Warszawa (22) 716 30 20

Radom (48) 360 98 26

Klimatyzacja Manualna, Automatyczna czy Climatronic

 

Panel sterowania klimatyzacją manualną

Fot. Panel sterowania klimatyzacją manualną - Opel Corsa. Na winiecie strony panel climatronika dwustrefowego w Insigni.

Do wyboru mamy dwa rodzaje klimatyzacji:

  • manualna
  • elektroniczna (climatronic)

 

Klimatyzacja elektroniczna bywa nazywana "automatyczną", co w przypadku Opla jest błędem - klimatyzacja automatyczna w Oplu to oddzielny typ klimatyzacji, choć zanikający.

 

Ponadto klimatyzacja elektroniczna może być:

  • jednostrefowa
  • dwustrefowa

Jednostrefowa klimatyzacja elektroniczna występuje albo w małych modelach (Corsa, ADAM), albo jako tańsza opcja w większych modelach (Insignia). Należy się spodziewać, że w przyszłości jej rola w ofercie będzie maleć, na rzecz klimatyzacji dwustrefowej, ew. pozostanie tylko w małych samochodach i dostawczych typu Combo.

 

 

Którą klimatyzację wybrać: climatronic, czy manualną

Oczywiście lepiej jest wybrać climatronic, bo zapewnia większy komfort. Wynika to z prostego porównania parametrów poszczególnych rodzajów klimatyzacji (tabela 1). W klimatroniku ustawiamy sobie ulubione paramtery na wyświetlaczu, np. 20 stopni, z dominacją nawiewu na nogi i szybę, i w zasadzie możemy zapomnieć o ustawianiu klimatyzacji na całe miesiące, bo system ten będzie nam sam regulował warunki panujące w kabinie. Ew. wraz ze zmianą pory roku będziemy chcieli lekko skorygować parametry w związku z tym że np. latem do samochodu wsiadamy w krótkiej odzieży (będziemy chcieli wtedy podnieść zadaną temperaturę z 18 do 22 stopni - przykład).

Klimatronic, dzięki czujnikom, wie, że np. jedziemy za dymiącą ciężarówką i zamknie nam na chwilę dopływ "świeżego" powietrza do kabiny (włączy tzw. zamknięty obieg); klimatronic zna wilgotność powietrza i odpowiednio podkręci "suszenie" powietrza wpadającego do kabiny, żeby jak najszybciej usunąć zaparowanie z szyb. Jak z tego wynika klimatyzacja elektroniczna to de facto połączenie klimatyzacji z ogrzewaniem i korzystamy z dobrodziejstw tego systemu przez cały rok.

Niestety zalety kosztują - climatronic będzie w nowym Oplu średnio o 1000-2000 zł droższy niż klimatyzacja manualna. Ale - możemy go kupić w pakiecie z innym wyposażeniem, co zrekompensuje nam straty moralne. A jeśli wybieramy wyższy poziom wyposażenia, np. Cosmo, klimatronic otrzymamy w standardzie.

 

Tabela 1 Porównanie cech klimatyzacji manualnej, automatycznej i elektronicznej.

Manualna Automatyczna
Elektroniczna
Inna nazwa AC (SAC - Semi Automatic Climate) ECC, climatronic
współpraca z wyświetlaczem centralnym nie w niektórych modelach tak
ustawianie żądanej temperatury nie podziałka na pokrętle lub na wyświetlaczu na wyświetlaczu
regulacja temperatury ręczna automatyczna automatyczna
regulacja siły nawiewu ręczna automatyczna automatyczna
regulacja kierunku nawiewu ręczna ręczna automatyczna

 

 

Rys. Porównanie klimatyzacji manualnej (AC), automatycznej (SAC) i klimatronik (ECC) na przykładzie Vectry C po liftingu (rok modelowy 2006)

Klimatyzacja manualna, automatyczna, klimatronik. Vectra C po liftingu, porównanie

 

 

Klimatyzacja manualna - dlaczego jest tańsza?

