Czy małe auta są tańsze w Eksploatacji? Poradnik kupującego

Koszty serwisu Opel

W kosztach eksploatacji auta większą rolę odgrywają dziś wydatki na serwis (niż, jak dawniej, na paliwo).

W tym odcinku naszego poradnikowego cyklu zajmiemy się kosztami eksploatacji samochodu. To że duży Opel Insignia jest ok. 2x droższy w zakupie niż mała Corsa, jest oczywiste.

 

Załóżmy jednak, że jesteś samotny, dysponujesz kwotą potrzebną na oba w/w modele i się wahasz. Wystarczyłaby Ci Corsa, ale np. bywasz na mieście ze znajomymi i chciałbyś poruszać się czymś bardziej reprezentacyjnym.

 

Historycznie...

duże samochody były znacznie droższe w eksploatacji niż małe. Limuzyna paliła np. 10 l/100 km, maluch - 5 l. Dziś to prawo straciło nieco na aktualności, szczególnie przy Dieslach, które z grubsza palą tyle samo czy to w małym, czy dużym samochodzie. Przy benzynach wciąż mamy 1-3 l różnicy na 100 km...

 

 

Kilka innych pozycji kosztowych do rozważenia

 

Ubezpieczenie - obowiązkowe, czyli OC, również było kiedyś droższe dla limuzyny, bo było liczone od pojemności silnika, a duży sedan miewał np. silnik 2.5 litra. Dziś, o ile pojemność silnika ma jakiekolwiek znaczenie dla stawki OC, to ginie przy ważniejszym czynniku, jakim jest wiek kierowcy i miejsce rejestracji pojazdu.

 

Koszt części - dopóki samochód jest względnie nowy, koszt części będzie wyraźnie spadał wraz z rozmiarami samochodu. Np. klocki hamulcowe do Insigni będą droższe niż do Corsy. Po części jest to pewnie spowodowane polityką marketingową producenta, ale po części ma racjonalne uzasadnienie - na klocki do Insigni idzie więcej materiału (są większe), materiał może być wyższej klasy (ze względu na większe przeciążenia przy dużym, szybkim samochodzie), jak i - jeśli samochód jest produkowany w mniejszych ilościach (np. duży SUV Grandland) - koszty stałe produkcji są rozkładane na mniejszą liczbę wyprodukowanych części, a więc "sztuka" części musi być droższa.

Ale załóżmy, że samochód ma już 5-10 lat. Wtedy różnice w koszcie części "duży - mały" nie będą już znaczne. Przed właścicielem otwiera się rynek części używanych (tu ceny są uzależnione bardziej od popularności modelu - ile jest powypadkowych samochodów do rozbiórki). Są zamienniki z dalekiego wschodu (niekoniecznie polecane). Producenci - również Opel - też obniżają ceny do niektórych starszych modeli.

 

 

Koszt wymiany oleju - duży a mały samochód...

Jeśli duży samochód, to i większy silnik, a więc więcej oleju wchodzi do miski olejowej - czy wymiana będzie droższa? Niekoniecznie. Po pierwsze - największy silnik na dziś we flagowej Insigni to 2.0 (większe wycofano z oferty). Część klientów poprzestaje na silniku 1.4 Turbo 140KM ...

Ale - co nawet ważniejsze - w ramach Usług Błyskawicznych wymiana oleju kosztuje tyle samo, niezależnie od modelu, wielkości silnika - sprawdź cenę.

 

 

 

Koszt serwisu (usługa, robocizna mechanika) - tu różnica w kosztach może wynikać z większej "pracochłonności" dużego samochodu, np. chcemy wymienić przegub napędowy. W dużym samochodzie ta czynność może być dość skomplikowana, ze względu na konieczność rozłączenia zawieszenia wielowahaczowego, itp. Ponadto niektóre elementy w ogóle nie występują w małym aucie, więc nie mają szansy się zepsuć - choćby dodatkowa chłodnica oleju, czy wyświetlacz LCD na desce.

