Samochody elektryczne w Praktyce

Eksploatacja samochodu elektrycznego w polskich warunkach. Czy auto elektryczne sprawdza się, jeśli mieszkamy w bloku? Jaki jest praktyczny zasięg? Jakie usterki albo nieporozumienia trafiają się polskim użytkownikom elektryków? Kolejne odcinki w przygotowaniu.

 

Czy elektromobilność jest dla mnie (tu i teraz)?

Sposoby ładowania samochodu elektrycznego

Trzy sposoby ładowania elektryka lub hybrydy: najzwyklejsze gniazdko 230V, wallbox w garażu/na ścianie domu, lub publiczna stacja ładowania.

Polska jest na początku drogi do elektromobilności. Dla kogo w Polsce samochód elektryczny ma dziś sens, jeśli się nie ma dostępu do publicznej stacji ładowania? Odłóżmy volty, kilowaty i kilowatogodziny. Zamiast nich, dwa scenariusze:

Mam własny dom, segment, lub firmę

Samochód elektryczny, a tym bardziej hybryda PHEV, są całkowicie realne, bo:

Mieszkam w bloku

Samochód elektryczny nie ma na dziś sensu, chyba że:

Dlaczego chcesz samochód elektryczny? By zmniejszyć swój ślad węglowy, nauczyć się nowej technologii, czy cieszyć się przyspieszeniem elektryka i przywilejami z zielonych tablic? Są opcje, ale o nich w następnym odcinku ;)

 

 

Błąd ładowania 230V?

Błąd ładowania 230V elektryczny Opel

Klient jeżdżący nową elektryczną Mokką-e zgłosił nam problem. Na zdjęciu zasilacz ładowarki domowej, na napięcie 230V.

Z praktyki eksploatacji elektryka. Klientowi jeżdżącemu elektryczną Mokką‑e pojawił się błąd na domowej ładowarce 230V 1,8 kW. Po czym błąd zniknął. Zapytaliśmy o przyczynę szefa ds. obsługi posprzedażnej Opel Polska.

—Może się okazać, że klient, jako początkujący użytkownik elektryka, niedokładnie zamocował wtyk ładujący w samochodzie przy podłączeniu do ładowania. Warto pamiętać, że w tym układzie źródłem problemów może być zarówno  instalacja elektryczna auta, „wprawa” w przyłączaniu kabla ładującego, sam kabel/ładowarka, ale także instalacja elektryczna sieci przydomowej. Pobór prądu ładowarki to 1,8 kW – jeśli do podłączenia użyto dłuuuugiego przedłużacza, albo kolejno złączonych różnych przedłużaczy – takie zasilanie może mieć znaczne straty i nie będzie wystarczająco skuteczne. Instrukcja pojazdu opisuje warunki dla gniazd zasilających także w zakresie uziemienia i zabezpieczeń przepięciowych – najczęściej pomijamy takie szczegóły, a tu chodzi o bezpieczeństwo.

Jeśli usterka pojawi się na nowo – należy zdiagnozować auto (ale przede wszystkim samą ładowarkę oraz źródło jej zasilania), kontrolki ładowarki mówią o stanie samego urządzenia, ale po drugiej stronie mamy przy gnieździe ładowania w samochodzie także kontrolki potwierdzające, że kabel jest załączony i że trwa ładowanie. Dodatkowo mamy kontrolki w konsoli kierowcy podające dokładny stan układu ładowania (szczegóły opisuje instrukcja obsługi pojazdu). Gdyby więc ponowił się temat z czerwoną kontrolką "Fault" – trzeba całościowo spojrzeć na układ.

 

 

Nasza oferta elektryków

 

 

 

Zobacz też: Wszystko o Oplach z napędem elektrycznym



 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Nowy Opel Crossland 2021 cena