Warszawa (22) 716 30 20
Radom (48) 360 98 26
Linia produkcyjna Astry w Gliwicach.
Czasy mamy patriotyczne. Jaki wkład ma Opel w polską motoryzację? Jakie modele w Polsce produkuje? Jak się te samochody mają jakościowo do Opli z europejskich fabryk? Czy Opel przyczynia się do "odzyskiwania godności i wstawania Polski z kolan"? Słowem: Opel a sprawa polska.
Opel - niemiecki, amerykański, czy kosmopolityczny?
Uspokójmy nosicieli resentymentów: chociaż Opel jest uważany za markę niemiecką (założona w Niemczech i przez Niemca w 1862 r.), ma wiele wspólnego z USA, bo nad Oplem - i to od 1929 r. - jest General Motors, czyli korporacja z Detroit, Michigan, Stany Zjednoczone. Faktem jest, że wymyślają te samochody Niemcy w Rüsselsheim, Hesja. Z drugiej strony Ople są dziś sprzedawane pod markami Vauxhall, Buick, Holden na całym świecie, włącznie z Australią. O amerykańskiej odchyłce Opla może świadczyć koncentracja na silnikach benzynowych - jeszcze w latach 90. XX w. jednostki wysokoprężne Opel kupował u japońskiego wytwórcy; dziś produkuje Diesle sam albo w kooperacji z Fiatem. Ciekawostką jest, że w powojennych Niemczech Opel plasował się w pół drogi między VW a Mercedesem, pod względem cen samochodów i postrzeganej przez klienta jakości...
Na ile poważna i korzystna dla Polski jest obecność Opla?
Pamiętamy lata 90.? Montowni było trochę - ze względów podatkowych przyjeżdżały do Polski gotowe samochody z wyjętym silnikiem, który tu był zakładany zurück pod maskę. Czy montownie były korzystne dla gospodarki? Oczywiście było to omijanie przepisów, ale jakieś miejsca pracy były, pierwociny nowoczesnych technologii produkcyjnych napływały, bo jeśli chodzi o prawdziwą produkcję samochodów, to królowała technologia Fiata z lat 60. (Polonez). I Opel miał wtedy montownię - na Żeraniu (Warszawa), lata 1994-2000, Astra I, Vectra B.
Czasy montowni przeminęły. Na dziś w Polsce są trzy marki samochodowe z własnymi, pełnowymiarowymi fabrykami (od tłoczni blach po kontrolę jakości gotowego auta). Jedną z nich jest Opel, czyli General Motors Manufacturing Poland z fabryką samochodów w Gliwicach na Śląsku i fabryką silników w Tychach.
Lata, kiedy dany model schodził z taśmy w Gliwicach. Po kompletny okres produkcji, patrz tu.
Jakościowo Ople z Gliwic są podobne do tych z innych fabryk. Naszym zdaniem "polskie" nowe Ople są minimalnie atrakcyjniejsze z następujących powodów:
Niektóre Ople wyprodukowane nie w Polsce, jeżdżą z polskimi silnikami, z fabryki w Tychach.
Czy Polska podnosi się z kolan dzięki Oplowi?
Odpowiedź zależna od opcji politycznej ;) Myśl konstruktora i technologa, czyli gros wartości dodanej przychodzi z Niemiec. To i zarobek tam wraca. Z drugiej strony praca jest dla Polaków, konkretne kilka tysięcy złotych przemnożone przez liczbę pracowników (ok. 3500 osób w obydwu polskich fabrykach) trafia co miesiąc do Polaka, wpuszczane jest do polskiego gospodarczego krwioobiegu, czyli wspiera polską mleczarnię, gdy robotnik, inżynier czy technolog na fajrant idzie po jogurt do Biedronki...
W długim okresie czegoś tam Polak się uczy montując nawet pompę paliwa w baku, czy obsługując wózek widłowy w magazynie części na produkcję. Jest jakaś rotacja personelu; ktoś, kto odszedł po kilku latach z nowoczesnej fabryki, jest już kimś innym niż przed tym etapem swojej kariery.
Oddzielną korzyścią dla gospodarki są zamówienia dla poddostawców.
Od pensji pracownika fabryki General Motors w Gliwicach, Tychach odprowadzany jest podatek dochodowy do polskiego budżetu, z którego potem powstaje droga, czy szkoła. Z ZUSu płaconego od pensji finansowane są emerytury, renty dzisiejszych emerytów, rencistów.
Czy braki półprzewodników spowodują wzrost cen samochodów?
02.2021
"Citroën, Opel, Peugeot oraz Renault zatrzymują produkcję nowych samochodów. Powodem brak komponentów" – piszą portale motoryzacyjne. Po chwili dodają "na kilka dni". A my pytamy: czy braki na rynku półprzewodników wywrą presję na ceny samochodów?
Oto cytaty z tekstu Tomasza Nowickiego z 6 lutego 2021, na francuskie.pl:
Niedługo.
Ale - jak niedobory półprzewodników wpłyną na ceny samochodów?
Przypominamy: w Dixi-Car są jeszcze samochody od ręki w "starych cenach".
Zobacz też:
Streszczenie: modele opla, produkcja w polsce, gliwice, tychy, fabryka, general motors manufacturing poland
OPEL Tychy i Gliwice: miękka hybryda i produkcja dostawczych 2021-2022
11.2020
Polskie fabryki Opla w Tychach i Gliwicach odpowiadają za trzon oferty Opla - produkują najpopularnieszy model w gamie - Opla Astrę V. Od września 2020 r. Tychy pracują na trzecią zmianę, ale naprawdę ciekawie dla polskiego klienta zapowiadają się lata 2021-2022.
Fabryka Opla w Gliwicach.
Fabryka w Tychach przygotowuje produkcję miękkiej hybrydy. W popularnych modelach osobowych Opla będzie dostępne wspomaganie jazdy prądem. Układ składa się z maszyny elektrycznej 48V (zastępującej alternator) i dodatkowego akumulatora 48V. Zaletą jest atrakcyjna cena takiego "elektryka". Miękka hybryda będzie opcją dostępną do popularnych silników benzynowych. Obecnie napęd elektryczny miękkiej hybrydy wspomaga przyspieszanie oraz pozwala "żeglować" na silniku elektrycznym (gdy zdejmujemy nogę z gazu). Docelowo miękkimi hybrydami będzie można jeździć w trybie zeroemisyjnym na określonym dystansie. Miękka hybryda nie wymaga ładowania - jest to więc rozwiązanie dla właścicieli mieszkań w budynkach wielorodzinnych.
Fabryka w Gliwicach - trwają przygotowania do produkcji dużych samochodów dostawczych OPEL w Polsce. Prace budowlane są na zaawansowanym, końcowym, etapie. Rozpoczął się montaż technologii, maszyn i urządzeń. Dzięki temu od połowy 2022 r. poprawi się dostępność Opli Movano w polskich salonach. Skróci się czas oczekiwania, gdy zamawiasz Movano do produkcji.