Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Jaką wybrać skrzynię biegów - Manual czy Automat?

 

Lewarek skrzyni automatycznej

Lewarek skrzyni automatycznej - tu: Opel Antara. Obecność funkcji Tiptronic zdradzają znaki + i -.

Coraz więcej osób wybiera automaty. Skrzynia automatyczna jest wygodna, pozwala kierować jedną ręką, i jedną nogą. Wolna ręka może nam posłużyć np. do jedzenia, głaskania kobiecego kolana, itd.

Ci, którzy jeździli automatem nie chcą wracać do manuala; ci którzy nie jeździli automatem, bywa, nie chcą go, bo boją się kłopotów (wyższe spalanie, droższy serwis, itd.).

 

Skrzynia ręczna, czy automat

Automat będzie zawsze o kilka tysięcy zł droższy niż skrzynia manualna. Wynika to z jego bardziej skomplikowanej budowy - skrzynia ręczna to z grubsza kilka wałków i kół zębatych; automat to sporo hydrauliki i elektroniki.

Skrzynia manualna nie wymaga prawie serwisu. Jest w niej olej, ale się go albo nie wymienia, albo robi się to bardzo rzadko. Trwałość skrzyni ręcznej, jeśli nie zgrzytamy biegami, jest tak duża jak całego samochodu, spokojnie wytrzyma 10-20 lat.

Skrzynia automatyczna wymaga serwisu - wymiany oleju. Przy automatach w zaawansowanym wieku, jeśli nie dbamy, mogą się pojawić różne niespodziewane usterki.

 

 

Poprosiliśmy o opinię klientkę, która jeździ automatem Opla:

Jeżdżę Oplami w automacie od ponad 5 lat i jestem zachwycona  -  nie wymaga tego moje zdrowie, ale moja wygoda – jeżdżę głównie w mieście, przy korkach automat jest błogosławieństwem, noga nie boli od ciągłego wciskania sprzęgła, do tego żadnego problemu na wzniesieniach, przy wjazdach do garaży w centrach handlowych i w domu; jeżdżę też w terenie – wygodnie, nastawiam tempomat i jest super.

Skrzynie automatyczne były w moim przypadku bezawaryjne, nie ma potrzeby wyjątkowego, drogiego serwisu. Tzw. "wady skrzyń automatycznych" w 80-90% przypadków w ogóle nie mają znaczenia dla klientów - oczywiste jest, że ci od jazdy sportowej nie rozważają automatów.

 

 

 

Easytronic - Skrzynia automatyczna o konstrukcji skrzyni ręcznej

Skrzynia Easytronic

Lewarek Easytronica

Opel ma w ofercie coś takiego - w zależności od modelu może się taka skrzynia nazywać Easytronic lub Tecshift. Z zewnątrz wygląda jak skrzynia automatyczna - tzn. nie ma pedału sprzęgła, biegi zmieniają się same.

Ale konstrukcja takiej skrzyni to z grubsza skrzynia manualna (czytaj - prosta budowa) z dobudowanym siłownikiem, który rusza za nas lewarkiem.

Taka skrzynia to super sprawa - spalanie paliwa niższe niż przy manualnej skrzyni biegów.

W naszych cennikach pdf szukaj kodu MA. Np. MA5 w Oplu Corsa, to skrzynia 5-biegowa Easytronic.

Dla porównania: A6 to automat 6-biegowy; M6 - manual 6-biegowy, itd.

Ci którzy jeździli Easytonikiem 3.0 (czyli najnowszą wersją), zauważają poprawę kultury pracy tej skrzyni w porównaniu z wersjami z połowy lat dwutysięcznych.

Więcej o skrzyniach Easytronic

 

 

O czym pamiętać kupując automat?

Zjechaliśmy samochodem nad rzeczkę i urządziliśmy sobie całodzienny piknik. Wieczorem odkrywamy, że akumulator został wydrenowany przez pracującą cały dzień chłodziarkę z napojami. Rozrusznik nie kręci. Co dalej?

