Czy wzrosną ceny nowych samochodów?

Ogłoszenie

Update: maj 2022

Jak kupować nowy samochód Latem 2022?

Kilka obserwacji szefa sprzedaży:

—Dostępność nowych Opli poprawia się. W Dixi‑Car mamy 94 nowe samochody od ręki, dostępne na już. Większość z nich wyprodukowana w 2022 roku. Zapraszamy!

  • Samochody dostępne od ręki w Dixi-Car są fabrycznie nowe, ale już zarejestrowane - masz 30 dni na przerejestrowanie!
  • Przede wszystkim Crosslandy - mamy spory wybór kolorów, silników, skrzyń biegów (manual/automat). Z modeli osobowych są też Grandlandy, Mokki, Insignie, Corsy. Wszystkie one to pachnący nowością rocznik 2022.
  • Dostawcze - mamy 20 sztuk Movano i Vivaro z 2022 roku.
  • W ramach wyprzedaży rocznika '2021 mamy ostatnie kilka sztuk - Ople Grandland, Insignia, oraz dostawcze Movano (zabudowa międzynarodowa). Dobre ceny, kto pierwszy, ma jeszcze wybór.
  • Nie spodziewamy się tanienia samochodów. Również nie liczylibyśmy na eksplozję wyprzedażowych rabatów w którejkolwiek marce na polskim rynku.
  • Przepisy o emisji mogą w przyszłości wpływać na ofertę, i np. Opel Crossland jest w naszej ocenie dziś okazją - spora kabina, dopasowane pod względem osiągów silniki, doskonała cena.
  • Wróciły akcesoryjne systemy audio (montujemy je w serwisach Dixi-Car). Zamówienie wersji bez radia to sposób, żeby np. samochód dostawczy się szybko wyprodukował ;)
  • Klienci obecnie kupują samochody z placu. Odbiór z salonu Dixi‑Car tego samego dnia!

Lista samochodów

Wywiad: Czy kupować w 2022 czy może czekać do 2023 [Taniej nie będzie]?

 

 

Nowy samochód: Opel Astra K

Piąta generacja Opla Astry to zupełnie inny, lepszy samochód niż pierwsza.

Czy samochody zdrożeją, czy stanieją? Kupić dziś, za miesiąc, czy rok, bo może będzie taniej? Od czego zależy wzrost, spadek cen samochodów? I jakie prognozy na najbliższe miesiące, lata...

 

Jeśli słyszałeś alarmistyczne wieści w mediach, że nowe samochody zdrożeją, bo... i tu następuje logicznie brzmiący wywód autora, mamy jedną uspokajającą wiadomość. Choć samochody mogą zdrożeć, to niekoniecznie tak się stanie. Bo pierwszym, który będzie chciał uniknąć podwyżek cen jest sam producent (importer). Dlaczego?

 

Dlaczego importer nie chce podnosić cen?

Klienci nie lubią podwyżek, więc importer podnosząc ceny sprzeda mniej samochodów - to oczywista oczywistość. Ale jest drugi ukryty powód - jeśli się pochopnie podniosło ceny, to trzeba je będzie kiedyś obniżyć, bo na tym polega konkurencyjny rynek. A po jednej obniżce klienci spodziewają się kolejnych. Zamiast pędzić do salonów po obniżce - o ironio - wstrzymują się z zakupami. Już wiesz, dlaczego chwilowe wahnięcia kursu Euro importer woli wziąć na siebie?

Mimo wszystko, ceny samochodów nowych jednak się zmieniają, najczęściej w górę. Pierwszy powód - inflacja. Jeśli wyniosła 2% w skali roku, to samochód, który dziś kosztuje 40 000 zł, za rok ma prawo kosztować 40 800 zł. To jest niewielka podwyżka, którą rozumiemy, bo w czasie tego roku nasze oszczędności pracowały na lokacie i te 2% "nadrobiły". A jeśli bierzemy kredyt na samochód, to również "pokonujemy inflację" spłacając go przyszłymi, większymi zarobkami. Ponadto "inflacyjnej" podwyżki producent może nawet nie zaordynować, bo w międzyczasie udoskonalił technologię i produkuje ten czy inny podzespół taniej.

Skoro "ponadinflacyjna" podwyżka nie jest w interesie ani klienta, ani importera, to dlaczego do niej dochodzi?

 

Samochody nowe

Zacznijmy od potwierdzenia odwiecznego "prawa rocznika": na stabilnym rynku samochody fabrycznie nowe generalnie są najtańsze w listopadzie-grudniu (gdy importer czuje już na karku nowy rocznik i organizuje wyprzedaż nieoficjalną - niereklamowaną w mediach) oraz w styczniu-lutym (gdy trwa regularna wyprzedaż rocznika tylko to już jest samochód nowy-roczny). W pozostałych miesiącach (marzec-październik) samochody bywają droższe, oczywiście ceteris paribus, tzn. przy jednakowym np. wysiłku negocjacyjnym klienta. Więcej na temat "corocznych" wahań cen w artykule o wyprzedażach rocznika.

