100% elektryczna nowa Corsa-e w praniu. Jak się nią jeździ w Polsce? Jaki jest koszt serwisu elektryka w porównaniu z napędem benzynowym/silnikiem Diesla?
Okres międzyprzeglądowy w Corsie-e (elektrycznej) to 2 lata lub 25 tys. km. W praktyce, w przypadku klienta indywidualnego, który robi typowe przebiegi, kluczową wartością są "2 lata". Wersje benzynowe/Diesel nowej Corsy mają okres międzyprzeglądowy 1 rok.
Również ceny wydłużonej ochrony serwisowej wskazują, że producent spodziewa przy napędzie elektrycznym niższych kosztów obsługi serwisowej. I tak, Pakiet Pełna Obsługa Plus na 2+2 lata z limitem przebiegu 40 tys. km kosztuje dla Corsy-e (elektrycznej) 3220 zł, a dla Corsy benzynowej/Diesel - 4600 zł. Pakiet ten obejmuje usuwanie skutków awarii, jak i koszty przeglądów okresowych (w tym wymieniane części eksploatacyjne, np. klocki hamulcowe). Tych przeglądów w ciągu czterech lat wykonamy tylko dwa dla Corsy elektrycznej i aż cztery w przypadku napędu benzynowego/Diesla. Oszczędzamy więc też czas na wizyty w ASO.
Ceny pakietów Przeglądy Plus, Pełna Obsługa i Pełna Obsługa Plus sprawdź w cenniku PDF Umów Serwisowych na tej stronie.
Tabela: Miesięczne koszty eksploatacyjne, dla przebiegu 10 000 km rocznie w pierwszych 5 latach użytkowania pojazdu.
Corsa-e (elektryk) |
Corsa z silnikiem benzynowym |
Corsa z silnikiem Diesla |
|
---|---|---|---|
Przeglądy/naprawy (wg pakietu Umowa Serwisowa 'Pełna Obsługa Plus' na 5 lat dla limitu przebiegu 10 tys. km rocznie | 72 zł | 103 zł | 103 zł |
Energia1 | 45 zł | 257 zł | 186 zł |
Razem | 117 zł | 360 zł | 289 zł |
Porównywane modele:
- Opel Corsa-e: 17 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km (WLTP)
- Opel Corsa z silnikiem benzynowym: Edition 1.2 AT8 100KM zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,2 l/100km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 140 g/km (WLTP)
- Opel Corsa z silnikiem Diesla: Edition 1.5 MT6 102KM zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,5 l/100km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 117 g/km (WLTP)
Kalkulację przygotowano w oparciu o wstępne dane wg WLTP, w cyklu mieszanym, wyłącznie dla celów porównawczych. Wartości zużycia energii i emisji CO2 oraz zasięgu określone zostały na podstawie pomiarów w cyklu WLTP (światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich), zgodnie z Rozporządzeniami WE nr 715/2007 i nr 1151/2017.
1 Benzyna 4,98 zł/l, olej napędowy 4,97 zł/l, energia elektryczna 0,32 zł/kWh.
Serwis samochodów elektrycznych
Czy nie jest w Polsce za wcześnie na samochód elektryczny? Czy infrastruktura jest gotowa, czy nie stanę w polu bez prądu?
Właściciele domów jednorodzinnych, segmentów z garażem, ale także firm z placem parkingowym są, naszym zdaniem, pierwszymi kupującymi e-Corsę w Polsce. Z pokładowej, dołączanej w standardzie ładowarki 7,2 kW, naładujemy baterie rozładowane do zera w teoretyczne 7 godzin - akurat tyle, ile śpimy.
A biorąc pod uwagę, że średnio w ciągu doby przejeżdżamy tylko 60 km, doładujemy sobie baterię do 100% w domu w ciągu godziny, półtorej.
No i czekamy na więcej ulicznych stacji ładowania w Polsce. W Europie jest ich ok. 105 000 i liczba rośnie.
Przy dalekich wypadach elektryczną Corsą, Opel Connect pomoże nam zaplanować trasę. W Europie jest to łatwe, przy sieci 105 tys. stacji ładowania.
Jest kilka mechanizmów zabezpieczających przed zatrzymaniem się bez prądu w połowie drogi między Olsztynem a Warszawą:
Po pierwsze, jeszcze zanim wyjedziemy, samochód będzie nas uczył, jak wydłużać zasięg (apka myOpel, a w niej funkcja e-mobility coaching; pokaże nam nawet, jak wypadamy na tle innych użytkowników). Kto wie, czy jadąc z Warszawy nad Śniardwy delikatnie, nie obrócimy w obie strony na jednym ładowaniu (zasięg Corsy-e to do 450 km wg NEDC, do 337 km wg WLTP‡).