Przy ręcznej skrzyni sprawa jest prosta - wiemy że nie należy - ale będziemy chcieli zapalić "na pych". Takiej operacji z automatem nie zrobimy - możemy albo wezwać pomoc drogową. albo... uruchomić pokładowe panele słoneczne, jeśli takowe posiadamy :) i z nich podładować akumulator...

Druga newralgiczna sytuacja to holowanie - przy automacie powinna nasz uszkodzony samochód wieżć laweta - koła napędzane powinny być w powietrzu.

 

Automat jako skrzynia ręczna - Tiptronic

Większość nowoczesnych automatów ma funkcję Tiptronic - sami zmieniamy bieg poprzez ruch lewarkiem do przodu lub do tyłu. Dzięki funkcji Tiptronic możliwa jest jazda na bardzo niskich obrotach (wcześniej zmieniamy bieg na wyższy oszczędzając paliwo) lub odwrotnie - jazda bardziej zawadiacka - na wysokich obrotach.

W praktyce nie jest to zbyt często używana funkcja - kto raz zazna wygody jazdy w trybie automatycznym, nie przesuwa zbyt często lewarka w lewo (w tryb Tiptronic).

 

Przycisk "eco" w skrzyniach automatycznych

Wciskając go uruchamiamy tryb ekonomiczny, skrzynia będzie nam serwować wyższy bieg już przy niższych obrotach. Opcja szczególnie przydatna zimą, gdy śnieg, słaba przyczepność.

 

Podsumowanie

Skrzynie manualne są tanie w zakupie i eksploatacji, niezawodne i łatwiej pozwalają wybrnąć z sytuacji awaryjnej typu rozładowany akumulator.

Skrzynie automatyczne zdobywają coraz większą popularność, ba, coraz więcej klientów w ogóle nie chce słyszeć o samochodzie ze skrzynią ręczną. Automat jest droższy w zakupie, wymaga większej uwagi (serwisu); wydaje się być szczególnie predestynowany do samochodów dużych, np. Insignia, Antara.

 

Zobacz też:

Automaty w Oplach, do którego modelu, historie z życia

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Który napęd wybrać: PHEV, elektryk, diesel, czy benzyna?

   

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Tagi: skrzynia biegów, automat, ręczna, manualna, jak wybrać, semiautomat, easytronic, activeselect

 

 

Tylu zamówień polski importer się nie spodziewał - i inne opinie o Torresie

08.2023

Opinia liczba zamówień SsangYong Torres, tablica rejestracyjna WN

Aż trudno uwierzyć w pojemność bagażnika, która według katalogu wynosi 703 l. Po złożeniu foteli możemy dostać ponad 1600 l. To są możliwości, którymi Koreańczycy w tej kwestii dosłownie pozamiatali

– pisze na:Temat, 24.07.2023.

 

Wnętrze również zachwyca. Wygląda na czyste i nowoczesne. Po prawej stronie widoczny jest całkiem spory multimedialny ekran o przekątnej 12,3 cala. Poniżej – podobnie jak w Audi, 8-calowy wyświetlacz przeznaczony do sterowania klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli.

– pisze WRC Premium. Motorsport & Beyond, 20.07.2023.

 

Torres zaskakuje komfortem jazdy (z przodu kolumny resorujące, z tyłu wielowahacz Multi-Link). Kabina pasażerska jest dobrze wyciszona zaś układ kierowniczy precyzyjnie reaguje na wykonywane manewry. Parkowanie ułatwiają przednie i tylne czujniki oraz kamera cofania, która wyróżnia się dobrą jakością obrazu.

– pisze Nowoczesna Flota, 27.07.2023.

 

Zobacz opinie

Warszawa

Radom




 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

SsangYong Torres, promocje, cena, gwarancja