Minęło kilka lat od wprowadzenia płynu AdBlue do Opli. AdBlue to mocznik w płynie (podobny do tego, który dosypujemy do kompostu na działce) został wymuszony przez normę emisji Euro 6, dotyczy większości Diesli - tych, w których jest katalizator SCR tlenków azotu. W benzynach i niektórych mniejszych silnikach Diesla AdBlue nie ma zastosowania. Obecność AdBlue w Oplu poznajemy po niebieskiej "nakrętce" pod klapką wlewu paliwa, tuż obok wlewu ropy. Importer też się musiał nauczyć AdBlue i zebrał garść praktycznych informacji...
Pisze doświadczony użytkownik silnika 2.0 BlueHDi koncernu Stellantis:
—Samochody koncernu Stellantis z AdBlue, z silnikiem 2.0 BlueHDi, mogą wyświetlać komunikat o niemożności uruchomienia silnika. To wina zbiornika zintegrowanego z pompą płynu AdBlue, która ulega uszkodzeniu. Jak nie dopuścić do pojawienia się tego problemu? Przede wszystkim dolewać płyn częściej, aby w zbiorniku nie dochodziło do spadku poziomu AdBlue do ilości minimalnej, szczególności w zimie (wtedy płyn lubi się krystalizować, cząsteczki zapychają pompę) oraz stosować dodatki do AdBlue przeciw krystalizacji (my dodajemy - np. preparat Tunap 988 lub Tunap 986).
Zobacz też nasz serwis pogwarancyjny marek Stellantis.
Insignia 2.0 CDTI '2021 - po dolaniu AdBlue przez do 10 kilometrów na wyświetlaczu DIC utrzymuje się wskazanie poziomu płynu sprzed dolania.
Albo taka sytuacja: po uzupełnieniu AdBlue przez ASO Opla na wyświetlaczu utrzymuje się dotychczasowy, niski poziom AdBlue sprzed uzupełnienia, jak na zdjęciu. Czy w takim razie serwis dolał AdBlue? —Tak! Układ się sam skalibruje do 10 kilometrów - mówi szef Biura Obsługi Klienta serwisu OPEL Dixi-Car Warszawa.
W najnowszych Dieslach Opla, po dolaniu niewielkiej ilości płynu AdBlue - poniżej 5 litrów - na desce rozdzielczej może utrzymywać się komunikat "Uzupełnij poziom AdBlue". Dotyczy to tylko modeli Opla z silnikami spełniającymi nowszą normę Euro 6.3, natomiast nie dotyczy starszych silników Euro 6.2 (Euro 6d-Temp). Jak sobie poradzić?
Dlaczego uporczywy komunikat "Uzupełnij poziom AdBlue" dotyczy tylko nowszych jednostek wysokoprężnych, tych spełniających normę emisji Euro 6.3? W zbiornikach zastosowano tu ultradźwiękowy czujnik poziomu i jakości płynu AdBlue. W autach z silnikami Euro 6.2 jest pływak. Nowsze egzemplarze pojazdów spełniających normę Euro 6.3 mogą mieć nawet naklejkę '=> + 10 L MIN' pod klapką wlewu paliwa.
Czy zbiornik przyjmie jednorazowo 10 litrów AdBlue? Zbiornik ma pojemność np. w Corsie F i Crosslandzie - 15 litrów, w Grandlandzie X i Combo E - 17 l, w Vivaro C i Zafirze Life - 22,5 l, w Vivaro B - 22,2 l. Dolanie AdBlue można zlecić przy serwisie w Dixi‑Car.
Nalewanie fabrycznego AdBlue General Motors do Opla Zafiry. Można stosować AdBlue dostępny na stacjach benzynowych.
