Czy wzrosną ceny nowych samochodów?

Ogłoszenie

Update: maj/czerwiec 2021

Jak wyciągnąć najwięcej z Wyprzedaży 2020 i 2021?

Kilka obserwacji szefa sprzedaży:

—Nic się nie produkuje i tak jak w innych markach może być problem z dostępnością. Jest ogólnoświatowy problem z produkcją. Zaczyna brakować samochodów, dlatego te które są, trzymają cenę.

  • W Dixi-Car są jeszcze samochody w "starych cenach".
  • Są jeszcze samochody z silnikami 4-cylindrowymi.
  • To ostatnia szansa, żeby kupić fabrycznie nową Astrę z naprawdę ciekawym 4-cylindrowym silnikiem.
  • Im później, tym mniejszy wybór nowych samochodów.
  • Covidowy rok 2020 Dixi-Car zaczynał ze stockiem na poziomie 280 samochodów, obecnie mamy już tylko ok. 80 nowych aut od ręki na placu. U innych dealerów jest podobnie.
  • Nowa Astra zamawiana dziś w fabryce wg cennika to 70+ tys. zł. My mamy jeszcze fajne, i już zarejestrowane samochody za 60+ tys. zł. W tym Astry 4‑cylindrowe 125KM.
  • Warto się pospieszyć.

Lista samochodów

Wywiad: Czy kupować w 2021/2022 [Taniej nie będzie]?

 

 

Nowy samochód: Opel Astra K

Piąta generacja Opla Astry to zupełnie inny, lepszy samochód niż pierwsza.

Czy samochody zdrożeją, czy stanieją? Kupić dziś, za miesiąc, czy rok, bo może będzie taniej? Od czego zależy wzrost, spadek cen samochodów? I jakie prognozy na najbliższe miesiące, lata...

 

Jeśli słyszałeś alarmistyczne wieści w mediach, że nowe samochody zdrożeją, bo... i tu następuje logicznie brzmiący wywód autora, mamy jedną uspokajającą wiadomość. Choć samochody mogą zdrożeć, to niekoniecznie tak się stanie. Bo pierwszym, który będzie chciał uniknąć podwyżek cen jest sam producent (importer). Dlaczego?

 

Dlaczego importer nie chce podnosić cen?

Klienci nie lubią podwyżek, więc importer podnosząc ceny sprzeda mniej samochodów - to oczywista oczywistość. Ale jest drugi ukryty powód - jeśli się pochopnie podniosło ceny, to trzeba je będzie kiedyś obniżyć, bo na tym polega konkurencyjny rynek. A po jednej obniżce klienci spodziewają się kolejnych. Zamiast pędzić do salonów po obniżce - o ironio - wstrzymują się z zakupami. Już wiesz, dlaczego chwilowe wahnięcia kursu Euro importer woli wziąć na siebie?

Mimo wszystko, ceny samochodów nowych jednak się zmieniają, najczęściej w górę. Pierwszy powód - inflacja. Jeśli wyniosła 2% w skali roku, to samochód, który dziś kosztuje 40 000 zł, za rok ma prawo kosztować 40 800 zł. To jest niewielka podwyżka, którą rozumiemy, bo w czasie tego roku nasze oszczędności pracowały na lokacie i te 2% "nadrobiły". A jeśli bierzemy kredyt na samochód, to również "pokonujemy inflację" spłacając go przyszłymi, większymi zarobkami. Ponadto "inflacyjnej" podwyżki producent może nawet nie zaordynować, bo w międzyczasie udoskonalił technologię i produkuje ten czy inny podzespół taniej.

Skoro "ponadinflacyjna" podwyżka nie jest w interesie ani klienta, ani importera, to dlaczego do niej dochodzi?

 

Samochody nowe

Zacznijmy od potwierdzenia odwiecznego "prawa rocznika": na stabilnym rynku samochody fabrycznie nowe generalnie są najtańsze w listopadzie-grudniu (gdy importer czuje już na karku nowy rocznik i organizuje wyprzedaż nieoficjalną - niereklamowaną w mediach) oraz w styczniu-lutym (gdy trwa regularna wyprzedaż rocznika tylko to już jest samochód nowy-roczny). W pozostałych miesiącach (marzec-październik) samochody bywają droższe, oczywiście ceteris paribus, tzn. przy jednakowym np. wysiłku negocjacyjnym klienta. Więcej na temat "corocznych" wahań cen w artykule o wyprzedażach rocznika.

Są jednak czynniki incydentalne, nie powtarzające się co roku, które mogą w najbliższych miesiącach, latach wpływać na ceny nowych samochodów...

 

 

Czy braki półprzewodników spowodują wzrost cen samochodów?

02.2021

Linia produkcyjna Opel Insignia po liftingu

"Citroën, Opel, Peugeot oraz Renault zatrzymują produkcję nowych samochodów. Powodem brak komponentów" – piszą portale motoryzacyjne. Po chwili dodają "na kilka dni". A my pytamy: czy braki na rynku półprzewodników wywrą presję na ceny samochodów?