Klimatyzacja ręczna sprowadza się do minimalizacji elektroniki - na desce mamy przycisk z lampką załączający nam klimatyzację na sztywno. Oczywiście się o tym zapomina, skutkiem czego nasz mózg w pewnym momencie stwierdza, że jest nam zimno. Wtedy możemy albo całkiem wyłączyć klimatyzację, co zaskutkuje tym, że latem będzie nam za chwilę gorąco, albo podkręcić gałkę ogrzewania, co spowoduje, że klimatyzacja pozostanie włączona, ale damy do kabiny domieszkę ciepłego powietrza. Ogólnie, większość osób, które mają wąski przedział komfortu cieplnego, będzie potrzebowała stale korygować temperaturę gałką ogrzewania. Wynika to też ze stale zmieniających się warunków pogodowych, np. uderzenie promieni słonecznych w karoserię, albo nagłe schłodzenie karoserii przez letnią burzę.

Czyli - manual jest tańszy - bo jest prostszy w budowie.

 

Względy eksploatacyjne

Koszt serwisu

Generalnie koszt serwisu klimatyzacji czy to ręcznej, czy elektronicznej, będzie taki sam - w większości przypadków. Popatrz na nasze ceny serwisu klimatyzacji - nie ma tam wyróżnika wg typu klimatyzacji. Czyszczenie, czy uzupełnienie czynnika chłodzącego kosztuje tyle samo dla klimatyzacji manualnej i climatronica.

I to są najczęściej wykonywane naprawy, które raczej należy nazwać okresową obsługą klimatyzacji, bo fakt powolnego ubytku czynnika z układu klimatyzacji uznaje się za normalny. Podobnie - fakt zagrzybienia klimatyzacji - też jest normalny - chyba że wynika z jakiejś niedrożności w odprowadzaniu wilgoci - wtedy oczywiście trzeba to przetkać i dopiero odgrzybić. Taki standardowy serwis klimy zalecamy robić minimum raz na rok.

Teraz, czy climatronic jest bardziej awaryjny od strony elektronicznej? Nasz serwis tego nie potwierdza, przynajmniej w samochodach kilkuletnich - dominująca u nas grupa. Wiadomo, że w kilkunastoletnich samochodach może "paść" wszystko, np. wyświetlacz i wtedy będziemy mieli problem - bo nie będziemy widzieć temperatury, jaką sobie ustawiliśmy w climatroniku (jednak co gałka to gałka - proste mechaniczne rozwiązania są niezawodne) - ale to jest gdybanie - nie wiemy, na ile niezawodne okażą się rozwiązania dziś stosowane przez Opla za lat kilkanaście...

Nowy czynnik R1234yf a ceny serwisu

 

Tabliczka z oznaczeniem czynnika R1234yf, Opel Mokka

Tabliczka Opla Mokka z oznaczeniem, że w samochodzie jest czynnik R1234yf, okolice zamka maski.

Niezależnie, czy klimatyzacja jest elektroniczna, czy manualna, w nowych samochodach (np. Opel Mokka) można coraz częściej spotkać nowy czynnik chłodniczy R1234yf zamiast stosowanego dotychczas R134a.

Nowy czynnik po wielokroć mniej przyczynia się do powstawania dziury oznowej niż stary.

Ale dla użytkownika takiego samochodu serwis klimatyzacji może być droższy niż dotychczas, w związku z tym, że sam czynnik jest droższy, jak i serwisy muszą się zaopatrzyć w nowe urządzenia do napełniania klimatyzacji tymże czynnikiem.

Możemy się tylko spodziewać, że ceny z czasem spadną, gdy warsztaty zamortyzują sobie poczynione nakłady, jak i producenci czynnika pewnie spuszczą z tonu...

Ponadto słyszy się, że w razie pożaru samochodu nowy czynnik stwarza pewne zagrożenia - tzn. temperatura jego samozapłonu jest niższa niż czynnika R134a (wynosi 405 st. C), a ponadto w połączeniu z wodą (użytą do gaszenia samochodu), może wytworzyć się szkodliwy dla człowieka kwas fluorowodorowy. Oczywiście wszystko to mało prawdopodobny scenariusz: że w ogóle samochód kiedykolwiek się zapali, że pożar nie zostanie w porę ugaszony (zanim rozszczelni się klimatyzacja), że będzie gaszony wodą (a nie gaśnicą proszkową), i że człowiek akurat będzie się znajdował przy pożarze, itd.

