdego coś, i frajda z jazdy, w zależności od potrzeb i przeznaczanej na samochód kwoty. Nigdy wcześniej nie było takiej możliwości dopasowania samochodu do preferencji kupującego. Który napęd wybrać?
  • Diesle mają swoich klientów - ludzi jeżdżących dużo w trasy, drogi szybkiego ruchu, autostrady. Tu diesel jest niezrównany w kwestii ekonomii eksploatacji i wręcz strategicznie jest dobrym wyborem.
  • PHEV (hybryda ładowana z gniazdka) jest idealnym rodzajem napędu dla osoby jeżdżącej głównie po mieście, a od czasu do czasu w trasę. Dlaczego?
  • Elektryk - jeśli jeździsz prawie tylko po mieście i na drugi samochód w rodzinie, a jaka frajda z jazdy!
  • Klient otrzymuje w Dixi-Car atrakcyjną cenę nowego samochodu. Inflacja jest powyżej oprocentowania lokat bankowych. Złoty polski jest słaby względem Eur i Usd. Te dwa czynniki to wciąż presja na wzrost cen samochodów.
  • Konkretni klienci kupują w Dixi-Car na jednej wizycie. Możliwy szybki odbiór. Zapraszamy!

Lista samochodów

Wywiad: Czy kupować w 2022 czy może czekać do 2023 [Taniej nie będzie]?

 

Komu służy wyprzedaż rocznika i do czego?

Opel Wyprzedaż rocznika 2022

Reklama wyprzedaży rocznika w salonach Dixi-Car.

Klientom wyprzedaż służy do zakupu nowego samochodu taniej niż "w ciągu roku".

W przypadku importera i salonu lista celów jest dłuższa. Celem nr 1 jest sprzedaż "starego stocku" - samochodów, które zostały wyprodukowane wiosną i około listopada-grudnia staje się jasne, że potrzeba specjalnej zachęty cenowej, żeby znaleźć nabywcę. (Przy okazji powstaje pytanie, dlaczego niektóre nowe samochody dłużej czekają na kupca, a inne schodzą "na pniu" - tym zajmiemy się dalej.)

Drugą nadzieją importera/salonu związaną z wyprzedażą rocznika jest "zrobienie szumu" i przyciągnięcie mas do salonów. Czas przedświąteczny sprzyja wydatkom pod choinkę, którym nie zawsze po drodze z salonem samochodowym, przednówek z kolei to tradycyjnie okres zaciskania pasa... Importerzy samochodowi starają się trudny dla siebie okres równoważyć ogłaszając w telewizji "wielkie akcje", czy to w trosce o dochody swoich dealerów, czy kwartalne wyniki managementu, z których importera rozlicza paneuropejski zarząd - w przypadku Opla mieszczący się w Niemczech...

Przy okazji wyprzedaży - przemycane bywają PR-owe treści, które mają długofalowo poprawić w społeczeństwie postrzeganie marki, np. Opel często sięga po motyw niezawodności, wysokich miejsc swoich modeli w rankingu Dekra. Skoro i tak wykupuje się powierzchnię reklamową - można umieścić przy atrakcyjnej cenie niewielkie logo Dekra. Drugim ponadczasowym motywem w kampaniach Opla jest rodzina - Opel to samochód rodzinny (Crossland, Zafira) - choć ostatnio z Niemiec przywiewają do Polski motywy adresowane do singli - patrz Corsa F.

 

 

Wyprzedaż "europejska" w szybkim stylu czy...

Czy wyprzedaże w salonach poszczególnych marek są tak samo rozłożone w czasie? Oczywiście nie. Wyróżniamy marki europejskie (ich samochody produkuje się w Europie - niemieckie, francuskie, włoskie) i "pozaeuropejskie" - ich auta płyną do Europy statkami, potem przeładowywane są na wagony kolejowe, co trwa nawet kilka miesięcy (koreańskie, niektóre japońskie).

W "europejskich" wyprzedaż bywa szybka i burzliwa.

W "koreańskich" może trwać do połowy następnego roku.

Konsekwencje cenowe mogą być takie: o ile dealer Opla - czyli marki europejskiej - posiadający jakąś nietypową (rzadko poszukiwaną przez klientów) wersję Insigni będzie chciał ją sprzedać szybko i za wszelką cenę już na początku wyprzedaży - w grudniu/styczniu, wiedząc, że "na dniach" do salonu dotrą samochody z nowego rocznika, o tyle dealer marki nieeuropejskiej nie musi się spieszyć. Samochody tej marki z nowego rocznika dotrą bowiem do salonu dopiero około kwietnia...

