Warszawa (22) 716 30 20
Radom (48) 360 98 26
Czy kupić nowy samochód w 2022? A może poczekać do 2023, bo wcale nie będzie drożej?
Rozmowy z prezesem Dixi‑Car oraz z Szefem Sprzedaży o tym, jak zmieniały się ostatnio ceny nowych samochodów oraz jak będą zmieniały się w najbliższych miesiącach i latach.
Update: listopad 2022
Kilka obserwacji szefa sprzedaży:
—Jeśli masz gotówkę, albo zaciągasz mały kredyt, jest to dobry czas na zakup nowego samochodu. Pomimo wcześniejszych podwyżek cen, samochody dalej drożeją.
W Dixi‑Car mamy ok. 40 nowych samochodów od ręki!
Przy podejmowaniu decyzji, warto wziąć pod uwagę również to, o czym pisaliśmy wcześniej w 2022 roku:
Wywiad: Czy kupować w 2022 czy może czekać do 2023 [Taniej nie będzie]?
luty 2022
Nic nie zapowiada, by trend cenowy się zmienił. Kto kupił używany samochód rok temu, wie, że dziś taki samochód jest droższy. Rosną ceny komponentów do produkcji. Samochodów nowych brakuje, producenci niechętnie dają upusty. Postępuje downsizing - eliminowane są z oferty takie silniki, jak 1.6 benzyna w Oplu Grandland. W zamian - hybrydy i elektryki. W niektórych dużych modelach - u Opla są to Vivaro osobowe, Zafira Life, Combo Life - jest już tylko napęd elektryczny.
Dlatego - jeśli chcesz nowy samochód z silnikiem spalinowym - nie ma na co czekać.
Wyjście z kryzysu dostaw przewidujemy ok. 2023 roku, najwcześniej pod koniec 2022. Np. dziś wiemy, że do końca 2022 w niektórych modelach jest problem z dostępnością czujników parkowania. Montujemy te czujniki akcesoryjne, na miejscu w serwisach Dixi-Car. Jakieś światełko w tunelu jest - np. w styczniu 2022 dostaliśmy tylko 9 nowych samochodów, w maju ma być dostawa 40 sztuk. Ale to są i tak liczby mniejsze niż przed pandemią. Coś w fabrykach zaczyna się układać, ale rynek polski jest mało dochodowy dla producentów.
Tendencja w kierunku elektryków nie zaniknie. Coraz więcej klientów znajduje sobie jakąś furtkę do hybrydy lub elektryka, np. montują fotowoltaikę, gniazdko na wspólnotowym parkingu. Ci, którzy się przesiedli do elektryka wskazują na:
Większość ludzi w Polsce, mieszkający w blokach, nie ma dostępu do ładowania.
Na placu cena jest pewna. Przy zamawianiu do produkcji - nie jest gwarantowana. Wybór oczywisty.
Tak, będą, ochrona środowiska i bezpieczeństwo pasażerów są głównymi driverami wzrostu cen. Klienci wrażliwi na cenę powinni wybierać auta teraz, jest duża gama samochodów zarejestrowanych na dealerów z zerowym przebiegiem; tak się stało, bo była zmiana przepisów emisyjnych, końcowe partie produkcji zbyt niskie, więc potrzebne były rejestracje; auta są gotowe do drogi, często jeszcze z silnikami, które już tylko w działach używanych się znajdzie, oferty też są tańsze niż na nowe modele.
Nieustannie z powodu wymogów odnośnie emisji spalin. Hasło "niskoemisyjne samochody" to konieczność wdrażania zmian w silnikach, odchudzanie wagi samochodów. Do tego dochodzi gama napędów elektrycznych, hybrydowych, kosztowne działy rozwoju. Samochody stają się skomplikowane.
Względy bezpieczeństwa pasażerów i przechodniów, to kolejna gama systemów wspierających kierowcę, każdy kosztuje, ale też daje komfort. Pandemia to ograniczenia produkcyjne, czasowe braki w dostępności części czy podzespołów, to też generuje wzrost ceny samochodów.
Wybierać warto teraz. Jeśli jesteś wrażliwy na cenę - najtaniej wybierać spośród samochodów dostępnych od ręki.
Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR:
Poniższy wywiad powstał w 2019 roku.
Samochody w Europie zdrożeją w 2020 o ok. 10‑20%, bo muszą.
W Polsce ceny mogą wzrosnąć nawet bardziej.
Dlaczego?