Po drugie, usługa OpelConnect, obecna w eCorsie, wspomoże planowanie trasy, tak aby prądu nie zabrakło (w E-mobilności planowanie trasy to klucz).
Po trzecie, samochód może przejść w tryb Eco zwiększając zasięg, temperując nieco naszą ciężką nogę. W ostateczności jest Assistance.
W praktyce: jadąc na Mazury z Mazowsza musimy przygotować właściciela pensjonatu, że będziemy chcieli naładować samochód, a sami musimy rozumieć, że ze standardowego gniazdka 230V w starej, mazurskiej willi, ładowanie baterii od do 100% może potrwać w najbardziej pesymistycznym wariancie do 28 godzin (przy baterii wydrenowanej do zera).
W naszym własnym garażu, instalacja elektryczna raczej wytrzyma obciążenie pokładową ładowarką 7,2 kW. I wtedy będzie to ok. 7 godzin czasu ładowania od 0 do 100%. A jeśli mamy w domu/firmie trzy fazy i doposażymy się w opcjonalny, trójfazowy wallbox 11 kW, ładowanie od 0 do 100% potrwa nawet tylko ok. 5 godzin.
Natomiast rzadko mamy baterię rozładowaną do zera. Najczęściej doładowujemy tylko samochód, powiedzmy od 60% w górę - i wtedy czas ładowania się skraca.
Uliczne stacje ładowania ładują Corsę od 0 do 80% w 30 minut. One mają większą wydajność prądową.
Policzmy. Opel podaje, że średnia energochłonność nowej Corsy-e to 17 kWh na 100 km (wg nowszej, bardziej rygorystycznej normy WLTP). W Polsce koszt 1 kilowatogodziny z domowego gniazdka to obecnie ok. 0,57 zł z VAT w taryfie jednostrefowej, całodobowej, czyli takiej, jakiej używa większość, ze stałą ceną prądu w ciągu doby. 17 kWh x 0,57 zł = 9,69 zł/100 km. A skoro zasięg elektrycznej Corsy, wg WLTP, wynosi do ok. 337 km‡, to ładowanie baterii od 0 do 100% powinno kosztować ok. 32 zł. Teoretycznie.
Spójrzmy teraz od strony pojemności akumulatorów napędowych, która wynosi w e-Corsie 50 kWh. Mnożąc 50 kWh przez 0,57 zł (cena kilowatogodziny), otrzymujemy teoretyczny koszt ładowania równy 28,5 zł z vat, w taryfie domowej. W praktyce jednak, ze względu na straty w ładowarce, wydzielanie ciepła, przyjmujemy 32 zł jako bliższe prawdy.
Użytkownik e-Corsy powinien się zastanowić, czy nie przejść na taryfę dwustrefową G12 i ładować pojazd nocą ok. 2x taniej niż powyższe wyliczenia. Zaplanować, o której godzinie zacznie się ładowanie, można w aplikacji na smartfonie. Wtedy cena przejechania 330 km spadłaby do ok. 16 zł, czyli tak jakby Corsa paliła niecały 1 litr benzyny na 100 km.
Emblemat e obok napisu CORSA na tylnej klapie.
Co mówi domowe gniazdko (o czasie ładowania)?
Jakie masz gniazdka w domu? Które gniazdko pozwala jak szybko naładować samochód elektryczny? I czy są samochodowe kable pod każde z tych gniazdek? I dlaczego pomimo obecności 'siły' w garażu, ludzie i tak montują wallbox?
Łatwo policzyć, ile potrwa ładowanie z każdego z domowych gniazdek. Bierzemy pojemność baterii samochodu, w Oplu jest to najczęściej 50kWh przy elektryku i np. 13,2 kWh przy hybrydzie (Grandland PHEV).
Teraz dzielimy pojemność baterii np. 50 kWh przez wydajność gniazdka, np. 3,7 kW (na rys. powyżej wydajność jest zapisana na czerwono). Wychodzi 13 godzin. Trzynaście godzin potrwa w teorii ładowanie baterii Opla Corsy-e od zera do pełna. Jednak rzadko rozładowujemy baterię samochodu do zera. Więc powinno być szybciej.
W standardzie z nowym Oplem otrzymujemy kabel do domowego gniazdka 230V, na rys. pierwszego od lewej. Jako docelowe rozwiązanie można ten kabel traktować przy autach hybrydowych PHEV. Przy elektrykach bateria jest za duża, żeby stale ładować ją z typowego domowego gniazdka 230V.
