eCall pojawił się w niektórych Oplach już w 2015 r. Od 1.04.2018 nie można homologować w Europie samochodów bez eCall, więc system stanie się standardem w Oplach i w samochodach innych marek. Jak działa eCall? Jaka jest jego specyfika w marce Opel? Czym się różni od oplowskiego systemu OnStar? Kiedy "Kowalski" kupi samochód z eCall? Kiedy z salonów znikną samochody bez eCall?
Przycisk SOS/eCall w nowej Insigni. Na fot. widać trzy przyciski systemu OnStar. Przypuszczamy, że w samochodach z samym eCall, będzie tylko jeden przycisk - SOS.
Producenci sprzedający samochody w Europie - Opel, jak i każda inna marka - po 1 kwietnia 2018 nie mogą już homologować nowych pojazdów osobowych, oraz dostawczych o dmc do 3,5 t, bez systemu eCall. Czy to znaczy, że po 01.04.2018 nie kupimy w salonie samochodu bez eCall? Oczywiście jest to teza fałszywa. Samochody bez eCall będą w salonach jeszcze przez pewien czas, bo modele homologowane przed 1 kwietnia 2018 mogą być nadal produkowane bez eCall po tej dacie, nie mówiąc już o tym, że salony czy importerzy mają zapasy pojazdów, etc.
Ale: w wielu Oplach, szczególnie modelach Astra V, Insignia, Zafira, Grandland, Crossland, czyli większych lub niedawno wprowadzonych na rynek - eCall już jest, a prawdopodobnie jest kwestią miesięcy po w/w dacie, gdy będzie we wszystkich standardem - o tym dalej.
eCall zadzwoni pod 112 w razie wystrzelenia poduszek, dzięki czemu pomoc przybędzie na miejsce wypadku szybciej - to prawda, ale i pewne uproszczenie.
eCall to na stałe zamontowany w samochodzie nadajnik z kartą SIM, podobny do telefonu komórkowego. Nawiązać połączenie głosowe z numerem 112 będzie próbował, ale przede wszystkim wyśle do służb ratunkowych pakiet danych, z lokalizacją samochodu na czele. W praktyce w kabinie samochodu, który uderzył w drzewo, odezwie się głos konsultanta z numeru 112, który będzie próbował co nieco na gorąco uściślić. Skąd to wiemy? Bo Opel wprowadził eCall do niektórych samochodów już w 2015 r. w ramach systemu OnStar. Oto film - funkcji eCall poświęcony jest fragment od 0:00 do ok. 1:48 - potem omawiane są już pozostałe funkcje OnStar.
Ok. 2019 r. OnStar został zastąpiony w nowych Oplach systemem OpelConnect.
Różnica w eCall jest taka, że będziemy rozmawiać nie z oplowskim centrum OnStar, tylko z państwowym numerem 112.
Bo jako marka General Motors miał dostęp do amerykańskiej technologii, którą GM wprowadził na rynek USA jeszcze w latach 90.
eCall, w ramach systemu OnStar jest już od ok. 2015 r montowany w większości modeli Opla, czyli m.in. w modelach ADAM, Astra, Corsa, Crossland X, Grandland X, Insignia, MOKKA X, Vivaro, Zafira. Niemniej należy pamiętać, że jest to trochę inaczej działający eCall niż ten "obowiązkowy" po 1 kwietnia.
Natomiast eCall w wersji obowiązkowej (nie-onstarowej) dotyczył będzie:
Może być kilka modeli, w których nie będzie eCall nigdy, niezależnie od rocznika w którym zostały wyprodukowane:
Update z 16.04.2018
Wersja Związku Dealerów Samochodów: Tylko dla samochodów dla których po 1 kwietnia 2018 roku uzyskiwana jest nowa homologacja typu, obowiązkowe jest instalowanie w nich systemu „eCall”. Przepisy dotyczące homologacji typu są dosyć skomplikowane i dyrektywa wymienia całą listę czynników które powodują, że dany pojazd jest nowym „typem pojazdu”. Na potrzeby bardziej przystępnego języka należy stwierdzić, że „typ pojazdu” sprowadza się po prostu do jego całkowicie nowego „modelu”, nie chodzi nawet o przeprowadzony lifting pojazdu, tylko o całkowicie nowy model, w tym nowa generacja danego modelu. Sformułowaniem „model” posługuje się Komisja Europejska w swoich komunikatach. Oznacza to, że tylko dla modeli zaprojektowanych i wypuszczanych na rynek po 1 kwietnia obowiązkowe jest montowanie systemu eCall. Nie wyklucza to oczywiście tego, że system ten jest już montowany w niektórych pojazdach, które wcześniej uzyskały homologację typu, co zresztą ma miejsce w przypadku bardzo wielu modeli. Niemniej do 1 kwietnia to była tylko możliwość, po 1 kwietnia jest to obowiązek dla uzyskania homologacji typu. Odpowiadając więc na najczęściej zadawane pytania:
Update z 11.04.2018
W przypadku Opla pierwszym modelem, który obejmie "obowiązkowy" e-Call będzie pewnie następna Corsa [czyli Corsa F, która zastąpi obecną Corsę E - przyp. Dixi-Car].