Inna rzecz, że nawet w Oplu wyprzedaż rocznika trwa tak naprawdę cały rok - choć gdzieś na przełomie marca i kwietnia kończy się jej kampania medialna. W skali Polski zawsze jest ileś niesprzedanych egzemplarzy z poprzedniego rocznika. I nawet jeśli na naszej podstronie "Promocje" nie ogłaszamy akurat wyprzedaży rocznika, znaczy to tylko tyle, że takie samochody są sprzedawane po indywidualnych negocjacjach w salonie.

 

 

Czy upust w czasie wyprzedaży jest wyższy niż przez resztę roku?

Tak. Szczególnie pod koniec wyprzedaży na niesprzedane dotąd modele - patrz niżej podpunkt "Co kupować na wyprzedażach?".

Ale w ostatnich latach w Oplu obserwujemy tendencję do "rozlewania się" wyprzedaży na cały rok - tzn. ciągle jest jakaś promocja - a w okresie "prawdziwych" wyprzedaży (reklamowanych pod hasłem "wyprzedaż rocznika", "takie okazje tylko do..." upusty bywają zwiększane dodatkowo o 500-3000 zł.

Ale granica między okresem wyprzedaży i "nie-wyprzedaży" się zaciera.

Jedynie przy niszowych lub droższych modelach, jak Grandland, można mówić o wyraźnej wyprzedaży rocznika - nagle upust skacze o 100% w górę, np. z 10000 do 20000 zł.

Trudno powiedzieć, w którą stronę to wyewoluuje w następnych latach - wyprzedaż jest planowana dosłownie na kilka dni-tygodni przed jej rozpoczęciem, a jakie upusty zostaną zaproponowane, zależy m.in. od liczby niesprzedanych samochodów.

Przez cały rok działa Outlet samochodów nowych.

 

 

Dlaczego "upust do ... zł" a nie "cena już od ... zł"?

W kampaniach reklamowych wyprzedaży rocznika przewodnim motywem bywa "upust do 20 000 zł". Marki licytują się kwotami, kto da więcej: upust 10 tys, 20 tys. a nawet 30 tys zł. Dlaczego nie podają wyprzedażowej ceny zamiast upustu? Wszak klient chce wiedzieć ile finalnie zapłaci za samochód, a nie jaki upust otrzyma...

Sprawa sprowadza się do słabej dostępności tzw. "podstaw" (najsłabiej wyposażonych, najtańszych wersji danego modelu). Po prostu - żeby podać cenę Corsy w wyprzedaży już od (i tu w reklamie musi paść atrakcyjna kwota, aby konkurować z innymi markami) - trzeba taki samochód mieć. A czasem nie ma nawet jednego takiego egzemplarza w całej Polsce. Najuboższych wersji (biały kolor, najsłabszy silnik, podstawowe wyposażenie) ludzie nie chcą - więc się ich nie produkuje. Albo produkuje się 2 sztuki na całą Polskę. A jeśli te dwa egzemplarze sprzedadzą się na samym początku wyprzedaży, to co powiedzieć następnym klientom?

Stąd praktyczniej jest reklamować upust, a nie "ceny od".

 

 

A gdyby wyprzedaże nie były potrzebne?

Wyprzedaży by nie było, gdyby nie cykl produkcyjny samochodu.

Cykl ten - od zamówienia do odbioru nowego auta z salonu - trwa w Oplu ok. miesiąca - tylko dlatego tak krótko, że niektóre modele produkuje się w Gliwicach. Przy innych modelach Opla i w innych markach może trwać jeden-dwa miesiące, a we wspomnianych dalekowschodnich - dłużej. Z punktu widzenia producenta najlepiej byłoby wszystkie samochody produkować "pod klienta": klient przychodzi do salonu, wybiera opcje z konfiguratora, wpłaca zaliczkę, czeka. Ale nie każdy klient chce czekać.

Importer i dealerzy budują więc "stock". Każde z osobna swój własny. Stock - z angielska: skład - to słowo klucz w naszej branży. Całe działy logistyki nad tym pracują. Stock to portfel samochodów dostępnych od ręki - dla klienta, który potrzebuje samochodu "na już". Stock to np. 20 Astr, 20 Insigni, 20 Cors i po kilka egzemplarzy rzadziej kupowanych modeli (Mokka, Meriva, Crossland, Grandland, Zafira Life), które stoją przed salonem i czekają. Albo są w drodze z fabryki - prawie są na miejscu - i można je już sprzedać (klient ma wtedy kilka dni na zarejestrowanie samochodu).

