Odpowiedź wydaje się oczywista - Nie. Każdy kupujący nadaje inną wagę poszczególnym kryteriom wyboru barwy samochodu. Dla jednej osoby przeważają względy praktyczne, dla innej koszt lakieru (za niektóre kolory trzeba dopłacić), dla kogoś innego ważne jest "nie rzucanie sie w oczy".
Czyli dla większości nie wymagający częstego mycia auta. Niewątpliwie takim kolorem jest srebrny metalik. Nie bez przyczyny Opel oferuje kilka odcieni srebrnego. Najbardziej klasyczny to tzw. "Srebrny Sovereign" (ostatnio wypierany stopniowo przez "Srebrny Argon"), słowem typowy srebrny metalik. Drugim popularnym jest "Srebrny Silverlake" - nieco ciemniejszy. Oczywiście nazewnictwo się zmienia, wraz z nastaniem kolejnych roczników modelowych. W ofercie są też zwykle srebrne wpadające w granat i zieleń, nieco mniej popularne, ale pozwalające się dyskretnie wyróżnić.
Fot. Samochód w klasycznym kolorze srebrnym metlizowanym. Opel Meriva.
Z prestiżem będą nam się kojarzyły ciemne kolory samochodu. Oczywiście czarny, w nomenklaturze Opla - "Carbon". Wszelkie granaty i robiący ostatnio furorę Brązowy Mahogany (mahoniowy), który nie zalicza się już do metalików, lecz do lakierów perłowych. Swoje powodzenie zawdzięcza temu, że jest to bardzo ciemny brąz (prawie czarny). Kupujący nie musi się więc martwić o negatywne skojarzenia, jakieś niewybredne epitety, itd. Przyczynić się do tryumfalnego pochodu mahoniu mogła też spora w pewnym momencie liczba fotografii firmowych Opla z samochodami w tym kolorze.
Fot. Samochód w kolorze brązowym mahoniowym. Ładny i modny. Zafira C.
Tanie kolory są dwa: Biały i granatowy - obydwa nie metalizowane. Cena 0 zł. Przynajmniej tak jest w ofercie Opla i stan ten utrzymuje się już od jakiegoś czasu. Okresowo dochodzi jeszcze czerwony - brylantowy. Na dziś jest on bezpłatny w niektórych modelach Opla, w innych trzeba dopłacić, niemniej czasem mniej niż za inne płatne barwy. Bez dopłaty dostępny jest jeszcze żółty - w Oplu Corsa.
Karierę może zrobić jeszcze jeden bezpłatny kolor - żółto-zielony Limelight - dostępny m. in. w Merivie B.
Wśród nabywców nowych samochodów Opel kolor czerwony nie zdobył specjalnej popularności, być może jest on kojarzony ze sportem, być może nasi klienci nie chcą się wyróżniać.
Ciekawie ma się sytuacja z dostawczymi Oplami Movano i Vivaro - w których znaczna część palety barw jest BEZPŁATNA - zobacz zestawienie.
Kwestia bezpieczeństwa jest sporna. Są osoby, które uważają, że każdy kolor karoserii chroni nas w tym samym stopniu. Inni twierdzą, że wszystko załatwiają światła mijania. Gwoli ścisłości - mamy tu na myśli prewencję antywypadkową - tzn. czy jesteśmy lepiej widoczni dla innych kierowców.
Niby widać nas zawsze - pod warunkiem, że ten, kto ma nas widzieć nie jest akurat pijany, ma sprawne wycieraczki w czasie deszczu, itd. Jeśli więc myślisz, że kolor może redukować ryzyko wypadku, najbardziej racjonalnym wyborem wydaje się kolor żółty i czerwony. Żółty jest dostępny raczej w małych Oplach, np. w Corsie i Adamie, w innych modelach zostaje nam czerwony, albo pomarańczowy (dostępny np. w małym SUVie Mokka - rok modelowy 2014).
Jaskrawe kolory auta mają jeszcze jedną zaletę w kwestii bezpieczeństwa - tym razem antykradzieżowego. Kradnie się samochody w kolorach "popularnych" - czy to żeby pozyskać części blacharskie, czy łatwiej znaleźć nabywcę; żółty, czerwony, czy pomarańczowy do popularnych nie należą (w każdym razie wśród nowych Opli), więc właściciel powinien spać spokojniej - ta teza wymagałaby zbadania.
Biały albo inny jasny - mniej się nagrzewa. Czarny samochód latem - jak kolektor słoneczny.
Mówi się, że modny jest biały. Faktycznie, można zobaczyć sporo nowych SUVów w tym kolorze; sądzić należy, że ich właściciele nie mają ograniczeń budżetowych, ani nie zamierzają ich oklejać firmową wizytówką. Bardziej wyszukaną odmianą białego jest biały perłowy - zobacz zdjęcia fajnej Antary, którą sprzedaliśmy w takim kolorze.
