Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Napęd 4x4 w samochodach marki Opel

4x4 jest w Oplu i nie tylko w SUV-ach Mokka, Antara, ale też we flagowej, osobowej Insigni. Historycznie najbardziej kojarzony z napędem na cztery koła był terenowy Opel Frontera. Jakiego napędu 4x4 użył Opel, jakie są wrażenia użytkowników?

 

4x4 w Oplu w Polsce - obecna oferta

 

Opel Combo 4x4 grząski teren

Napęd 4x4 firmy Dangel dla Opla Combo, Vivaro, Zafira Life. Więcej.

 

Opel Insignia 4x4

Insignia 4x4

zobacz też generację B (też z napędem 4x4, zwłaszcza Country Tourer)

Do 10% sprzedanych Insigni wyjeżdża z napędem 4x4

z salonu Dixi-Car

Opel Antara B 4x4

Antara 4x4

następcą jest Grandland

Ok. 70% nowych egzemplarzy wyjeżdża z napędem 4x4

z salonu Dixi-Car

Opel Mokka z napędem na cztery koła

Mokka 4x4

Ok. 30% nowych egzemplarzy wyjeżdża z napędem 4wd

z salonu Dixi-Car

 

 

Wrażenia użytkowniczki: Insignia 4x4

Napęd 4x4 zauważam zimą, gdy ratuje mnie z opresji: czy to parkowanie na "szklance" na osiedlu, czy wyjazd na Mazury albo w Tatry (na zboczu pod wyciągiem).

Napęd 4wd automatycznie załączający się to bezpieczeństwo i wygoda, zwalnia z "pamiętania", żeby dołączyć tylną oś. Po prostu - gdy wykrywany jest poślizg kół przednich, w ułamku sekundy dołącza się tył.

Latem 4x4 w Insigni się nie zauważa. Chyba, że zjedziemy akurat na odludny błotnisty bieszczadzki dukt - wtedy 4x4 może nam "uratować życie".

 

Opinia użytkownika: Antara 2.2 CDTi 184 KM 4x4

Zalety AWD zauważam przy marznącym deszczu, temperatura -1 do -2 st. C, inne samochody tańczą, a Antara jedzie.

Wyprowadzenie Antary z poślizgu przy pomocy napędu 4x4 wymaga naciśnięcia pedału gazu, aby załączyć tylny napęd - to wbrew intuicji, jeśli ktoś jeździł "zwykłym" samochodem i mógł liczyć jedynie na ABS, który Antara też oczywiście posiada.

Ja ćwiczyłem powyższy manewr na płycie lotniska w Radomiu. W Alpach Ople Antara / Chevrolety Captiva są częstym widokiem, wyjazdy na narty są ich żywiołem.

 

Kiedy napęd 4x4 się przyda?

  • parkowanie zimą na osiedlu ("szklanka", nie chcemy obić cudzego samochodu, zaspa, blokujący dostęp do miejsca parkingowego zbrylony śnieg, którego nie pokonalibyśmy z napędem 2wd)
  • wyjazd na narty, jazda w górach, w Tatry, Beskidy, Karkonosze, Bieszczady; wtedy 4x4 do pewnego stopnia zastąpi łańcuchy
  • parkowanie, nawet latem, na skraju przydrożnego rowu (droga na wsi), gdzie przy napędzie 4x2 samochód miewa tendencję do obsuwania się do rowu przy wyjeżdżaniu na jezdnię
  • ruszanie zimą spod świateł pod górę (np. ul. Dolna w Warszawie),
  • w ogóle dynamiczne ruszanie na prostej, zwłaszcza przy mocnych silnikach (topowe benzyny w Insigni)
  • ruszanie na plaży albo na leśnym dukcie w borze sosnowym (grząski, sypki piach)

 

Zasada działania napędu 4x4 na wszystkie koła we współczesnych Oplach (Insignia, Mokka, Antara)

Opel Insignia 4x4 przekrój

Napęd 4x4 w Insigni.

