Silnik 2.0 CDTi Opla - nowa jednostka w roku modelowym 2014, dostępna w kilku wersjach (moc od 110 KM do 195 KM).
jaki silnik chce do nowego samochodu. To prawda, zanim zaczniemy poszukiwania, już planujemy, że będzie to np. Diesel, bo mało pali. Ale dziś "dawne prawdy" straciły nieco na aktualności. Diesle nie są już tak tanie w eksploatacji, za to mają więcej niż przyzwoite parametry i nie trzęsą. Z kolei benzyny nie palą już tak dużo (ale ich budowa też się trochę pokomplikowała). Oczywiście zapotrzebowanie na paliwo obu kategorii silników spadło znacząco przez ostatnie 10 lat.
Dziś, gdy cena oleju napędowego równa się cenie benzyny, a nowoczesny silnik benzynowy pali tylko o litr-dwa więcej niż Diesel, wybór jest mniej oczywisty niż dawniej. Dodatkowo silniki wysokoprężne (w naszych cennikach oznaczone "CDTi") mają dziś często lepsze osiągi niż benzyna (szczególnie przyspieszenia przy niskich obrotach). Spójrzmy do tabeli.
1.4 Turbo 120 KM | 1.7 CDTI 110 KM | |
---|---|---|
paliwo | benzyna | olej napędowy |
moment obrotowy (Nm przy obr/min) | 200 / 1850-4200 | 280 / 1750-2500 |
przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 10,1 | 12,3 |
spalanie trasa/miasto/średnie (l) | 4,7/7,9/5,9 | 4,0/5,6/4,6 |
opinie o 1.4 turbo |
Porównanie silników Opla Astra 5d - rok modelowy 2014
Wnioski nasuwają się same: silniki są podobne. Średnie spalanie benzynowego tylko o 1,3 l na 100 km większe niż w Dieslu. Za to zobacz na moment obrotowy - Diesel będzie ładnie przyspieszał na wysokim biegu i będzie żwawo holował przyczepę (albo jechał załadowany 500 kg ładunku).
Klient miał Astrę Classic 5d Sport 1.4, zamienił na nową Astrę IV Enjoy 1.6 115KM. Pojeździł i jest niezadowolony ze spalania i przyspieszenia w nowym samochodzie (samochód jest cięższy niż poprzedni).
Co proponuje Dixi?
Dixi zaproponowało w zamian Astrę 1.4 Turbo 140 KM (zobacz opinie) lub Astrę 2.0 Turbodiesel 160 KM. Klientowi zaproponowalismy odkup jego samochodu używanego i w zamian sprawdzony samochód używany (jeden z dwóch w/w z naszej oferty używanych).
Łopatki sprężarki, tu na przekroju, poddawane są ekstremalnym obciążeniom termicznym i chemicznym. Tu: silnik 1.6 SIDI Opla.
Mamy ostatnią okazję uniknąć silnika z turbosprężarką :) Np. w Astrze w ofercie pozostaje silnik 1.4 100 KM i 1.6 115 KM bez turbo. Czy coś jest nie tak z turbodoładowaniem? Turbo jest super - mało pali, ma niesamowite przyspieszenie. Turbiny zawitały teraz pod strzechy, ale nie całkiem dobrowolnie. Producenci muszą je stosować, żeby spełniać kolejne normy Euro 5, Euro 6, itd. Po prostu, póki co odkryto, że najtańszym sposobem będzie zmniejszenie pojemności i dodanie turbo - w skrócie wysilenie silnika. I tak się zafiksowano na tym wiekopomnym odkryciu, że ostatnio w gamie Opla pojawił się silnik 1.0 Turbo - przeznaczony bynajmniej nie tylko dla Corsy...
Turbina sama w sobie nie ma wad, ale pamiętajmy - komplikuje budowę silnika (układu wydechowego), zwiększa liczbę połączeń, uszczelek. Ponadto panują w sprężarce spore ciśnienia, mechanizm jest poddawany ekstremalnym obciążeniem mechanicznym, termicznym i chemicznym - przez sprężarkę przepływa nie tylko czyste powietrze pobrane z atmosfery, ale i gorące spaliny. Oczywiście tak newralgiczny element jest wykonany z doskonałej jakości stopów, ale nic nie jest wieczne.
Z turbiną wiąże się jeszcze coś: silnik może, a raczej musi mieć mniejszą pojemność skokową, np. wystarczy 1.4 zamiast 1.6, a w zasadzie wystarczy już 1.0 litra (najnowszy silnik 1.0 SIDI Opla). Jest stara prawda - wysilone silniki są mniej trwałe. Z grubsza sprowadza się to do większego nacisku na każdy cm2 materiału, z którego wykonana jest np. ścianka cylindra. Za tym idzie konieczność stosowania lepszych olejów, aby film olejowy nie był zrywany, żeby zapobiec przyspieszonemu zużyciu, itd.
