Która oś jest napędzana w SsangYongach - przednia czy tylna? Modele Tivoli, Korando, Torres, Actyon, Musso, Rexton. Dodatkowo prawie zawsze jest opcjonalnie napęd 4x4. Zalety i wady napędu na tył i na przód.
Pół na pół gama modelowa SsangYonga ma napęd na przód i tył. Jak w mało której marce, jest możliwość dopasowania samochodu do preferencji w kwestii napędzanej osi. Jeśli cenisz "radość z jazdy" - rozważ model z napędem na tył. Jeśli użyteczność, łatwe prowadzenie, niskie spalanie - lepszy będzie napęd na przód.
Na którą oś jest napęd |
Napęd 4x4 | |
---|---|---|
Tivoli | przód | ![]() |
Tivoli Grand | przód | |
Korando | przód | ![]() |
Torres | przód | ![]() |
Actyon | przód | ![]() |
Musso Grand | tył | ![]() |
Musso | tył | ![]() |
Rexton | tył | ![]() |
W Musso napęd 4x4 jest w każdej wersji samochodu. Pozostałe modele SsangYonga mają albo napęd tylko na jedną oś, albo dołączany 4x4.
W modelach SsangYonga z napędzaną osią przednią (Tivoli, Korando, Torres, Actyon) jest zautomatyzowany napęd 4wd (z manualnym "lockiem").
Do modeli z napędem na tył (Rexton, Musso) jest oferowany dołączany napęd 4x4 z reduktorem i blokadą tylnego mostu.
Silnik współcześnie mamy z przodu, a napęd tylny lub przedni oznacza, że zespół napędowy wprawia w ruch koła osi tylnej lub przedniej ;)
Przedni napęd jest jak łóżko-kanapa w jednym - obydwie funkcje spełnia, i tyle. Kierowca może odczuwać szarpanie kierownicy przy ruszaniu ze skręconymi kołami; przeguby napędowe miewają usterki. Napęd na tylną oś można z kolei porównać do dedykowanego podwójnego łóżka z lateksowym materacem i dedykowanej, ergonomicznej sofy z długim siedziskiem.
W ssangyongowych pick-upach mamy napęd na tył, a w Musso dodatkowo zawsze dołączany 4x4.
Napęd na tył jest cięższy. Ma dodatkowo wał napędowy po długości pojazdu, a czasem jeszcze tylny most. Dodatkowe elementy są i wadą, i zaletą. Wadą, bo jeśli samochód ma mało palić, to ciężar i dodatkowe opory toczenia/tarcia w tylnym napędzie zwiększą (nieznacznie) zużycie paliwa. Zaletą, bo samochód jest bliższy rozkładowi masy 50%/50% na osie (skuteczniejsze hamowanie, lepsza sterowność). Przy napędzie na przód, gdzie mechanizm różnicowy i półosie napędowe mamy pod maską, tył bywa za lekki.
Samochód z tylnym napędem może mieć na tylnej osi i zawieszenie wielowahaczowe + sprężyny + półosie napędowe (komfort), jak rónież sztywny tylny most + resory piórowe (obciążalność, możliwości przewozowe). W przypadku SsangYonga Musso Grand, dostępne są obydwa typy tylnej osi - do wyboru przez klienta.
Poślizgi i utraty kontroli przy tylnym napędzie. Wada i zaleta. Rzecz odczuwalna w przypadku mocnych silników. Jednak to samochody wyścigowe często wykorzystują napęd na tył. Dla bezpieczeństwa podłużnie umieszczony silnik (typowe przy napędzie tylnym, a prawie niespotykane przy przednim) umożliwia korzystne ukształtowanie przedniej strefy zgniotu.
Na śniegu, lodzie napęd na tylną oś może przyspieszyć uślizg kół. Daje jednak kierowcy pole do działania. Co ten powinien zrobić? Gdy czujemy, że tylna oś ucieka, początkowo kontrujemy kierownicą (przy uślizgu w prawo skręca się kołami w prawo, a przy uślizgu w lewo - kierownicą również w lewo). Jeżeli to za mało - bo nawierzchnia oblodzona, warto lekko odjąć gazu. Przy niższej prędkości prawie zawsze ustabilizujemy tor jazdy auta. Nieraz pomocne może być również dodanie gazu - gdy poślizg wynikł z raptownego zdjęcia nogi z pedału przyspieszenia w zakręcie.