Jest możliwe ładowanie Opla z domowego gniazdka 400V (siła) przy pomocy jednego z adapterów z akcesoryjnej walizki Opla (w cennikach: 'Kabel ładowania uniwersalny 1,8-22 kW'). Ile potrwa takie ładowanie? Bateria o pojemności 50 kWh podzielić przez wydajność 11 kWh gniazda 3‑fazowego 400V typu siła. Wychodzi ok. 4,5 godziny. Jest to wartość teoretyczna, w praktyce końcowa faza ładowania może trwać dłużej.
Ponadto warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół. Na pokładzie samochodu mamy na stałe zabudowaną ładowarkę. Jeśli chcemy ładować z domowego gniazda 400V 'siła', to w samochodzie musimy mieć ładowarkę trójfazową, 11 kW. A co jeśli kupując samochód wybraliśmy ładowarkę jednofazową 7,4 kW? Będziemy ograniczeni mocą tejże ładowarki, czyli pomimo podłączenia naszego elektryka do gniazda trójfazowego, o wydajności 11 kW, albo nawet i 22 kW, i tak będziemy ładować samochód "z prędkością" 7,4 kW. Ile takie ładowanie potrwa? Jeszcze raz: pojemność baterii 50 kWh podzielić na 7,4 kW = ok. 6,75 godziny. Tyle wychodzi z wzoru.
Kupując samochód elektryczny warto zastanowić się, czy będziemy go ładować z gniazd trójfazowych. Podpowiadamy: prawie każdy będzie korzystał z prądu 3-fazowego, jeśli nawet nie w domu, to w publicznym punkcie ładowania. Prawie każdy powinien więc wybrać pokładową ładowarkę trójfazową, a nie jednofazową. Obydwie ładowarki są w cennikach pdf nowych Opli.
Skoro większość domowych garaży posiada gniazdo 400V 3-fazowe, tzw. 'siłę', może zastanawiać niewielka popularność kabli pozwalających ładować samochód z takiego gniazda. Popularne są natomiast kable z wtykiem samochodowym (tzw. Typ 2) z obydwu stron kabla. Wtyki te pasują bowiem do ładowarek publicznych, ale także do domowych wallboxów. Są zoptymalizowane pod częste rozłączanie/podłączanie kabla. Ładowarki publiczne czy garażowe wallboxy są to urządzenia programowalne, w przeciwieństwie do gniazda typu 'siła'. Można zaplanować ładowanie nocą, itp.
Rata od 330,14 zł/mc netto w leasingu - zapytaj o szczegóły
Kup samochód
bez wychodzenia z domu
3. Przygotujemy ofertę, wszystkie formalności zdalnie
4. Dostarczymy samochód do Ciebie
Już 300 000+ osób wybrało Corsę!
Już ponad 300 tys. egzemplarzy nowej Corsy wyjechało z fabryki w Saragossie (Hiszpania), i to w ciągu zaledwie nieco ponad roku produkcji - od listopada 2019 do marca 2021. W Niemczech Corsa otrzymała Złotą Kierownicę i w 2020 roku jest najlepiej sprzedającym się modelem w swoim segmencie (segment B).
Z kolei w Wielkiej Brytanii, nowa Corsa w niektórych miesiącach jest najlepiej sprzedającym się samochodem we wszystkich segmentach rynku samochodów nowych! Produkcja obecnej Corsy F w 2020 roku potroiła się względem 2019 roku, gdy oferowana była jeszcze poprzednia generacja, czyli Corsa E.
Corsa F oferuje rozwiązania niespotykane u konkurencji, np. w pełni LED-owe reflektory matrycowe IntelliLux, kamerę przednią rozpoznającą znaki drogowe, w tym dynamiczne znaki w technoilogii led spotykane na autostradach i obwodnicach miast. Oraz alarm kolizji przedniej, z automatycznym hamowaniem i wykrywaniem pieszych i rowerzystów. Co ciekawe, kamera i alarm kolizji są w standardzie!
Zobacz Corsy od ręki w Dixi‑Car
Salon Warszawa / Raszyn
(22) 716 30 20 wew. 4
‡ Podane wartości zużycia energii i emisji CO2 ustalono na podstawie nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP (Rozporządzenie (UE) 2017/1151). Rzeczywisty zasięg samochodów zelektryfikowanych może różnić się w zależności od prędkości, ogrzewania, warunków atmosferycznych i topografii terenu. Na zasięg wpływają również inne czynniki, takie jak indywidualny styl jazdy, ciśnienie w oponach, korzystanie z dodatkowych urządzeń (np. klimatyzacji lub radia) czy obciążenie ładunkiem.
BAIC 7 - już umawiamy jazdy testowe. Zapraszamy!
03.2024
Jest samochód demonstracyjny! Zarejestrowaliśmy BAIC Beijing 7 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG. Gotowy do jazdy testowej.
A dlaczego warto odbyć jazdę próbną przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baików i szybszą automatyczną skrzynię dwusprzegłową, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.
Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!