Opel stosuje napęd 4x4 szwedzkiej firmy Haldex (4. generacji - w chwili, gdy artykuł powstaje, marzec 2016). Na stałe mamy napęd na przednią oś; napęd na tylne koła dołącza się sam "raz na jakiś czas". Dokładnie kiedy? Gdy przednie koła zaczną się nam ślizgać, tzn. próbujemy ruszyć, przyspieszyć na lodzie, błocie, grząskim piachu. Wtedy wykrywana jest znaczna różnica prędkości kół przednich (buksują) vs koła tylne (stoją albo obracają się wolno). W ułamku sekundy załączy się sprzęgło wału napędowego tylnej osi (zlokalizowane w obudowie tylnego mechanizmu różnicowego), dołączając tylny napęd. W tym momencie jedziemy 4x4 - wyjeżdżamy z "pułapki" - lodu, piasku, błota.

Gdy koła obydwu osi zaczną się obracać z podobną prędkością (dotarliśmy na przyczepny asfalt), napęd 4x4 się rozłączy (znów automatycznie), co daje oszczędności na paliwie. Normalnie, jadąc po drodze asfaltowej, jedziemy z napędem 4x2 na przednią oś.

Skąd sygnały o poślizgu kół przedniej osi? Z czujników ABS, ESP.

Jaki rozkład siły napędowej między przednią a tylną osią? Standardowo, przy jeździe po asfalcie, 100% na przednią oś, 0% na tylną. Przy załączonym napędzie na tylną oś - do 50% na nią trafia. Kluczowe jest "do", bo może być sytuacja pośrednia, np. 70% na przednią oś, 30% na tylną. 70/30 oznacza w praktyce poślizg sprzęgła dołączającego tylną oś, a więc jest to sytuacja chwilowa - trwa płynne dołączenie napędu na tylne koła.

Czy napęd na wszystkie koła koryguje błędy kierowcy? Tak, działa jak odwrócony ESP, tzn. w krytycznej sytuacji dołączy napęd na tylne koła w czasie jazdy po asfalcie.

Czy jest blokowanie mechanizmu różnicowego przedniego, tylnego? Kiedy jest to potrzebne? Gdy jedno np. lewe tylne koło buksuje w śliskim błocie. Drugie koło wtedy "stoi" - bo tak wynika z logiki mechanizmu różnicowego.

Niektóre Insignie 4x4 mają na tylnej osi "szperę" (niem. Sperrdifferenzial; ang. LSD - limited slip differential), czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, potrafiący płynnie połączyć lewe tylne, buksujące koło z prawym tylnym - stojącym. Szpera jest opcją płatną - nie wszystkie Inisgnie 4x4 ją mają.

Co jeśli nie ma szpery? Wtedy jej funkcję pełni TC (kontrola trakcji), tzn. buksujące koło jest przyhamowywane hamulcem. Niestety nie jest to tak płynne jak przy szperze, ponadto dochodzi do przetworzenia energii kinetycznej z silnika na ciepło (oddawane na tarczę i klocek), zamiast na ruch obrotowy drugiego koła.

W przednim mechaniźmie różnicowym Insigni, a także w Mokce i Antarze (zarówno przód i tył) "blokada dyferencjałów" przy pomocy przyhamowania koła przez TC jest standardem.

 

4x4 a nadmiar mocy

mówi szef sprzedaży w Dixi-Car

W Insigni mamy do czynienia z mocnymi benzynami 2.0 Turbo 250KM - przy takim silniku napęd 4x4 jest wręcz wskazany, abyśmy nie buksowali przednimi kołami przy dynamicznym ruszaniu spod świateł.

 

Komu się przyda 4x4?

  • Mieszkańcowi terenów górzystych
  • Mieszkańcowi przedmieści, wsi (drogi słabo odśnieżane, błotniste)
  • Aktywnym narciarzom (częste wyjazdy w góry)
  • Miłośnikom natury (wędkarze, holujący łodzie, jeżdżacy po lasach)
  • Osobom, które chcą się czuć psychicznie lepiej w warunkach kiepskiej pogody (śnieżyca, deszcz)

 

Kontrolka napędu 4x4 Opel Antara

Kontrolka napędu 4x4, obrotomierz Opla Antara.