Update z 2020 roku: producenci nauczyli się już projektować i wytwarzać trwałe silniki o małych pojemnościach - czytaj Trzy cylindry, czy cztery?
Oczywiście, ważna jest moc silnika, przekłada się ona głównie na przyspieszenie, bo nawet najsłabszy silnik 1.4 w Astrze zapewnia jej prędkość maks. 178 km/h, trudno przypuszczać, żeby ktoś chciał na codzień jeździć tak szybko.
Opinia klienta
Na szkolenie do Sosnowca wybraliśmy się Astrą 2.0 CDTi 165 KM, to po prostu pocisk, tak dynamiczną Astrą nie jeździłem i spalanie wyjątkowo niskie.
O tym mało kto myśli przy zakupie nowego samochodu, ale jest element w silniku, którego wymiana sporo kosztuje (ile - zobacz), a niestety trzeba ją wykonywać co któryś przegląd. To wymiana rozrządu, a raczej paska i rolek.
Przypomnijmy co to rozrząd - to z grubsza zawory wpuszczające do silnika powietrze zmieszane z benzyną, a wypuszczające spaliny.
Teraz, niektóre silniki zamiast paska napędzającego układ rozrządu, wykonanego z włókien syntetycznych mają łańcuch. Łańcuch jest ze stali i pracuje w kąpieli olejowej - na tyle komfortowych dla niego warunkach, że producent nie przewidział jakichś specjalnych okresów kiedy należy go wymienić - a więc jeździmy aż nie pojawią się niepokojące dźwięki - w praktyce dość długo - dłużej niż przy silniku z paskiem.
Które silniki w ofercie Opla posiadają łańcuch?
M.in. rodzina Diesli 1.3, stosowana np. w Corsie, Astrze.
W Astrze łańcuch mają też silniki benzynowe 1.4 100 KM, 1.4 Turbo 120 KM, 140 KM, 2.0 Turbo.
Silników z łańcuchem jest więcej - pytaj sprzedawcę.
Są elementy we współczesnych Dieslach, z którymi użytkownicy miewają problemy, wynika to z niewiedzy. Ogólnie Diesle sprawdzają się lepiej w trasie, nie tylko dlatego, że sama konstrukcja je do tego predestynuje, ale i ze względu na wyższy koszt zakupu - Diesel ma szansę się zamortyzować przy dłuższych przebiegach. Co to za newralgiczne elementy:
Produkowane w 2020 r. modele miejskie i kompaktowe Opla mają już trzy cylindry. Taki układ ma zalety - więcej. Trzy cylindry to odpowiedź producentów na zaostrzające się normy emisji. Moc, moment i przyspieszenie w nowej generacji silnikach 3-cylindrowych, są podobne jak w dotychczasowych czterocylindrowcach. Za to spalanie i emisja są niższe.
W większych modelach - Crossland X, Grandland X, Zafira, Insignia są jeszcze silniki czterocylindrowe.
W zasadzie wystarczy porównać dwa parametry w tabelce: moment obrotowy i spalanie.
Moment obrotowy mówi Ci, jak silnik mocny jest w praktyce. Im większy moment, tym lepiej. Do średniej wielkości samochodu moment obrotowy 180 Nm wystarcza większości klientom.
Spalanie paliwa - wartość oczywiście kluczowa dla każdego, chyba że bardzo mało jeździmy (wtedy koszty paliwa nikną w kosztach stałych, jak ubezpieczenie, przegląd techniczny).
Zostaje oczwyiście cena. Najtańsze są niewysilone jednostki benzynowe (bez Turbo), najdroższe są najmocniejsze Diesle. Gdzieś na środkowej cenowej półce plasują się silniki benzynowe z fabrycznymi instalacjami LPG.
Teraz pozostaje Ci porównać silniki, np.:
Dane techniczne Insignia A, Insignia B
luty 2014
Tagi: jak wybrać silnik, diesel, benzyna, lpg, paliwo
BAIC 7 - już umawiamy jazdy testowe. Zapraszamy!
03.2024
Jest samochód demonstracyjny! Zarejestrowaliśmy BAIC Beijing 7 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG. Gotowy do jazdy testowej.
A dlaczego warto odbyć jazdę próbną przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baików i szybszą automatyczną skrzynię dwusprzegłową, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!
Warszawa
Radom