Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Normy emisji EURO. Katalizatory w Oplach

Silnik Diesla 1.9

Silnik wysokoprężny 1.9 CDTI, stosowany m.in. w Oplach Vectra C, Zafira B (zobacz używane). Na wyjściu wydechu, pod turbo, widoczny katalizator. Od silnika 2.0 CDTi (Insignia, Zafira C, Astra IV) w tym miejscu jest filtr DPF.

Normy emisji Euro mają numery od 1 do 6. W jakich latach obowiązywały i jakie katalizatory stosuje Opel w swoich silnikach benzynowych i Diesla, aby normy emisji spełnić?

 

Jakie były i są normy emisji Euro?

W samochodach osobowych.

Norma Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5a Euro 5b Euro 6 Euro 6.2
(Euro 6d‑TEMP, Euro 6d)
Homologacje od 01.07.1992 01.01.1996 01.01.2000 01.01.2005 01.09.2009 01.09.2011 01.09.2014 01.09.2017
Rejestracje samochodów od 01.01.1993 01.01.1997 01.01.2001 01.01.2006 01.01.2011 01.01.2013 01.09.2015 01.09.2018
CO tlenek węgla 3,16 1,0 0,64 0,5 0,5 0,5 0,5

WLTP, Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, zastępuje dotychczasową procedurę NEDC

więcej

HC + NOx

węglowodory + tlenki azotu

1,13 0,7-0,9 0,56 0,3 0,23 0,23 0,17
NOx     0,5 0,25 0,18 0,18 0,08
PM cząstki stałe masowo 0,18 0,08-0,10 0,05 0,025 0,005 0,005 0,005
PN cząstki stałe ilościowo           6x108 6x108

 

 

Jakie katalizatory w silnikach benzynowych?

Każdy silnik benzynowy (samochodów obecnie na rynku, nie zabytków) wyposażony jest w trójfunkcyjny reaktor katalityczny (katalizator), który spełnia następujące funkcje:

  • Redukcja węglowodorów (HC)
  • Redukcja tlenku węgla (CO)
  • Redukcja tlenków azotu (NOx)

Dodatkowym sposobem redukcji tlenków azotu jest obniżanie temperatury spalania paliwa w cylindrze. Realizowane jest to poprzez dodawanie do dostarczanego powietrza spalin z poprzedniego cyklu spalania. Funkcja ta może być realizowana na dwa sposoby:

  • Zawór EGR (Zawór recyrkulacji spalin)
  • Zmienne fazy rozrządu (odpowiednie przykrycie faz zaworów dolotowych i wydechowych)

 

 

Jakie katalizatory w silnikach Diesla?

Silniki Diesla wyposażone są w:

  • Reaktor katalityczny (katalizator), który spełnia następujące funkcje:
    • Redukcja węglowodorów (HC)
    • Redukcja tlenku węgla (CO)
  • Filtr cząstek stałych (DPF), który usuwa ze spalin cząstki stałe (PM). Znajdujące się w spalinach cząstki stałe osadzają się w filtrze, a po ich odpowiednim nagromadzeniu następuje wypalenie. Proces wypalania realizowany jest w ściśle określonych warunkach pracy silnika poprzez zwiększenie ilości paliwa wtryskiwanego do poszczególnych cylindrów, co prowadzi do zwiększenia temperatury w filtrze DPF i wypalenia zgromadzonej sadzy. Zobacz Czyszczenie filtra DPF
  • Zawór EGR (Zawór recyrkulacji spalin), który poprzez doprowadzenie spalin do dostarczanego powietrza zmniejsza temperaturę spalania paliwa i w konsekwencji zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx)

 

 

OKAZJA!

Zarejestrowane auta bez przebiegu: 14 SZTUK w Dixi‑Car

Zarejestrowane samochody bez przebiegu

Update marzec 2023: w Dixi‑Car mamy 14 zarejestrowanych samochodów BEZ PRZEBIEGU od ręki. Gratka. Skąd się wzięła?

Są to fabrycznie nowe samochody - Ople Corsa, Crossland, Mokka, Grandland, Insignia, Movano. Ostatnie sztuki dostępne od ręki. Zrobiliśmy zapasy po niższych cenach i zarejestrowaliśmy te samochody na naszą firmę. Zapraszamy, wyjaśnimy jak mieć tańszy nowy samochód.