Tradycyjnie biały jest kojarzony z samochodami firmowymi. Względy praktyczne - można umieścić kontrastującą reklamę - choćby wycięte litery układające się w nazwę firmy i telefon właściciela... Biały kojarzy się też z estetyką, przejrzystością.
Z modnych kolorów specyficznych dla oferty Opla należałoby wymienić:
Fot. Insignia w kolorze Zielonym Emerald. Nowy lakier w palecie Opla - czy zdobędzie serca klientów?
Fot. Samochody demonstracyjne w kolorze Złotym Bronze. Poczynając od pierwszego planu: Astra, Zafira B, Zafira C.
Uważa się, że do małych samochodów pasują kolory bardziej jaskrawe, do dużych - np. Opel Insignia - szczególnie odpowiedni jest kolor czarny.
Dla kobiet przewidziano ponadto kolory damskie - pomarańczowy (wg Opla "Henna"), jasno zielony metalik, błękitny (Corsa w kolorze "Crinan"), itd.
Sportowe samochody - seria OPC Opla - ich firmowym kolorem jest "Niebieski Arden" (perłowy).
Do modeli "rekreacyjnych", jak Mokka, Combo Tour czy Cascada w ofercie Opla, odpowiednie wydają się kolory nieco bardziej rzucające się w oczy np. stonowane czerwienie, niebieski. Tak przynajmniej wydają się sądzić specjaliści ds. marketingu, sądząc po oferowanej palecie.
Czynnik tracący na znaczeniu wraz z bogaceniem sie społeczeństwa, samochód nie jest już lokatą kapitału, itd. Najłatwiej będzie sprzedać kolor najpopularniejszy, czyli srebrny metalik, również granaty, w przypadku większych modeli samochodów kolor czarny. Chociaż kto wie, co będzie za lat kilka, gdy będziemy się chcieli pozbyć naszego wehikułu...
Na sprzedaży samochodu kończymy nasz poradnik. Jak widać jest wiele czynników wyboru koloru samochodu i spore ryzyko pomyłki. Pocieszające jest, że nie obiecujemy naszemu nabytkowi wierności do grobowej deski.
W Oplach mamy trzy rodzaje lakieru:
(W niektórych modelach Opla jest jeszcze dostępny lakier brylantowy. Tzw. brilliant to rodzina lakierów, do których dodawane są transparentne koncentraty w celu uzyskania głębi koloru. Lakier taki wydaje się bardziej żywy, pełny. Patrząc na niego mamy wrażenie jakby był świeżo położony. Lakier brylantowy to z'upgrade'owany akryl. W niektórych modelach brylantowy kolor wymaga dopłaty - zwykle mniejszej niż metaliki. W innych - jest bez dopłaty.).
Lakiery te tak bardzo się nie różnią, jak to się niektórym wydaje i jakby wynikało z ceny (w Oplach lakier akrylowy najczęściej nie wymaga dopłaty, a metaliki i perłowe bywają płatne). Różnica sprowadza się do efektu wizualnego. Trwałość (odporność na zarysowania) jest - w przypadku osobowych Opli taka sama dla wszystkich trzech rodzajów lakieru. Bo zarówno lakier akrylowy, jak i metalik, jak i perłowy są dwuwarstwowe, czyli mają warstwę koloru (baza) i na to lakier bezbarwny, który zabezpiecza bazę i nadaje połysk.
Wyjątek: Lakier perłowy może być też trójwarstwowy. Stosuje się ten zabieg w celu uzyskania wyjątkowej głębi koloru. Na warstwę bazy z dodatkiem perły kładzie się lakier bezbarwny z perłą, a na to kolejną warstwę bezbarwnego. W Oplach lakierem trójwarstwowym perłowym jest India Orange, pomarańczowy.)
Skąd się wzięło przeświadczenie niektórych klientów, że lakier niemetalizowany jest mniej trwały?
Nasz specjalista ds. napraw blacharskich tłumaczy:
Lakier perłowy mieni się całą paletą barw, w słońcu wręcz skrzy na wiele kolorów. Patrząc na niego widać wręcz głębię. W mojej ocenie lakier perłowy daje ciekawszy efekt wizualny niż metalik, który błyszczy się jak polerowany metal.
Porównanie typów lakierów Opla: od lewej trzy dominujące typy, tzn. akrylowy, metaliczny i perłowy. Perłowy trójwarstwowy i brylantowy są stosunkowo rzadsze. Rysunek poglądowy - najlepiej się porównuje lakiery na samochodzie, w środku dnia, przy wysokich chmurach, tzn. dzień jasny, ale brak bezpośrednich promieni słońca padających na karoserię. Ew. można wyjść z próbnikiem z salonu. Zapraszamy.
Zobacz też:
styczeń 2014
Tagi: jak wybrać kolor samochodu, barwa auta, lakier, metalik, perłowy
Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie
08.2023
Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali
– pisze na:Temat, 24.07.2023.
Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.
– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.
Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.
– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.
Warszawa
Radom