 

Czy można zastąpić czynnik R1234yf, starym czynnikiem R134a?

Nie. Klimatyzacja w nowych samochodach, gdzie producent przewidział R1234yf musi pracować na tym czynniku.

 

Climatronic a wielkość akumulatora

Klimatyzacja elektroniczna wymaga sprawnego akumulatora. Climatronic jesienną porą potrafi dość nagle zdemaskować niesprawny akumulator uniemożliwiając nam nawet uruchomienie samochodu. Jak do tego dochodzi? Elektronika - bywa - uruchamia prądożerny wiatrak klimatyzacji niemal stale, nawet przy włączonej stacyjce, a wyłączonym silniku, skutkiem czego - szczególnie przy niskich obrotach silnika i niskich temperaturach - układy samochodu nie nadążają z doładowywaniem akumulatora. Oczywiście ten "haczyk" odkrywamy dopiero po kilku latach eksploatacji, gdy akumulator kończy żywot. Możemy zapobiegać jeżdżąc z automatyką klimatyzacji w pozycji "off" (wyłączonej) - wtedy unieruchamiamy ów prądożerny wiatrak... No i jeśli wymieniamy akumulator, to na odpowednio duży...

 

Climatronic a zużycie paliwa

Oczywiście jeżdżenie z włączonym każdym typem klimatyzacji pociąga wiekszą konsumpcję benzyny (w Dieslach mniej odczuwalne).

W teorii samochód z klimatyzacją elektroniczną powinien palić mniej niż z klimatyzacją ręczną. Wynika to z tego - elektronika wyłącza okresami sprężarkę klimatyzacji, która to sprężarka jest głównym obciążnikiem dla silnika, a więc zwiększaczem zużycia paliwa. Praktyka jednak nie potwierdza powyższej tezy. Ogólnie różnice w spalaniu między klimatyzacją manualną, a elektroniczną nie powinny być znaczne.

 

Typ klimatyzacji - a szybkość dochodzenia do zadanej temperatury w kabinie

Jest jeszcze jedna zaleta klimatyzacji elektronicznej, niedoceniana przez niektórych - to szybkość dochodzenia do zadanej temperatury, np. lubimy mieć w kabinie 20 stopni, a jest akurat upalne lato...

Teraz - jeśli mamy klimatyzację manualną - to latem dla wygody ustawiamy sobie gałkę ogrzewania np. na 1/3 grzania, bo inaczej mamy lodówkę. W efekcie - gdy załączymy klimatyzację przy mocno nagrzanym wnętrzu - chłodzi nam ona w pewnym uproszczeniu na 2/3 swoich możliwości. Oczywiście możemy gałkę ogrzewania tymczasowo przestawić na maks. chłodzenie, ale to obciąża naszą głowę.

Inaczej w climatronicu - nawet jeśli mamy ustawione 20 stopni - początkowo klimatronic chłodzi na 100% swoich możliwości, dopiero tuż przed osiągnięciem owych 20 stopni siłowniki pod deską dokonują odpowiednich korekt w kierowaniu powietrza. Efekt: szybsze osiągnięcie zadanej temperatury.

Zresztą podobna jest zasada pracy klimatyzacji automatycznej.

 

Klimatyzacja automatyczna - typ wymierający

Na koniec należałoby wspomnieć o klimatyzacji automatycznej. Wprowadzona do modeli Opla na szerszą skalę w połowie 1. dekady XXI wieku była typem pośrednim między klasyczną klimą ręczną a climatronikiem. Miała podstawową cechę klimatyzacji elektronicznej, czyli stałe dążenie do utrzymania zadanej temperatury w kabinie, ale ustawiało się tę temperaturę gałką (pokrętło miało podziałkę). No i nie było automatyki kierowania powietrza góra - środek - dół - ten parametr ustawiało się gałką - tak jak w najprostszym ogrzewaniu.