Oto cytaty z tekstu Tomasza Nowickiego z 6 lutego 2021, na francuskie.pl:

  • Wszystko z powodu niedoboru półprzewodników na całym świecie. Są one niezbędne m.in. w układach sterowania silnikiem i systemach wspomagania kierownicy.
  • Pandemia COVID-19 spowodowała gwałtowny wzrost popytu na podzespoły elektroniczne używane w laptopach, telefonach komórkowych oraz w samochodach.
  • sytuację utrudniają również amerykański sankcje, nałożone na Chiny
  • Brak półprzewodników dotyka cały przemysł samochodowy.
  • Przestój będzie trwał co najmniej kilka dni.

Niedługo.

Ale - jak niedobory półprzewodników wpłyną na ceny samochodów?

Przypominamy: w Dixi-Car są jeszcze samochody od ręki w "starych cenach".

Zobacz

 

 

Kurs Euro do złotówki w II poł. 2015 r.

Rosnący kurs Euro do złotówki w drugiej połowie 2015 r. Źródło: Biznes.pl

Kurs Euro

... do złótówki. Polak zarabia w złotych, Niemiec sprzedaje za Euro. Jeśli Euro drożeje (i decydenci wierzą, że pozostanie drogie na dłużej), samochody zdrożeją w perspektywie kilku miesięcy. Szczególnie jest to prawdą w Polsce, gdzie samochody nowe są już i tak tańsze niż w Europie Zach., marża importera niewielka, pole manewru nieduże.

Jak sprawdzić? Wpisujemy do Google "Kurs Euro", wchodzimy na dowolny portal ekonomiczny, ustawiamy zakres, np. pół roku. Jeśli widzimy trend "pod górkę", jak na obrazku obok, to albo podwyżki cen samochodów w salonach już nastąpiły, albo należy się ich spodziewać.

 

styczeń 2016

Chodzą słuchy, że samochody nowe zdrożeją z powodu kursu Euro. Na razie importer nie mówi tego na głos.

 

Nikt skutecznie nie przewidzi kursu Euro do PLN na dłużej niż tydzień - miesiąc. Natomiast znany jest główny czynnik osłabiający złotego, tzn. wiarygodność polskiej gospodarki w porównaniu z tym, co się dzieje w Europie, a nawet na świecie. Np. jeśli w Polsce dochodzi do władzy partia populistyczna, a "średnio-wiarygodne" gospodarki zachodnie (czyt. porównywalne z Polską, jak Portugalia, Grecja, Irlandia) zaciskają pasa (czyt. są bezpieczne w oczach inwestorów), to złoty może pikować. I ceny nowych samochodów w Polsce mogą wzrosnąć.

Niestety nie ma tu prostych zależności, jest to konstelacja czynników - oprócz tego, co się dzieje w Polsce, wpływ na kurs EUR/PLN, mają tzw. "nastroje inwestorów", a te są zależne od np. cen surowców, wielkiej polityki. Więcej materiału do rozważań - na portalach ekonomicznych...

 

Normy emisji spalin, europejskie

Bardziej wyśrubowane normy emisji wymuszają budowę bardziej zaawansowanych, droższych silników. Ostatnią dużą zmianą była norma emisji Euro6, która od ok. 2015 roku produkcji wymusiła stosowanie droższych systemów redukujących tlenki azotu w osobowych Dieslach. Europejscy producenci samochodów podnieśli ceny. Samochody dostawcze - podobna zmiana w 2016 r. Z kolei we wrześniu 2018 wchodzi norma Euro 6.2.

Drugą dużą inwestycją producentów, która zapewne zaskutkuje podwyżkami cen samochodów, będzie system eCall (automatyczne powiadamianie służb o wypadku), obowiązkowy w Europie od ok. 2017-2018 r. Ople mogą mieć już dziś eCall na pokładzie, w postaci systemu OpelConnect, póki co nie jest on jednak obowiązkowy i klient nie musi go kupować. Ci jednak, którzy z nim jeździli, twierdzą, że wartość dodana jest znaczna.

 

Cena i dostępność ropy

Co cena ropy ma do cen gotowych samochodów? Oprócz tego, że oleje silnikowe czy kauczuk produkowane są na bazie ropy, gdy jej zabraknie, trzeba będzie zbudować samochody z innym napędem niż na benzynę, olej napędowy, LPG. Przejście na wodór czy super wydajne baterie może spowodować skokowy wzrost cen nowych samochodów.

Kiedy to nastąpi? Ostatnie lata odbierają wiarę w jakiekolwiek prognozy, cena ropy dziś (styczeń 2016) zaliczyła wieloletnie minimum, prawdopodobnie zasługa wielkiej polityki, a nie odkrywania nowych złóż.

 

Smartfon CarPlay Opel IntelliLink R 4.0

Ceny samochodów może i rosną, ale to, co otrzymujemy w cenie dziś nijak się ma do szyb na korbkę sprzed lat dwudziestu.

