Samochody elektryczne w Praktyce

Eksploatacja samochodu elektrycznego w polskich warunkach. Czy auto elektryczne sprawdza się, jeśli mieszkamy w bloku? Jaki jest praktyczny zasięg? Jakie usterki albo nieporozumienia trafiają się polskim użytkownikom elektryków? Kolejne odcinki w przygotowaniu.

 

Koszt przeglądów - elektryk vs benzyna/diesel

Mówi się, że koszty serwisu elektryka są ok. dwukrotnie niższe niż samochodu z silnikiem benzynowym/diesla. Na przykładzie Opli Corsa‑e i Mokka‑e, prześledźmy koszty przeglądów w ciągu kilku lat od zakupu nowego pojazdu.

Benzynowe/diesel
Corsa, Mokka
Elektryki
Corsa‑e, Mokka‑e
Pierwszy przegląd po roku - 649 zł

Pierwszy przegląd po roku - 306 zł.
Czas pracy mechanika ok. 1 godzina (badanie komputerowe) – bez dodatkowych kosztów części (płyny, filtry).

W kolejnych latach - przeglądy co 1 rok - 649 zł W kolejnych latach - przeglądy co 2 lata - od 729 zł.
Czas pracy mechanika ok. 2 godziny – badanie komputerowe z płynem hamulcowym + filtr nawiewu.

Ceny w październiku 2021. Zobacz aktualne ceny przeglądów.

Co z tego wynika?

Pierwszy przegląd, zarówno w spalinowych Corsach i Mokkach, jak i w ich odmianach elektrycznych, wykonujemy po roku. Jednak w elektryku przegląd ten jest dwukrotnie tańszy.

W kolejnych latach ceny przeglądów są już podobne dla wszystkich trzech rodzajów napędu, jednak dla odmian elektrycznych producent przewidział przeglądy co 2 lata, podczas gdy dla benzynowych/diesli - co 1 rok. Więc znowu elektryk wypada dwa razy taniej.

 

 

Zasięg samochodu elektrycznego

Jest odwrotnie niż w spalinowym. Zasięg samochodu elektrycznego jest większy w mieście, a mniejszy w trasie. Elektryk jest mistrzem odzyskiwania energii. Gdy zdejmujesz nogę z gazu i hamujesz silnikiem", doładowuje się bateria. A gdzie dużo hamujemy? Oczywiście w mieście. Na zasięg w trasie jest jednak sposób - jazda z prędkością 80‑100 km/h zamiast 130 km/h.

Zasięg auta elektrycznego

—W trasie, przy prędkościach autostradowych, zasięg spada nawet o połowę. Klienci są przyzwyczajeni, że w trasie samochód pali mniej. Ale w elektryku jest odwrotnie niż w samochodzie z napędem spalinowym. I to nie samochód elektryczny jest zły, tylko samochód spalinowy, który w mieście marnuje energię kinetyczną zamieniając ją w ciepło na klockach i tarczach hamulcowych, podczas gdy elektryk, gdy dojeżdżamy do czerwonego światła, doładowuje baterię – mówi Łukasz, menedżer ds. sprzedaży w Dixi‑Car.

Dlatego jeśli Opel Corsa‑e ma zasięg 337 kilometrów po naładowaniu baterii do pełna, to jest to realny zasięg w warunkach miejskich. Zasiegi dla elektryków Opel podaje wg WLTP, czyli normy ostrzejrzej, korzystniejszej dla klienta, niż dawna norma NEDC.

Ostatecznie zasięg i tak zależy od kierowcy. Jak zwiększyć zasięg?

 

 

Kable do ładowania

Standardowo na wyposażeniu elektryków Opla jest kabel do ładowania 230V z domową wtyczką. Czy dokupywać inny kabel?

Kabel do ładowania 230V Mode 2

Kabel ładowania tryb 2/mode 2, 1,8 kW (do gniazdka 230 V). Długość kabla 6 m. Taki kabel jest w standardowym wyposażeniu (bez dopłaty) elektrycznych i hybrydowych modeli Opla. Pasuje do domowego gniazdka 230V.

Kabel ogranicza pobór prądu do 8A, by nie zniszczyć instalacji elektrycznej lub gniazdka w domu czy garażu. 8A * 230V = ok. 1800W, czyli 1,8 kW - tyle, ile pobiera czajnik elektryczny. Zaletą tego kabla jest to, że pasuje do istniejących gniazdek. Nie ma potrzeby przerabiania instalacji elektrycznej w domu, nie ma potrzeby wnioskowania do dostawcy energii o większy przydział mocy. Ale jest to też najwolniejsza opcja ładowania. Dobra dla kogoś kto jeździ elektrykiem niezbyt intensywnie, nie ładuje codziennie. Większy sens ma taki kabel w samochodzie PHEV (ładowanej z gniazdka hybrydzie) niż w samochodzie w pełni elektrycznym

Warto dodać, że Opel ma w ofercie akcesoriów również kabel ze zwykłym wtykiem domowym 230V, ale zdolny przenieść prąd 3,7 kW (16 Amperów * 230V). Kabel taki wymaga wzmocnionego gniazdka tzw. Green'UP, które możemy sobie kupić w sklepie z artykułami elektrycznymi już za kilkadziesiąt złotych i zamontować w garażu na ścianie zamiast standardowego gniazdka. Kabel taki jest skrócony do 5 metrów. Kabel 3,7 kW + gniazdko Green'UP to już jakaś alternatywa dla wallboxa.