Od ok. lutego 2017 Opel już lepiej informował klienta kupującego nowy samochód z AdBlue (w praktyce w Polsce Insignię A z silnikiem 2.0 CDTI, ew. Zafirę z Dieslem 1.6/2.0 CDTi). Klient, wraz z nowym samochodem, otrzymywał w salonie ulotkę - patrz pdf poniżej - oraz kanister z 5 litrami AdBlue i wężem do przelewania. Ew. klient mógł wybrać zestaw 2 l + 2 l z wężem, jeśli wygodniejszy. Wymieniony "gift" dotyczył tylko samochodów z roku modelowego 2017. Ci, którzy wcześniej kupili w salonie nowego Opla z tego roku modelowego, wymagającego AdBlue, mogli być zapraszani po odbiór powyższego zestawu i tylko od ich dobrej woli zależało, czy z okazji skorzystali. Oczywiście zestaw był gratis. I można go było odebrać w innym autoryzowanym serwisie niż się kupiło samochód. Ta akcja się już zakończyła - kto odebrał, ten zyskał.
Ulotka AdBlue dołączana do nowych samochodów
Czy układ AdBlue w Oplach jest taki sam bez względu na rocznik?
Nie. Od rocznika modelowego 2017 (produkcja od połowy 2016 r.) osobowe Ople zużywają więcej AdBlue, bo udoskonalono system (samochody są jeszcze "czystsze"). Czyli: te z roku modelowego 2016 (produkcja do połowy 2016 r. kalendarzowego) zużywają mniej. Należy jednak pamiętać, że AdBlue kosztuje niewiele, a zużywane "ilości" nie rzucają na kolana. W tabeli pokazujemy zużycie dla udoskonalonego systemu, czyli od roku modelowego 2017.
Tabela. Zużycie AdBlue Opli od roku modelowego 2017
Pojemność zbiornika AdBlue | Zużycie AdBlue |
Maksymalny przebieg na pełnym zbiorniku ** | |
---|---|---|---|
Zafira 1.6 CDTI |
8 l | 1,2 l | 6500 km |
Zafira 2.0 CDTI |
2,0 l | 4 000 km | |
Cascada 2.0 CDTI |
|||
Insignia 2.0 CDTI |
* Zużycie uzależnione jest m.in. od stylu jazdy kierowcy i obciążenia pojazdu.
** Po przejechaniu tego dystansu zbiornik płynu będzie całkowicie pusty, co oznacza konieczność uzupełnienia go do pełna.
Kontrolka AdBlue na desce
Żółta lampka AdBlue na zegarach Insigni A, zaznaczona białą strzałą.
Zbliżenie na żółtą lampkę AdBlue na desce Insigni A. Lampkę wskazuje biała strzałka.
Uzupełnianie płynu AdBlue® w samochodach wyposażonych w technologię BlueInjection należy wykonać po maks. 4 000-6 500 km, w zależności od modelu, silnika i stylu jazdy kierowcy. Każdy zbiornik AdBlue® wyposażony jest w czujniki aktywujące powiadomienia o niskim poziomie płynu, wyświetlane w 3 fazach:
Pusty zbiornik AdBlue® należy uzupełnić do pełna, aby uruchomić silnik.
Czy można uzupełniać zbornik z AdBlue wcześniej - zanim pojawią się jakiekolwiek komunikaty? Oczywiście tak.
Uzupełnianie zbiornika AdBlue
Wlew płynu AdBlue® znajduje się w większości Opli obok wlewu paliwa (wyjątek: Antara – w niej wlew mamy w bagażniku, za progiem załadunkowym)
Lepszy zbiornik 5-litrowy z AdBlue, czy może wystarczy 2-litrowy? Bezpieczniejszy jest zbiornik 5-litrowy, bo tyle co najmniej trzeba wlać, żeby skasować komunikat na desce o zasięgu poniżej 900 km.
Nowy, flagowy Diesel Opla 2.0 CDTi 170KM wejdzie do sprzedaży wiosną 2015, początkowo w modelach Insignia i Zafira Tourer.
Jego osiągi zachwycają, ale dla wielu elektryzującą informacją jest wykorzystanie w tym silniku katalizatora tlenków azotu SCR, który z kolei wymaga dolewania AdBlue. Co to jest i co oznacza dla właściciela takiego samochodu?