Stock ma wadę: kosztuje odsetki od kredytu obrotowego. W czasach niskich stóp procentowych utrzymanie stocku kosztuje mniej - i to dla Ciebie wskazówka, kiedy dealer będzie bardziej zmotywowany do obniżek...

Wracając do nagłówka - wyprzedaże rocznika nie byłyby potrzebne, gdyby każdy klient był gotów poczekać miesiąc-dwa na nowy samochód, aż ten "się wyprodukuje". A w przypadku aut dalekowschodnich nawet dłużej. Czyli: sytuacja teoretyczna.

 

 

Co kupować na wyprzedażach?

Chociaż z wyprzedażowych spotów TV, gazetowych ramek i internetowych bannerów dowiadujesz się, że rabat wynosi do 10 000 zł, nie jest tak, że każdego egzemplarza wyprzedaż dotyczy w tym samym stopniu. Upust niby jest ten sam na wszystkie Insignie, ale... Największe okazje to te wyprodukowane w I połowie roku. Tu dotykamy kluczowego pojęcia: roku modelowego.

Rok modelowy w fabrykach Opla trwa... 1 rok, ale zaczyna się ok. lipca-sierpnia. A dokładnie po przerwie wakacyjnej (robotnicy muszą odpocząć ;) ale nie tylko, bo konserwuje się linie produkcyjne i wdraża mniejsze lub większe zmiany w produkowanej gamie modelowej). Dość, że samochody ze "starego" roku modelowego (wyprodukowane przed wakacjami) to gorący towar na wyprzedaży rocznika. Muszą zostać sprzedane - mają ponad pół roku, dealer na spółkę z importerem ponieśli koszty finansowe (płacili przez pół roku odsetki od zamrożonego kapitału) i moralne (patrzyli przez pół roku na niesprzedane auto). Czasem dodatkowo jest taki samochód "sprzed face liftingu", albo nawet - o zgrozo - to stary model, jeśli akurat w wakacje doszło do zmiany generacji - np. z Astry IV na Astrę V. Ale najważniejsze - samochody "sprzed wakacji" mają też zwykle niższe ceny katalogowe. Bo nowe samochody z każdym kolejnym rokiem modelowym... drożeją. I na takie samochody - wyprodukowane przed wakacjami - naprawdę warto polować i się o nie targować. Spróbuj, a możesz otrzymać więcej niż w reklamie.

Zapytasz: dlaczego nie sprzedaliście tych "trudnych" samochodów wcześniej? Po pierwsze - na początku nikt nie wiedział, że one będą "trudne". Sprawa wynika z owego "budowania stocku" - mimo że pracują tu specjaliści z doświadczeniem, nie trafiają w 100% w upodobania klientów. Zamówią wiosną Diesla w podstawie (podstawową wersję wyposażenia) - i po prostu sie pomylili - nie znalazł się klient na tę konkretną konfigurację. Drugie źródło to pojazdy nieodebrane przez firmy - firma zamówiła 10 samochodów, ale zmieniła plany i nagle te 10 samochodów jest do kupienia i nie od razu znajdują się klienci na wszystkie, szczególnie jeśli są to Astry diesel w automacie. Inna sprawa, że zalegające egzemplarze to czasem tzw. "podstawy" - ubogo wyposażone, w kolorze bez dopłaty, ze słabym silnikiem - ale w dobrej cenie. Polski klient się bogaci?

 

 

Kiedy iść na wyprzedaż?

Skoro wyprzedaż zaczyna się w grudniu, a kończy kilka miesięcy później, to kiedy najlepiej odwiedzić salon? Generalnie, najlepiej być pierwszym, bo wtedy masz największy wybór - szczególnie jeśli polujesz na popularny model w popularnej konfiguracji - czyli nie wypas, ale z radiem i klimatyzacją. Takie samochody sprzedają się najszybciej. Jeśli polujesz na droższą, bogatszą konfigurację (u nas bogate Astry, Insignie, Corsy), prawdziwe kąski mogą się trafić i pod koniec wyprzedaży - wynika to z pewnej gry - salon liczył, że sprzeda, ale się przeliczył i nagle jest gotowy drastycznie obniżyć cenę na konkretny egzemplarz, czasem wynika to ze specjalnego rabatu udzielonego dealerowi przez importera.

 

 

Co się opłaca: kupować na wyprzedaży, czy poczekać na nowy rocznik?

Wyprzedaż w salonie. Cenniki

Wyprzedaże rocznika zwykle trwają od grudnia do końca marca.