A może samochody realnie... tanieją

Realnie, czyli biorąc pod uwagę siłę nabywczą ludności. Można spotkać się w Internecie z porównaniami, z których wynika, że przez ostatnie 20 lat nowe samochody... staniały. Po prostu - za miesięczną wypłatę można kupić większy kawałek samochodu niż 20 lat temu. O ile w polskich realiach to nie dziwi (pamiętamy lata 90. bez fanfar), to ktoś uzyskał podobny wynik dla dojrzałego rynku niemieckiego. I to nawet nie uwzględniając bogatszego dziś standardowego wyposażenia nowych aut, jak tempomat, komputer pokładowy, które wtedy były luksusem, dziś, przynajmniej w Oplach, występują w większości modeli od wersji bazowej, nie mówiąc o sześciu poduszkach w standardzie (w latach 90. jedna lub zero).

Możliwe wyjaśnienie: producenci uczą się produkować samochody taniej. Raz, że jedno "pudełko" pełni teraz funkcję ABS-u, ESP i TC równocześnie; dwa - outsourcing linii produkcyjnych do krajów taniej siły roboczej; trzy - tańsze procesy produkcyjne w przeliczeniu na sztukę samochodu (m.in. dzięki Internetowi); cztery - nowsze, tańsze materiały i większy wkład pracowni projektowej, dzięki czemu lżejsze, cieńsze elementy samochodu - pocienioną maskę, siedzisko kanapy i tylną półkę pokazujemy w dixicarowym teście nowej Astry.

Zobacz też:

Czy warto kupić nowy samochód w 2021/2022?

Ile się czeka na nowe auto?

 

Samochody używane

Ich ceny są powiązane z nowymi. Gdy nowe drożeją, i używane powinny zdrożeć. Z dwoma zastrzeżeniami:

  • polityka celna państwa może wywrócić rynek używek do góry nogami. Czy wiesz, że za np. 13-letni używany samochód, który w Polsce kosztuje 2500 Euro, w niektórych dawnych republikach ZSRR trzeba zapłacić dwa razy tyle?
  • wraz z nasycaniem się rynku, ceny używek relatywnie (jako procent ceny używanego do nowego) spadają, zależność tę obserwowaliśmy w Polsce w ostatnich 15 latach.

 

 

Dzieje się

 

 

Szef salonu poleca, nowe samochody value form money

Value for money to jest to, co lubimy. Trzy oferty nowych Opli, gdzie Twoje pieniądze pracują. Jedna z nich będzie Twoja?

Jeśli bliskie jest Ci hasło 'value for money', to jedna z tych ofert jest dla Ciebie. Opel jest marką z pogranicza value i premium, a poniższe oferty są esencją oplowskiego ducha. Fabrycznie nowe samochody, nie najtańsze, ale takie, gdzie stosunek wyposażenia do ceny jest najlepszy. Dostępne w Dixi‑Car.

pdf Astra Edition 110KM '2021 72 900,-

pdf Crossland Edition '2021 66 900,-

pdf Grandland X Edition 130KM '2021 92 900,-

 

Zainteresowany? Dzwoń!

Salon Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 1

Salon Radom

(48) 360 98 26 wew. 2

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód w 2020 [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

OPEL Tychy i Gliwice: miękka hybryda i produkcja dostawczych 2021-2022

11.2020

Polskie fabryki Opla w Tychach i Gliwicach odpowiadają za trzon oferty Opla - produkują najpopularnieszy model w gamie - Opla Astrę V. Od września 2020 r. Tychy pracują na trzecią zmianę, ale naprawdę ciekawie dla polskiego klienta zapowiadają się lata 2021-2022.

Fabryka Opla w Gliwicach

Fabryka Opla w Gliwicach.

Fabryka w Tychach przygotowuje produkcję miękkiej hybrydy. W popularnych modelach osobowych Opla będzie dostępne wspomaganie jazdy prądem. Układ składa się z maszyny elektrycznej 48V (zastępującej alternator) i dodatkowego akumulatora 48V. Zaletą jest atrakcyjna cena takiego "elektryka". Miękka hybryda będzie opcją dostępną do popularnych silników benzynowych. Obecnie napęd elektryczny miękkiej hybrydy wspomaga przyspieszanie oraz pozwala "żeglować" na silniku elektrycznym (gdy zdejmujemy nogę z gazu). Docelowo miękkimi hybrydami będzie można jeździć w trybie zeroemisyjnym na określonym dystansie. Miękka hybryda nie wymaga ładowania - jest to więc rozwiązanie dla właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych.

Fabryka w Gliwicach - trwają przygotowania do produkcji dużych samochodów dostawczych OPEL w Polsce. Prace budowlane są na zaawansowanym, końcowym, etapie. Rozpoczął się montaż technologii, maszyn i urządzeń. Dzięki temu od połowy 2022 r. poprawi się dostępność Opli Movano w polskich salonach. Skróci się czas oczekiwania, gdy zamawiasz Movano do produkcji.

Jak zmienia się rynek i Opel?

Warszawa

Radom




 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Opel Kredyt 50/50 promocja