Szczególnie moment obrotowy rzuca na kolana: aż 400 Nm już przy 1750 obr./min.-1. A wiemy, że większy moment obrotowy to lepsze przyspieszenie, łatwiejsze wyprzedzanie. W poprzedniku - dieslu 163KM moment wynosił 350 (chwilowo 380) Nm. Nawiasem mówiąc: 400 Nm ma dotychczas topowy silnik 2.0 CDTi BiTurbo 195KM.
Przyspieszenie 0-100 km/h również lepsze: spada z 9,5 sek. (2.0 CDTI 163 KM) do 9,0 sek. (wersja 170KM).
Sama konstrukcja silnika 170KM jest mocno zmodyfikowana w porównaniu z dotychczasową wersją 163KM - nowe komory spalania, zmieniony profil kanałów przy gniazdach zaworów wlotowych, nowy system wtrysku (ciśnienie 2000 bar i do 10 wtrysków na cykl pracy tłoka). Ciekawostką jest turbina VGT (ang. variable geometry turbocharger) o zmiennej geometrii z elektrycznym aktuatorem (dotychczas był pneumatyczny) - elektryczny daje o 20% szybszą reakcję na dociśnięcie pedału gazu. Aby tak zaawansowana turbosprężarka była trwała, jest chłodzona cieczą i ma swój własny filtr oleju.
Serwis Dixi-Car otrzymał od klienta pytanie, gdzie dokładnie znajduje się tenże filtr oleju turboskprężarki i czy filtr ten polega okresowej wymianie. Otóż: śruba mocująca przewód zasilający turbosprężarki jest tzw. przelotowa, zawiera sito wbudowane na stałe. Rozwiązanie to należy traktować jako tzw. przepływowy układ zabezpieczający przed wnikaniem ew. zanieczyszczeń. Układ ten nie polega okresowej wymianie.
Fot. Etykieta płynu AdBlue, kontrolka mocznika na desce rozdzielczej, wlewanie AdBlue do samochodu (wlew jest pod jedną klapką z wlewem paliwa).
Z powodu normy emisji Euro 6. Od 1 września 2014 Opel nie może homologować nowych pojazdów niespełniających Euro 6. Dotychczasowa seria Diesli 2.0 o mocach 110-163 KM spełniała normę Euro 5.
AdBlue pozwala znacznie zredukować emisję tlenków azotu NOx (powodują kwaśne deszcze niszczące rośliny, elewacje budynków) - a to właśnie na tlenki azotu kładzie nacisk norma Euro 6. W Euro 5 silnik mógł emitować 180 mg/km, w Euro 6 - już tylko 80 mg/km.
Od 1 września 2015 r. klient nie będzie mógł zarejestrować nowego samochodu niespełniającego Euro 6.
Nie. AdBlue nie jest wtryskiwane z paliwem do silnika (jak choćby "zimowe" dodatki uszlachetniające olej napędowy)...
AdBlue jest wtryskiwane do układu wydechowego, dzięki czemu w tzw. katalizatorze SCR wbudowanym w rurę wydechową dochodzi do przekształcenia większości tlenków azotu w azot (dominujący składnik atmosfery) i wodę.
AdBlue to nazwa handlowa wodnego roztworu mocznika (stężenie 32,5%). Preparat znany od dawna z ciężarówek. Tylko do Diesli. Nie pachnie. Ale jest korozyjny - trzymamy go w pojemniku producenta, wlewamy tylko do odpowiedniego wlewu w samochodzie.
Na AdBlue jest w samochodzie oddzielny zbiornik, a jego wlew w większości aut znajduje się pod klapką obok wlewu paliwa. AdBlue zużywa się niewiele - ok. 4-5% ilości spalanego paliwa.