Tak naprawdę: wszystko jedno :) Finansowo wyjdzie na to samo. Lekko większy koszt w przypadku nowego rocznika odbijesz sobie później przy odsprzedaży samochodu - szczególnie jeśli planujesz jeździć np. tylko trzy lata (częsty przypadek w firmach). Jeśli chcesz kupić nowy i jeździć "do końca" - kup na wyprzedaży, bo wtedy faktycznie nie ma sensu płacić za nowy rocznik.

Jeśli wymarzyłeś sobie konkretną wersję, z konkretnym silnikiem, kolorem nadwozia i nietypowym wyposażniem, pozwól sobie na komfort wyboru prosto z konfiguratora - taki samochód wyprodukowany zostanie na Twoje zamówienie, już w nowym roczniku, będziesz musiał na niego chwilę poczekać. Będzie dokładnie taki, jak sobie wymarzyłeś.

Jeżeli jesteś łowcą okazji i czujesz satysfakcję z korzystnej relacji cena faktycznie zapłacona/cena katalogowa - skorzystaj z wyprzedaży rocznika.

 

 

Czy warto odwiedzać wielu dealerów tej samej marki?

Jest to pytanie, czy u dealera X możesz kupić samochód stojący u dealera Y. Tak i nie. Dealerzy Opla wymieniają się samochodami. Jeśli Twój warszawski dealer nie będzie miał "na magazynie" samochodu, który sobie wymarzyłeś, może "zapytać" o tę konfigurację inne salony w Polsce, albo centralny magazyn importera. I jeśli samochód się znajdzie, zostanie dowieziony do Warszawy i tu go kupisz.

Ale dealer "z Polski" nie zawsze będzie chciał pozbyć się danego egzemplarza, szczególnie jeśli jest to poszukiwana konfiguracja. I w takim przypadku pozostaje Ci wycieczka do salonu, który posiada dany samochód.

 

 

Zobacz też:

Wyprzedaż SUV-ów i crossoverów - zobacz oferty

Wyprzedaż Opla

Lista samochodów od ręki

Wyprzedaż wg modelu: Corsa, Combo, Crossland, Grandland

Czy wzrosną ceny samochodów?

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Który napęd wybrać: PHEV, elektryk, diesel, czy benzyna?

   

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Tagi: wyprzedaż, nowy rocznik, kiedy kupić samochód, rok modelowy

 

 

Zmiany podatkowe od 2022 - Wykup w Leasingu - Polski Ład / Nowy Ład

1 stycznia 2022 zmienią się zasady wykupu leasingowanego auta do majątku prywatnego. Przedsiębiorca chcący wykupić samochód, a następnie przenieść go do majątku prywatnego, zobowiązany będzie do zapłaty zarówno podatku dochodowego jak i podatku VAT (do tej pory przedsiębiorca mógł wykupić pojazd na siebie jako osobę prywatną i nie płacił podatku, jeśli przetrzymał auto co najmniej 6 miesięcy).

Ponadto:

  1. Nowe przepisy wydłużają dotychczas obowiązujący okres, w którym sprzedaż auta jest obciążona podatkami – z 6 miesięcy do aż 5 lat - licząc od roku, po którym została opłacona ostatnia rata leasingowa.
  2. Nowe zasady leasingu będą miały zastosowanie do rzeczy nabytych dopiero od 1 stycznia 2022 r. Przedsiębiorca, który zdąży z wykupem samochodu z leasingu do majątku prywatnego do 31.12.2021, a następnie sprzeda go po sześciu miesiącach – uniknie konieczności zapłaty podatku. Należy pamiętać, że wykup jest możliwy dopiero, gdy zostanie przekroczony minimalny okres trwania umowy leasingu – 24 miesiące. Klienci dzwonią teraz (jesień 2021) w sprawie wcześniejszego zakończenia umowy leasingu. Leasingodawcy uruchamiają nawet w tym celu nowy produkt „zamień leasing na pożyczkę” – klient wykupuje samochód, a leasingodawca dalej go refinansuje w ramach umowy pożyczki.
  3. Nowy Ład zakłada, że VAT będzie płacony od wartości pojazdu a nie od ostatniej raty wykupu, czyli w większości przypadków od symbolicznego 1%. Część klientów już podwyższa sobie wykup.
  4. Zapewne większym zainteresowaniem będzie cieszył się teraz wynajem długoterminowy. Polski Ład zniechęca przedsiębiorców do włączania samochodu firmowego do majątku prywatnego.

Informacje nie są doradztwem podatkowym. Opracowano na podstawie informacji z PKO Leasing.

Warszawa

Radom




 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Przegląd zimowy serwis Opel promocja