Są jednak czynniki incydentalne, nie powtarzające się co roku, które mogą w najbliższych miesiącach, latach wpływać na ceny nowych samochodów...

 

 

Czy braki półprzewodników spowodują wzrost cen samochodów?

02.2021

Linia produkcyjna Opel Insignia po liftingu

"Citroën, Opel, Peugeot oraz Renault zatrzymują produkcję nowych samochodów. Powodem brak komponentów" – piszą portale motoryzacyjne. Po chwili dodają "na kilka dni". A my pytamy: czy braki na rynku półprzewodników wywrą presję na ceny samochodów?

Oto cytaty z tekstu Tomasza Nowickiego z 6 lutego 2021, na francuskie.pl:

  • Wszystko z powodu niedoboru półprzewodników na całym świecie. Są one niezbędne m.in. w układach sterowania silnikiem i systemach wspomagania kierownicy.
  • Pandemia COVID-19 spowodowała gwałtowny wzrost popytu na podzespoły elektroniczne używane w laptopach, telefonach komórkowych oraz w samochodach.
  • sytuację utrudniają również amerykański sankcje, nałożone na Chiny
  • Brak półprzewodników dotyka cały przemysł samochodowy.
  • Przestój będzie trwał co najmniej kilka dni.

Niedługo.

Ale - jak niedobory półprzewodników wpłyną na ceny samochodów?

Przypominamy: w Dixi-Car są jeszcze samochody od ręki w "starych cenach".

Zobacz

 

 

Kurs Euro do złotówki w II poł. 2015 r.

Rosnący kurs Euro do złotówki w drugiej połowie 2015 r. Źródło: Biznes.pl

Kurs Euro

... do złótówki. Polak zarabia w złotych, Niemiec sprzedaje za Euro. Jeśli Euro drożeje (i decydenci wierzą, że pozostanie drogie na dłużej), samochody zdrożeją w perspektywie kilku miesięcy. Szczególnie jest to prawdą w Polsce, gdzie samochody nowe są już i tak tańsze niż w Europie Zach., marża importera niewielka, pole manewru nieduże.

Jak sprawdzić? Wpisujemy do Google "Kurs Euro", wchodzimy na dowolny portal ekonomiczny, ustawiamy zakres, np. pół roku. Jeśli widzimy trend "pod górkę", jak na obrazku obok, to albo podwyżki cen samochodów w salonach już nastąpiły, albo należy się ich spodziewać.

 

styczeń 2016

Chodzą słuchy, że samochody nowe zdrożeją z powodu kursu Euro. Na razie importer nie mówi tego na głos.

 

Nikt skutecznie nie przewidzi kursu Euro do PLN na dłużej niż tydzień - miesiąc. Natomiast znany jest główny czynnik osłabiający złotego, tzn. wiarygodność polskiej gospodarki w porównaniu z tym, co się dzieje w Europie, a nawet na świecie. Np. jeśli w Polsce dochodzi do władzy partia populistyczna, a "średnio-wiarygodne" gospodarki zachodnie (czyt. porównywalne z Polską, jak Portugalia, Grecja, Irlandia) zaciskają pasa (czyt. są bezpieczne w oczach inwestorów), to złoty może pikować. I ceny nowych samochodów w Polsce mogą wzrosnąć.

Niestety nie ma tu prostych zależności, jest to konstelacja czynników - oprócz tego, co się dzieje w Polsce, wpływ na kurs EUR/PLN, mają tzw. "nastroje inwestorów", a te są zależne od np. cen surowców, wielkiej polityki. Więcej materiału do rozważań - na portalach ekonomicznych...

 

Normy emisji spalin, europejskie

Bardziej wyśrubowane normy emisji wymuszają budowę bardziej zaawansowanych, droższych silników. Ostatnią dużą zmianą była norma emisji Euro6, która od ok. 2015 roku produkcji wymusiła stosowanie droższych systemów redukujących tlenki azotu w osobowych Dieslach. Europejscy producenci samochodów podnieśli ceny. Samochody dostawcze - podobna zmiana w 2016 r. Z kolei we wrześniu 2018 wchodzi norma Euro 6.2.

Drugą dużą inwestycją producentów, która zapewne zaskutkuje podwyżkami cen samochodów, będzie system eCall (automatyczne powiadamianie służb o wypadku), obowiązkowy w Europie od ok. 2017-2018 r. Ople mogą mieć już dziś eCall na pokładzie, w postaci systemu OpelConnect, póki co nie jest on jednak obowiązkowy i klient nie musi go kupować. Ci jednak, którzy z nim jeździli, twierdzą, że wartość dodana jest znaczna.

 

Cena i dostępność ropy

Co cena ropy ma do cen gotowych samochodów? Oprócz tego, że oleje silnikowe czy kauczuk produkowane są na bazie ropy, gdy jej zabraknie, trzeba będzie zbudować samochody z innym napędem niż na benzynę, olej napędowy, LPG. Przejście na wodór czy super wydajne baterie może spowodować skokowy wzrost cen nowych samochodów.