Wybacz "inconsistent information" - eCall "się dzieje" na gorąco.
Przecież producent mógłby nie homologować nowych wersji i latami jeszcze produkować samochody bez eCall. To błędne myślenie. Nowe wersje obecnych modeli importer homologuje częściej niż nam się wydaje, wystarczy zmiana silnika, i taki samochód już wymaga nowej homologacji. Niemniej należ mieć na względzie powyższą interpretację polskiego Związku Dealerów Samochodów, że tylko całkiem nowe modele podlegają pod obowiązkowy eCall.
Przypuszczamy, że pod koniec 2018 r. znaczna część samochodów w salonach Opla będzie już miała "obowiązkowy eCall". W marcu 2018, eCall już jest widoczny w specyfikacjach niektórych modeli.
A co jeśli ktoś ma życzenie kupić samochód bez eCall? Uważamy, że jeszcze przez pewien czas będzie to możliwe, ale będą to już coraz mniej liczne sztuki. Być może inni producenci niż Opel, rzadziej zmieniający modele, będą mieli dłużej samochody bez eCall, ale wtedy to powinien być dla nas pewien sygnał nt. nowoczesności takiego samochodu - tzn. homologacja na niego musiała być sprzed 1 kwietnia 2018, czyli producent nic znaczącego w nim po tej dacie nie zmienił.
eCall dotyczy całej gamy, choć w poszczególnych modelach Opla może wejść w odstępach kilkumiesięcznych. Od lewej: Insignia, Grandland X, MOKKA X, Astra Kombi.
eCall nie dotyczy aut, które już jeżdżą, a nawet tych, które zostaną dopiero wyprodukowane na podstawie wcześniejszych homologacji (wydanych przed 01.04.2018).
Nie. eCall ma kilka innych funkcji:
W związku z tym, że eCall staje się obowiązkowy dla każdego nowego samochodu sprzedawanego w Europie, Opel wycofuje od roku modelowego 2018.75, czyli produkcja ok. wiosny 2018, ze standardu w/w droższych modeli system OnStar i wprowadza na jego miejsce eCall, tyle że już do każdego nowo produkowanego samochodu, bez względu czy to Corsa, czy Insignia i czy droga wersja wyposażeniowa, czy tania.
Przyszłość systemu OnStar. OnStar, a obecnie już OpelConnect, jako system o szerszej funkcjonalności niż eCall nadal jest oferowany w Oplach, ale już jako wyposażenie opcjonalne. O funkcjach OpelConnect piszemy tu, są to m.in. pomoc w ustaleniu miejsca pobytu skradzionego samochodu, komunikacja z samochodem przez smartfon (np. sprawdzenie stanu oleju czy ciśnienia w oponach), nawigacja live, zdalne, przez smartfon, sterowanie klaksonem, światłami w celu odstraszenia intruza, czy namierzenia pojazdu przed hipermarketem. Oczywiście jeśli kupujesz samochód z systemem OpelConnect, dostajesz też eCall.
Tak, bo każdy, nawet kupujący najtańszą Corsę, dostanie "powiadamianie służb ratunkowych" w standardzie, działające bezterminowo i bezpłatnie. Chociaż eCall był w Oplach dostępny już od ok. 2015 r. w ramach OnStar, to za "całość" OnStar (obecnie OpelConnect) trzeba było płacić roczny abonament w drugim i kolejnych latach eksploatacji. Jak się go nie wykupiło, to nawet eCall przestawał działać.
W przypadku Opla pewną wątpliwość może budzić wypadnięcie ze standardu systemu OnStar, który od ok. 2015 r. zdążył "wpaść do standardu" niemal wszystkich modeli od Astry wzwyż. Po pierwsze nadal OnStar będzie dostępny w opcji; po drugie - OnStar w drugim i kolejnych latach eksploatacji kosztuje roczną opłatę - nie każdy chce ją płacić; po trzecie jedną z funkcjonalności OnStar jest właśnie eCall, czyli coś, co teraz będzie za darmo dla każdego; po czwarte - Opel dostosował ceny samochodów, bo wymusza to na nim rynek, czyli klient i tak efektywnie zapłaci za to, co dostaje.
