Lewarek skrzyni automatycznej - tu: Ssangyong Torres i Ssangyong Musso Grand. Obecność funkcji manualnej zdradzają znaki + i – lub litera M.
Coraz więcej osób wybiera automaty. Skrzynia automatyczna jest wygodna, pozwala kierować jedną ręką, i jedną nogą. Wolna ręka może nam posłużyć do zwiększenia bezpieczeństwa (dwie ręce na kierownicy), ale też np. do jedzenia, głaskania kobiecego kolana, itd.
Ci, którzy jeździli automatem nie chcą wracać do manuala; ci którzy nie jeździli automatem, bywa, nie chcą go, bo boją się kłopotów (obawiają się, że będzie wyższe spalanie, droższy serwis … i co zrobić z lewą nogą?).
Automat różni się od manuala tym, że nie wymaga bezpośredniego zaangażowania kierowcy w zmianę biegów.
W samochodzie ze skrzynią manualną to ty decydujesz, kiedy zmienić bieg, naciskasz na pedał sprzęgła, przesuwasz dźwignię zmiany biegów... Dla wprawionego kierowcy to działania automatyczne, jak mycie zębów, dla młodego kierowcy to zmora – gaśnięcie auta na światłach, staczanie się i potężny stres na podjazdach.
W autach z automatyczną skrzynią to elektroniczny układ sterowania decyduje o zmianie biegów i robi to bez twojego udziału – można odetchnąć, jak to mówią niektórzy, automat sam jedzie, i to zawsze do przodu, więc żadna górka czy pojazd nie będą już straszne.
W kwestii ceny - automat będzie zwykle o kilka tysięcy zł droższy niż skrzynia manualna. Wynika to z jego bardziej skomplikowanej budowy - skrzynia ręczna to z grubsza kilka wałków i kół zębatych; automat to sporo hydrauliki i elektroniki.
Utarło się umówić, że skrzynia manualna nie wymaga serwisu, jest w niej olej, ale się go albo nie wymienia, albo robi się to bardzo rzadko. Jednak trzeba pamiętać o sprzęgle i kole dwumasowym, co jest szczególnie ważne, gdy ma się tzw. ciężką nogę. Trwałość skrzyni ręcznej, jeśli nie zgrzytamy biegami, jest tak duża jak całego samochodu, spokojnie wytrzyma 10-20 lat.
Przy serwisie skrzyni automatycznej mówimy o rekomendowanej (nie obowiązkowej) wymianie oleju raz na 60 tys. km, a trwałość skrzyni automatycznej zależy, podobnie jak manualnej, od stylu jazdy i dbałości kierowcy.
Poprosiliśmy o opinię klientkę, która od lat jeździ automatem:
Jeżdżę w automacie od ponad 5 lat i jestem zachwycona - to czysta przyjemność i wygoda – jeżdżę głównie w mieście, przy korkach automat jest błogosławieństwem, noga nie boli od ciągłego wciskania sprzęgła, do tego żadnego problemu na wzniesieniach, przy ruszaniu na światłach, przy wjazdach do garaży w centrach handlowych i w domu; jeżdżę też w trasę – wygodnie, nastawiam tempomat i jest super.
Skrzynie automatyczne były w moim przypadku bezawaryjne, nie było potrzeby żadnego serwisu. Wspominane czasem tzw. "wady skrzyń automatycznych" i obawy co do sprawności automatów, moim zdaniem w większości przypadków w ogóle nie mają znaczenia dla klientów. Być może osoby z zacięciem do jazdy sportowej mają inne doświadczenia.
W przeszłości w Dixi-Car oferowaliśmy modele Opel z automatyczną skrzynią z opcją manualnego sterowania o nazwie Easytronic lub Tecshift. Z zewnątrz taka skrzynia wygląda jak skrzynia automatyczna - tzn. nie ma pedału sprzęgła, biegi zmieniają się same. Ale konstrukcja takiej skrzyni to z grubsza skrzynia manualna (czytaj - prosta budowa) z dobudowanym siłownikiem, który rusza za nas lewarkiem. Więcej o skrzyniach Easytronic
Aktualnie oferujemy modele Ssangyong i Baic z automatycznymi skrzyniami Aisin lub G-tronic.
