Norma emisji Euro 6 oznacza przekonstruowane silniki Diesla (wyłapujące tlenki azotu NOx). W samochodach osobowych sytuację opisujemy w tym artykule, z kolei w dostawczych Euro6 "dotknie" kupujących od 1 września 2016. Po kolei...
Dostawcze zdrożeją.
O ile? O kilka tysięcy złotych.
Kiedy? Między jesienią 2016 a wiosną 2017.
Dlaczego? Z powodu normy emisji Euro 6 i przez to droższych silników Diesla.
Jak się zabezpieczyć? Kupić samochód już teraz dopóki jest wybór dostawczych z tańszymi silnikami Euro 5.
Norma emisji Euro 6 tak bardzo obniża dopuszczalne stężenie tlenków azotu (NOx) w spalinach, że producent samochodu z silnikiem Diesla musi zastosować jedno z dwóch:
Za Ople Combo z Dieslami spełniającymi Euro 6 zapłacimy o ok. 2400 zł netto więcej niż za wersje Euro 5.
Za Ople Vivaro i Movano z silnikami Euro 6 zapłacimy o ok. 5700 zł netto więcej niż za wersje z silnikami Euro 5.
Tak, Euro 6 jest tak samo kosztowne dla wszystkich, nie ma innej możliwości, wzrost cen transakcyjnych będzie dotyczył całej branży.
Inni producenci mogą mieć jednak odmienną niż Opel politykę, tzn. obniżyć rabaty dla firm, a mniej podnieść ceny detaliczne. Jednak finalnie płacone ceny za samochody dostawcze wzrosną mniej więcej tak samo u wszystkich.
Opel zamierza utrzymać poziomy rabatów i wsparcia zarówno dla małych przedsiębiorców jak i dużych flot.
W dostawczych do przewozu towarów (czyli kategorie N1, N2) norma Euro 6 wchodzi 1 września 2016, ale zarejestrować samochód z silnikiem Diesla Euro 5 można będzie jeszcze do 31 sierpnia 2017. Problem: wybór tańszych samochodów Euro 5 będzie malał z powodu tzw. "końcowej partii produkcji" - w pewnym uproszczeniu producentowi wolno sprzedać od 01.09.2016 tylko 30% sztuk danego modelu z silnikami Euro 5, które sprzedał rok wcześniej.
W dostawczych do przewozu osób, busach, ale również najzwyklejszych samochodach osobowych (czyli kategorie M1, M2) norma Euro 6 weszła 1 września 2015, ale zarejestrować samochód z silnikiem Diesla Euro 5 można będzie jeszcze do 31 sierpnia 2016. Problem: wybór tańszych samochodów nowych spełniających Euro 5 będzie malał z powodu w/w prawnych ograniczeń.
Opel Combo, Vivaro, Movano z homologacją N1, z silnikami Euro 5, które nie zostaną sprzedane (zarejestrowane) przed 1 września 2016 - będzie można jeszcze zarejestrować przez kolejne 12 miesięcy - do 31 sierpnia 2017 r, ale tylko na podstawie Końcowej Partii Produkcji. W praktyce producent zakończy produkcję samochodów z Dieslami Euro 5 w końcu lipca 2016, więc żeby mieć wybór, warto kupić przed tą datą.
Silniki Euro 6 dla wersji N1 będą produkowane już wcześniej (równolegle z Euro5) – w zależności od modelu od ok. czerwca 2016) – jednak na rynku polskim nie będą one "agresywnie" oferowane, dopóki dostępne będą silniki Euro5.
Powyższe daty są na bieżąco korygowane i uściślane z dokładniejszym rozbiciem na różne nasze modele.
Euro 6 w praktyce na przykładzie Vivaro
Kwestia Euro6 stanie się dla klientów istotna w drugiej połowie roku 2016, spodziewamy się bardzo dużego popytu na dostawcze samochody ciężarowe kat. N1 z silnikami Euro5. Z jednej strony nie będą one już produkowane. Ale wciąż będą dostępne fabrycznie nowe samochody na składach i narastający popyt, a więc kurczący się wybór dla klienta, ze względu na niższą cenę samochodów dostawczych Euro5 niż aut spełniających Euro6.
Przede wszystkim Vivaro i Movano, które są obecnie dostępne tylko z silnikami wysokoprężnymi. Mniejsze Combo i Corsa Van są dostępne z silnikami Diesla i benzynowymi. Ceny silników benzynowych nie powinny wzrosnąć, a w każdym razie nie przez wzgląd na emisję tlenków azotu.
wg UNECE / ECE (United Nations Economic Commission for Europe)
Kategoria samochodu | Opis | od kiedy wymóg Euro 6 |
---|---|---|
N1 | Samochody do przewozu towarów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t. Przykłady: pick-up, mały blaszak, towos, lżejsze zabudowy, np. międzynarodówka. | od 01.09.2016 |
N2 | jak N1, ale o dmc powyżej 3,5 t do 12 t. Przykład: cięższsze blaszaki, towosy, niektóre zabudowy, jak międzynarodówka, zwłaszcza z napędem na tylną oś i kołami bliźniaczymi. | od 01.09.2016 |
M1 | Samochody do przewozu osób do dziewięciu miejsc (razem z kierowcą). Przykłady: auta osobowe, vany, małe busy na bazie dostawczych. | od 01.09.2015 |
M2 | Samochody do przewozu osób o dziesięciu (razem z kierowcą) lub większej liczbie miejsc i o dmc do 5 ton. Przykład: większe busy. | od 01.09.2015 |
AdBlue a "osobowe" Diesle Opla
styczeń 2016
Nasi ludzie od dostawczych
Piotr Damaziak
Menedżer ds. sprzedaży. Samochody nowe osobowe i dostawcze.
Przemysław Zimnicki
Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych
Piotr Orłowski
Specjalista ds. sprzedaży samochodów dostawczych
Agnieszka Rospędowska
Specjalista ds. sprzedaży samochodów użytkowych
Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie
08.2023
Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali
– pisze na:Temat, 24.07.2023.
Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.
– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.
Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.
– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.