 
Kabel do publicznych stacji ładowania, Tryb 3, jednofazowy

Kabel do ładowania samochodu prądem zmiennym (AC) w publicznych stacjach, tzw. tryb 3/mode 3 (ale gniazdo Type 2). Długość kabla 6 m. W Oplu taki kabel jest płatną opcją, można go znaleźć w cennikach pdf naszych elektryków.

Warto taki kabel mieć, bo nie wszystkie publiczne stacje ładowania dysponują kablami. Stacja może mieć samo gniazdko, do którego wtykamy przywieziony ze sobą kabel.

Są dwie odmiany tego kabla: jednofazowy i trójfazowy. Który wybrać? Po pierwsze, standardowo (bez dopłaty) w elektrycznych Oplach jest zabudowana pokładowa ładowarka jednofazowa. Jeśli przy niej pozostaniemy, nie ma sensu kupować innego kabla niż jednofazowy. Kabel jednofazowy ogarnia moc 32A * 230V = 7,4 kW.

Inaczej będzie, jeśli zdecydujemy się zamówić Opla z pokładową ładowarką trójfazową. Wtedy dokupujemy do niej również kabel trójfazowy. I cieszymy się szybszym ładowaniem w publicznych stacjach. Kabel 3-fazowy pozwala ładować samochód prądem 3*16A * 230V = 11 kW.

Jeśli mamy "szybszy" kabel trójfazowy, ale "wolniejszą" ładowarkę pokładową jednofazową, tempo ładowania będzie wtedy jak dla "wolniejszego" elementu.

Kabel tryb 3 może nam się też przydać do wallboxa, czyli zabudowanej w prywatnym garażu stacji ładowania, jednak niektóre oplowskie wallboxy miewają dołączony własny kabel.

 
Zestaw kabli do ładowania samochodu elektrycznego

Zestaw kabel + przejściówki. W cennikach pdf modeli Opla taki zestaw może występować pod nazwą 'Kabel ładowania uniwersalny 1,8-22 kW'. Zastępuje obydwa w/w kable. Polecana opcja, jednak taka walizka jest droższa niż kabel. W zestawie mamy jeden kabel i następujące adaptery:

230V, czyli pod gniazdko domowe, zarówno typ E, czyli takie jak stosuje się w budownictwie w Polsce, Czechach, Francji, ale też typ F (tzw. Schuko), spotykane w Niemczech, Austrii, Szwecji.

Type 2, czyli do publicznych stacji ładowania

złącze CEE 16A, tzw. "siła", powszechne w Polsce, nawet w prywatnych garażach.

Jeśli jeździmy dużo po Polsce, Europie, garażach znajomych, ładujemy "przygodnie", taki zestaw będzie najbezpieczniejszy. Warto do niego domówić pokładową ładowarkę 3-fazową, by w pełni wykorzystać możliwości, bo kabel w walizce jest trójfazowy. Warto wejść np. na greenwaypolska.pl, przyjrzeć się mapie ładowarek. Nie wiemy, jak będzie się kształtować "zajętość" stacji ładowania w przyszłości. Posiadając torbę z adapterami mamy największą szansę naładować samochód optymalnie czasowo i kosztowo, również w miejscach niepublicznych, np. nocując u kogoś czy pod firmą, w której pracujemy.

 

Warto na koniec dodać, że:

  1. szybkie ładowanie, tzw. 30-minutowe, na publicznych stacjach ładowania jest realizowane prądem stałym (DC) i do takiego ładowania specjalny grubszy kabel jest na wyposażeniu stacji. Wszystkie w/w kable służą do ładowania prądem zmiennym (AC).
  2. Jeśli montujesz w domowym garażu wallbox, to oplowskie wallboxy mogą mieć na wyposażeniu własny kabel.

 

 

Są dopłaty do elektryków!

Dopłata PLN elektryczny Opel Combo-e

Elektryczny Opla Combo‑e Life. W Dixi‑Car jest też pięć innych elektrycznych modeli Opla.