Nie jest to wina dealerów, ani producentów samochodów, Unii Europejskiej troszkę, o tym za chwilę. Przede wszystkim prawda jest taka: coraz więcej ludzi chce jeździć samochodami, również w krajach, w których dotychczas jeździło się rowerem. Emisja CO2 przyrasta lawinowo i obojętnie, czy decydenci wierzą w efekt cieplarniany, czy nie -- nie da się już nic nie robić. Dlatego Unia Europejska podjęła walkę z emisją CO2, a branża motoryzacyjna poszła na pierwszy ogień.
Samochody nowe zdrożeją wkrótce, bo muszą, więc KUP TERAZ.
Posiadamy samochody w tzw. starej cenie. Oto ich lista.
Od stycznia 2020 r. normy emisji w UE zaostrzają się ze 130 g w 2019 roku do 95 g CO2/km (średnio). Większość producentów ich nie spełni. Będą płacić kary - 95 Euro za każdy przekroczony gram pomnożone przez liczbę samochodów wprowadzonych na rynek. Żeby zmniejszyć kary, wprowadzane są m.in. nowe silniki z niską emisją spalin, pojawił się ruch elektryfikacji, w wielu krajach UE dotacje do niskoemisyjnych samochodów. Ale ogromne zaostrzenie norm emisji spalin, powoduje też wycofanie wielu tzw. fajnych samochodów i silników - tych tańszych i lubianych przez klientów.
Mogą zostać wycofane niektóre wersje wyposażeniowe, zmiany już widać w ofertach wielu marek, a niebawem będzie tego więcej i więcej.
Najbardziej procentowo mogą zdrożeć auta najtańsze, bo niska cena + relatywnie wysoka kara - wzrost cen nawet i o 20%.
Bo ich ceny w Polsce były zaniżone - o ok. 20% w stosunku do salonów w Niemczech. Przy powyższych restrykcjach, producentów może nie być stać na utrzymanie tej różnicy. Poza tym emisja spalin liczona jest relatywnie na rynek, producentom może zależeć na niwelacji różnic cenowych, by ograniczyć sprzedaż poza Polskę.
Niekoniecznie. Jeśli trzon rynku, czyli samochody kompaktowe, zdrożeją, nie ma co liczyć, że samochód spełniający 95 g/km stanieje. Prawa rynku. Kary zostaną w praktyce mniej więcej po równo rozłożone na wszystkie segmenty.
OKAZJA!
Update luty 2022: w Dixi‑Car mamy 18 zarejestrowanych samochodów BEZ PRZEBIEGU od ręki. Gratka. Skąd się wzięła?
Są to fabrycznie nowe samochody - Ople Corsa, Crossland, Mokka, Grandland X, Insignia, Vivaro, Movano. Ostatnie sztuki dostępne od ręki. W trudnych czasach zrobiliśmy zapasy. Zarejestrowaliśmy te samochody na naszą firmę, tak jest teraz lepiej - zapraszamy, wyjaśnimy dlaczego.
Dzięki temu korzystasz!
Jak kupić?
Zadzwoń po listę samochodów z ceną: Salon Warszawa/Raszyn (22) 716 30 20 -- Salon Radom (48) 360 98 26
Zobacz Nowoczesne finansowanie.
Możemy taki samochód wydać od ręki, a Ty go będziesz mógł przerejestrować za miesiąc.
Czy braki półprzewodników spowodują wzrost cen samochodów?
02.2021
"Citroën, Opel, Peugeot oraz Renault zatrzymują produkcję nowych samochodów. Powodem brak komponentów" – piszą portale motoryzacyjne. Po chwili dodają "na kilka dni". A my pytamy: czy braki na rynku półprzewodników wywrą presję na ceny samochodów?
Oto cytaty z tekstu Tomasza Nowickiego z 6 lutego 2021, na francuskie.pl:
Niedługo.
Ale - jak niedobory półprzewodników wpłyną na ceny samochodów?
Przypominamy: w Dixi-Car są jeszcze samochody od ręki w "starych cenach".
Dzieje się
Zobacz też:
Jak długo się czeka na nowy samochód?
Czy wzrosną ceny samochodów (długofalowo)
1 stycznia 2022 zmienią się zasady wykupu leasingowanego auta do majątku prywatnego. Przedsiębiorca chcący wykupić samochód, a następnie przenieść go do majątku prywatnego, zobowiązany będzie do zapłaty zarówno podatku dochodowego jak i podatku VAT (do tej pory przedsiębiorca mógł wykupić pojazd na siebie jako osobę prywatną i nie płacił podatku, jeśli przetrzymał auto co najmniej 6 miesięcy).
Ponadto:
Informacje nie są doradztwem podatkowym. Opracowano na podstawie informacji z PKO Leasing.
Warszawa
Radom