Jak eCall działał w Oplach w latach 2015-2017, skoro dopiero w 2017 r., jak wynika z poniższego kalendarium, przystosowano system informatyczny Centrum Powiadamiania Ratunkowego? Zgłoszenia trafiały do tzw. Centrum OnStar, czyli grupy konsultantów utrzymywanych przez Opel Polska, i realizujących jeszcze inne usługi dla klientów OnStar, a stąd były dopiero przekazywane do służb ratunkowych.
Centrum przyjmujące zgłoszenia z eCall. To co widzimy na fot. to zarządzane przez Opla centrum OnStar w Luton, Wlk. Brytania, przyjmujące dotychczas zgłoszenia eCall, natomiast wraz z wprowadzeniem obowiązku eCall sygnały będą trafiać wprost do zarządzanych przez poszczególne państwa centrów 112, w Polsce jest to Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Centrum OnStar nadal będzie funkcjonować, bardziej już jako concierge.
Pojawiają się głosy, że rządy będą śledziły czy podsłuchiwały przez eCall obywateli, itp. Nie ma na to dowodów. Teoretycznie istnieje możliwość zdalnego uruchomienia mikrofonu w samochodzie. Podobnie jak kamery w laptopie, którą niektórzy zaklejają czarną taśmą. Oficjalne informacje mówią, że:
W państwach Unii Europejskiej + Islandia, Norwegia, Szawajcaria. W Oplu kupionym w polskim salonie, znajdującym się na terytorium np. Francji - oczywiście eCall zadziała, choć wypadałoby wtedy znać jeden z języków zachodnioeuropejskich. Jeśli nie będziemy się odzywać, zapewne na miejscu pojawi się Véhicule de Secours et d'Assistance aux Victimes. Podobnie w Niemczech - jeśli nie "sprechamy" - może przyjechać Feuerwehr.
1998 - 170 ekspertów spotkało się w Brukselii, by skonstatować europejską zależność od amerykańskiego GPS i zebrać propozycje zastosowań europejskiej alternatywy, czyli systemu Galileo.
1999 - Luc Tytgat prezentuje przed Komisją Europejską założenia eCall, czyli jednego z zastosowań Galileo.
2001 - eCall zaprezentowany na Jugend forscht - konkurs technologiczny dla niemieckiej młodzieży.
2007 - projekt został uśpiony.
2011 - Komisja Europejska wznawia projekt.
Lato 2013 - przewidywania, że eCall ruszy 1.10.2015.
01.12.2015 - Słowenia uruchamia eCall.
18.05.2017 - eCall rusza w niektórych regionach Włoch.
01.10.2017 - Szwecja uruchamia eCall.
10.2017 - system informatyczny Centrum Powiadamiania Ratunkowego został przygotowany do obsługi zgłoszeń eCall w Polsce.
01.04.2018 - nowo homologowane w Europie samochody muszą mieć eCall.
Źródło: Wikipedia.
W trakcie przedłużających się prac nad eCall, część producentów, jak BMW, PSA (Peugeot-Citroen), Volvo, wprowadziło eCall oparty na sms-ach. Opel nie miał systemu sms-owego, od początku w Oplach był system głosowy + informacja elektroniczna z czujników samochodu i jego lokalizacji idąca do służb ratunkowych "w tle rozmowy".
Można spotkać się z następującymi opiniami:
Dzieje się
78% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka Automatu. Mamy to!
02.2023
78% Kupujących nowe auto wg Otomoto szuka auta z automatyczną skrzynią biegów. Mamy to! SsangYong to producent SUV‑ów i crossoverów z Korei. Każdy z modeli jest dostępny z automatem. Na wyprzedaży rocznika 2023 korzyść do 33 000 zł.
I mamy te samochody - są w salonie Dixi-Car od ręki. SsangYong odnotował w Polsce w 2022 roku 400-procentowy wzrost sprzedaży. Co ciekawe, premiera 2023 - nowy Torres - został pokazany w Polsce jako pierwszym kraju w Europie.
Duża marka koreańska w Polsce. Na dodatek specjalizująca się w samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów. Zgodnie z preferencjami kupujących nakreślonymi przez Otomoto na podstawie wyszukiwań w tym portalu.
SsangYong to najstarszy producent SUV-ów i crossoverów z Korei, a samochody nowe mają korzystne ceny i 5 lat gwarancji (na Musso i Torresa eVX - 7 Lat Gwarancji). Dodatkowo opcje 4WD, Automatyczna skrzynia, LPG (instalacja dedykowana do samochodu przez importera).
Źródło: Szukamy tanich, używanych samochodów i marzymy o nowych SUVach - OTOMOTO prezentuje motoryzacyjne trendy z 2022 roku. Otomoto.pl