Ministerstwo Klimatu ogłosiło program dopłat do samochodów elektrycznych "Mój elektryk". Klient indywidualny może uzyskać dopłatę od 12 lipca 2021. Firma - kilka tygodni później. Wszystkie elektryki marki OPEL - Corsa‑e, Mokka‑e, Vivaro‑e, Zafira‑e Life, Combo‑e - kwalifikują się do dopłaty. Dopłata na samochód osobowy wyniesie 18 750 zł lub 27 000 zł, w zależności od rocznego przebiegu i tego, czy masz Kartę Dużej Rodziny.

Dopłata na Samochód osobowy

Samochody dostawcze

Uwagi

Zapraszamy do zamawiania samochodów elektrycznych w salonach OPEL Dixi-Car!

 

Salon Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 1

Salon Radom

(48) 360 98 26 wew. 2

 

Dotacja to niejedyna korzyść związana z poruszaniem się elektrykiem. Inne to możliwość jazdy buspasami, darmowe parkowanie, prawo wjazdu na obszary zamknięte dla samochodów spalinowych na zielonej tablicy rejestracyjnej. Kierowcy samochodów elektrycznych zostaną zwolnieni z opłat za przejazd autostradami w Polsce. Dodatkowo - kalkulatory kosztów zakupu e-auta, kosztów podróży oraz mocy instalacji fotowoltaicznej niezbędnej do ładowania samochodu elektrycznego w domu zieloną energią - w ramach kampanii zorganizowanej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, wspieranej przez samorządy i wiele instytucji, pod patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury.

Źródło: Rzeczpospolita

 

 

Czy elektromobilność jest dla mnie (tu i teraz)?

Sposoby ładowania samochodu elektrycznego

Trzy sposoby ładowania elektryka lub hybrydy: najzwyklejsze gniazdko 230V, wallbox w garażu/na ścianie domu, lub publiczna stacja ładowania.

Polska jest na początku drogi do elektromobilności. Dla kogo w Polsce samochód elektryczny ma dziś sens, jeśli się nie ma dostępu do publicznej stacji ładowania? Odłóżmy volty, kilowaty i kilowatogodziny. Zamiast nich, dwa scenariusze:

Mam własny dom, segment, lub firmę

Samochód elektryczny, a tym bardziej hybryda PHEV, są całkowicie realne, bo:

Mieszkam w bloku

Samochód elektryczny nie ma na dziś sensu, chyba że:

Dlaczego chcesz samochód elektryczny? By zmniejszyć swój ślad węglowy, nauczyć się nowej technologii, czy cieszyć się przyspieszeniem elektryka i przywilejami z zielonych tablic? Są opcje, ale o nich w następnym odcinku ;)

 

 

Błąd ładowania 230V?

Błąd ładowania 230V elektryczny Opel

Klient jeżdżący nową elektryczną Mokką-e zgłosił nam problem. Na zdjęciu zasilacz ładowarki domowej, na napięcie 230V.

Z praktyki eksploatacji elektryka. Klientowi jeżdżącemu elektryczną Mokką‑e pojawił się błąd na domowej ładowarce 230V 1,8 kW. Po czym błąd zniknął. Zapytaliśmy o przyczynę szefa ds. obsługi posprzedażnej Opel Polska.

—Może się okazać, że klient, jako początkujący użytkownik elektryka, niedokładnie zamocował wtyk ładujący w samochodzie przy podłączeniu do ładowania. Warto pamiętać, że w tym układzie źródłem problemów może być zarówno  instalacja elektryczna auta, „wprawa” w przyłączaniu kabla ładującego, sam kabel/ładowarka, ale także instalacja elektryczna sieci przydomowej. Pobór prądu ładowarki to 1,8 kW – jeśli do podłączenia użyto dłuuuugiego przedłużacza, albo kolejno złączonych różnych przedłużaczy – takie zasilanie może mieć znaczne straty i nie będzie wystarczająco skuteczne. Instrukcja pojazdu opisuje warunki dla gniazd zasilających także w zakresie uziemienia i zabezpieczeń przepięciowych – najczęściej pomijamy takie szczegóły, a tu chodzi o bezpieczeństwo.

Jeśli usterka pojawi się na nowo – należy zdiagnozować auto (ale przede wszystkim samą ładowarkę oraz źródło jej zasilania), kontrolki ładowarki mówią o stanie samego urządzenia, ale po drugiej stronie mamy przy gnieździe ładowania w samochodzie także kontrolki potwierdzające, że kabel jest załączony i że trwa ładowanie. Dodatkowo mamy kontrolki w konsoli kierowcy podające dokładny stan układu ładowania (szczegóły opisuje instrukcja obsługi pojazdu). Gdyby więc ponowił się temat z czerwoną kontrolką "Fault" – trzeba całościowo spojrzeć na układ.

 

 

Wallbox a ładowarka pokładowa

Wallbox a ładowarka pokładowa

Na słupku widać wallbox, a ładowarka pokładowa jest zamontowana na stałe w samochodzie.

