Jaką wybrać skrzynię biegów - Manual czy Automat?

 

Lewarek skrzyni automatycznej

Lewarek skrzyni automatycznej - tu: Opel Antara. Obecność funkcji Tiptronic zdradzają znaki + i -.

Coraz więcej osób wybiera automaty. Skrzynia automatyczna jest wygodna, pozwala kierować jedną ręką, i jedną nogą. Wolna ręka może nam posłużyć np. do jedzenia, głaskania kobiecego kolana, itd.

Ci, którzy jeździli automatem nie chcą wracać do manuala; ci którzy nie jeździli automatem, bywa, nie chcą go, bo boją się kłopotów (wyższe spalanie, droższy serwis, itd.).

 

Skrzynia ręczna, czy automat

Automat będzie zawsze o kilka tysięcy zł droższy niż skrzynia manualna. Wynika to z jego bardziej skomplikowanej budowy - skrzynia ręczna to z grubsza kilka wałków i kół zębatych; automat to sporo hydrauliki i elektroniki.

Skrzynia manualna nie wymaga prawie serwisu. Jest w niej olej, ale się go albo nie wymienia, albo robi się to bardzo rzadko. Trwałość skrzyni ręcznej, jeśli nie zgrzytamy biegami, jest tak duża jak całego samochodu, spokojnie wytrzyma 10-20 lat.

Skrzynia automatyczna wymaga serwisu - wymiany oleju. Przy automatach w zaawansowanym wieku, jeśli nie dbamy, mogą się pojawić różne niespodziewane usterki.

 

 

Poprosiliśmy o opinię klientkę, która jeździ automatem Opla:

Jeżdżę Oplami w automacie od ponad 5 lat i jestem zachwycona  -  nie wymaga tego moje zdrowie, ale moja wygoda – jeżdżę głównie w mieście, przy korkach automat jest błogosławieństwem, noga nie boli od ciągłego wciskania sprzęgła, do tego żadnego problemu na wzniesieniach, przy wjazdach do garaży w centrach handlowych i w domu; jeżdżę też w terenie – wygodnie, nastawiam tempomat i jest super.

Skrzynie automatyczne były w moim przypadku bezawaryjne, nie ma potrzeby wyjątkowego, drogiego serwisu. Tzw. "wady skrzyń automatycznych" w 80-90% przypadków w ogóle nie mają znaczenia dla klientów - oczywiste jest, że ci od jazdy sportowej nie rozważają automatów.

 

 

 

Easytronic - Skrzynia automatyczna o konstrukcji skrzyni ręcznej

Skrzynia Easytronic

Lewarek Easytronica

Opel ma w ofercie coś takiego - w zależności od modelu może się taka skrzynia nazywać Easytronic lub Tecshift. Z zewnątrz wygląda jak skrzynia automatyczna - tzn. nie ma pedału sprzęgła, biegi zmieniają się same.

Ale konstrukcja takiej skrzyni to z grubsza skrzynia manualna (czytaj - prosta budowa) z dobudowanym siłownikiem, który rusza za nas lewarkiem.

Taka skrzynia to super sprawa - spalanie paliwa niższe niż przy manualnej skrzyni biegów.

W naszych cennikach pdf szukaj kodu MA. Np. MA5 w Oplu Corsa, to skrzynia 5-biegowa Easytronic.

Dla porównania: A6 to automat 6-biegowy; M6 - manual 6-biegowy, itd.

Ci którzy jeździli Easytonikiem 3.0 (czyli najnowszą wersją), zauważają poprawę kultury pracy tej skrzyni w porównaniu z wersjami z połowy lat dwutysięcznych.

Więcej o skrzyniach Easytronic

 

 

O czym pamiętać kupując automat?

Zjechaliśmy samochodem nad rzeczkę i urządziliśmy sobie całodzienny piknik. Wieczorem odkrywamy, że akumulator został wydrenowany przez pracującą cały dzień chłodziarkę z napojami. Rozrusznik nie kręci. Co dalej?

Przy ręcznej skrzyni sprawa jest prosta - wiemy że nie należy - ale będziemy chcieli zapalić "na pych". Takiej operacji z automatem nie zrobimy - możemy albo wezwać pomoc drogową. albo... uruchomić pokładowe panele słoneczne, jeśli takowe posiadamy :) i z nich podładować akumulator...

Druga newralgiczna sytuacja to holowanie - przy automacie powinna nasz uszkodzony samochód wieżć laweta - koła napędzane powinny być w powietrzu.

 

Automat jako skrzynia ręczna - Tiptronic

Większość nowoczesnych automatów ma funkcję Tiptronic - sami zmieniamy bieg poprzez ruch lewarkiem do przodu lub do tyłu. Dzięki funkcji Tiptronic możliwa jest jazda na bardzo niskich obrotach (wcześniej zmieniamy bieg na wyższy oszczędzając paliwo) lub odwrotnie - jazda bardziej zawadiacka - na wysokich obrotach.

W praktyce nie jest to zbyt często używana funkcja - kto raz zazna wygody jazdy w trybie automatycznym, nie przesuwa zbyt często lewarka w lewo (w tryb Tiptronic).

 

Przycisk "eco" w skrzyniach automatycznych

Wciskając go uruchamiamy tryb ekonomiczny, skrzynia będzie nam serwować wyższy bieg już przy niższych obrotach. Opcja szczególnie przydatna zimą, gdy śnieg, słaba przyczepność.

 

Podsumowanie

Skrzynie manualne są tanie w zakupie i eksploatacji, niezawodne i łatwiej pozwalają wybrnąć z sytuacji awaryjnej typu rozładowany akumulator.

Skrzynie automatyczne zdobywają coraz większą popularność, ba, coraz więcej klientów w ogóle nie chce słyszeć o samochodzie ze skrzynią ręczną. Automat jest droższy w zakupie, wymaga większej uwagi (serwisu); wydaje się być szczególnie predestynowany do samochodów dużych, np. Insignia, Antara.

 

Zobacz też:

Automaty w Oplach, do którego modelu, historie z życia

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód w 2020 [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Tagi: skrzynia biegów, automat, ręczna, manualna, jak wybrać, semiautomat, easytronic, activeselect

 

 

Dixi‑Car pierwszym dealerem Opla w Warszawie!

Opel Insignia, Zachęta Warszawa tęcza

W 2021 Dixi‑Car urósł do roli czołowego dealera Opla w Warszawie. Wcześniej byliśmy kojarzeni z przedmieściami stolicy, kupowali samochody u nas właściciele podmiejskich willi i przedsiębiorcy. Sytuacja się zmienia - w marcu 2021 jesteśmy już pierwszym dealerem w Warszawie, pod względem sprzedaży nowych samochodów.

Nowa Insignia z Dixi-Car pod Narodową Galerią Sztuki Zachęta i pod Warszawską Nike ma nie tylko symbolizować związki Dixi‑Car z Warszawą. To przede wszystkim symbol otwarcia marki Opel zarówno na prących do przodu innowatorów, jak i czerpiących siłę z chlubnej przeszłości.

Opel ma propozycje dla obydwu grup - choćby nową Mokkę i Crosslanda. Zapraszamy!

 

Salon Warszawa / Raszyn

(22) 716 30 20 wew. 1

Salon Radom

(48) 360 98 26 wew. 2

 

Warszawska Nike pomnik, samochód demonstracyjny

Demonstracyjny Opel Insignia Sports Tourer z Dixi-Car pod Pomnikiem Bohaterów Warszawy. Nike - bogini zwycięstwa.

Warszawa

Radom




 

 

Podziel się:
Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

Dofinansowanie Mój elektryk, Opel Mokka