Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Systemy wspomagające kierowcę

Zaczęło się od ABS, a dziś systemów wspomagających kierowcę jest trochę i klienci pytają, jak się w nich połapać i które z nich warto wybrać. Pół biedy jeśli idzie o ABS czy ESP, które bywają w standardzie. Ale czy warto dopłacać za czujniki parkowania, kamerę cofania, Opel Eye, tempomat? W artykule kilka za i przeciw systemom pomagającym prowadzić samochód...

 

Skąd wysyp systemów?

Są dwie wersje wydarzeń: oficjalna i nieoficjalna - w każdej jest trochę prawdy.

Wersja oficjalna: systemy elektroniczne wspomagające kierowcę są coraz popularniejsze w trosce o komfort kierowcy i bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Wersja nieoficjalna: systemy oparte na elektronice można coraz taniej "dorzucić" do samochodu. Raz że technologia wytwarzania tych komponentów tanieje. Dwa - coraz więcej ruchów w mechanice samochodu wykonują elektryczne siłowniki, a nie noga czy ręka człowieka. Jeśli przepustnicą silnika steruje elektryczny siłownik, a nie jak dawniej Twoja stopa, to można tanio dołożyć na kierownicy dźwignienkę tempomatu. Trzy - producenci są przymuszani przez UE normami emisji do instalacji elektroniki oszczędzającej paliwo, a tę można łatwo powiązać z układami komfortu (p. przykład tempomatu powyżej).

Czy to źle? Dobrze. Ale układy komfortu są "za cenę". Ta cena to wyższa cena samochodu, prawdopodobnie wyższa usterkowość i wyższy koszt jego eksploatacji w późniejszych latach. A ponad wszystko: większe uzależnienie kierowcy od serwisu (koszty diagnstyki, problemy przy słabym akumulatorze).

 

Przejdźmy do omówienia kilku popularnych układów wspomagających kierowcę. Co robią i czy warto za nie dopłacić?

 

Systemy "obowiązkowe"

Przekrój Opel Insignia

Elementy wykonawcze ABS i ESP są pod maską w suchym i bezpiecznym miejscu - są raczej bezusterkowe. Na fot. przekrój przez Opla Insignia.

Obowiązkowe, bo są praktycznie standardem w każdym nowym Oplu, a pewnie i samochodach innych marek. Są to ABS i ESP. Nie można z nich zrezygnować, bo są integralnie wbudowane w układ hamulcowy, choć pewnie kierowcy ze sportową żyłką by chcieli...

ABS (ang. Anti-Lock Braking System) system zapobiegający blokowaniu się kół przy hamowaniu. Typowa sytuacja - hamowanie na lodzie na zakręcie. Z ABS samochód powinien kontynuować skręt. Bez ABS samochód w sposób niekontrolowany będzie sunął "prosto", np. w przystanek autobusowy pełen ludzi. Jeśli przesiadamy się z samochodu bez ABS, warto pojechać na pusty, śliski plac (woda, lód) i oswoić się z dźwiękami i drżeniem pedału hamulca w momencie zadziałania ABS-u. Przy spokojnej jeździe na codzień działanie ABS zauważymy tylko zimą na ubitym śniegu lub lodzie.

ESP (ang. Electronic Stability Program) - układ stabilizacji toru jazdy. Typowa sytuacja: jedziemy przez las, nagle tuż przed maską widzimy zwierzę, wykonujemy gwałtowne ruchy kierownicą w celu ominięcia. Zwierzę ocalało. Ale bez ESP może nas zaraz "obrócić" i możemy wpaść na drzewo. Z ESP - nie powinniśmy.

 

Asystent pasa ruchu

Opel Asystent pasa ruchu

Asystent pasa ruchu w Oplu Grandlandzie X.

Gdy przysypiamy (albo sms-ujemy), i zjeżdżamy z pasa ruchu, system przywołuje nas do porządku. Występuje w dwóch odmianach:

  • alarm o niezamierzonej zmianie pasa ruchu
  • alarm + aktywne korygowanie toru jazdy

Przy tym drugim, samochód potrafi sam poruszyć kołem kierownicy, by zdusić w zarodku coś, co 5 skeund później mogłoby przerodzić się w czołowe zderzenie lub samochód w rowie.

Więcej o alarmie/asystencie pasa ruchu

 

Surround Rear Vision

Opel Asystent pasa ruchu

Opel Surround Rear View to dwie kamery: jedna pod prawym zewnętrznym lusterkiem, druga - nad tylnymi drzwiami.

Otarcia, wgniecenia, sprawy o stłuczki we flotach, wyłączenia pojazdów z ruchu - Opel właśnie próbuje temu zaradzić wprowadzając system Surround Rear Vision do nieprzeszklonych samochodów dostawczych. Na początku w Oplu Combo Cargo, którego też dotyczy problem martwego pola. Jak działają dwie kamery? Jak się mają do systemu SBSA?

Więcej o Surround Rear Vision

 

System monitorujący ciśnienie w oponach, TPMS

TPMS w Oplu Mokka. W pozostałych modelach działa podobnie. Czujniki ciśnienia w sklepie Dixi-Car

Od roku modelowego 2015 (produkcja od połowy 2014 roku kalendarzowego) standard w nowych samochodach ze względu na przepis Unii Europejskiej. Wcześniej opcja. Pokazuje na wyświetlaczu na desce rozdzielczej, jakie ciśnienie mamy w którym kole, a nawet alarmuje o nagłym spadku ciśnienia. Wiadomo - za niskie ciśnienie to zwiększone zużycie paliwa i bieżnika opony. Za wysokie ciśnienie w kołach - znów nierówne zużycie bieżnika i minimalnie mniejsza przyczepność. A nie każdemu chce się bawić w mierzenie ciśnienia w oponach. TPMS wydaje się idealnym rozwiązaniem.