Kupując nowego elektrycznego Opla w standardzie otrzymujemy z reguły kabel do ładowania baterii z domowego gniazdka 230V oraz pokładową ładowarkę 7,4 kW. Natomiast wallbox, czyli stacja ładowania, którą możemy sobie zamontować na słupku, ścianie domu, czy w garażu, jest w cennikach pdf wymieniana oddzielnie, jako płatna opcja. Może więc pojawić się pytanie o zależności między wallboxem a pokładową ładowarką 7,4 kW, skoro Opel nie dołącza wallboxu w standardzie, a pokładową ładowarkę - już tak.

Ładowarkę mamy zabudowaną na stałe w samochdzie. Bez niej nie naładujemy samochodu, nawet z domowego gniazdka 230V. Po prostu bez pokładowej ładowarki się nie obejdziemy, dlatego musi być ona w standardzie i dlatego jest zabudowana w pojeździe na stałe. Natomiast bez wallboxu już możemy się obejść - wystarczy skorzystać z domowego gniazdka 230V, zamiast z wallboxu. Tyle że ładowanie baterii prądem 1,8 kW z gniazdka 230V zajmie ok. 20 godzin, oczywiście od "zera do pełna" (przy doładowywaniu baterii - szybciej).

Natomiast jeśli dokupimy sobie wallbox i zamontujemy np. w garażu, w pełni wykorzystamy potencjał pokładowej ładowarki i będziemy ładować już prądem 7,4 kW - od pustej do pełnej baterii w ciągu zaledwie ok. 7 godzin. Stacja ładowania typu Wallbox jest dostarczana już z kablem, tzw. kablem Mode 3.

W praktycznej eksploatacji obserwujemy też, że do wallboxu samochód podłącza się nieco szybciej niż do standardowego gniazdka 230V. Dlaczego tak jest? Kabel 230V (tzw. Mode 2) wozimy w bagażniku, by ew. doładować samochód "na mieście". Tymczasem kabel wallboxowy jest zawieszony przy stacji ładowania, czeka gotowy do użycia, i wymaga tylko jednokrotnego wetknięcia - do samochodu, bo do wallboxa jest podłączony na stałe. Ponadto wallbox daje funkcje sterowania procesem ładowania, np. przez aplikację na smartfonie.

Wallbox ma też potencjał by zwiększyć wartość nieruchomości. W przypadku starych domów i starych instalacji elektrycznych, wallbox może poprawiać bezpieczeństwo przeciwporażeniowe i przeciwpożarowe. Gniazdka 230V, nawet w nowych domach, nie były projektowane do częstego podłączania/rozłączania i wielogodzinnego obciążania dużym prądem.

—Często klienci myślą, że montaż wallboxa to ogromny koszt. Ceny wahają się od ok. 2300/2500 zł do 3800 zł + montaż. Wallbox pracuje na napięcie od 230V do 400V (tzw. siła) - mówi manager ds. sprzedaży w Dixi‑Car.

Inną wątpliwością, jaka może się pojawić, jest zależność między ładowarką 7,4 kW, a ładowarką 11 kW, wszak obydwie widać w cennikach pdf elektrycznych modeli Opla. Na polskim rynku, w polskich salonach samochód elektryczny marki Opel będzie miał w standardzie tą pierwszą, jest to ładowarka jednofazowa, pod sieć 230V. Co jeśli mamy w garażu 'siłę', i chcemy nieco szybciej ładować prądem trójfazowym 400V (ok. 5 godzin vs 7 godzin w przypadku auta zeroemisyjnego, nie-hybrydy; przy hybrydzie phev krócej)? Musimy już w chwili składania zamówienia na samochód wybrać pokładową ładowarkę 11 kW, i taką zabuduje fabryka w naszym samochodzie. Wtedy dokupujemy też wallbox 11 kW. Ceny obydwu urządzeń znajdziemy w cennikach pdf elektrycznych Opli.

Mając pokładową ładowarkę 7,4 kW i wallbox 11 kW, będziemy ładować samochód z prędkością wolniejszego urządzenia. Podobnie podpięcie samochodu z ładowarką 11 kW pod wallbox 7,4 kW owocuje czasem ładowania jak dla wolniejszego urządzenia.

Oplowskie wallboxy otrzymują wsparcie producenta. Jeśli zostanie ogłoszona kampania przywołwcza, tak jak to się zdarza dla samochodów, jako użytkownik wallboxa zostaniesz zaproszony na bezpłatny serwis. Dlatego sprzedawca w salonie Opel może pytać o miejsce instalacji wallboxa.

 

 

Nasza oferta elektryków

 

 

 

Zobacz też: Wszystko o Oplach z napędem elektrycznym



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Dofinansowanie Mój elektryk, Opel Mokka