Kiedy to nastąpi? Ostatnie lata odbierają wiarę w jakiekolwiek prognozy, cena ropy dziś (styczeń 2016) zaliczyła wieloletnie minimum, prawdopodobnie zasługa wielkiej polityki, a nie odkrywania nowych złóż.

 

Smartfon CarPlay Opel IntelliLink R 4.0

Ceny samochodów może i rosną, ale to, co otrzymujemy w cenie dziś nijak się ma do szyb na korbkę sprzed lat dwudziestu.

A może samochody realnie... tanieją

Realnie, czyli biorąc pod uwagę siłę nabywczą ludności. Można spotkać się w Internecie z porównaniami, z których wynika, że przez ostatnie 20 lat nowe samochody... staniały. Po prostu - za miesięczną wypłatę można kupić większy kawałek samochodu niż 20 lat temu. O ile w polskich realiach to nie dziwi (pamiętamy lata 90. bez fanfar), to ktoś uzyskał podobny wynik dla dojrzałego rynku niemieckiego. I to nawet nie uwzględniając bogatszego dziś standardowego wyposażenia nowych aut, jak tempomat, komputer pokładowy, które wtedy były luksusem, dziś, przynajmniej w Oplach, występują w większości modeli od wersji bazowej, nie mówiąc o sześciu poduszkach w standardzie (w latach 90. jedna lub zero).

Możliwe wyjaśnienie: producenci uczą się produkować samochody taniej. Raz, że jedno "pudełko" pełni teraz funkcję ABS-u, ESP i TC równocześnie; dwa - outsourcing linii produkcyjnych do krajów taniej siły roboczej; trzy - tańsze procesy produkcyjne w przeliczeniu na sztukę samochodu (m.in. dzięki Internetowi); cztery - nowsze, tańsze materiały i większy wkład pracowni projektowej, dzięki czemu lżejsze, cieńsze elementy samochodu - pocienioną maskę, siedzisko kanapy i tylną półkę pokazujemy w dixicarowym teście nowej Astry.

Zobacz też:

Czy warto kupić nowy samochód w 2022/2023?

Ile się czeka na nowe auto?

 

Samochody używane

Ich ceny są powiązane z nowymi. Gdy nowe drożeją, i używane powinny zdrożeć. Z dwoma zastrzeżeniami:

  • polityka celna państwa może wywrócić rynek używek do góry nogami. Czy wiesz, że za np. 13-letni używany samochód, który w Polsce kosztuje 2500 Euro, w niektórych dawnych republikach ZSRR trzeba zapłacić dwa razy tyle?
  • wraz z nasycaniem się rynku, ceny używek relatywnie (jako procent ceny używanego do nowego) spadają, zależność tę obserwowaliśmy w Polsce w ostatnich 15 latach.

 

 

Dzieje się

 

 

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód w 2020 [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Zmiany podatkowe od 2022 - Wykup w Leasingu - Polski Ład / Nowy Ład

1 stycznia 2022 zmienią się zasady wykupu leasingowanego auta do majątku prywatnego. Przedsiębiorca chcący wykupić samochód, a następnie przenieść go do majątku prywatnego, zobowiązany będzie do zapłaty zarówno podatku dochodowego jak i podatku VAT (do tej pory przedsiębiorca mógł wykupić pojazd na siebie jako osobę prywatną i nie płacił podatku, jeśli przetrzymał auto co najmniej 6 miesięcy).

Ponadto:

  1. Nowe przepisy wydłużają dotychczas obowiązujący okres, w którym sprzedaż auta jest obciążona podatkami – z 6 miesięcy do aż 5 lat - licząc od roku, po którym została opłacona ostatnia rata leasingowa.
  2. Nowe zasady leasingu będą miały zastosowanie do rzeczy nabytych dopiero od 1 stycznia 2022 r. Przedsiębiorca, który zdąży z wykupem samochodu z leasingu do majątku prywatnego do 31.12.2021, a następnie sprzeda go po sześciu miesiącach – uniknie konieczności zapłaty podatku. Należy pamiętać, że wykup jest możliwy dopiero, gdy zostanie przekroczony minimalny okres trwania umowy leasingu – 24 miesiące. Klienci dzwonią teraz (jesień 2021) w sprawie wcześniejszego zakończenia umowy leasingu. Leasingodawcy uruchamiają nawet w tym celu nowy produkt „zamień leasing na pożyczkę” – klient wykupuje samochód, a leasingodawca dalej go refinansuje w ramach umowy pożyczki.
  3. Nowy Ład zakłada, że VAT będzie płacony od wartości pojazdu a nie od ostatniej raty wykupu, czyli w większości przypadków od symbolicznego 1%. Część klientów już podwyższa sobie wykup.
  4. Zapewne większym zainteresowaniem będzie cieszył się teraz wynajem długoterminowy. Polski Ład zniechęca przedsiębiorców do włączania samochodu firmowego do majątku prywatnego.

Informacje nie są doradztwem podatkowym. Opracowano na podstawie informacji z PKO Leasing.

Warszawa

Radom




 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Elektryczny samochód od ręki