System Start&Stop wyłącza silnik pracujący na luzie, a potem szybko go załącza. System oszczędza paliwo, redukuje hałas, zmniejsza emisję spalin.
System Start/Stop Opla zmniejsza czas pracy silnika na luzie, a dzięki temu redukuje emisję trujących gazów przez Twój samochód. Korzystasz z tego Ty - złotówki zostają w Twoim portfelu - ale i wszyscy wokół: piesi, rowerzyści, inni kierowcy. Zwłaszcza w mieście.
A zasada pracy Start&Stop jest prosta: wyłączony - nawet na chwilę - silnik nie zużywa paliwa. Gdy tylko zatrzymasz się na światłach lub przed przejazdem kolejowym, silnik zgaśnie automatycznie (mimo że kluczyk jest w pozycji włączonego zapłonu). Musisz tylko zrzucić na luz i puścić pedał sprzęgła... A żeby włączyć silnik z powrotem? Naciskasz pedał sprzęgła, wrzucasz bieg - silnik błyskawicznie się załącza...
W dużych samochodach, z silnikami benzynowymi i przy jeździe w mieście oszczędności z systemem Start&Stop są największe.
Dane te są aktualne w chwili pisania artykułu (marzec 2012). Sytuacja zmienia się dynamicznie. Opel wprowadza system Start&Stop do kolejnych silników, ponadto niektóre silniki są już teraz dostepne tylko z systemem Start&Stop.
Astra IV DIESEL 1.3 95 KM CDTI |
Insignia BENZYNA 2.0 Turbo 220KM |
|||
bez Start&Stop |
z systemem Start&Stop |
bez Start&Stop |
z systemem Start&Stop |
|
spalanie średnie (l/100 km) | 4,1 |
3,9 |
8,1 |
7,6 |
spalanie w mieście (l/100 km) | 4,9 |
4,7 |
11,6 |
10,9 |
spalanie poza miastem (l/100 km) | 3,7 |
3,5 |
6,0 |
5,7 |
Sprawdź aktualne dane techniczne aut z systemem Start&Stop, m.in.:
Wiele systemów wciąż działa, np. działa podciśnieniowe wspomaganie układu hamulcowego. Działa też regulacja temperatury w kabinie (np. gdy stoisz 5 minut latem przed przejazdem kolejowym :).
Tak, wyciskając przycisk "Eco" na desce rozdzielczej. Przydaje się to przy powolnej jeździe w korku.
Tak, ale zostało to wprojektowane w system przez inżynierów. Aby system Start/Stop działał, muszą być spełnione wszystkie poniższe warunki. Jeśli choć jeden z nich nie jest spełniony silnik może się sam załączyć zanim naciśniesz pedał sprzęgła, czyli gdy jeszcze nie zamierzałeś ruszać.
Jeśli jeden z powyższych warunków przestanie być spełniony gdy silnik "odpoczywa" (tryb "Autostop"), silnik może się sam uruchomić. W trybie "Autostop", który może trwać maks. 5 minut, niektóre prądożerne funkcje nie działają, np. ogrzewanie tylnej szyby, ogrzewanie lusterek bocznych. Z kolei inne systemy przestawiają się w bardziej ekonomiczne tryby. Wszystko po to, żeby nie było problemów z ponownym uruchomieniem systemu w ekstremalnych sytuacjach. Prąd dla radia i nawigacji jest odpowiednio zabezpieczany, aby nie było potrzeby programowania radia czy nawigacji.
Tak, w Oplach z systemem Start&Stop jest montowany wzmocniony rozrusznik, którego trwałość jest obliczona na cały okres życia samochodu.
System Start&Stop składa się z ponad dwudziestu podsystemów. Analizujemy je na przykładzie Astry 2.0 CDTI:
Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!
07.2024
Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.
Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.
SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.
Warszawa
Radom