Korzystasz, bo:

  • odbierasz nowy samochód nawet w dniu zakupu
  • nie ryzykujesz, że cena wzrośnie, albo będzie poślizg w terminie dostawy
  • kredyt, leasing, wynajem u nas na miejscu w jeden dzień

Jak kupić?

Zadzwoń po listę samochodów z ceną: Salon Warszawa/Raszyn (22) 716 30 20 -- Salon Radom (48) 360 98 26

 

Możemy taki samochód wydać od ręki, a Ty go będziesz mógł przerejestrować za miesiąc.

 

 

Zmiany w Dieslach w związku z normą emisji Euro 6

W związku z zaostrzaniem się wymogów w zakresie emisji ilości tlenków azotu (NOx), konieczne było wprowadzenie dodatkowych rozwiązań pozwalających na ich spełnienie. W tym momencie w autach marki Opel stosowane są dwa rozwiązania:

  • Układ pochłaniacza tlenków azotu (NOx) LNT – dodatkowy układ katalityczny znajdujący się przed filtrem cząstek stałych (DPF). Rozwiązanie stosowane w modelach Astra i Meriva.
  • Układ Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR) – AdBlue – redukcja tlenków azotu realizowana jest poprzez dodatkowy katalizator SCR z udziałem specjalnego środka redukującego (AdBlue) wtryskiwanego bezpośrednio przed nim. AdBlue to mieszanka mocznika 32% oraz wody 68%, która pozwala w katalizatorze SCR rozłożyć pozostałe cząstki tlenków azotu na: azot (N2) oraz wodę (H2O). Rozwiązanie stosowane w modelach: Insignia, Zafira, Vivaro, Movano.

Więcej o Dieslach Euro 6:

 

Nowość: Więcej mechaników -> Szybkie terminy. Umów teraz.

 

 

 

NEDC vs. WLTP, czyli jak Euro 6.2 wpłynęło na dane dot. emisji?

Wraz z normą emisji Euro 6.2, która obowiązuje nowe samochody od ok. połowy 2018 r. - więcej - zmieniła się metodyka pomiaru emisji - z NEDC na WLTP. Nagle wzrosła w tabelkach z danymi technicznymi emisja CO2. Realne spalanie niewiele się jednak zmieniło. Wyjaśniamy dlaczego...

Ze strony klientów flotowych mogą się pojawiać pytania typu „dlaczego wzrosła emisja średnia CO2 (wyrażona w g/km), a my mamy np. restrykcyjne limity dla tego parametru?” Poniżej wyjaśniamy, o ile wzrosła i jak zmieniła się metodologia pomiaru.

Oto porównanie Zafiry - między wynikami starego testu NEDC a nowego WLTP

przygotowane przez niezależną firmę na zlecenie Ministerstwa Transportu Danii. Przebadano Zafirę Diesel w dwóch różnych wersjach.

I test

  • emisja CO2 wg NEDC - 129 g/km
  • emisja CO2 wg WLTP - 146 g/km
  • masa samochodu z ładunkiem przy teście NEDC wynosiła 1700 kg; przy teście WLTP - 2029 kg
  • tzw. road load był przy teście WLTP o 38% wyższy niż przy NEDC, na co złożyła się wyższa masa samochodu oraz rodzaj opon (o większych oporach toczenia) i ciśnienie w nich (nienaturalnie je obniżono)

II test (inna wersja Zafiry)

  • emisja CO2 wg NEDC - 132 g/km
  • emisja CO2 wg WLTP - 152 g/km
  • do testu WLTP samochód był o 354 kg cięższy niż do NEDC
  • uwaga: przy okazji określono, za jaką emisję odpowiadają włączone światła mijania - mianowicie dodają ok. 5 g CO2/km (przy mocy oświetlenia 150 W i efektywności alternatora ok. 60%)

Więcej na stronie 19 raportu. W raporcie również porównania modeli innych marek.

pdf Raport NEDC vs. WLTP

 

 

Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie

08.2023

Opinia liczba zamówień SsangYong Torres, tablica rejestracyjna WN

Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali

– pisze na:Temat, 24.07.2023.

 

Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.

– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.

 

Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.

– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.

 

Zobacz opinie



 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy SsangYong KGM Actyon w polskim salonie