 

Koszt Opon - ogumienie wymieniamy zwykle co kilka lat. Mały samochód jest tu bezkonkurencyjny kosztowo. Mała opona, na dziś np. rozmiar 195/65R15 jest uważany za mały - będzie kosztować ok. 200 zł/szt. Opona do bardziej wypasionej Insigni, np. 225/55R17, może się wiązać z wydatkiem 500-600 zł/szt. Pocieszające, wiele serwisów, m.in. Dixi-Car, wykonuje usługę montażu nowych opon gratis (pod warunkiem dokonania zakupu opon w sklepie Dixi-Car)... Korzystne może być zakupienie całych kół (z felgami stalowymi na zimę) dla uniknięcia potem kosztów przekładki opon 2x do roku. Całe koła możemy sobie sami przełożyć w garażu w sobotnie przedpołudnie...

 

Koszty przeglądów w SKP - dopóki pojazd jest nowy (na dziś do 3 lat), państwo polskie zwalnia Cię z przeglądów w stacjach kontroli pojazdów (wbicie pieczątki do dowodu rej.). Po 3 latach musisz wykonać pierwszy przegląd, którego koszt nie zależy od wielkości samochodu. Jedynie posiadanie instalacji gazowej wiąże się z dopłatą...

 

Naprawa blacharska - bardzo trudny do oszacowania wydatek. Przy dużym samochodzie niby więcej może się popsuć, części mogą być droższe; ale z drugiej strony mocniejsze uderzenie w taki samochód może go tylko "lekko" uszkodzić, a uderzenie z taką samą siłą w malucha może oznaczać kasację.

 

 

Czy stać mnie na stary i duży samochód?

 

Omega B - stara limuzyna

Omega B - piękny prawie klasyk, ale raczej dla osoby lubiącej majsterkować.

W większości przypadków - jeśli sam nie jesteś mechanikiem - albo nie masz w rodzinie mechanika, nie polecamy zakupu starej (np. powyżej 10 lat) limuzyny, dużego vana czy suv-a. Koszty serwisu (szczególnie robocizny) mogą rosnąć w postępie geometrycznym, szczególnie jeśli auto takie kupujesz na rynku wtórnym od nieznanego sprzedawcy.

Zazwyczaj do takiego samochodu "na dzień dobry" trzeba włożyć od kilkuset do kilku tysięcy złotych, żeby w ogóle zacząć nim jeździć. Małe samochody w wieku starczym mają tu przewagę - ze względu na prostą budowę zawierają w sobie mniej elementów, a więc mniej potencjalnych miejsc awarii.

Ale uwaga - dzisiaj sprzedawane nowe małe samochody, które za 10 lat będą "staruszkami", też robią się skomplikowane - głównie za sprawą coraz ostrzejszych norm czystości spalin (turbo, filtry egr, dpf, itp.).

Polecamy ofertę naszego działu samochodów używanych, gdzie dominują sprawdzone samochody "do 5 lat".

Jeśli decydujesz się na zakup starszego Opla "na rynku", proponujemy usługę sprawdzenia przed zakupem przez nasz serwis.

 

 

 

marzec 2014

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Który napęd wybrać: PHEV, elektryk, diesel, czy benzyna?

   

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Tagi: koszty eksploatacji, mały samochód, duże auto, koszty serwisu, koszt części, suv, van

 

 

Dixi‑Car pierwszym dealerem Opla w Warszawie!

Opel Insignia, Zachęta Warszawa tęcza

W 2021 Dixi‑Car urósł do roli czołowego dealera Opla w Warszawie. Wcześniej byliśmy kojarzeni z przedmieściami stolicy, kupowali samochody u nas właściciele podmiejskich willi i przedsiębiorcy. Sytuacja się zmienia - w marcu 2021 jesteśmy już pierwszym dealerem w Warszawie, pod względem sprzedaży nowych samochodów.

Nowa Insignia z Dixi-Car pod Narodową Galerią Sztuki Zachęta i pod Warszawską Nike ma nie tylko symbolizować związki Dixi‑Car z Warszawą. To przede wszystkim symbol otwarcia marki Opel zarówno na prących do przodu innowatorów, jak i czerpiących siłę z chlubnej przeszłości.

Opel ma propozycje dla obydwu grup - choćby nową Mokkę i Crosslanda. Zapraszamy!

 

Salon Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 1

Salon Radom

(48) 360 98 26 wew. 2

 

Warszawska Nike pomnik, samochód demonstracyjny

Demonstracyjny Opel Insignia Sports Tourer z Dixi-Car pod Pomnikiem Bohaterów Warszawy. Nike - bogini zwycięstwa.

Warszawa

Radom




 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Wyprzedaż części Opel