Na dziś klimatyzację automatyczną można znaleźć w ofercie samochodów nowych jedynie w Oplu Combo, a i tu zbliża się to, co otrzymujemy do pełnego climatronica (np. temperaturę ustawiamy na monitorku), ale w cenniku zobaczymy to jeszcze pod nazwą "automatycznej" klimatyzacji właśnie. Zapewne do czasu.

 

luty 2014

 

 

 

Poradnik Kupującego

Zakup nowego samochodu

Na którą oś wybrać napęd - przednią czy tylną (gama SsangYong)?

Który napęd wybrać: PHEV, elektryk, diesel, czy benzyna?

 

Czy Opel jest dobrą marką dla klienta indywidualnego?

Praktyka eksploatacji auta na prąd

Gama elektrycznych Opli

Ile się czeka na nowy samochód?

Czy samochody zdrożeją [taniej nie będzie]?

Trzy cylindry. Dobrze czy źle?

Jak wybrać kolor samochodu?

Czy doposażyć samochód w pakiet?

Który silnik wybrać?

Czy mały samochód jest tańszy w eksploatacji niż duży? Jaka klimatyzacja - ręczna czy climatronic? Jaka skrzynia biegów: automat, manual?
Nowy czy używany samochód - odwieczne pytanie Jaki samochód dla profesjonalisty? Dlaczego lekki samochód do miasta (o spalaniu)?
Felgi kół - jakie wybrać? Ubezpieczenie od dealera - czy warto? Które nadwozie? 3d, 4d, 5d, kombi, suv, a może minivan?
Samochody naszych klientów Rok produkcji, modelowy, data pierwszej rejestracji - czym się kierować? Samochód po powodzi: jak rozpoznać i czy warto?
AdBlue - czyli co oznacza Euro6?,
Euro6 a dostawcze
eCall, OpelConnect Czy polować na samochód podemonstracyjny?
ABS, ESP, tempomat, czujniki parkowania - czy warto? Sekrety wyprzedaży rocznika Jak popularny jest Opel w Polsce? Garść statystyk
Trendy na polskim rynku. Jaki będzie za kilka lat? Android Auto, Apple CarPlay a Opel Gniazdko 230V w samochodzie
Czy samochody zdrożeją? SUVy Opla Automaty w Oplach
Napęd 4x4 w Oplach Kombiaki Opla
Fabryki Opla Ople produkowane w Polsce Najtańszy nowy Opel
Sportowe Ople Nowy Opel na raty Ile kosztuje Opel?
Różnice między latami modelowymi Nowe auto na abonament Busy i minivany Opla

Czy Opel jest niemiecki?

A może francuski?

Modele dla rodzin

Rodziny 2+2, 2+3

Hatchbacki Opla - porównanie
Katalogi Opel - kopalnia wiedzy

Jak kupować samochód [Komiks]?

Wszystkie odcinki poradnika

 

 

Streszczenie: klima, manual, klimatronik, automatyczna, porównanie

 

 

Umów jazdę próbną Baikiem 3 i 5. Klienci zaskoczeni zrywnością samochodów!

03.2024

BAIC Beijing 5 samochód demonstracyjny
BAIC Beijing 3 samochód do jazdy próbnej

Zapraszamy na jazdę próbną! Zarejestrowaliśmy już BAIC 5 Turbo 177KM z 7‑biegową skrzynią DSG i BAIC Beijing 3 Turbo 136KM. Obydwa czterocylindrowe. Są gotowe do testu.

A dlaczego warto przed podpisaniem umowy zakupu samochodu? Klienci, którzy byli u konkurencyjnej marki MG, zauważają zrywność Baika 3 i szybszą skrzynię dwusprzegłową Baika 5, względem modeli konkurencji. Więcej w materiale BAIC czy MG.

Tel. 22 716 30 20. Autoryzowany dealer BAIC Warszawa. Zapraszamy!

Umów datę i godzinę testu

Godziny pracy salonu

Warszawa

Radom




 

 

Przejdź na górę strony Powrót do góry

 

 

BAIC Beijing 5 cena