Coraz więcej osób wybiera automaty. Skrzynia automatyczna jest wygodna, pozwala kierować jedną ręką, i jedną nogą. Wolna ręka może nam posłużyć np. do jedzenia, głaskania kobiecego kolana, itd.
Ci, którzy jeździli automatem nie chcą wracać do manuala; ci którzy nie jeździli automatem, bywa, nie chcą go, bo boją się kłopotów (wyższe spalanie, droższy serwis, itd.).
Automat będzie zawsze o kilka tysięcy zł droższy niż skrzynia manualna. Wynika to z jego bardziej skomplikowanej budowy - skrzynia ręczna to z grubsza kilka wałków i kół zębatych; automat to sporo hydrauliki i elektroniki.
Skrzynia manualna nie wymaga prawie serwisu. Jest w niej olej, ale się go albo nie wymienia, albo robi się to bardzo rzadko. Trwałość skrzyni ręcznej, jeśli nie zgrzytamy biegami, jest tak duża jak całego samochodu, spokojnie wytrzyma 10-20 lat.
Skrzynia automatyczna wymaga serwisu - wymiany oleju. Przy automatach w zaawansowanym wieku, jeśli nie dbamy, mogą się pojawić różne niespodziewane usterki.
Poprosiliśmy o opinię klientkę, która jeździ automatem Opla:
Jeżdżę Oplami w automacie od ponad 5 lat i jestem zachwycona - nie wymaga tego moje zdrowie, ale moja wygoda – jeżdżę głównie w mieście, przy korkach automat jest błogosławieństwem, noga nie boli od ciągłego wciskania sprzęgła, do tego żadnego problemu na wzniesieniach, przy wjazdach do garaży w centrach handlowych i w domu; jeżdżę też w terenie – wygodnie, nastawiam tempomat i jest super.
Skrzynie automatyczne były w moim przypadku bezawaryjne, nie ma potrzeby wyjątkowego, drogiego serwisu. Tzw. "wady skrzyń automatycznych" w 80-90% przypadków w ogóle nie mają znaczenia dla klientów - oczywiste jest, że ci od jazdy sportowej nie rozważają automatów.
Lewarek Easytronica
Opel ma w ofercie coś takiego - w zależności od modelu może się taka skrzynia nazywać Easytronic lub Tecshift. Z zewnątrz wygląda jak skrzynia automatyczna - tzn. nie ma pedału sprzęgła, biegi zmieniają się same.
Ale konstrukcja takiej skrzyni to z grubsza skrzynia manualna (czytaj - prosta budowa) z dobudowanym siłownikiem, który rusza za nas lewarkiem.
Taka skrzynia to super sprawa - spalanie paliwa niższe niż przy manualnej skrzyni biegów.
W naszych cennikach pdf szukaj kodu MA. Np. MA5 w Oplu Corsa, to skrzynia 5-biegowa Easytronic.
Dla porównania: A6 to automat 6-biegowy; M6 - manual 6-biegowy, itd.
Ci którzy jeździli Easytonikiem 3.0 (czyli najnowszą wersją), zauważają poprawę kultury pracy tej skrzyni w porównaniu z wersjami z połowy lat dwutysięcznych.
Więcej o skrzyniach Easytronic
Zjechaliśmy samochodem nad rzeczkę i urządziliśmy sobie całodzienny piknik. Wieczorem odkrywamy, że akumulator został wydrenowany przez pracującą cały dzień chłodziarkę z napojami. Rozrusznik nie kręci. Co dalej?
Przy ręcznej skrzyni sprawa jest prosta - wiemy że nie należy - ale będziemy chcieli zapalić "na pych". Takiej operacji z automatem nie zrobimy - możemy albo wezwać pomoc drogową. albo... uruchomić pokładowe panele słoneczne, jeśli takowe posiadamy :) i z nich podładować akumulator...
Druga newralgiczna sytuacja to holowanie - przy automacie powinna nasz uszkodzony samochód wieżć laweta - koła napędzane powinny być w powietrzu.
Większość nowoczesnych automatów ma funkcję Tiptronic - sami zmieniamy bieg poprzez ruch lewarkiem do przodu lub do tyłu. Dzięki funkcji Tiptronic możliwa jest jazda na bardzo niskich obrotach (wcześniej zmieniamy bieg na wyższy oszczędzając paliwo) lub odwrotnie - jazda bardziej zawadiacka - na wysokich obrotach.
W praktyce nie jest to zbyt często używana funkcja - kto raz zazna wygody jazdy w trybie automatycznym, nie przesuwa zbyt często lewarka w lewo (w tryb Tiptronic).
Wciskając go uruchamiamy tryb ekonomiczny, skrzynia będzie nam serwować wyższy bieg już przy niższych obrotach. Opcja szczególnie przydatna zimą, gdy śnieg, słaba przyczepność.
Skrzynie manualne są tanie w zakupie i eksploatacji, niezawodne i łatwiej pozwalają wybrnąć z sytuacji awaryjnej typu rozładowany akumulator.
Skrzynie automatyczne zdobywają coraz większą popularność, ba, coraz więcej klientów w ogóle nie chce słyszeć o samochodzie ze skrzynią ręczną. Automat jest droższy w zakupie, wymaga większej uwagi (serwisu); wydaje się być szczególnie predestynowany do samochodów dużych, np. Insignia, Antara.
Zobacz też:
Automaty w Oplach, do którego modelu, historie z życia
Tagi: skrzynia biegów, automat, ręczna, manualna, jak wybrać, semiautomat, easytronic, activeselect
78% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka Automatu. Mamy to!
02.2023
78% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka auta z automatyczną skrzynią biegów. Mamy to! SsangYong to producent SUV‑ów i crossoverów z Korei. Każdy z modeli jest dostępny z automatem. Na wyprzedaży rocznika 2022 korzyść do 10 500 zł.
I mamy te samochody - są w salonie Dixi-Car od ręki. SsangYong odnotował w Polsce w 2022 roku 400-procentowy wzrost sprzedaży. Co ciekawe, premiera 2023 - nowy Torres - został pokazany w Polsce jako pierwszym kraju w Europie.
Duża marka koreańska w Polsce. Na dodatek specjalizująca się w samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów. Zgodnie z preferencjami kupujących nakreślonymi przez Otomoto na podstawie wyszukiwań w tym portalu.
SsangYong to najstarszy producent SUV-ów i crossoverów z Korei, a samochody nowe mają korzystne ceny i 5 lat gwarancji. Dodatkowo opcje 4WD, Automatyczna skrzynia, LPG (instalacja dedykowana do samochodu przez importera).
Źródło: Szukamy tanich, używanych samochodów i marzymy o nowych SUVach - OTOMOTO prezentuje motoryzacyjne trendy z 2022 roku. Otomoto.pl
Warszawa
Radom