Co oznacza kontrolka napędu 4x4

Zapalenie się kontrolki, jak na rys. oznacza przegrzanie sprzęgła dołączającego tylny napęd. W czasie gdy kontrolka się pali, tylny napęd jest niedostępny. Gdy sprzęgło w mechaniźmie różnicowym tylnej osi ostygnie, lampka zgaśnie i napęd 4x4 znów jest dostępny.

Jeśli kontrolka pali się cały czas, "nie chce" zgasnąć, mamy awarię układu AWD.

 

Zalety 4x4 "haldexowego"

  • Napęd AWD (na wszystkie koła) lżejszy i tańszy niż tradycyjny napęd 4x4 z blokadami mechanizmów różnicowych przedniego, tylnego i międzyosiowym
  • Brak angażowania kierowcy w załączanie układu. 4x4 typu Haldex włącza się automatycznie

 

Wady 4x4 "haldexowego" vs napęd tylko na przednie koła

  • Masa samochodu większa o ok. 65 kg w Mokce, o ok. 100 kg w Insigni w stosunku do wersji z napędem tylko na przednie koła, a więc większe spalanie
  • Wyższa cena samochodu

 

Jak działa 4x4 w tradycyjnych terenówkach?

Np. w Oplu Fronterze, typowej terenówce lat 90. Napęd na stałe był na tylne koła. Na przednie koła napęd dołączało się ręcznie, z fotela kierowcy, przy jeździe z prędkością do 90 km/h. Frontera miała z przodu dyferencjał - mechanizm różnicowy LSD o ograniczonym poślizgu i załączany automatycznie. Czyli miała namiastkę współczesnego, "zautomatyzowanego" napędu 4x4.

W klasycznych terenówkach - blokady dyferencjałów (przedni, tylny i międzyosiowy) bywają załączane ręcznie z pozycji kierowcy. Znów rzecz dobra na "grząski", piaszczysty teren, a kiepska przy jeździe typu "polna droga, asfalt, na zmianę". Wyjazd z ręcznie zablokowanym na sztywno dyferencjałem przedniej osi na asfalt, powoduje nienormalne "konwulsje" kierownicy, darcie opon, wręcz przy dużym skręcie kół przedniej osi można uszkodzić niechcący napęd.

W klasycznych terenówkach bywa też reduktor - włączany dźwignią z pozycji kierowcy. Reduktor "skraca" wszystkie biegi, czyli rzecz do jazdy po bezdrożach. Reduktora w "haldexowych", współczesnych Oplach nie ma.

 

4x4 a skrzynia automatyczna

Napęd na wszystkie koła w Oplach Insignia, Antara, jak najbardziej jest dostępny wespół z automatyczną skrzynią biegów. W Mokce automat z napędem na wszystkie koła jest dostępny z silnikiem benzynowym 1.4 Turbo 152KM.

 

Hostoryczne modele 4x4 Opla

  • Frontera 4x4
  • Monterey (Isuzu Trooper)
  • Vectra A 4x4, z silnikami 2.0i 16v 150KM, 204 KM

 

 

Zobacz też: SUVy Opla

Nasze filie sprzedające SUV-y: Radom

 

 

Dzieje się

 

 

Masz pytanie?
Potrzebujesz ofertę?
Prosimy - Wypełnij formularz!
Czekamy niecierpliwie!


Jeśli odpowiesz na poniższe pytania, otrzymasz bardziej precyzyjną odpowiedź lub korzystniejszą ofertę:

Prowadzę działalność gospodarczą
Czy należysz do jednej z preferowanych grup (np. lekarz, policjant, wojskowy, nauczyciel, taksówkarz - lista)?
Czy chcesz pozostawić używany samochód w rozliczeniu?
Czy chciałbyś odbyć jazdę testową?
Czy planujesz skorzystać z kredytu/leasingu?
 
Cyfrą. Pole obowiązkowe.

Naciskając przycisk "Wyślij" potwierdzasz zapoznanie się z treścią Informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych.

 

 

Streszczenie: opel, 4x4, napęd na wszystkie koła, AWD, 4WD, insignia, mokka, antara, frontera

 

 

Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!

07.2024

Torres eVX tył, jazda próbna

SsangYong Torres eVX przód, jazda próbna

Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.

Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.

SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.

Umów jazdę

Cena Torresa EVX



 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy Torres EVX z napędem elektrycznym