Zjechaliśmy samochodem nad rzeczkę i urządziliśmy sobie całodzienny piknik. Wieczorem odkrywamy, że akumulator został wydrenowany przez pracującą cały dzień chłodziarkę z napojami. Rozrusznik nie kręci. Co dalej?
Przy ręcznej skrzyni sprawa jest prosta - wiemy że nie należy - ale będziemy chcieli zapalić "na pych". Takiej operacji z automatem nie zrobimy - możemy albo wezwać pomoc drogową. albo... uruchomić pokładowe panele słoneczne, jeśli takowe posiadamy :) i z nich podładować akumulator...
Druga newralgiczna sytuacja to holowanie - przy automacie powinna nasz uszkodzony samochód wieżć laweta - koła napędzane powinny być w powietrzu.
Większość nowoczesnych automatów ma funkcję ręcznego, manualnego sterowania - sami zmieniamy bieg poprzez ruch lewarkiem do przodu lub do tyłu. Dzięki tej funkcji możliwa jest jazda na bardzo niskich obrotach (wcześniej zmieniasz bieg na wyższy oszczędzając paliwo) lub odwrotnie - jazda bardziej zawadiacka - na wysokich obrotach.
W praktyce nie jest to zbyt często używana funkcja - kto raz zazna wygody jazdy w trybie automatycznym, nie przesuwa zbyt często lewarka w lewo w tryb manualny.
Wciskając go skrzynia będzie starała się zoptymalizować zużycie paliwa serwując nam opóźnianie zmian biegów dla redukcji obrotów silnika, wyższy bieg już przy niższych obrotach, często jest też aktywowana funkcja start-stop. Wszystko ku mniejszemu spalaniu.
W trybie sportowym skrzynia biegów działa bardziej dynamicznie, utrzymuje wyższe obroty silnika i dostosowuje charakterystykę zmian biegów do zapewnienia lepszej wydajności.
Skrzynia w trybie winter dostosowuje się do jazdy w trudnych warunkach zimowych, tak, by zwiększyć przyczepność i bezpieczeństwo. Łopatologicznie chodzi o ruszanie od razu z wyższego biegu, żeby nie utracić przyczepności.
"Smart" – nowość w marce BAIC, skrzynia dopasowuje się do preferencji kierowcy.
Skrzynie automatyczne już dawno przestały być luksusem, a stają się normą, bo chodzi przede wszystkim o wygodę i bezpieczeństwo.
Skrzynie manualne są ciut tańsze w zakupie i panuje powszechna opinia, że niezawodne, co jednak podobnie jak w automacie zależy od stylu jazdy i dbałości.
Skrzynie automatyczne zdobywają coraz większą popularność, ba, coraz więcej klientów w ogóle nie chce słyszeć o samochodzie ze skrzynią ręczną, a udział w sprzedaży automatów zaczyna przekraczać 50%. W niektórych markach wręcz mówi się, ze nie ma już manualnych skrzyń.
Automat jest troszkę droższy w zakupie, utarło się powiedzenie, że wydaje się być szczególnie predestynowany do samochodów dużych, choć wygoda automatu ciągnie miłośników każdego gabarytu auta.
Zobacz też:
Torresy z automatyczną skrzynią od ręki
Tivoli i Tivoli Grand z automatem od ręki
Automaty w Oplach, do którego modelu, historie z życia
Tagi: skrzynia biegów, automat, ręczna, manualna, jak wybrać, semiautomat, easytronic, activeselect
Jazdy próbne elektrycznym SsangYongiem Torresem eVX w salonie Warszawa/Raszyn. Umów się!
07.2024
Nowe EV od SsangYonga można już kupić. Mega zasięg. Duży, pojemny SUV. Atrakcyjna cena. Zapraszamy na jazdę testową.
Bateria o pojemności 73,4 kWh, zasięg do 635 kilometrów - górna strefa tego, co oferuje rynek.
SsangYong Torres eVX kwalifikuje się do programu Mój elektryk.
Warszawa
Radom