Ale znów nie bez wad. Czujniki czasem wymagają kalibracji - może to zrobić sam kierowca lub serwis. Bateria w czujnikach starcza na ok. 10 lat (nie jest przewidziana wymiana samej baterii, lecz czujnika w całości). Czujnik może zostać uszkodzony przez niewprawnego pracownika wulkanizacji.

Więcej o TPMS

 

 

Tempomat - prawie standard

Ciekawy jest przypadek tempomatu. Kiedyś "luksusowy" element wyposażenia dostępny tylko w dużych modelach, za dopłatą. Dziś praktycznie stabndard, np. w Astrze IV (rok modelowy 2015) jest prawie w każdej wersji, a tylko w najuboższej wymaga niewielkiej dopłaty.

Tempomat polecamy bardzo - wraz z rozbudową dróg ekspresowych i autostrad w Polsce - dostrzegamy jak bardzo męczy się prawa stopa przy monotonnej jeździe 200 km. Tempomat zwalnia nas z obowiązku trzymania nogi na pedale gazu.

Skąd wzrost popularności tempomatu? Dawniej naciskając pedał gazu, ciągnęliśmy tak naprawdę za linkę, kończącą się przy przepustnicy na silniku. Dołożenie tempomatu do takiego układu było kosztowne. Dziś nowe samochody mają tzw. elektroniczny pedał gazu - przy pedale jest potencjometr, a nie linka. I dołożenie tempomatu do takiego układu - jest tanie.

 

 

Czujniki parkowania

Najpierw na tylnym zderzaku, a obecnie coraz częściej również na przednim. W kabinie panel, który ostrzega nas dźwiękami i światełkami gdy parkując zbliżamy się do ściany, słupka, człowieka. Element zaliczający się wciąż do dodatkowo płatnych. Funkcjonalny i pożyteczny - pozwala uniknąć potrącenia człowieka przy cofaniu, kosztownych stłuczek z niskimi słupkami.

W praktyce eksploatacyjnej ma wadę: czujniki w zderzakach, po latach eksploatacji, bywają usterkowe. Albo same tracą właściwości i system przestaje je "widzieć", albo ulegają uszkodzeniom przy stłuczkach. Do tego dochodzi jeszcze rozbudowana instalacja elektryczna - do każdego czujnika idzie oddzielny "kabelek" (liczba złączek, a złączka to potencjalny brak przewodzenia). A na jednym zderzaku bywa sześć czujek. Dopóki całość jest nowa - jest OK. Potem - różnie.

Z czujnikami jest czasem powiązana kamera cofania - małe "oczko" w okolicach tylnej tablicy rejestracyjnej. Obraz z owego oczka wyświetla nam się na ekranie LCD na desce zaraz po załączeniu biegu wstecznego. Czy warto? W dużych pojazdach, np. SUV, dostawczy nieprzeszklony - pewnie warto.

 

 

System wspomagania ruszania pod górę HSA

Pamiętasz jak uczyłeś/-aś się na kursie na prawo jazdy ruszania "z ręcznego" pod górę, bez staczania? Gdy mamy w Oplu system HSA (ang. Hill Start Assist) ta kompetencja jest zbędna. System przyhamuje nam auto, gdy zaczyna się w sposób niekontrolowany staczać w czasie ruszania pod górkę (i przy ruszaniu z górki również). Dobre.

W niektórych modelach HSA można kupić tylko wespół z elektrycznym hamulcem postojowym. Tu pojawia się wątpliwość. Wiadomo - hamulec ręczny pełni funkcje "awaryjne" - powinien działać nawet gdy wysiądą nam wszystkie inne systemy, włącznie z akumulatorem. Tradycyjny ręczny to prosta dźwignia z linkami poprowadzonymi do tylnych kół. W elektrycznym hamulcu postojowym mamy przycisk sterujący "modułem", a w module jest silnik elektryczny, który zaciąga nam ręczny. Jak nie ma prądu - nie zaciągnie... Te wszystkie ale pewnie nie mają znaczenia dopóki samochód jest młody i serwisowany.

 

 

SBSA - alarm o zagrożeniu w martwym polu

Lusterko z alarmem SBSA

Jeden z tych systemów, które naprawdę warto mieć. Bursztynowa dioda w lusterku bocznym ostrzega Cię o pojeździe w martwym polu. Proste i skuteczne. Na tyle, że EuroNCAP przyznało alarmowi SBSA swoją doroczną nagrodę dla innowacji w zakresie bezpieczństwa.

Więcej

 

 

 

Podsumowanie

Systemy wspomagające kierowcę bywają faktyczną pomocą przy prowadzeniu samochodu, mogą oszczędzać nam wysiłku (elektryczny hamulec postojowy, czujniki ciśnienia w oponach) i wydatków (czujniki parkowania, ABS, ESP). Część z nich otrzymujemy w standardzie, za część musimy dopłacić. Ich używanie może wymagać nauki, a w późniejszym okresie eksploatacji, zwiększać awaryjność pojazdu i koszty serwisu.

 

Zobacz też:

Słownik skrótowców (np. ESP, HDC, itp.)

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Na którą oś wybrać napęd - przednią czy tylną (gama SsangYong)?

Który napęd wybrać: PHEV, elektryk, diesel, czy benzyna?

 

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!

03.2024

BAIC Beijing 5 samochód demonstracyjny
BAIC Beijing 3 samochód do jazdy próbnej

Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.

A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.

Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!

Umów datę i godzinę testu

Godziny pracy salonu

Warszawa

Radom




 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy SsangYong KGM Actyon w polskim salonie