Czy małe auta są tańsze w Eksploatacji? Poradnik kupującego

Koszty serwisu Opel

W kosztach eksploatacji auta większą rolę odgrywają dziś wydatki na serwis (niż, jak dawniej, na paliwo).

W tym odcinku naszego poradnikowego cyklu zajmiemy się kosztami eksploatacji samochodu. To że duży Opel Insignia jest ok. 2x droższy w zakupie niż mała Corsa, jest oczywiste.

 

Załóżmy jednak, że jesteś samotny, dysponujesz kwotą potrzebną na oba w/w modele i się wahasz. Wystarczyłaby Ci Corsa, ale np. bywasz na mieście ze znajomymi i chciałbyś poruszać się czymś bardziej reprezentacyjnym.

 

Historycznie...

duże samochody były znacznie droższe w eksploatacji niż małe. Limuzyna paliła np. 10 l/100 km, maluch - 5 l. Dziś to prawo straciło nieco na aktualności, szczególnie przy Dieslach, które z grubsza palą tyle samo czy to w małym, czy dużym samochodzie. Przy benzynach wciąż mamy 1-3 l różnicy na 100 km...

 

 

Kilka innych pozycji kosztowych do rozważenia

 

Ubezpieczenie - obowiązkowe, czyli OC, również było kiedyś droższe dla limuzyny, bo było liczone od pojemności silnika, a duży sedan miewał np. silnik 2.5 litra. Dziś, o ile pojemność silnika ma jakiekolwiek znaczenie dla stawki OC, to ginie przy ważniejszym czynniku, jakim jest wiek kierowcy i miejsce rejestracji pojazdu.

 

Koszt części - dopóki samochód jest względnie nowy, koszt części będzie wyraźnie spadał wraz z rozmiarami samochodu. Np. klocki hamulcowe do Insigni będą droższe niż do Corsy. Po części jest to pewnie spowodowane polityką marketingową producenta, ale po części ma racjonalne uzasadnienie - na klocki do Insigni idzie więcej materiału (są większe), materiał może być wyższej klasy (ze względu na większe przeciążenia przy dużym, szybkim samochodzie), jak i - jeśli samochód jest produkowany w mniejszych ilościach (np. duży SUV Antara) - koszty stałe produkcji są rozkładane na mniejszą liczbę wyprodukowanych części, a więc "sztuka" części musi być droższa.

Ale załóżmy, że samochód ma już 5-10 lat. Wtedy różnice w koszcie części "duży - mały" nie będą już znaczne. Przed właścicielem otwiera się rynek części używanych (tu ceny są uzależnione bardziej od popularności modelu - ile jest powypadkowych samochodów do rozbiórki). Są zamienniki z dalekiego wschodu (niekoniecznie polecane). Producenci - również Opel - też obniżają ceny do niektórych starszych modeli.

 

 

Koszt wymiany oleju - duży a mały samochód...

Jeśli duży samochód, to i większy silnik, a więc więcej oleju wchodzi do miski olejowej - czy wymiana będzie droższa? Niekoniecznie. Po pierwsze - największy silnik na dziś we flagowej Insigni to 2.0 (większe wycofano z oferty). Część klientów poprzestaje na silniku 1.4 Turbo 140KM ...

Ale - co nawet ważniejsze - w ramach Usług Błyskawicznych wymiana oleju kosztuje tyle samo, niezależnie od modelu, wielkości silnika - sprawdź cenę.

 

 

 

Koszt serwisu (usługa, robocizna mechanika) - tu różnica w kosztach może wynikać z większej "pracochłonności" dużego samochodu, np. chcemy wymienić przegub napędowy. W dużym samochodzie ta czynność może być dość skomplikowana, ze względu na konieczność rozłączenia zawieszenia wielowahaczowego, itp. Ponadto niektóre elementy w ogóle nie występują w małym aucie, więc nie mają szansy się zepsuć - choćby dodatkowa chłodnica oleju, czy wyświetlacz LCD na desce.

 

Koszt Opon - ogumienie wymieniamy zwykle co kilka lat. Mały samochód jest tu bezkonkurencyjny kosztowo. Mała opona, na dziś np. rozmiar 195/65R15 jest uważany za mały - będzie kosztować ok. 200 zł/szt. Opona do bardziej wypasionej Insigni, np. 225/55R17, może się wiązać z wydatkiem 500-600 zł/szt. Pocieszające, wiele serwisów, m.in. Dixi-Car, wykonuje usługę montażu nowych opon gratis (pod warunkiem dokonania zakupu opon w sklepie Dixi-Car)... Korzystne może być zakupienie całych kół (z felgami stalowymi na zimę) dla uniknięcia potem kosztów przekładki opon 2x do roku. Całe koła możemy sobie sami przełożyć w garażu w sobotnie przedpołudnie...

 

Koszty przeglądów w SKP - dopóki pojazd jest nowy (na dziś do 3 lat), państwo polskie zwalnia Cię z przeglądów w stacjach kontroli pojazdów (wbicie pieczątki do dowodu rej.). Po 3 latach musisz wykonać pierwszy przegląd, którego koszt nie zależy od wielkości samochodu. Jedynie posiadanie instalacji gazowej wiąże się z dopłatą...

 

Naprawa blacharska - bardzo trudny do oszacowania wydatek. Przy dużym samochodzie niby więcej może się popsuć, części mogą być droższe; ale z drugiej strony mocniejsze uderzenie w taki samochód może go tylko "lekko" uszkodzić, a uderzenie z taką samą siłą w malucha może oznaczać kasację.

 

 

Czy stać mnie na stary i duży samochód?

 

Omega B - stara limuzyna

Omega B - piękny prawie klasyk, ale raczej dla osoby lubiącej majsterkować.

W większości przypadków - jeśli sam nie jesteś mechanikiem - albo nie masz w rodzinie mechanika, nie polecamy zakupu starej (np. powyżej 10 lat) limuzyny, dużego vana czy suv-a. Koszty serwisu (szczególnie robocizny) mogą rosnąć w postępie geometrycznym, szczególnie jeśli auto takie kupujesz na rynku wtórnym od nieznanego sprzedawcy.

Zazwyczaj do takiego samochodu "na dzień dobry" trzeba włożyć od kilkuset do kilku tysięcy złotych, żeby w ogóle zacząć nim jeździć. Małe samochody w wieku starczym mają tu przewagę - ze względu na prostą budowę zawierają w sobie mniej elementów, a więc mniej potencjalnych miejsc awarii.

Ale uwaga - dzisiaj sprzedawane nowe małe samochody, które za 10 lat będą "staruszkami", też robią się skomplikowane - głównie za sprawą coraz ostrzejszych norm czystości spalin (turbo, filtry egr, dpf, itp.).

Polecamy ofertę naszego działu samochodów używanych, gdzie dominują sprawdzone samochody "do 5 lat".

Jeśli decydujesz się na zakup starszego Opla "na rynku", proponujemy usługę sprawdzenia przed zakupem przez nasz serwis.

 

 

 

marzec 2014

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OnStar - rewolucja? Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy Ople na prąd Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Tagi: koszty eksploatacji, mały samochód, duże auto, koszty serwisu, koszt części, suv, van



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Wyprzedaż 2018 Opel. WyprzedZaż