Przy napędzanej osi przedniej ze skrzyni biegów wychodzą półosie do kół przednich i to wszystko. Oszczędność na masie, oporach toczenia, miejscu w samochodzie. Brak tu tunelu centralnego (jest w szczątkowej formie dla usztywnienia karoserii i poprowadzenia niektórych przewodów), a bagażnik może mieć podłogę niżej. Natomiast 60% masy samochodu jest z przodu. Trochę jakby jechać rowerem z obciążoną bagażem kierownicą i przednim widelcem, za to z pustym bagażnikiem.
Po stronie zalet: mniejszy silnik i skrzynia biegów, co prowadzi do oszczędności na wadze, spalaniu, cenie zakupu samochodu. Napęd na przód jest częściej stosowany w małych i średnich samochodach, a nie w autach sportowych. Radość z jazdy: większa - jeśli traktujemy samochód jako użyteczny środek transportu, rodzinny prom; mniejsza - jeśli samochód ma być hobby, miejscem relaksu, przeżyć. System bezpieczeństwa Traction Control występuje i przy napędzie przednim, i tylnym.
Dzięki kompaktowym wymiarom i poprzecznemu umieszczeniu zespołu silnik+skrzynia możliwe jest uzyskanie większej przestrzeni dla pasażerów i większego bagażnika w porównaniu z klasycznym układem napędowym na tył. Krótsza część przednia to też większy rozstaw osi pojazdu bez zwiększania całkowitej długości karoserii - rośnie komfort jazdy.
Wybór zależy od celu, do którego zamierzasz wykorzystywać auto. Jeśli potrzebujesz ekonomicznego i wydajnego samochodu do codziennej jazdy po mieście, polecamy samochód z napędem na oś przednią. Jeżeli jeździsz w trasy i potrzebujesz mocniejszego pojazdu, dającego satysfakcję, lepszym rozwiązaniem może być samochód z napędem na tylne koła.
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Rata od 959 zł/mc Kredyt z ratą stałą, 35% wpłaty, okres finansowania 96 miesięcy
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Cena netto w ofercie dla Firm i Grup Zawodowych
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Cena netto w ofercie dla Firm i Grup Zawodowych
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Już od 159 900 zł!!!
Już od 159 900 zł!!!
Cena 253 900 zł w leasingu dla firm lub dla wybranych grup zawodowych
Cena 253 900 zł w leasingu dla firm lub dla wybranych grup zawodowych
Cena 254 900 zł w leasingu dla firm lub dla wybranych grup zawodowych
Cena 259 900 zł w leasingu dla firm lub dla wybranych grup zawodowych
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Instalacja LPG w cenie pojazdu!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Mogę być wyposażony w instalację LPG!
Cena 244 900 zł w leasingu dla firm lub dla wybranych grup specjalnych
Cena 249 900 zł w leasingu dla firm lub dla wybranych grup zawodowych
Cena 255 800 zł w leasingu dla firm lub dla wybranych grup zawodowych
Zobacz też:
Nowe samochody SsangYong z napędem 4wd
Najdłużej działający Autoryzowany Serwis OPEL w Warszawie
03.2025
Wydaje się, że Dixi‑Car jest najdłużej działającą obecnie Autoryzowaną Stacją Obsługi OPEL w Warszawie. Doświadczenie załogi ma ogromne znaczenie. Szczególnie w serwisie znajomość marki, jej niuansów, wpływają na jakość, szybkość i skuteczność.
I temat dotyka tak umiejętności skutecznej naprawy za pierwszym razem, ale przede wszystkim doświadczenia diagnostycznego, działań prewencyjnych, umiejętności pozyskania części, gdy w fabrykach są czasowe braki, dbanie o terminowość.
Dixi-Car działa pod tym samym zarządem od ponad 25 lat, duża część zespołu jest z firmą od samego początku, tj. roku 1998.
Byliśmy stabilnym serwisem Opla we współpracy z koncernem General Motors, PSA, a teraz Stellantis. Napawa nas to dumą.
Jednocześnie idziemy z duchem zmian w motoryzacji. Od 2023 roku jesteśmy autoryzowanym dealerem koreańskiej marki Ssangyong by KGM, a od początku 2024 r. także chińskiej marki BAIC.