Np. jeśli samochód potrzebuje 5 l oleju napędowego na 100 km, to zużyje na ten dystans ok. 0,25 l AdBlue. Cena litra AdBlue to na dziś (jesień 2014) ok. 2 zł. Czyli na 100 km AdBlue kosztuje kierowcę ok. 0,5 zł.
AdBlue produkuje się i w Polsce, i w Europie. Ceny w Polsce zrównały się z europejskimi.
Ponieważ AdBlue krystalizuje przy -11,5 st. C, zbiornik w samochodzie jest ogrzewany.
Na stacji benzynowej, u dealera Opla, w sklepie internetowym. Opel zakłada, że AdBlue będzie dolewane tylko w czasie przeglądów okresowych, bo jego zużycie jest tak niewielkie.
Tak. W mniejszych Dieslach katalizatory pojemnościowe. Wyłapują one tlenki azotu, magazynują i co jakiś czas dopalają je. W Oplu są to Diesle 1.6 CDTi, np. w Astrze V.
Wkrótce Diesle 1.6 CDTi będą dominować w popularnych (średnia półka cenowa) wersjach Insigni - patrz punkt "Kalendarz" poniżej.
Technologia SCR + AdBlue jest opłacalna w dużych Dieslach. W mniejszych Dieslach bardziej opłacalne są katalizatory pojemnościowe tlenków azotu. W dużych Dieslach zastosowanie katalizatora pojemnościowego spowodowałoby znaczny wzrost zużycia paliwa (potrzebnego na okresowe dopalanie tlenków azotu).
Inną alternatywą jest zakup samochodu z silnikiem benzynowym. Te łatwiej spełniają normy emisji, np. norma Euro 6 jest już dziś (na prawie rok zanim zacznie obowiązywać przy rejestracjach nowych aut) spełniana przez większość silników benzynowych Opla.
AdBlue współpracujące z katalizatorem SCR nakierowane jest na redukcję tlenków azotu.
Filtr DPF wychwytuje i dopala cząstki stałe sadzy.
Są to dwa różne układy, każdy z nich służy innemu celowi. Ich wspólną cechą jest, że są wbudowane w układ wydechowy niektórych nowoczesnych Diesli. W Dieslu 2.0 CDTi 170KM Opla otrzymasz oba układy.
Pierwsze Diesle Opla 170KM z AdBlue (na polski rynek) będą się produkować w okresie styczeń-kwiecień 2015 r. W tym okresie równolegle będą nadal produkowane silniki wysokoprężne 2.0 163KM bez AdBlue, ale tylko w parze z automatyczną skrzynią biegów.
W okresie maj-sierpień 2015 nie będzie już produkowany Diesel 2.0 CDTi 163 KM, choć przez pewien czas będzie jeszcze oferowany w salonach.
Diesel 170KM będzie wyraźnie droższy niż Diesel 163KM z uwagi na dodany układ dozujący AdBlue i katalizator tlenków azotu SCR.
Insignie z tymi silnikami będą produkowane do kwietnia 2015 r. Od maja Diesle 2.0 o mocy do 140 KM znikną z linii produkcyjnych, choć przez pewien czas będą wciąż dostępne w salonie. Zastąpią je silniki wysokoprężne 1.6 CDTi o mocy 120KM lub 140KM.
To silniki Vivaro, spełniające normę Euro6, dostępne w samochodach wyprodukowanych od poł. 2015 r. (rok modelowy 2016 Vivaro). Też wymagają dolewania AdBlue. Dane tych silników. Więcej o Euro 6 w dostawczych.
Pytanie o przyszłość wersji 195KM - polski importer na razie enigmatycznie pisze, że w 2015 r. przyjmuje tylko zamówienia flotowe na Insignię z tym silnikiem.
Do 31 sierpnia 2015 r., czyli do momentu, do którego można rejestrować nowe samochody spełniające normę emisji Euro 5.
Sytuację z Euro 6 opisujemy tu.
Dane techniczne Insignia z Dieslem 170KM AdBlue
grudzień 2014
Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!
03.2024
Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.
A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!
Warszawa
Radom